De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Stuffis Generalis > Community-forum
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Closed Thread

Thread Tools Rate Thread
Old 22-08-2002, 17:19
fordje's Avatar
fordje fordje is offline
De Paddock Regular

OK,

Ik heb hier blijkbaar een gevoelig topic geopend!

Bottom line van mijn betoog is heel simpel:

Van mij mag je gerust eens chat of afkorting gebruiken. Geen probleem. Maar maak er asjeblief een verstaanbare post mee.

En laten we nu hier geen dagen over gaat zitten l****n . Als iedereen een beetje van zijn grijze massa boven in je hoofd, op een nuttige manier gebruikt ( en ga hier nu ook niet over zitten filosoferen........), komen we er wel uit.

En nu allen ................OP NAAR www.24u.be !!!!!!!
Old 22-08-2002, 18:06
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Als germanistje Nederlands/Duits word ik dagelijks geconfronteerd met het belang van taal. Wat Mario, Anneke en zelfs Hakki (bravo trouwens) hier beweren, bevat een zekere kern van waarheid. Maar den deze hier, krijgt les van Professor Guy A.J. Tops, taalwonder en onmenselijk groot brein. In zijn cursus Algemene Taalwetenschap (= Nagaan wat taal in principe IS, m.a.w. een exacte taalbeschrijving geven) staan best interessante uitspraken.
Ik citeer:
Quote:
Een document waarin van iedere 1000 lettertekens er 5 afwijken van de norm, wordt in onze maatschappij als onaanvaardbaar slecht gespeld beschouwd. Wat kost het aan tijd, aan geld, aan inspanningen van leraren en leerlingen om een 100% uniforme spelling te bereiken ? We kunnen beter onze tijd en energie in andere dingen steken dan dit soort steriel perfectionisme
en nog:
Quote:
Ken en verzorg dus uw spelling, tenzij - en nu kom ik meteen bij mijn "maar" - tenzij je in een positie bent waar je je er niets van hoeft aan te trekken. Als je in dat geval bent, moet je m.i. je invloed aanwenden om het maatschappelijk belang dat aan spelling gehecht wordt, terug te dringen.
en deze vind ik nog mooier:
Quote:
De houding van de strenge leraar die zegt: "Eén dt-fout en je hebt nul" is volkomen idioot, en, behalve als het een leraar Nederlands betreft, m.i. ook illegaal.
bron: 'Algemene Taalwetenschap Volume I - Universitas'

Conclusie: Zelfs een professor taalwetenschap aan de Antwerpse Universiteit vindt al deze aandacht voor dt-fouten absurd. Het enige wat hij aanraadt, is correct te schrijven/spreken indien de geadresseerde dit uitdrukkelijk wenst.

En daar hou ik mij dan ook aan
Old 22-08-2002, 18:43
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Het probleem is dat het begrip "begrijpbaar" voor iedereen verschillend is. Wat de een als perfect begrijpbare taal aanziet is voor de ander compleet onverstaanbaar. En dan is de gelijke noemer, of je het nu leuk vindt of niet, of je nu vindt dat je je niet meer amuseert als je een inspanning moet leveren of niet, het algemeen nederlands. (In mijn tijd heette dat nog algemeen BESCHAAFD nederlands). Nu is het zo dat je heden ten dage ook niet meer mag spreken van negers, de tering, gehandicapten, enz.. zodat het "beschaafd" er ook maar afgelaten werd. Nochtans ben ik nog steeds de mening toegedaan dat het gewoon getuigt van een beetje fatsoen en respect voor de anderen dat je je schriftelijk op een correcte wijze tracht uit te drukken. En daar ligt juist het verschil en de oorzaak van deze babylonische spraakverwarring : er is een hemelsbreed verschil tussen de gesproken taal en de geschreven taal. Het gesproken woord is vluchtig en eventuele foutjes zijn even snel vergeten als ze gesproken zijn. Dit in schril contrast met het geschreven woord. Chattaal beschouw ik dan ook eerder als een spreektaal. Een forum leunt dan weer dichter aan bij een geschreven taal. Het is allemaal niet zo zwart-wit te scheiden natuurlijk, maar dat is alleszins mijn gevoel hierbij. Nu heb ik het al lang afgezworen om alle dt-fouten te verbeteren (en ik kan je verzekeren dat er een pak staan in deze thread, nagekeken of niet), maar een taaltje zoals Kartboyke (die trouwens beterschap beloofd heeft, waarvoor mijn dank) kan echt niet. Hierin steun ik Fordje, Mario en Jan 100%. Dat we niet moeten overdrijven is ook een feit. Ik denk echter dat we dat ook niet doen en het regelmatig aan de noodrem trekken blijkt de enige doeltreffende manier om iedereen toch een beetje op het rechte pad te houden. Daar ga IK alvast niets aan veranderen. En verder stel ik ook vast dat er hier blijkbaar inderdaad een generatieconflict voordoet : waarschijnlijk waren onze leraars nederlands nog van de "oude" stempel en zijn ze nu vervangen door jonge mensen die andere accenten leggen. Maar geloof me vrij dat een sollicitatiebrief (al is hij per e-mail geschreven) in een correcte taal veel meer kans maakt dan eentje in chat-taal. Tenzij je solliciteert voor een baan als chat-moderator natuurlijk

* WWW.SENNAKE.BE *
Old 22-08-2002, 19:12
Beemer's Avatar
Beemer Beemer is offline
De Paddock Regular

Ok mannen, voor de ouderen onder ons (grapje!!) zullen we wa moeite doen om onze turbo-taal te beperken!!
Old 22-08-2002, 19:29
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Ik vind het gewoon normaal dat je op een forum schrijftaal gebruikt. Dit wil niet zeggen dat er is geen woordje dialect tussen kan (ik doe het zelf ook hoor), maar teveel is teveel. Ikzelf probeer er op te letten dat mijn zinnen vlot leesbaar zijn voor iedereen die ze wil lezen. Chattaal gebruik je op een chat of in een sms en probeer je hier toch wel best te vermijden.

alle, zwegt der nei gewoen over!
Old 22-08-2002, 19:41
tsjolder's Avatar
tsjolder tsjolder is offline
De Paddock Regular

Ofwel ben ik anders dan de meesten van mijn generatie, ofwel is het toch geen generatiekloof, maar ik ben ook een groot voorstander van correct taalgebruik op het forum. In mijn vrije tijd spreek ik wel nagenoeg nooit AN, altijd dialect, maar voor schrijftaal gaat dat niet en idd een forum leunt heel dicht bij schrijftaal aan. En als ik ooit een sollicitatiebrief zou krijgen met dt-fout vliegt hij direct in de vuilbak.
Old 22-08-2002, 20:46
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Quote:
Originally posted by Hakki

eerst en vooral zal ik proberen om nu geen afkortingen te gebruiken, maar:

één: ik post bijna niets, dus ik snap niet waarom dat dit zo'n groot probleem is
twee: afkortingen gebruiken gaat gewoon veel sneller als je veel te doen hebt(en hiermee wil ik niet zeggen dat ik mister-important ben)
drie: als ge mij niet verstaat moet ge het maar zeggen, dan zal ik het wel nog eens anders zeggen
vier: ik verplicht niemand mijn posts te lezen
vijf: ik wil hier niet de belangrijken uithangen dus moet mijn taalgebruik hier niet opperbest zijn, want wie zegt dat ik wel au serieus genomen wordt als ik schoon 'schrijf'?ik ben en blijf mijn leeftijd en volgens bepaalden dus een snotjong dat nog niks van de wereld afweet en wiens mening niet telt(niet persoonlijk op u bedoelt, Mario)

enfin ja, ik vind dat nu eenmaal makkelijker om afkortingen te gebruiken. Trouwens, in school leren ze dat toch ook.Als er veel gezegd wordt of er staat veel op een transparant, zeggen ze dat ge geen volle zinnen moet schrijven, maar wel schematisch en met afkortingen.

anyway, ik zal er proberen aan te denken en zien wat het wordt...

_________________EDIT_____________________________
ik heb nog nooit zoveel mijn tekst herlezen, wel VIJF keer en nog nooit zoveel backspace en delete moeten gebruiken, mijn typtaal is anders dan mijn schrijftaal, maarja, ik vond het wel duidelijk, maar ik toon mijn goede wil door het te verbeteren

Ik koos jou eruit, omdat ik enerzijds vroeger nog veel met jou gechat heb en anderzijds omdat iemand (Fordje geloof ik) ooit eens een hilarische reactie postte op een bericht van jou.

Maar ik dacht dat m'n voorbeeld zo overdreven was (met een kanon op een mug schieten) dat het wel duidelijk moest zijn dat het om te lachen / ironisch was.
Old 22-08-2002, 20:52
Hakki's Avatar
Hakki Hakki is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Mario

Wees gerust Hakki, ik neem er geen aanstoot aan.

Ik koos jou eruit, omdat ik enerzijds vroeger nog veel met jou gechat heb en anderzijds omdat iemand (Fordje geloof ik) ooit eens een hilarische reactie postte op een bericht van jou.

Maar ik dacht dat m'n voorbeeld zo overdreven was (met een kanon op een mug schieten) dat het wel duidelijk moest zijn dat het om te lachen / ironisch was.
kweetwel da et ironisch was, mor kwou nog nekeer iets van mij laten hore eh

dit zal nogwel leesbaar genoeg zijn zeker?
Old 22-08-2002, 20:57
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Quote:
Originally posted by Hakki

kweetwel da et ironisch was, mor kwou nog nekeer iets van mij laten hore eh

dit zal nogwel leesbaar genoeg zijn zeker?
watte ?
Old 22-08-2002, 23:37
Benklak's Avatar
Benklak Benklak is offline
De Paddock Regular

Hetgeen hier voor discussie zorgt is het feit dat er moeilijk een grens te trekken is op een forum. Wat kan nog wel en wat niet meer? Er is ook geen grens te trekken. Het enige wat je hierover kan zeggen is dat ieder voor zich moet trachten zijn posts verstaanbaar op te stellen.
Verstaan?

Groeten Benklak
Old 23-08-2002, 10:11
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Akkoord met je eerste deel en niet akkoord met je tweede deel. Het is juist omdat er geen grens te trekken is dat je niet mag toelaten dat iedereen zijn eigen norm aanwendt en dan blijft er als gelijke noemer enkel het A.N. over. Niet TE fanatiek toegepast maar er dicht tegenaan leunend, waarmee ik bedoel dat iedereen TRACHT het zo correct mogelijk (naar eigen kunnen) te schrijven, en dat er dan op eventuele foutjes niet hoeft gewezen te worden.
Ik vraag me eigenlijk af wat er zo moeilijk of ambetant of ellendig of schools of weet ik wat is met dat algemeen nederlands? Ben je tegenwoordig ouderwets of aftands alleen maar omdat je een corrcet taalgebruik tracht aan te wenden? Daar lijkt het hier bij velen anders sterk op!

* WWW.SENNAKE.BE *
Old 23-08-2002, 10:13
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by Sennake
(In mijn tijd heette dat nog algemeen BESCHAAFD nederlands). Nu is het zo dat je heden ten dage ook niet meer mag spreken van negers, de tering, gehandicapten, enz.. zodat het "beschaafd " er ook maar afgelaten werd.

En verder stel ik ook vast dat er hier blijkbaar inderdaad een generatieconflict voordoet : waarschijnlijk waren onze leraars nederlands nog van de "oude" stempel en zijn ze nu vervangen door jonge mensen die andere accenten leggen. Maar geloof me vrij dat een sollicitatiebrief (al is hij per e-mail geschreven) in een correcte taal veel meer kans maakt dan eentje in chat-taal. Tenzij je solliciteert voor een baan als chat-moderator natuurlijk
Ik wou hier eigenlijk op reageren maar ik zal me maar onthouden zeker...
Old 23-08-2002, 10:38
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Dat depaddock aan een nieuwe Frequently Asked Questions werkt is al lang geen publiek geheim meer. Deze FAQ is nog niet klaar, toch wil ik hier reeds een klein stukje onthullen. Meer in het bijzonder een stukje uit de Forum Survival Guide.

Quote:
  • Als je een topic post, geef het dan een duidelijke titel mee. Een titel als "Schumi wins" geeft niet weer waar je thread over gaat. Kies voor een titel als "[Magny Cours 2002] schumacher wereldkampioen" of iets in die aard. Op deze manier weet iemand enkele maanden later ook nog (enkel door de titel te lezen) waarover het topic gaat (namelijk: Magny Cours 2002).
  • Ga niet schreeuwen om een antwoord. Hoe schreeuw je in een text-based discussie vraag je je af? Door gebruik van hoofdletters schreeuw je. EEN TEKST DIE ZO GESCHREVEN IS, is verschrikkelijk irritant en je haalt je er de woede van andere users mee op je hals. Af en toe even wat DUIDELIJK/duidelijk maken is wat anders. In dat geval accentueer je een bepaald stuk tekst.
    Hou je dus aan de netetiquette en let op je caps-gebruik (ook in je topictitel).
  • Aangezien de reacties die je typt de enige vorm van communicatie op het forum zijn, is het van belang dat anderen jouw reacties begrijpen, zeker als het de openingsreactie van een thread is: Hoe beter men jou begrijpt, hoe beter ze je kunnen helpen. Let daarom zelf op de volgende zaken, maar probeer je niet al te druk te maken als er eens een foutje bij iemand insluipt:
    - Interpunctie. Begin zinnen met een hoofdletter, eindig ze met een punt (.) en plaats waar nodig een komma.
    - Lay-out: De forumsoftware breekt zinnen zelf af, harde returns zijn dus niet nodig. Probeer hiernaast een wat langer verhaal op te delen in alinea’s (dan mag je wel enteren)
    - Spelling: Niet iedereen is een taalwonder (en fouten maken is menselijk), maar probeer toch de juiste spelling aan te houden (ik wordt enzo)
    - Vermijd l33t SpEaK: Sommige mensen vinden het cool met de shift-toets te spelen tijdens het typen, of cijfers in plaats van letters te gebruiken. Houd dat een beetje binnen de perken, aangezien dit niet voor iedereen even leesbaar is.
    - Chat-termen: Veel mensen hebben op het Internet 1 hobby gemeen … chatten. Bij het chatten worden bijzonder vaak afkortingen gebruikt. Helaas zijn deze grappige afkortingen niet voor iedereen even goed te begrijpen. Daarom proberen we chat-termen zoveel mogelijk achterwege te laten.
  • Dyslexie is een probleem waar veel mensen mee te kampen hebben. Daarom kan het af en toe voorkomen dat iemand een verhaal post waar nogal wat spel/stijlfouten in voorkomen en het is niet leuk om iemand daar steeds op te wijzen.
    Aan de andere kant, als je weet dat je dyslectisch bent, probeer het verhaal dan kort te houden en druk af en toe op [Enter]. Ondanks de welwillendheid van de meesten, is gebleken dat een woordenzee zonder 'enters' of leestekens niet goed gelezen wordt en dat is natuurlijk jammer.
Ik denk dat alle vragen/opmerkingen hiermee wel een antwoord hebben. Hiermee heb je ineens de gezamelijke mening van de depaddock-admins. Moest je problemen hebben met bovenstaande tekst kan je terecht in vraag aan admin's om je probleem uit te leggen.

Om verdere hoog oplaaiende discussies te vermijden ==> slotje

airco

Last edited by airco; 23-08-2002 at 10:45.
Closed Thread

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules