De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 13-07-2008, 20:02
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Deze update was eigenlijk pas gepland voor 16 juli, omdat dan mijn Telemeter opnieuw uit het rood zou komen. Maar aangezien Telenet vandaag de limieten uitgebreid heeft, kan ik nu al weer foto’s posten .

Ik kan de draad weer oppikken waar ik de vorige keer gebleven was: de motorkap is ondertussen vlak geschuurd en de luchtgeleidingen op de zijkant zijn vlak ingewerkt. De 4 mish-mash pinnetjes zijn geplaatst en uitgevlakt. Daarvoor heb ik de boringen uitgekamerd zodat de pinnetjes volledig verzonken zitten.

Tijdens het proefpassen had ik één van de geëtste oogjes op de bodemplaat alweer losgerukt. Om dat te vermijden, heb ik de zijkanten van de motorkap verdund. Nu is er een beetje speling tussen de ets-oogjes en de kap, zodat de etsdeeltjes niet meer onder spanning staan. De kap blijft toch zitten door de 4 pinnetjes. Bijkomend voordeel is dat de kap alweer een stukje realistischer is.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_026.jpg
Views:	433
Size:	54.0 KB
ID:	11040   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_027.jpg
Views:	385
Size:	62.6 KB
ID:	11041  

Last edited by HHugo; 23-08-2008 at 16:45.
Reply With Quote
Old 13-07-2008, 20:04
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Zoals vorige keer gezegd, moeten eerst alle onderdelen onder handen genomen worden die in koetswerkkleur moeten komen. Tussen de achterste ophangarmen zitten ook nog 2 zo’n deeltjes.
Deze zijn in de kit voorzien van 2 staafjes waarmee ze tegen de versnellingsbak gekleefd worden. Die staafjes hebben een diameter van ca. 1,5mm (net boven de uitlaat op de eerste foto); en zijn daarmee bijna zo dik als de armen van de ophanging.
Hier heb ik gezocht naar een andere bevestigingsmethode, bijvoorbeeld met een beugel naar de bodemplaat toe. Op de foto’s hieronder, kan je echter zien dat er tussen de ophangingsarmen niet echt veel plaats meer vrij is. De uitlaten van de Tyrrell monden niet uit in de diffusor onder de vloer, maar kronkelen tussen de ophanging naar achter.
Dan blijft er niet veel keuze meer dan de staafjes te vervangen door kopspelden op dezelfde plaats. Uit referentiefoto’s van andere F1’s uit die periode, blijkt dat een dergelijke bevestiging wel mogelijk is. Mijn enige referentiefoto van de Tyrrell zonder motorkap, brengt daarentegen geen uitsluitsel vanwege niet duidelijk genoeg.

Hieronder een foto vóór en ná. Het onderdeel werd verdund en voorzien van 2 kopspelden ipv de plastic staafjes.

Attached Thumbnails

Name:	Tyrrell020_028.jpg
Views:	384
Size:	64.0 KB
ID:	11042   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_029.jpg
Views:	391
Size:	80.8 KB
ID:	11043   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_030.jpg
Views:	382
Size:	60.1 KB
ID:	11044  

Last edited by HHugo; 23-08-2008 at 16:46.
Reply With Quote
Old 13-07-2008, 20:07
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Ook de spiegels zijn in koetswerkkleur. Opnieuw werden de draagarmen vervangen door kopspelden. Ik zet de spiegel meteen ook onder een kleine hoek zoals het hoort. (De kitonderdelen staan gewoon loodrecht.) Vóór en ná:

Tenslotte nog een overzicht van de status van de andere koetswerkdelen die de vorige keer aan bod gekomen zijn.

Bij de monocoque heb ik proberen de paneellijnen iets te herwerken. Dat is niet echt gelukt. De 2 deksels bovenop de neus zien er nogal bibberig uit. Dat komt enerzijds omdat ik ook bibberig ben bij zulke dingen, anderzijds omdat ik ter hoogte van de scheiding tussen linker en rechterdeel een beetje doorgeschoten ben. Ik kras mijn lijnen uit met zo’n ‘tandartsgereedschap’. (het soort waar veel mensen een trauma aan overhouden, je kent dat wel) In tegenstelling tot etsscribers kan je daar kracht op zetten. In al mijn enthousiasme heb ik dus 2 putjes gekrast ter hoogte van de middellijn.
Ik krijg dat niet treffelijk weggewerkt, en het plan is momenteel om daar plaatselijk een beetje meer primer te leggen, zodat de ruwe kantjes een beetje verdoezeld worden.

De neuskegel ‘was’ praktisch klaar voor de eindlak: primer glad en egaal, en de endplates verdund. De loss vleugelelementen worden wit gespoten, dus daar heb ik geen haast mee.
Nu heb ik echter het plan opgevat om de omcirkelde vleugelsteuntjes te vervangen door geëtste beugels met scharnierpuntjes (omwille van de vleugelhoek). Daarvoor zal ik de inkepingen in de hoofdvleugel niet meer nodig hebben, dus volgend werkje is om deze weg te plamuren.

Momenteel ben ik volop bezig met tekenen aan mijn ‘stage 2’ etssetje. De volgende update zal wellicht daarover gaan…
Attached Thumbnails

Name:	Tyrrell020_031.jpg
Views:	388
Size:	31.4 KB
ID:	11045   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_032.jpg
Views:	390
Size:	47.9 KB
ID:	11046   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_033.jpg
Views:	399
Size:	45.7 KB
ID:	11047   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_034.jpg
Views:	378
Size:	48.9 KB
ID:	11048  

Last edited by HHugo; 23-08-2008 at 16:47.
Reply With Quote
Old 15-07-2008, 01:50
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

amai, amai, wat een werk weeral! Erg interessante update!
Reply With Quote
Old 15-07-2008, 10:23
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Quote:
Originally Posted by HHugo View Post
Ik kras mijn lijnen uit met zo’n ‘tandartsgereedschap’. (het soort waar veel mensen een trauma aan overhouden, je kent dat wel)
Ah dus ik kon afgelopen zaterdag eigenlijk bij jou terecht ipv naar de tandarts van wacht om een pijnlijke tand te ontzenuwen... Het grappige was dat ik jaloers was op haar boortjes en gereedschap want inderdaad, je kan er alles voor modelbouw gebruiken: zo smal en toch stevig...

Voor de rest zwijg ik maar stilletjes als ik dit werk zie. En dan nog je eigen PE maken, knap hoor... Hopelijk zie je die twee minieme uitschuivers niet meer. Had je het niet getoond, ik had het alvast niet opgemerkt.

Succes !!
Reply With Quote
Old 15-07-2008, 13:19
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular

Reply With Quote
Old 15-07-2008, 17:04
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Ferrari rules View Post
Heeft er hier iemand een vod?

Reply With Quote
Old 15-07-2008, 21:22
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Quote:
Originally Posted by Ferrari rules View Post
Lap, weer een toetsenbord verzopen ...
Old 01-09-2008, 22:17
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

1 september: tijd om het vakantiewerk eens te tonen zeker?

Bij de laatste update van juli was ik begonnen met etstekeningen te maken. Ik ben daarmee weer een stapje verder gegaan, in dat opzicht dat ik nu verschillende materiaaldiktes geëtst heb. Tot noch toe etste ik altijd plaatjes van 0,2mm; deze keer heb ik onderdelen van 0,1; 0,2; 0,3 en 0,5mm dikte:

Radiatoren en motordetails:

Motordetails en externe onderdelen:

Endplates en motordetails

Nog wat extra onderdelen voor de zijpontons:

Nog meer endplates en onderdelen voor de achterophanging

Attached Thumbnails

Name:	Tyrrell020_035.jpg
Views:	406
Size:	97.5 KB
ID:	11104   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_036.jpg
Size:	95.3 KB
ID:	11105   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_037.jpg
Views:	401
Size:	86.0 KB
ID:	11106   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_038.jpg
Size:	47.3 KB
ID:	11107   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_039.jpg
Views:	405
Size:	63.2 KB
ID:	11108  

Reply With Quote
Old 01-09-2008, 22:19
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Motordetails en onderdelen voor de achterophanging:

En nog een groepsfotootje

Daarvan zijn al een paar onderdelen verwerkt. De etsdeeltjes op onderstaande foto zien er nogal geblakerd uit. Dit omdat ik ze uitgegloeid heb, zodat ik ze gemakkelijk kon plooien. Deze delen moeten de vorm van het koetswerk volgen (zonder geëtst vouwlijntje).

Attached Thumbnails

Name:	Tyrrell020_040.jpg
Views:	389
Size:	59.6 KB
ID:	11109   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_041.jpg
Size:	81.3 KB
ID:	11110   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_042.jpg
Size:	68.8 KB
ID:	11111  
Reply With Quote
Old 01-09-2008, 22:21
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Na al het voorgaande was ik eigenlijk van plan om te stoppen met etsen.
Ik was ondertussen verdergegaan met de monocoque, waar ik een aantal bibberige paneellijnen probeerde op te smukken ( = camoufleren) met extra lagen grondverf.
Dat lukte echter niet, dus heb ik toch nog één plaatje geëtst (om het af te leren).

Dit zijn templates met paneellijnen. Daarvoor heb ik een plaatje van 0,1mm tot op halve dikte geëtst. De templates zijn dus slechts 50µm dik en volgen goed het oppervlak van de model als ik ze daarop kleef met Tamiya tape. (dikte is zo’n beetje vergelijkbaar met Tamiya metal transfers)
De gleufjes op de templates zijn 0,2mm breed: net voldoende breed om met een kopspeld kraslijnen te kunnen zetten en ondertussen ook het nadeel van mijn onvaste hand uit te schakelen.

Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook templates te voorzien voor de paneellijnen in de motorkap (op de zijkant, zie onderstaande foto). Deze ontbreken op de kit.

Na het uitkrassen zien de lijnen er als volgt uit:

En na een beetje opkuisen zien ze er uiteindelijk zo uit:

Attached Thumbnails

Name:	Tyrrell020_043.jpg
Views:	377
Size:	91.5 KB
ID:	11112   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_044.jpg
Views:	402
Size:	72.5 KB
ID:	11113   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_045.jpg
Size:	82.0 KB
ID:	11114   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_046.jpg
Views:	384
Size:	80.8 KB
ID:	11115  
Reply With Quote
Old 01-09-2008, 22:22
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Zelfde verhaal voor de monocoque. Daar heb ik de bibberige paneellijnen terug opgevuld met Milliput en daarna opnieuw uitgekrast. Meteen heb ik ook een eerdere fout hersteld. Het windschermpje voor de piloot is in de kit een apart onderdeel. Ik had dit reeds gelijmd en met putty de naden weggewerkt. Achteraf heb ik echter gemerkt dat daar wel degelijk een paneellijn moet zitten. De kit is dus correct, ik was verkeerd.

Attached Thumbnails

Name:	Tyrrell020_047.jpg
Views:	408
Size:	86.5 KB
ID:	11116   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_048.jpg
Views:	432
Size:	80.5 KB
ID:	11117  
Reply With Quote
Old 01-09-2008, 22:25
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Zo, na het herstellen van alle paneellijnen werd alles opnieuw in de primer gezet en gecontroleerd op verdere onzuiverheden:

Dit zijn alle onderdelen die in koetswerkkleur gun-metal moeten gespoten worden. Zoals bij een eerdere post gezegd, wou ik die delen allemaal in één keer lakken, omdat ik vreesde dat de kleur die Tamiya opgeeft niet zou voldoen. Dan zou ik immers moeten beginnen kleuren mengen, en dat betekent dat je alles best in één keer lakt om kleurverschillen te vermijden.

Mijn twijfels waren correct. Op onderstaande foto zie je links het model met kleur volgens Tamiya-instructies (TS-42 rechtsreeks uit de spuitbus), rechts een deel van de echte Tyrrell. Hierbij moet ik wel opmerken dat de foto van het model buiten is genomen, de foto van de echter Tyrrell is binnen genomen. (het is jammer genoeg de enige close-up foto die ik gevonden heb waarop je goed het kleur kan beoordelen).

Ik ben dan maar aan het mengen gegaan. De combinatie is TS-42 ‘light gun metal’ met TS-29 ‘semi gloss black’. Ik had eerst een laag met 3 delen zwart op 7 delen gun metal gezet, en heb dan uiteindelijk een eindlaag gezet die nog een tikkeltje donkerder was: 65% gun metal / 35% zwart.
Onderstaande foto toont aan dat deze combinatie natuurlijk geen exacte match is, maar al bij al ben ik tevreden over het kleur. De metallic-korrel van die TS-42 is wel te groot voor deze schaal. Ik had gehoopt dat dit wat zou afzwakken door het zwart toe te voegen, maar dat lijkt geen verschil te maken.

Ondertussen ligt er ook al een laagje Gunze vernis overheen (ik wil absoluut vermijden dat ik beschadigingen aan de lak moet bijwerken, want dan zie je zeker kleurverschillen!) en ligt alles te drogen vooraleer ik decals ga zetten.
Attached Thumbnails

Name:	Tyrrell020_049.jpg
Views:	397
Size:	46.3 KB
ID:	11118   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_050.jpg
Views:	390
Size:	69.3 KB
ID:	11119   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_051.jpg
Views:	378
Size:	75.5 KB
ID:	11120   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_052.jpg
Views:	393
Size:	40.2 KB
ID:	11121  
Reply With Quote
Old 01-09-2008, 23:40
Luigi's Avatar
Luigi Luigi is offline
De Paddock Regular

Man man man, dit is heavy stuff...
Old 02-09-2008, 07:59
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Uiteindelijk de enige manier om pannellines perfect in te krassen, want beter dan dit lukt toch nooit. Ik had gedacht om op mijn MP4/8 hetzelfde toe te passen, maae door een wijziging in de bouwplannen is het niet meer nodig.

Voor de rest heb ik hier maar één zaak op te zeggen ...

GE ZIJT NE FREAK!

(en ik mag dat wel zeggen denk ik ...)

Last edited by Gulfie; 02-09-2008 at 08:01.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules