De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Stuffis Generalis > Informatica en Fotografie
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 07-05-2003, 20:55
Autosport.be's Avatar
Autosport.be Autosport.be is offline
De Paddock Rookie

Je mag zeker niet de fout maken om internet met radio of TV te vergelijken. Die laatste 2 zijn per definitie een "push" medium, waar de kijker/luisteraar de informatie (inclusief reclame) ondergaat. Je mag er zeker van zijn dat de digitale on-demand-TV in de toekomst niet gratis zal zijn. Reclame werkt immers niet voor een dergelijk medium (net zo min bij internet).

...dus...

Gratis internet behoort zeer binnenkort tot het verleden.

Het kan ook niet anders. De gratis nieuws-sites met bijhorende redacties draaien allemaal verlies. Tot voor kort dacht iedereen dat de kosten via reclame gedekt zouden worden, maar dat is simpelweg onmogelijk. In de traditionele pers is dit net hetzelfde: alle autosport-tijdschriften staan vol van reclame, maar toch moet je er nog voor betalen in de winkel. Een puur economische realiteit (en de prijs van een tijdschrift is een stuk hoger dan de productie- en distributiekosten)

Het grote probleem is dat er op dit ogenblik geen betaalmiddel voorhanden is dat aangepast is aan het gebruik voor betalende sites.

Men probeert veel:
- SMS: omslachtig, en een schandalig groot deel gaat naar de telecom-operator
- 0900-nummers: zelfde nadelen als SMS
- credit card: niet efficiënt en praktisch voor kleine bedragen, waardoor alleen abonnenmenten rendabel zijn

De oplossing zal (IMHO) moeten gezocht worden in een systeem waarbij de internet-factuur variabel wordt naargelang het gebruik en de bezochte sites. Analoog aan telefonie: gratis sites zijn dan te vergelijken met 0800-nummers, betalende sites met 0900-nummers.

Op die manier worden de sites door de internet-providers betaald naar gelang het aantal bezoekers. De prijzen zullen op die manier drastisch zakken, de kwailiteit zal stijgen, en je hoeft niet meer op voorhand te bepalen waar je een abonnement neemt.

Technisch is dat allemaal al mogelijk, en "Metriweb" is daar in België al mee bezig. Het is alleen hopen op de goede wil van de providers, want anders ziet het er zeer somber uit voor de nieuwssites op het net...

Ik hoor de kritiek al komen in de zin van "in België goed en wel, maar internet is wereldwijd".

Het telefoonnetwerk is ook wereldwijd, en daar bestaat zo'n systeem al 100 jaar. In België bvb gebeurt de afrekening van de 0900-nummers tussen de verschillende operatoren (Belgacom, Colt, Telenet, enz..). Waarom het wiel opnieuw uitvinden?

Elke provider betaalt aan zijn uplink. Als die uplink dat systeem toepast, dan moet de downlink automatisch volgen. Als een paar van de grote "carriers" hierover een akkoord sluiten en een standaard afspreken, dan is het zover. De sites zullen uiteindelijk betaald worden door degene die hen van "connectiviteit" voorziet, net zoals bij de 0900-nummers in de traditionele telecom. De uplinks worden betaald door de downlinks, die uiteindelijk betaald worden door de eindgebruikers. Net zoals bij telefoon...

De tarieven, dat is iets dat aan de vrije markt overgelaten moet worden, en dat zal dan ook zelfregulerend zijn.

(de laatste helft van dit bericht schreef ik al eens eerder op een ander forum)
Reply With Quote
Old 07-05-2003, 20:58
joost joost is offline
De Paddock Regular

En dit voeg ik er nog aan toe, in de UK en USA is de houding tegenover betaalsites toch anders dan in België. Naargelang de bron had DSC.com 500 à 1500 betalenden, uitrekenen wat dit betekent aan 'turn over' kan je zelf. Wat het argument betreft van het elders halen van nieuws, je kan ook wachten tot iemand je op de trein vertelt dat er verkiezingen zijn in dit landje..in plaats van het betalend in je krant te lezen.
Maar sommige mensen hebben informatie nu eenmaal sneller nodig dan anderen.
Reply With Quote
Old 07-05-2003, 21:52
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by joost
[B]Radio is een gratis medium dacht ik zo, een krant of tijdschrift heeft vaste kosten zoals het drukken en uitgeven, deze kunnen onmogelijk allemaal vergoed worden door reclame, TV is ook (zo goed als) gratis, en daar krijg je dan wel info waar je niet moet voor betalen...

hier moet ik er wel op wijzen dat iedereen dat voor kort kijk- en luistergeld betaalde, ondertussen heeft Steve Stunt dit afgeschaft maar hij haalt dat wel op een andere manier uit je zakken. Doch dit is politiek en daar ga ik niet verder op in.
Bovendien betaal je nog altijd kabeldistributie...
daarom dat er ook stond 'zo goed als' hé
Reply With Quote
Old 07-05-2003, 23:56
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Allemaal heel mooie dromen en plannen .... Toch zal het zo een vaart niet lopen ..... inkomsten innen in honderden landen (met allemaal verschillende valuta) om ze dan terug (op een eerlijke) manier terug verdelen over enkele tienduizenden websites.

Die websites een eerlijk deel van de koek te geven is vrijwel onbegonnen werk. Er zijn immers nauwelijks criteria om een verdeling te maken.
  • kwaliteit ? (subjectief .... en dus nauwelijks eerlijk te doen)
  • bandbreedte ? (Op die manier wordt tekstuele informatie hopeloos benadeelt tov van streaming-content ..... een filmpje dat eenmaal bekeken wordt zou meer opbrengen dan een artikel dat 1000 keer gelezen wordt)
  • hits (o zo makkelijk te bedriegen ..... iemand die een 24u volgt via een live-timing(refresh 30 secs) genereert een enorm aantal hits ... toch is er al bij al werk voor de aanbieders aan ...... een zelfgeschreven tekst is in verhouding meer werk en genereert maar 1 hit)
  • logging van een bepaalde gebruiker op een bepaalde website en hem op die manier laten betalen voor de hoeveelheid informatie die hij op die website consumeerde ???

Dat laatste is ongetwijfeld het eerlijkste .... Toch praktisch onrealiseerbaar .... Er zou een systeem ontwikkeld moeten worden
* waarmee bewegingen van alle internetusers op het internet gevolgd kunnen worden (een spion boven de gebruiker dus .... ik hoor de privacy-groeperingen al reclameren ....)

Afgezien van de technische beperkingen is er geen enkele organisatie krachtig genoeg om zo een systeem te implementeren en het te laten slagen. Bovendien valt het dan nog te bezien of Internet dan nog lang het populaire medium blijft .....
* dingen die geld-teller ernaast hebben lopen zijn zelden populair geweest
Old 08-05-2003, 07:52
Autosport.be's Avatar
Autosport.be Autosport.be is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by airco
[
* dingen die geld-teller ernaast hebben lopen zijn zelden populair geweest [/B]
Het is juist, de telefoon is nooit echt van de grond geraakt...

Men is er al mee bezig. De tarifering zal bepaald worden door de sites zelf, en zal niet noodzakelijk gebaseerd zijn op hits of volume (zoals nu 0900-aanbieders beslissen of ze 0900/0901/0902/0903 nummers gebruiken)

Technisch is dat allemaal zo moeilijk niet. Het bestaat al.

Het is in ieder geval zo dat als alles gratis blijft, er binnen enkele jaren enkel nog privé/amateur-sites zullen overblijven. Professionele nieuws-sites gaan allemaal het loodje leggen, of ze zullen op een abonnement-systeem overstappen. Economische realiteit. Idealisme is een illusie.
Reply With Quote
Old 08-05-2003, 09:16
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai

Al eens de bedenking gemaakt dat de relatief nieuwe media zoals internet en gsm op dit ogenblik ook het duurst in gebruik zijn?? Reken voor internet een goeie 40 EURO per maand of zowat 500 EURO per jaar. Het spreekt vanzelf dat je als gebruiker niet meteen warm loopt om daarbovenop voor elk individueel berichtje of website te betalen. Voor die prijs koop je toch al enkele kranten en tijdschriften en dan heb je tenminste nog iets tastbaars dat je ontelbare keren opnieuw uit de kast kan halen, betasten en bekijken.
Degenen die denken met nieuwssites op het net hun boterham te kunnen verdienen, mogen rustig verder dromen.....en desnoods een tijdschrift opstarten (in die sector is het ten andere ook niet meteen rozegeur en maneschijn).

jan
Reply With Quote
Old 08-05-2003, 13:39
Driesco Driesco is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by jan
Al eens de bedenking gemaakt dat de relatief nieuwe media zoals internet en gsm op dit ogenblik ook het duurst in gebruik zijn?? Reken voor internet een goeie 40 EURO per maand of zowat 500 EURO per jaar. Het spreekt vanzelf dat je als gebruiker niet meteen warm loopt om daarbovenop voor elk individueel berichtje of website te betalen. Voor die prijs koop je toch al enkele kranten en tijdschriften en dan heb je tenminste nog iets tastbaars dat je ontelbare keren opnieuw uit de kast kan halen, betasten en bekijken.
Degenen die denken met nieuwssites op het net hun boterham te kunnen verdienen, mogen rustig verder dromen.....en desnoods een tijdschrift opstarten (in die sector is het ten andere ook niet meteen rozegeur en maneschijn).

jan
Voila, zo denk ik er nu ook over. Dat is de reden waarom we de site van TC offline hebben gehaald. Net als sommige anderen zitten ook wij al enkele jaren in de IT en wat zien we, van een informatieve site valt gewoonweg niet te leven.

Ik ben blij Jan dat je begint over ge vakbladen. Toen ik hierover enkele maanden terug begon over het forum werd ik compleet belachelijk gemaakt. Ik zit aan de bron voor het drukken, we hebben de kennis, als alle nuttige info die hier en elders gepost wordt in een magazine steken, dan steek je met kop en schouders boven alle anderen.

Maar neen, iedereen gaat liever voor zijn eigen project, en zo waren wij ook tot enkele maanden geleden.
Een goed magazine vol informatie en adverteerders kan wel degelijk een pak geld opleveren.

Altijd te vinden voor een open gesprek over een eigen magazine.
Reply With Quote
Old 08-05-2003, 15:28
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat een site als Forix wel degelijk een meerwaarde biedt en dat er wel mensen zijn die bereid gevonden worden daarvoor te betalen.

Als het echt goed is, lijkt het mij wel leef- en haalbaar.

Dat gedoe over het internet waar alles moet kunnen en gratis moet blijven, komt op mij nogal geforceerd over. We leven in een kapitalistisch bestel en dan krijg je daar vroeg of laat automatisch mee te maken, wat sommigen ook beweren (wat niet betekent dat ik het kapitalisme goedkeur).

Last edited by Mario; 08-05-2003 at 15:32.
Reply With Quote
Old 08-05-2003, 17:13
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai

Forix heeft veeleer een encyclopedische waarde, maar eerlijk gezegd heb ik die site nog niet echt gemist sinds de invoering van een lidmaatschapsbijdrage. Bij WSPR kan je dan weer wel gratis terecht voor even waardevolle info, zij het dan over een ander autosporttak dan de formule 1.
Natuurlijk, als Sennake en Werner nu nog alleen vragen gaan stellen waarvan de antwoorden uitsluitend op Forix te vinden zijn...

jan
Reply With Quote
Old 08-05-2003, 17:19
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally posted by Autosport.be

Het is in ieder geval zo dat als alles gratis blijft, er binnen enkele jaren enkel nog privé/amateur-sites zullen overblijven.
Sommige zijn zo slecht nog niet qua content

Probleem is, internet is destijds als een soort "gratis" medium onstaan. Onder het motto: Alles wat je vindt is gratis............dan is het moeilijk om die gedachtegang te veranderen.

Wat betreft de toekomst...........het is zeer vermakelijk om eens blaadje te lezen over e-commerce van een jaar of 3 terug. Als dan leest hoe het er nu voor zou moeten staan dan begin je heel hard te lachen. Internet heeft al heel wat dromen kapot gemaakt.

Wat betreft gedrukte content, ik kan niet zonder.......kan mijn "Autosport" niet missen ondanks dat alles ook wel gratis terug te vinden is op het net. De gevoelswaarde van internet is heel anders dan diezelfde waarde van gedrukte media.

Een nieuw blad? Dat gaat een zware onderneming.......wat niet wil zeggen dat het onmogelijk is. Maar je zult toch een verdomd geod en uniek concept moeten hebben. De nederlandse F1 gossip blaadjes overleven ook alleen maar bij de gratie van Verstappens kwakkel carriere. Vorig jaar zakte de verkoop daar aardig van in.......en hela, Jos rijdt weer en de blaadjes verkopen weer.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 08-05-2003, 21:40
joost joost is offline
De Paddock Regular

Eindelijk kan ik eens putten uit mijn opleiding op dit forum. Zowel bij het ontstaan van de stoommachine, trein, TV, radio,... hebben sceptici beweerd dat zoiets nooit zou lukken. Als historicus is het dan ook leuk sommige van deze reacties eens te vergelijken met wat hier verschijnt. En wat blijkt dan, dat jullie grootvaders even furieus reageerden tegen voornoemde media en technische innovaties. Herhaalt de geschiedenis zich dan toch?
Vanzelfsprekend zullen mensen die hun brood verdienen met print het ongelijk van betalend internet blijven uitbazuinen, dat begrijp ik maar al te goed. maar vanuit zuiver commercieel standpunt begrijpen zij dan ook dat 'gratis' niet blijft bestaan.
Maar goed, laat mij afsluiten met een boutade: een grote platenbaas uit het begin van de jaren zestig heeft zelfs ooit een contract geweigerd aan 4 nobele onbekenden...later zouden zij af en toe iets uitbrengen onder de weinigzeggende groepsnaam 'The beatles'
Reply With Quote
Old 08-05-2003, 21:52
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular

'k denk dat het ondertussen wel meerdere malen aangehaald is, internet kan je niet vergelijken met schrijvende pers... er zal inderdaad een mentaliteitswijziging nodig zijn, maar een vergelijking met de stoommachine en dergelijke gaat niet op, internet bestaat al en wordt al uitgebaat, momenteel gratis (als je het abbonementsgeld gemakkelijkshalve vergeet) , als men dan ineens beslist om het betalend te maken schrikken daar veel mensen van terug, en slaan die website's hoe dan ook hun eigen ruiten in...

En nog iets, zolang niet iedereen internet heeft zal dit nooit rendabel worden, een tijdschrift vind je nu eenmaal op elke hoek van de straat, internet is bijlange nog niet ingeburgerd wegens... te duur...
succes aan diegenen die dan nog een betalende site willen exploiteren.
Reply With Quote
Old 08-05-2003, 22:02
joost joost is offline
De Paddock Regular

Flugeltje,

internet nog niet ingeburgerd, net zoals de WC zeker...Kijk eens op de site van het NIS,

groeten,

Joost
Reply With Quote
Old 08-05-2003, 22:18
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by joost
Flugeltje,

internet nog niet ingeburgerd, net zoals de WC zeker...Kijk eens op de site van het NIS,

groeten,

Joost
http://www.statbel.fgov.be/figures/d75_nl.asp#3 Kijk ne keer goe... 'k dacht toch dat er net iets meer inwoners waren om in vergelijking te kunnen spreken van een inburgering... soit als gij een WC vergelijkt met internet wordt het dringend ne keer tijd om uit uw ivoren torentje te komen, en mss tot het besef te kome dat niet iedereen zich dit kan permitteren...
Reply With Quote
Old 08-05-2003, 22:30
joost joost is offline
De Paddock Regular

ik zit niet in een ivoren toren, maar in een peperdure villa in La Hulpe, want ik behoor tot één van 1.700.000 gezinnen (het zijn dus gezinnen en niet mensen) die over internet beschikken.

Last edited by joost; 08-05-2003 at 22:34.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules