![]() |
|
|
||||
|
||||
Quote:
Nadat de gaten in de neus van binnenuit afgeplakt werden, heb ik beide romphelften aan elkaar gekleefd. Daarna was het de beurt aan het supergrote FE-blad dat uit 1 groot stuk bestaat om daarmee de ganse monocoque te bekleden. Dat maakt het er natuurlijk niet makkelijker op in vergelijking met allemaal losse stukken. Aan de binnenzijde van het FE-blad staan alle te plooien lijnen vooraf ingegroefd zodat je niet kan missen, maar ook niets anders doen dan dat er aangegeven is, wat eigenlijk een beetje jammer zal blijken. Maar eerst een foto van het model met de ganse bekleding erop. Op het eerste zicht past alles mooi en zou je bijna in de verleiding kunnen komen om de monocoque, die uit aluminium bestaat in werkelijkheid, helemaal niet te spuiten om de metaalglans te behouden. Er zijn echter een paar argumenten die niet stroken met dit idee... Het is namelijk zo dat het aanbrengen van de bekleding in grote mate bepaald wordt door de hoek waaronder de radiators tegen de monocoque aan gegoten zitten; in het FE-blad zitten aan beide zijden gleuven die over deze radiators heen schuiven zodat je niet veel meer kan draaien en schuiven aan het geheel eens ze daarover geschoven zitten; op de foto is dat de lijn die aangeduid is met de pijlen nr 1. Zoals vermeld kan het blad ook enkel geplooid worden volgens de vooraf ingegroefde lijnen, zelfs als je zou willen plooien net naast zo'n lijn zal het metaal de weg van de minste weerstand kiezen en zich plooien waar de groef zit. Dit zou natuurlijk perfect zijn als de plooien exact daar zouden zitten waar ze moeten zitten, maar dat is niet 100% zo. Zoals je op de foto kan zien zit de plooi, aangeduid met de middelste pijl nr 2, perfect op zijn plaats, namelijk daar waar ook het plastic onderdeel een hoek vertoont. Daar is geen weg naast. Maar wat blijkt nu? Dat het metaal onderaan, bij de onderste pijl nr 2 iets te ver komt, en bovenaan, bij de bovenste pijl nr 2, iets te kort komt. De ganse boel een beetje draaien en naar boven schuiven zou kunnen helpen, ware het niet dat de middelste plooi en de gleuf overheen de radiators dan niet meer uitkomen. Spijtig, maar het is niet anders. Het niet spuiten van de FE-bekleding kan ik dus al vergeten. Maar niet alleen omwille van deze reden hoor. Want als de bekleding ongespoten blijft, zou de ganse body bekleed moeten worden en dat is niet het geval, want bv achteraan is geen FE voorzien. Bovendien is de metaalglans wel erg mooi, maar niet echt realistisch omdat het meer aan inox doet denken dan aan aluminium. Dus conclusie: ik ga het mooie metaal toch spuiten. Met de bodemplaat onder de monocoque ziet de Ferrari er nu zo uit: Ook aan de andere zijde vertoont het model hetzelfde euvel als aan de linkerzijde, wat logisch is en meteen ook bevestigt dat het aan de upgrade-set ligt, en niet aan een verkeerde behandeling of zo. Ik wil ook eens weten of het koetswerk nog past na het aanbrengen van dit eerste FE-blad, en dat lijkt wel in orde. Maar er moeten nu nog wel een boel FE-details aangebracht worden op dit basisblad, dus regelmatig controleren is toch de boodschap... Wordt vervolgd... |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
De monocoque ziet er dus echt indrukwekkend uit zo...
Tom |
|
||||
|
||||
![]()
Dit wordt ongetwijfeld weer een pareltje. Ik vind de 126C2 één van de mooiste F1-wagens (niettegenstaande de trieste 8 mei 1982).
|
|
||||
|
||||
Quote:
|
|
||||
|
||||
Ik zou kiezen om het oorspronkelijke silhouet te behouden. Dat geeft inderdaad een extra naad, maar ik zou het erbij nemen. Die naad zou je kunnen bewerken zodat hij minder prominent aanwezig zal zijn.
Natuurlijk hangt ook één en ander af hoé je het model wil etaleren...
|
||||
|
||||
Kom ik een dagje niet op het forum en dan meteen zo`n binnenkomer. Ik ben zelf niet zo`n F1 fan maar ik vind dit wel een bangelijke wagen. Nog eentje van in de tijd dat F1 nog mooi was om te volgen. Mijn aandacht heb je!
|
||||
|
||||
Je kan ook een PE plaatje over de 2 delen leggen zodat je de indruk krijgt dat een klein L-profiel over de 2 delen ligt met klinknagels vastgemaakt.
Niet 100% historisch correct, wel optisch aanvaardbaar.
|
|||
|
|||
Wat heb ik gedaan???
Doorbouwen Guy !!! Grtz G |
|
||||
|
||||
Awel, jij wou toch weten of er iemand deze kit al gebouwd had, niet?
|
|
|||
|
|||
until now...
![]() Da past nie 100% of wa? Ge zult wel een oplossing vinden. Grtz G ![]() Deze ga ik ooit bouwen !!! Als ik de kit ergens tegen het lijf loop... MAAR ,eerst de R1 en dan....waarschijnlijk de Nissan GT-R gevolgd door een F1 ... De BMW FW24 of deze. Maar dat zijn zorgen voor 2010 ![]() Last edited by gert mertens; 22-04-2009 at 15:02. |
|
|||
|
|||
kan je het gedeelte waar het vraagteken opstaat niet wegsnijden op die "naad" dat ligt precies iets dieper. Daarna een nieuw stuk etsen in de juiste vorm.
|
||||
|
||||
Quote:
1) het FE-gedeelte is al vastgekleefd, dus het wegsnijden van zo'n stuk FE dat tegen het plastic gekleefd zit zal niet evident zijn. Ik zou het kunnen proberen met mijn Dremel slijpschijfje, maar als ik uitschuif kan ik de boel in de vuilnisbak kieperen. 2) Snijden langsheen de bestaande panelline is niet echt een goede keuze, omdat ze in feite evenwijdig zou moeten lopen met de bovenzijde. Vandaar dat ik eraan dacht om het bovenste plastic deel gewoon weg te snijden, zodat de top van het model weer evenwijdig is met het FE-deel. Maar dan loopt het geheel weer niet meer evenwijdig met de body, dus laat ik dat idee maar varen. Ideaal zou zijn dat ik een stuk FE-wegsnij, evenwijdig met de bovenzijde, en daar dan een nieuw onderdeel voor vervaardig, zodat ik een nieuwe, evenwijdige panel line creëer. Maar daar moet ik nog eens deftig over nadenken... Last edited by Sennake; 22-04-2009 at 22:49. |
|
||||
|
||||
ik zou ook niet aan de oorspronkelijke vorm komen en opteren voor een extra stukje FE. misschien kun je er dan een lasnaad op leggen om zo wat minder op te vallen en echter over te komen? is in ieder geval veel minder werk of wat hier al voor gesteld is...
misschien historisch niet correct maar het zal toch niet opvallen zo.
|
|||
|
|||
Guy,
Wegens druk,druk,druk met vanalles en nog wat kom ik heden ten dagen weinig toe aan bouwen laat staan om de verschillende fora te bezoeken. (da we maar rap een maand ouder zijn dan is al die drukte voorbij) Doordat dit model op men verlanglijstje staat help ik graag mee te zoeken naar een oplossing. (Ik heb hem trouwens al liggen met de beschikbare up^dates) In dit geval mijn advies, een beetje "magic-sculp" doet wonderen. Wat bedoel ik hiermee? Laat het model zoals het is. Probeer niet aan de vorm te komen. De "spie" opvullen met PE of plastiekcard lijkt me uit den boze. Magic-sculp kan je perfect aanbrengen en na de uitharding bijschuren. Aangezien je de PE toch nog gaat aluminium spuiten ga je er écht niks meer van zien en verdient dit model waar het recht op heeft,namelijk gebouwd te worden. Heb je trouwens ref.pics of boeken van dit model? Zoja ,welke? Grtz G ![]() P.s. Zie ik jullie op de beurs van Moveleo? |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|