![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Rate Thread |
|
||||
|
||||
Dat ziet er zeer goed uit Guy. Ook de wielen en remschijven op deze schaal, amai, zeer realistisch.
Benieuwd wat de decals gaan geven en hoe je het nu gaat aanpakken met de vernis. Ik blijf volgen.
|
||||
|
||||
Quote:
Alle decals die op het witgelakte gedeelte aangebracht moeten worden zijn op de body gekleefd. Het moeilijkste daarbij waren met grote zekerheid de achterste en voorste schelp van het 'Shell'-logo. De achterste is zodanig groot, en de vorm van de body is zodanig grillig, dat het onvermijdelijk is dat de decal op sommige plaatsen scheurt. Nu, bijstippen was sowieso nodig want in de koelopeningen krijg je zo'n decal nooit mooi aangesloten. Belangrijk hierbij is vooral dat je een kleur kan mengen die zo dicht mogelijk bij de kleuren van de decal zit (in dit geval dus geel en rood). De voorste decal lijkt me net iets te groot, want de Duitse vlag linksvoor op de neus moet in principe tussen de koplamp en de schelp komen te zitten, zonder te overlappen. Dat lukte niet echt, en dus overlapt mijn vlag toch een stukje de schelp. Het zou ook kunnen dat de vlag te groot was natuurlijk. In elk geval zijn dit details die je alleen weet als je de referentiefoto ernaast legt, dus een ramp is het niet. De rest van de decals ging trouwens van een leien dakje... Nadat alle decal droog zijn, wordt het zwarte gedeelte met Maskol afgedekt. Om de overgangslijnen van wit naar zwart recht te trekken breng ik de Maskol aan met een tandenstoker; een penseel zou hier minder goed werken. Eens de Maskol droog is, wordt de body vernist met Gunze Sangyo clear (2 lagen). De vernis krijgt 24 uur om te drogen, en dan wordt de Maskol verwijderd zonder evenwel het pas verniste gedeelte aan te raken, omdat ik er liefst een week afblijf zodat de vernis kan uitharden. Het resultaat lijkt me in ieder geval goed geslaagd. Het witte gedeelte glanst mooi en het zwarte gedeelte is semigloss. Precies zoals ik het wilde hebben. De 4 decals op het zwarte gedeelte moeten nog aangebracht worden natuurlijk. Let ook op de splitter vooraan onder de neus, die ik al bewerkt heb met Scale Motorsport CF-decal. De achterzijde moet ook nog voorzien worden van CF... Wordt vervolgd! |
|
||||
|
||||
Amaai. Knap stukje decal werk. Blijf deze zeker volgen.
Lesley |
|
||||
|
||||
Dat is inderdaad haarfijn uitgelegd en het resultaat mag er zeker zijn en het contrast in de vernis op het wit en het semigloss zwart is zo te zien ook gelukt.
Als ik het dus goed begrijp, gaat over de decals op het zwart dus geen vernis meer komen. Wat me hier ook het veiligst lijkt.
|
||||
|
||||
Klopt.
|
|
||||
|
||||
bangelijke decals die van schell... knap gdaan
|
||||
|
||||
Na de vakantie wordt het eens tijd dat ik weer eens een update post...
De body is voorlopig klaar, dus nu concentreren we ons op het chassis, dat eerst gespoten wordt in TS-17 aluminium, waarna de matzwarte onderdelen manueel ingekleurd worden. Vervolgens zijn er drie plaatsen aan het chassis waar wat detailleringswerk aangewezen is omdat ze min of meer zichtbaar blijven eens het model voltooid is. We beginnen aan de frontpartij, waar de voorste lip bekleed wordt met CF-decals. Dat ziet er realistischer uit dan het matzwart dat door LMM voorgesteld wordt in de instructies, en zorgt ook voor wat afwisseling in het monotone zwart en aluminium. Centraal is nu de cockpit aan de beurt. De meegegoten resin details worden met het penseel ingekleurd, waarna we wat extra bedrading toevoegen, een enkele decal, en wat foto-ets overschotjes gebruiken om de radiators te voorzien van hun laterale steunen. De gordelgespen, die in de kit zaten, worden vervolledigd met Studio27 gordelstof. Veel meer details is weinig zinvol omdat er erg weinig van de cockpit te zien valt eens de boel gesloten is. Er blijft natuurlijk nog wel werk te doen aan het dashbord. |
|
||||
|
||||
Achteraan is het detailleren het meest zinvol omdat de achterpartij van de Porsche open is. Dus wordt eerst waar nodig CF-decal aangebracht, waarover op de voorziene plaatsen hitteschilden met BMF gekleefd worden. Het stukje versnellingsbak wordt op kleur gebracht, net als de krik. De uitlaten worden op het chassis bevestigd met foto-ets steunen. Hieraan wordt ook het aluminium onderdeel gekleefd waaraan het sleepoog vast zit.
Vervolgens gaan we ons wat amuseren met het dashbord. Gelukkig beschik ik over goede refentiefoto's komende uit het boek 'Porsche Sieg '94' van Ulrich Upietz. Daar staan tal van foto's in van de 2 Dauer Porsches, van bij de ontwikkeling in het fabriek tot na de finish van de 24 uur. Mijn exemplaar is dan ook nog eens gesigneerd door Boutsen/Stuck/Sullivan, wat het meteen een erg uniek referentiedocument maakt ![]() |
|
||||
|
||||
We leggen al de chassis-onderdelen opzij en nemen terug de body ter hand, want de weinige decals op het dak moeten nog aangebracht worden. Ook de tankdoppen worden nu op hun plaats gekleefd.
Aan de binnenzijde dient alles matzwart geschilderd te worden, dus nu is ook een goed moment om dit te doen. En het stuurtje wordt nu ook geschilderd en met Scale Fabric gespoten. Dan is het moment aangebroken om de ruitpartijen aan te brengen. Dat is een werkje dat wat meer aandacht vraagt dan de standaard plastic ruitpartijen van klassieke plastic kit, die aan de binnenzijde van het dak gekleefd kunnen worden: hier moeten de vacform ruiten eerst op maat uitgesneden worden, en vervolgens langs de buitenzijde tegen de dakpartij gekleefd worden met epoxylijm. Om alles in vorm en op zijn plaats te houden gebruiken we hiervoor de hulp van wat masking tape. |
|
||||
|
||||
Eens ook de zijruiten op hun plaats staan, en het dashbord op zijn plaats gekleefd werd, kan het 'huwelijk' tussen chassis en body plaatsgrijpen. Twee schroeven zorgen ervoor dat alles mooi op zijn positie blijft, waarbij we niet uit het oog verliezen dat de wielen allemaal mooi de grond moeten raken eens het model op zijn poten gezet wordt. Om me hiervan te vergewissen gebruik ik de basisplaat van het vitrinekastje waarin de Porsche vastgeschroefd wordt.
Eens dit achter de rug is, hoef ik het model niet meer met mijn vingers vast te houden, dus wordt het nog een laatste keer mooi opgepoetst. Alles wat nu nog moet gebeuren is het aanbrengen van de laatste details zoals het voorste sleepoog, de ruitenwisser, de spiegels, antenne, spoilers en achterlichten. Hoe het model eruit ziet met al die onderdelen erop kan je zijn in mijn galerij. Last edited by Sennake; 06-08-2011 at 16:02. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|