![]() |
|
|
||||
|
||||
Je mag het draaien en keren hoe je wilt, maar persoonlijk vind ik de "vakbladen" (de autosportmagazines) ook niet veel soeps, als je daar de oplages van bekijkt valt het toch op dat autosport maar een marginale sport is... (hoe spijtig je dat ook mag vinden), Voetbal is sport nr1 in België en ik zie dat niet snel veranderen, wielrennen en en in mindere mate tennis zijn de andere populaire sporten, maar je kan je dan ook afvragen waarom er zo weinig geschreven wordt over bevoorbeeld Volleybal en Basket, daar zijn toch ook teams bij die zeer mooie prestaties leveren...
Ik denk dat het gewoon een probleem van middelen is, de meeste kranten hebben problemen, kijk maar naar de fusie's, dus spelen ze op zeker, en brengen dus de populaire sporten... |
|
||||
|
||||
Vandaag in de FET een referentie naar de 1000km, t was wel natuurlijk reclame voor Audi, me ne foto van de winnende proto.
Last edited by redje; 02-09-2003 at 14:06. |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
ik heb ondervonden dat wanneer je zelf iemand van de 'gazet' contacteert dat het vrij makkelijk gaat om een verslag te krijgen. Mits de juiste motivatie in een mail ben ik er dit jaar ook weer simpel in geslaagd om een artikel vast te krijgen in de gva en dit werd ook in het nieuwsblad gepubliceerd. Daarbij heb ik na een simpele mail te hebben verstuurd zelfs een reportage vastgekregen die voor de 2003 miles zal verschijnen met foto!
Het lijkt mij dus een opdracht voor de organisatoren om de pers op te zoeken zodat deze alles leert kennen. Je moet niet na een weekend klagen dat er nergens iets van verschenen is, maar voor het weekend contact opnemen met de pers! Voor de zeer grote maar nieuwe evenementen in België is de eerste stap aan de organisatoren om te laten weten aan de pers wat ze organiseren en op tijd een aanvraag doen voor een artikel, waarna de pers als ze het evenement kennen, ze wel zullen terugkomen het volgende jaar voor een reportage. Dit is toch bij de Fun Cup het geval. Deze discipline is totaal niet bekend bij de modale vlaming, ik denk dat dat voor de Belcar ook geldt trouwens, maar soit .. ! Het lijkt waarschijnlijk niet logisch dat de organisatoren contact moeten opnemen met de pers, maar voorlopig is het toch zo, tot wanneer de nationale autosport nog beter bekend is!
|
||||
|
||||
Een artikel krijgen in een krant van dinsdag tot vrijdag is simpel, dan krijgen ze hun krant amper vol en nemen ze eender wat aan voor bladvulling bij wijze van spreke. En dan nog staat het ergens vanachter...Zaterdag en maandag zijn de dagen met de meeste oplagen denk ik en dan vind je amper autosport terug. Volgens mij zijn al die verantwoordelijken voor de sportkatern liefhebbers van voetbal, wielrennen en de laatste tijd tennis. De rest laten ze links liggen zonder er iets van te weten... objectief
![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
|
|
|||
|
|||
Quote:
denk je nu echt dat ze in Zolder of Spa de journalisten niet kennen? Maar het zijn niet zij die beslissen wat in een krant verschijnt, hoe graag ze dat ook willen laten uitschijnen. Hierover gaat de redactievergadering, of nog veel erger de marketing of commerciële afdeling... Wat niet wegneemt dat een goede relatie beter is dan geen of een slechte. Joost |
|
|||
|
|||
Beste Maarten,
De organisatoren versturen voor- en nabeschouwingen van iedere wedstrijd zoals de Super-Meetings (Belcar, F.Renault, Mini, Toyota, Clio) als de Touring en Sprinters Cup, btcs, enz...... naar iedereen die iets met autosportjournalistiek te maken heeft. Bovendien zijn er teams die via communiqués de pers op de hoogte houden. Alles netjes gedeponeerd in hun mail-box. Bovendien zijn er véél teams die over een website beschikken die regelmatig aangepast worden en de nodige info geven. Uw uitleg houdt geen steek |
|
|||
|
|||
Een tijd geleden heb ik op de website van Motorwereld, de zelfde constatatie gedaan. Ik heb toen getracht een mailingactie op te zetten maar dat is niet echt gelukt.
Maar ik vind inderdaad ook dat er veel te weinig autosport in de Vlaamse kranten staat. Maar ik vrees ook dat de meeste Vlamingen gemotoriseerde sporten maar niks vinden. Dat komt voort uit hun ingeboren bescheidenheidL "Autosport is iets voor Franstalige dikkenekken" heb ik weleens horen zeggen. Als je weet dat 70 procent van al die gasten dat circuit rijden (buiten de Belcar dan) franstalig zijn is daar wel iets van waar. Ik heb het allang opgegeven om naar Autosport te zoeken in een Vlaamse krant. Als ik iets wil lezen koop ik wel La dernière heure of surf ik naar hun site http://www.dhnet.be Ook op de sportwebsites van Le Soir en Vers l'Avenir, respectievelijk http://www.sporever.be en http://www.esports.be vind je veel autosportnieuws (asaf oa) terug. Waarom geld weggooien aan een Vlaamse krant als je het gratis op de site van een Waalse kan lezen? Niettemin, de enige krant die een min of meer acceptabele autosportverslaggeving heeft is het Belang van Limburg. Ik meer dat steeds meer Antwerpenaren en Brabanders die krant beginnen te kopen vanwege hun goede verslaggeving van auto-en motorsport. Voor kranten zoals de Standaard en De Morgen is autosport, als het geen F1, is een vies woord. Vroeger schreef Walter Wauters nog af en toe een stukje maar tegenwoordig werkt die voor Het laatste nieuws en schrijft hij over Tennis. De hoofdredacteur van De Standaard, Peter Vandermeersch, is ook zo iemand die persé politiekcorrectheid wil verkondigen. In die optiek vond deze paljas het nodig de rallysport aan te vallen met de meeste belachelijke argumenten. (vorig jaar in juni in de Zevende Dag na het dodelijk ongeval in Gistel) Het Laatste nieuws is al geen haar beter. Voor die mensen is de enige sport die er bestaat voetbal. Af en toe eens tennis en wielrennen. Maar ze zijn wel opportunistisch genoeg om mee te profiteren van sucessen. Gisteren stond Everts groot op de voorpagina. In een krant waar je anders de mx-berichtgeving met een vergrootglas in moet zoeken. Als er een tak van autosport is (buiten F1 uiteraard) die vrij goed gevolgd wordt is het wel het EK rally. De PR van het Bastos team werkt super. Als je ziet dat die zelfs Thiry in P-magazine kunnen pluggen. De sneer naar de Vlaamse autosportbladen (Turbo en Autonews, veronderstel ik vind ik onheus) want ik vind deze wel een pak beter dan de Nederlandse magazines. Zolang die 2 magazines op de markt zijn zal ik ze blijven kopen. Want ze zijn vrij volledig en er staat eens iets anders in dan F1. Last edited by TommySoprano; 03-09-2003 at 02:11. |
|
||||
|
||||
tja peter dan weet ik het ook niet meer
ik heb wel gemerkt dat ze niet graag iets overnemen van persartikels, maar dat ze echt zelf de reportages willen maken en misschien is er in het weekend geen tijd om een journalist en fotograaf naar zulke manifestaties te sturen ... ik weet het ook niet, alleszins spijtige zaak
|
||||
|
||||
De autosportverslaggeving in Het Belang van Limburg is meer dan behoorlijk goed. Ik heb ook de indruk dat men in Limburg in het algemeen positiever tegenover gemotoriseerde sporten staat dan in de andere Vlaamse provincies. De aanwezigheid van de circuits van Zolder, Opgrimbie en Horensbergdam is daar natuurlijk niet vreemd aan.
|
|
|||
|
|||
Quote:
Motor Reservemotor van ramon gestolen ( 7 regels) Patrick Caps volgend seizoen in 125 cc (4 regels) Breugelmans naar Van Beers Racing (5 regels) GP van Groot Brittanië op Isle of Wight (3 regels) Auto F1 : Michelin buigt niet voor Ferrari (7 regels) Zware crash voor Ralph Schumacher (8 regels) Geen WRC's meer in het EK (7 regels) Wie doet beter..... C U |
|
|||
|
|||
Ja, dat is gewoon zo. Vorige week las ik iets in het Belang over een Freinetschool in Hasselt die iets rond autosport hadden gedaan in de klas vorig jaar. In Antwerpen of Oost-Vlaanderen, zou zoiets onmogelijk zijn.
In Limburg is het meer ingeburgerd en erg populair. (Kijk maar eens naar de Grensland racing show in Hasselt. Daar moet je op zondagnamiddag een uur aanschuiven om binnen te kunnen) |
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
|
|||
|
|||
Misschien nog iets over die goeie PR van Bastos Racing.
Die PR is sinds een paar jaar in handen van Koen Wijckmans, ex-Gazet van Antwerpen, ex-Auto & Sport, ex-veel, maw. ex-journalist en ook ex-manager van RACB Sport. Naar mijn bescheiden mening, zowat de paus van de autosportverslaggeving in Vlaanderen. Koen doet nu het PR-werk voor Bastos Racing in het EK rally. En dat loopt inderdaad perfect, omdat Koen weet hoe redacties van kranten werken. Hij stuurt persberichten via email, die kort en bondig zijn. Berichten die meteen in de kop vertellen wat het nieuws is. Kort verslag, korte sterke quote, bijna een neutraal nieuwsbericht, voor zover dat kan in een PR-structuur. Zo neutraal dat sites het integraal overnemen ... ![]() Aan die bondige, krachtige manier van werken zouden veel persberichten-schrijvers een voorbeeld moeten nemen. ![]() Wij hebben meestal geen tijd om een persbericht van -bij wijze van spreken- 1.000 regels te lezen, waar het nieuws ergens in het midden of soms niet te vinden is, waar alleen zij goed zijn en al de andere slecht, je weet wel, iets teveel PR die je snel doorprikt. Goeie raad misschien: hou het kort en bondig met het nieuws op kop ... zoals Bastos Racing met alle positieve gevolgen vandien. ![]()
|
|