|
|
View Poll Results: Welke F1 wil je eerst zien bouwen door Sennake? | |||
McLaren M23 Ford (Hunt - 1976) | 13 | 76.47% | |
Lotus 78 John Player Special (Andretti - 1977) | 4 | 23.53% | |
Voters: 17. You may not vote on this poll |
|
Thread Tools | Rating: |
#31
|
||||
|
||||
Ah ok. Dat zijn in feite stukjes plastic buis waaruit ik een stukje weggesneden heb. Dat zit wel goed (denk ik).
|
#32
|
||||
|
||||
Quote:
En wat voor een ritje...........
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#33
|
||||
|
||||
Als je op dit niveau van detaillering wilt zal je ook de lasnaden moeten simmuleren. Niet moeilijk met wat putty, maar wel zoooooooveel meer realisme.
Ik gebruik hiervoor de putty die we destijds bij Sturm gekocht hebben. Die heeft een zeer kleine spuitnozzle en legt mooie 'worstjes'. Door de nozzle tijdens het spuiten naar voor en achter te bewegen krijg je een gestuikt verloop, wat een lasnaad kan weergeven. Natuurlijk een rolletje putty dat je met een mesje inkerft is ook een goeie oplossing. Awel Guy ... zo'n bouw, dat zie ik graag. Keep up the spirit mate! |
#34
|
||||
|
||||
Quote:
Vandaag staat er op het programma: afwerken van alle details onder de neuspartij. Je zou het misschien niet zeggen als je ze bekijkt, maar alles wat ik in één dag van scratch gebouwd heb, is te zien op de volgende foto's. Omdat elk onderdeeltje volledig uit het niets vervaardigd wordt, kruipt er dus niet alleen tijd in om het te maken, maar ook om te bedenken hoe ik het best tewerk kan gaan. De steuntjes van de dwarsstang bv bestaan elk uit 3 verschillende onderdelen, te beginnen bij het middelste: dat werd gemaakt door een plastic buisje uit te boren zodat de stang erin past. Daarna heb ik van plastic sheet de rechthoekige binnensteun gemaakt en er tegenaan gekleefd, waarna het gat opnieuw uitgeboord werd. Daarna heb ik de rechte hoeken weggeschuurd zodat ze de rondingen van de middelste cilinder volgen. Tenslotte werd van dezelfde plastic sheet een andere rechthoekige buitensteun gemaakt die na het vastkleven eveneens uitgeboord werd zodat de dwarsstang er door geschoven kon worden. De andere kant gaat enerzijds iets sneller omdat ik nu weet hoe ik het aan boord moet leggen, maar anderszijds ook iets trager omdat de afmetingen liefst identiek zijn aan de eerste steun. Minder nadenkwerk dus maar meer opmeetwerk. Verder moet ik er ook aan denken dat de sluitplaat die tegen de bulkhead komt nog tussen de dwarsstang past (de stang mag dus niet te dicht tegen de bulkhead zitten) en tegelijkertijd moeten de remoliecontainers tussen de dwarsstang en de basisplaat van de batterij passen, en dus mag de dwarsstang ook niet te ver van de bulkhead zitten. Allemaal dingen waar je bij scratchbuilding rekening moet mee houden... En zo gaat het natuurlijk de ganse dag door. Nadat de dwarsstang op zijn plaats gekleefd werd, heb ik de remoliecontainers gebouwd. Ze bestaan stuk voor stuk uit 6 afzonderlijke onderdelen die nauwkeurig uitgemeten werden zodat er 2 identieke en één kleinere gevormd werden. De schroefdopjes werden gemaakt met de zeshoekige punch-'n-die set van Dominique (thanks mate). Daarna werden ze tegen de bulkhead gekleefd, er zorg voor dragend dat de sluitplaat nog aangebracht kan worden. Die werd gemaakt van dunnere plastic sheet, plastic strip en 2 aluminium punch-'n-die boutjes. Nadat ik me ervan vergewist had dat ze ertussen past én ik ook nog de neuspartij zonder problemen kan dichtklikken, werd de plaat vastgekleefd. Ik heb trouwens de onderste wand van de neuspartij moeten afschrapen zodat ze iets dunner werd, omdat anders de remoliecontainers in de weg zaten. Het was al een flink stuk in de namiddag toen ik aan de bouw van de batterij begon. Het rechthoekig gedeelte werd gevormd door 5 stukken plastic sheet, die na het kleven aan de hoeken een beetje afgerond werden. Daarna werd met behulp van dezelfde plastic sheet een 2de deksel gemaakt dat iets korter is dan de totale batterij, en een afgerond vierkant dekseltje. Beide werden op de batterij gekleefd, waarna ik 6+1 schroefdopjes gemaakt heb met de goeie ouwe punch-'n-die set. Na het aanbrengen van die 7 dopjes heb ik tenslotte nog 4 gaatjes in de batterij geboord waarna ik er stukjes metaaldraad in gekleefd heb. Foto 1 toont de samenbouw van de voormiddag, foto 2 toont mijn resultaat van een namiddig werk. Foto's 3, 4 en 5 laten een dryfit zien van het geheel. Klinkt allemaal eenvoudig, is het eigenlijk ook wel, maar arbeidsintensief is het zeker! Wordt vervolgd! Last edited by Sennake; 30-01-2015 at 13:13. |
#35
|
||||
|
||||
Goed bezig hier!
Zo zie je dat scratch-building misschien wel zeer arbeidsintensief is, maar dat het bijdraagt tot een uniek model. Je gaat hierin zover als je zelf wil natuurlijk, maar persoonlijk vind ik dit één van de uitdagingen in deze hobby! En daarbij: what's the hurry?
__________________
Groetjes, Domi. |
#36
|
||||
|
||||
Tja jong, die andere 300 kits die nog staan te wachten misschien?
|
#37
|
||||
|
||||
euh, no comment zekers?
__________________
Groetjes, Domi. |
#38
|
||||
|
||||
Ik zou er graag iets over zeggen, maar weet begot niet wat...
Voorlopig blijf ik netjes op mijn bankje meevolgen om bij te leren en dat doe ik dus vollen bak... Succes verder !!
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#39
|
||||
|
||||
Deze wordt waarschijnlijk aan de rockers of wishbones vastgemaakt, zeg dus maar ... de stabilisator of anti-roll bar.
ik wil niet 'pikkie likkie' zijn, maar ... als dit achter de rug is zullen de lasnaden wel volgens zekers? (ik blijf erover doordrammen hoor ... om zeker te zijn dat ge ze gaat maken) Die batterij ... was datte? OK, dat ze goed op maat en op schaal gemaakt is, daar ben ik zeker van, en dat een batterij doppen en 2 bornen heeft, daar kan ik ook nog bij, maar die dop erlangs ... rare dinges voor die tijd! Voor de rest is dit zoals een scratchbuilt moet zijn ... clean en strak. |
#40
|
||||
|
||||
Ik heb het eens geprobeerd, maar het wil niet zo goed lukken; en ik vind dit model net iets te exclusief om zomaar erop los te proberen. Bovendien heb ik geen referentiefoto's van een 1:1 wagen om te weten waar er precies gelast werd en waar niet (ik heb alleen referentiefoto's van een 1:12 model waar de lasnaden niet op uitgevoerd zijn) zodat ik wijselijk beslist heb om ze deze keer toch maar achterwege te laten. Beter geen lasnaden dan totaal verkeerde lasnaden denk ik.
Wat niet betekent dat ik ze een volgende keer, als ik over goede referentiefoto's beschik, eens niet ga proberen, want de door jou beschreven techniek moet mits wat oefening wel lukken. Alleen is dit niet het juiste moment en/of model op te beginnen experimenteren... |
#41
|
||||
|
||||
Ik begrijp u punt ... zonder goede ref. pics. is dit niet iets om mee te beginnen.
Ga je de overgang tussen bvb polystereen en messing stukken lichtjes wegplamuren? Uit ervaring weet ik dat die dingen heel erg zichtbaar worden na het spuitwerk en er een beetje klungelig uitzien ... tenzij de styreen zo dun is dat de boord niet zichtbaar is door de iets dikkere buis. |
#42
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb al veel scratch projecten gezien, maar tot nog toe is er nog nooit iemand geweest die me dat heeft kunnen/willen tonen. Ik kan me immers voorstellen dat er plaatsjes gaan bij zijn, die je wel nog kan zien, maar waar je verdomd moeilijk nog aankan...? Bijvoorbeeld op de foto: achter de batterij, tussen de cylindertjes enz. Last edited by Guido; 22-02-2007 at 14:55. |
#43
|
||||
|
||||
Quote:
Maar ik heb bij het scratchen al een beetje rekening gehouden met het schilderwerk: de batterij staat er nog maar los op, dus die kan afzonderlijk geschilderd worden, en met die batterij uit de weg zal het schilderen van de rest ook nog wel meevallen. |
#44
|
||||
|
||||
Schilderen kan perfect! Je moet enkel wat voorzichtiger zijn bij het spuiten van de vooraanliggende delen. Best is dat je zoveel mogelijk met de airbrush doet. Zo kan je veel meer lokaal werken, en heb je zelf in de hand hoeveel verf op je model terecht komt. Met een spuitbus moet je op zoiets niks gaan proberen.
Misschien ook het ideale moment om eens te experimenteren met het decanteren van primer?
__________________
Groetjes, Domi. |
#45
|
||||
|
||||
Quote:
En nu we het er toch over hebben, komt hier het vervolg van mijn werkzaamheden. Nu de neuspartij tot tevredenheid gedetailleerd was, keek ik wat verder naar achter en stuitte ik op een veel te simpel uitgevoerde stuurstang. Als ik het model wil showen met de neus eraf, moet ook de cowling afgenomen worden zodat het interieur beter zichtbaar is. En dan stuit je op zo'n simpele rechte stuurstang die met een pinnetje rechtstreeks in de body gekleefd wordt. Dat moet beter kunnen dacht ik. En daar gingen we weer. Eerst werd de diamantvorm waarin de echte stuurstang verdwijnt uitgefreesd zodat ik er een stuurhuis onderin kon aanbrengen. Maar toen ik de bovenste helft van de body op de onderste helft wou passen, met de voorste ophanging erin gedryfit, kwam ik tot de vaststelling dat de metalen horizontale stuurstang tegen het stuurhuis aandrukte wat het sluiten van de 2 bodyhelften verhinderde. Logisch ook, want in werkelijkheid loopt die horizontale stuurstang ook DOOR het stuurhuis. Dus moest er een stuk van het stuurhuis weggesneden worden zonder dat dat langs boven opvalt. Dat ging vrij vlot. Nog een controle om te zien of alles nu mooi sluit en dat bleek het geval. De stippellijn duidt aan waar de stuurstang zal terechtkomen. En dus bleef er niets anders over dan het scratchen van een realistische stuurstang. Die bestaat uit een 14-tal onderdelen, waarbij het zwarte gedeelte het enige is wat overblijft van het originele onderdeel. Dit moet passen op het stuur dus heb ik dat behouden.De kruiskoppeling heeft me heel wat kopzorgen bezorgd, maar uiteindelijk ziet het er toch wel leuk uit vind ik. Last edited by Sennake; 30-01-2015 at 14:28. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 3 (0 members and 3 guests) | |
|
|