De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
Old 23-08-2012, 20:30
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Quote:
Originally Posted by Fanza View Post
Benieuwd naar het 'overtrekje'
En daar krijg je meteen uitleg bij... :-)

Men neme wat houtlijm, wat water om te verdunnen, een penseel, een tissue, wat geduld, een niet-trillende hand en men probeert het eens uit...

Eerst de houtlijm wat verdunt. Deze bracht ik aan op het teststrookje. Dan kwam de tissue (eenlaags) eroverheen... Door deze test weet ik nu dat ik beter trager werk en niet het hele stuk ineens moet gaan insmeren. Zo zal ik strakker kunnen werken en zullen er minder plooien in het 'overtrekje' zitten. De test toonde ook aan dat mijn vingers best het berwerkte stukje niet meer aanraken. Ik ga dus moeten zorgen dat alles op een andere manier vast te pakken is. Maar das eigenlijk al geregeld...

Het proefstukje werd nadien gespoten in Olive Draft. Enkele laagjes na elkaar. Het heeft een iets andere kleur maar is eigenlijk niet bruin genoeg. Ik zal dus een ander kleurtje moeten zoeken of zorgen dak een bruine onderkleur zet. We zien wel...

Het bovenstuk werd ook verder bewerkt. Het achterste paneel werd vastgemaakt aan de zijstukken en binnenin kwamen wat verstevigingsbalken. Zo kan ik bij het maken van het 'overtrekje' het ding makkelijker vasthouden. Het zal ook de plaatsing op de body vergemakkelijken...

Dit mag nu uitharden. Morgen probeer ik het 'overtrekje' te plaatsen. Vanavond maak ik de decals...

Grtzzz
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_1121.JPG
Views:	1443
Size:	62.2 KB
ID:	25667   Click image for larger version

Name:	IMG_1125.JPG
Views:	1470
Size:	128.1 KB
ID:	25668  
Reply With Quote
Old 23-08-2012, 22:35
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Goe bezig.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 24-08-2012, 01:52
NetForce84's Avatar
NetForce84 NetForce84 is offline
De Paddock Regular

Inderdaad wree goe bezig
Zeer leuk om dit project te volgen
Old 25-08-2012, 22:50
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Het canvas is af. Althans het vastzetten en opbouwen van het plastic gedeelte is afgewerkt. Het was een regelmaat van schuren en plamuren maar nu ben ik tevreden van het resultaat. Omdat er nog tissue overheen moet, hoefde dit deel niet superfijn geschuurd te worden. Dat scheelt natuurlijk ook...

Op de body merkte ik nog wat putjes van ingevallen putty. Naar men zei, gebeurde dit niet met Tamiya white putty... Toch dus...

Ondertussen heb ik een vermoeden van kleurbepaling voor het bovenste deel: olive drab maar dan TS-28 ipv TS-5. Er zit daar blijkbaar een kleurverschil. De definitieve kleur ga ik bepalen in Domino zelf als ik om de verf ga. Hopelijk hebben ze een spuitbusje en moet ik niet een groot vlak gaan schilderen met het penseeltje...

Tot de volgende !!
Attached Thumbnails

Name:	IMG_1127.JPG
Views:	1319
Size:	111.0 KB
ID:	25677   Click image for larger version

Name:	IMG_1128.JPG
Views:	1347
Size:	108.5 KB
ID:	25678   Click image for larger version

Name:	IMG_1129.JPG
Views:	1316
Size:	105.7 KB
ID:	25679   Click image for larger version

Name:	IMG_1130.JPG
Views:	1342
Size:	112.5 KB
ID:	25680  
Reply With Quote
Old 27-08-2012, 10:12
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

De eerste laagjes tissue liggen erop en ik wil dit toch even tonen... Voorlopig zit het op een deur en op het dak. Het belooft nog moeilijk te worden aan de achterzijde...

Valt best mee he? Verlang al tot de kleur erop zit, maar dat zal pas eind deze week zijn. De school roept e...
Attached Thumbnails

Name:	IMG_1131.JPG
Views:	1527
Size:	138.8 KB
ID:	25681   Click image for larger version

Name:	IMG_1132.JPG
Views:	1443
Size:	161.4 KB
ID:	25682  
Reply With Quote
Old 27-08-2012, 10:15
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular

WOW, geweldig om te zien hoe deze vorm krijgt!! Ben ook benieuwd als de kleur erop zit
Old 27-08-2012, 22:00
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular

Zeer geslaagde keuze voor het verder zetten van je cars verhaal! Knappe aanpassingen al denk ik dat dit vlotter gaat dan Mack... (is trouwens ook een stuk kleiner hé

Reply With Quote
Old 10-10-2012, 23:18
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Stap voor stap gaat ook deze verder. De meeste stukjes doek zitten al op het canvas. De toplaag werd al gespoten, maar gaf niet het gewenste resultaat (foute kleur) dus dit moet aangepast worden.

Verder werden de decals gemaakt en door Jawi uitgeprint. De nummers aan de motorkap lijken nogal groot uit te vallen maar dit klopt met de animatiebeelden. Daar de animatiewagen ingekort is, moest ik de cijfers dus wat aanpassen. Maar voor mij is dit goed. Vorig weekend werden dan de decals geplaatst en vandaag werd de eerste semigloss vernislag gespoten...

Grtzzzz
Attached Thumbnails

Name:	IMG_1534.JPG
Views:	1255
Size:	142.7 KB
ID:	26149   Click image for larger version

Name:	IMG_1535.JPG
Views:	1264
Size:	132.7 KB
ID:	26150   Click image for larger version

Name:	2525.jpg
Views:	1253
Size:	32.4 KB
ID:	26151  

Last edited by Loeten; 10-10-2012 at 23:20.
Reply With Quote
Old 21-10-2012, 20:26
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Weer wat verder met Sarge...

Dit weekend werd de rest van het canvas erop gezet. Hieronder het stappenplan van hoe ik het deed.

De voorbije weken wasik vooral op zoektocht naar een match voor het kleur van het canvas. Ik ben zelfs te rade gegaan bij militaire bouwers. Zij vonden Buff het beste lijken. Maar ik ben nog niet overtuigd. Hieronder zie je de kleuren. Ofwel is Buff te licht, ofwel de Olive drab te donker, ofwel beide... Maar ik geraak er niet aan uit.

Ik heb dit weekend de film nog eens een vijftal keren (versneld) bekeken om tot de conclusie te komen dat er geen sluitend antwoord is. Soms is de kleur donkerder, soms lichter, overdag en 's nachts verschilt dan ook nog eens... Pffff Men moet voor zichzelf bouwen en als je tevreden bent, dan kun je verder... Maar dees moet ik even laten rusten en paar nachtjes over slapen denk ik. Het is nog niet volledig wat ik wil... Maar Sarge wordt wel herkenbaarder...

Wat denken jullie?

(Ik test deze week nog met een verfmix...)
Attached Thumbnails

Name:	IMG_1554.jpg
Views:	2337
Size:	152.0 KB
ID:	26206   Click image for larger version

Name:	IMG_1556.JPG
Views:	2285
Size:	153.1 KB
ID:	26207   Click image for larger version

Name:	IMG_1560.JPG
Views:	2284
Size:	118.8 KB
ID:	26208   Click image for larger version

Name:	IMG_1561.JPG
Views:	2287
Size:	119.6 KB
ID:	26209  

Last edited by Loeten; 21-10-2012 at 20:39.
Reply With Quote
Old 30-12-2012, 15:25
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Zij vonden Buff het beste lijken. Maar ik ben nog niet overtuigd. Hieronder zie je de kleuren. Ofwel is Buff te licht, ofwel de Olive drab te donker, ofwel beide... Maar ik geraak er niet aan uit.

Soms is de kleur donkerder, soms lichter, overdag en 's nachts verschilt dan ook nog eens... Pffff Men moet voor zichzelf bouwen en als je tevreden bent, dan kun je verder... Maar dees moet ik even laten rusten en paar nachtjes over slapen denk ik. Het is nog niet volledig wat ik wil... Maar Sarge wordt wel herkenbaarder...
Half november ben ik eruit geraakt... En dat op een hele hele 'stomme' manier. Het was al enige tijd dat ik eens dringend mijn verfpotjes moest nakijken om de oude weg te gooien, sommige te verdunnen en om te kijken welke kleuren ik moest bijkopen. Tijdens dat momentje (toch een uurtje of twee werk) heb ik een WORD-document opgemaakt waarop alle Tamiyakleuren staan die ik wel of niet heb, zowel enamel als acrylic. En tijdens het oplijsten kwam ik plots de kleur XF-49 (Khaki) tegen... Gewoon nooit aan gedacht dat dat het juiste kleur kon zijn...

Maar !!! Daarmee konden we dus verder en de kaki werd met het penseeltje aangebracht. Ook de witte decals werden geplaatst.

Daarna werden de witte en grijze ramen gespoten en vastgelijmd, volgden de gekleurde 'sergeantstekens' en mochten ten slotte de oogjes geplaatst worden. Deze laatste werden driemaal herwerkt tot ze voor mij correct genoeg waren...

Enkele weken gingen ondertussen voorbij en de zin om verder te doen, was wat weg. Tot gisteren... Tijd voor de laatste loodjes en die zijn niet echt zwaar. Er rest me enkel nog wat detailwerk zoals lichtjes, antenne, reservewiel, jerrycan en natuurlijk het mondje...

Eerst en vooral moest ik de voorste plaat even van de verf ontdoen want die had ik in al mijn euforie enkele maanden geleden al in een groen jasje gezet... In het remoliebadje bleek ook al de aangebrachte putty afgeweekt wat zorgt voor wat extra werk. Ook bleek de bumper verloren / verdwenen na de verhuis van Heule naar Ieper... Dus die mag ik gaan scratchen!

Een tussenstandje na aanbreng van Milliput gisterenavond:

Vandaag volgt de afwerking hiervan: opschuren, bijplamuren en laten uitharden. Ook moet de plaat wat extra plastic sheet aan de achterzijde krijgen om het realistischer te maken. Werk voor deze namiddag.

Hopelijk kan ik morgen de laatste werkjes doen zoals het spuiten en plaatsen van de voorzijde. Dan zou Sarge nog net voor 2013 klaar geraken en kan ik al uitkijken en plannen maken voor de volgende...

Grtzzz
Attached Thumbnails

Name:	IMG_1645.JPG
Views:	1551
Size:	112.2 KB
ID:	26562   Click image for larger version

Name:	IMG_1655.JPG
Views:	1483
Size:	170.6 KB
ID:	26563   Click image for larger version

Name:	DSCN0539.JPG
Views:	1506
Size:	111.7 KB
ID:	26564   Click image for larger version

Name:	DSCN0540.JPG
Views:	1367
Size:	122.4 KB
ID:	26565   Click image for larger version

Name:	DSCN0541.JPG
Views:	1436
Size:	116.8 KB
ID:	26566  

Last edited by Loeten; 30-12-2012 at 15:28.
Reply With Quote
Old 02-01-2013, 15:52
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

En Sarge raakte nog net op tijd af. Mijn zesde en laatste model voor 2012. Nadat het mondje en de grille gespoten waren, konden ze gemonteerd worden. Of toch niet, er moesten nog twee stukjes onder de lichten geplaatst worden. Hier ging het nog bijna mis toen de lijm maar niet wou pakken... Maar gelukkig kon ik Murphy counteren...

Aan de achterkant werd nog een jerrycan toegevoegd. Ook hier kwam wat detailwerk aan met een gordeltje en een PE-stukje. Verder was het uitzoeken of er nu wel of niet een antenne bij Sarge hoort. Volgens de film: niet echt want meestal ontbreekt ie. Maar op de officiële Pixarfoto's staat ie er wel soms op. En dan nog op een andere plaats dan bij een echte jeep... Tja... Ik koos ervoor om er toch eentje toe te voegen... Dat maakt hem net iets meer compleet... Tenslotte werden de bandjes voorzien van wat 'dust' via de Tamiyaschminkdoosjes.

Hierbij een teaserke...

Voor alle foto's:

KLIK HIER !
Attached Thumbnails

Name:	DSCN0816.JPG
Views:	466
Size:	105.5 KB
ID:	26621  

Last edited by Loeten; 02-01-2013 at 16:01.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules