De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Stuffis Generalis > Community-forum
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 28-05-2003, 08:57
Mistery Mistery is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by NOx
Ze kijken in het boekje van de auto, naar de bandenmaten waarmee het voertuig gehomologeerd is, dus in principe mag je nog andere velgen steken, ze mogen alleen niet breder of groter zijn dan de gehomologeerde velgen.

Vraag is natuurlijk of er dan nog mensen zijn die andere velgen kopen, want meestal koop je toch een maatje groter of alleszins breder...

Niks nieuw onder de zon dus, aangezien dit reeds in voege is sinds begin 2002. Er werd al eens een oogje toegeknepen, maar nu er recent een rondschrijven kwam van het Ministerie van Verkeerswezen naar de instanties die de keuringsstations beheren, wordt er al wat nauwer op gelet.

Waarschijnlijk weten jullie wel dat elke wagen ook over een gelijkvormigheidsattest beschikt, een verplicht boorddocument trouwens. Dit gelijkvormigheidsattest werd door de producent bekomen, na het voorleggen van een technische fiche met daarin zowat de meest belangrijke gegevens van de wagen, o.a. ook de maten van banden en velgen waarmee een bepaald type wagen kan uitgerust worden. Meestal worden er drie tot vijf verschillende maten van banden en velgen vermeld in deze technische fiche. Als je jouw wagen dus uitrust met zaken die niet stroken met de technische fiche, dan voldoet de wagen niet meer aan het gelijkvormigheidsattest, hetwelk ervoor werd uitgeschreven. In principe KAN jouw wagen niet goedgekeurd worden op die manier, aangezien de wagen niet conform is met de erbij horende boorddocumenten...Maar dan denken sommigen de oplossing te hebben gevonden : eventjes snel de hele handel demonteren, wagen laten keuren, en ja hoor...eens terug thuis aangekomen begint de montage opnieuw en begeeft men zich op de openbare weg met de andere banden en/of velgen en/of spoorverbreders...

Wat doet men dan eigenlijk : men rijdt dan rond met een wagen die niet conform is met de boorddocumenten. Je beschikt dan wel over een "groene" keuringskaart, doch niet voor de wagen in de staat waarmee je er mee op de openbare weg rijdt. Je overschrijdt dus een aantal keren de verkeerswetgeving, en bij een controle van de Politie, dan kan je nog enkele fikske boetes oplopen ook...

Dus jongelingen : "bezint eer ge begint" is ook in dit geval een gepaste slogan...

Last edited by Mistery; 28-05-2003 at 09:01.
Reply With Quote
Old 28-05-2003, 09:11
NOx's Avatar
NOx NOx is offline
De Paddock Rookie

Nja, in sommige gevallen is het ook niet meer als juist dat men optreed, maar wat met onderdelen (buiten de velgen) die in de catalogus staan van een bepaald automerk?

Denk maar bv aan een dakspoilertje op een Ford Fiesta.
Ford heeft deze spoilertjes (tzijn natuurlijk geen joekels van vleugels...) in zijn catalogus staan.
Aangezien die spoiler er origineel niet opstond (en dus waarschijnlijk niet op het gva staat), zou die in principe er ook af moeten gehaald worden.
Dan denk ik dat er een aantal mensen gaan reageren van:

Hoe, tis van de constructeur zelf, en zelfs dat wordt niet goedgekeurd. De constructeurs zullen toch wel weten wat kan en niet kan op hun modellen zeker...
Old 28-05-2003, 09:31
Mistery Mistery is offline
De Paddock Regular

Over spoilers en dergelijke wordt in het rondschrijven geen melding gemaakt...
Reply With Quote
Old 28-05-2003, 11:30
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally posted by Sennake
Ik vind mijn bakske in originele staat ook al leuk genoeg ...
volledig mee eens
Reply With Quote
Old 28-05-2003, 14:59
laurent's Avatar
laurent laurent is offline
De Paddock Regular

pffff tot zover de plannen voor de dragpipes, 16duims TSW velgen en Spax-setje....
Old 28-05-2003, 15:14
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Zoals in de meeste gevallen zal de soep ook hier wel minder heet gegeten worden dan ze opgedient wordt ....
Old 28-05-2003, 15:40
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Sennake
Ik vind mijn bakske in originele staat ook al leuk genoeg ...
Hoe kan die ooit door de keuring raken? Er hangt niet eens een deftig plak op
Old 28-05-2003, 16:06
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally posted by sledge
Hoe kan die ooit door de keuring raken? Er hangt niet eens een deftig plak op
Dat is speciaal voor jou afgeplakt zodat je me niet gaat komen stalken

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 28-05-2003, 17:50
Patroclos's Avatar
Patroclos Patroclos is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by Ottooke
snotapen die gaan racen wanneer het licht op groen springt, ik heb het vrijdagavond nog meegemaakt,
Ik vind het wel leuk om die te frustreren met mijn 8 jaar oud ford fiesta'ke...
Old 28-05-2003, 17:57
FastFons's Avatar
FastFons FastFons is offline
De Paddock Regular

Ik vind het eerder leuk om met een 20 jaar oud golfje in iedere bocht de meerderheid van de recente mazoutstoven te achtervolgen of buitenom in te halen. Aan het rood licht moet het zelfde autootje door zijn lage gewicht ook zelden passen (kan ook tot 6500 toeren doortrekken in tegenstelling tot de dieselminnende rijders). Wanneer ik mij echter aan de snelheidlimieten houdt komen ze mij eerst voorbij geraast tegen een ongelooflijke snelheid. Om in de eerst volgende bocht te parkeren en mij terug te zien passeren (wat een colaires dat opwekt nie te doen)...

FF

PS: ik vind tuning wel mooi, maar dan eerder in een bescheiden vorm. Niet in de extreme vormen zoals ge veel foorkotten ziet rondrijden...
Reply With Quote
Old 28-05-2003, 18:04
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !

Quote:
Originally posted by Patroclos
Ik vind het wel leuk om die te frustreren met mijn 8 jaar oud ford fiesta'ke...
Haha, ik vond het ook leuk. Voor mij een Peugeot 106 van een 5 tal jaren oud en daarnaast een nieuwe Audi A3.
Daarachter stond ik met mijn Peugeot van 15 jaar oud.
En wie trok er het snelste op? Juist ja, ikke Volgens mij heeft die gast zich verschrokken toen hij merkte dat ik hem kon volgen, die is na een paar 100 meter van de gas gegaan en is achter de Audi gaan rijden (die dacht misschien dat ik van de politie was ).

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules