De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 02-09-2008, 09:19
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!

Zot, dat zijt gij!!!

(En ook ik denk dat te mogen zeggen )

Maar het is wel super wat je laat zien!

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
Old 02-09-2008, 09:44
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Quote:
Originally Posted by TvD View Post

Zot, dat zijt gij!!!

(En ook ik denk dat te mogen zeggen )

Maar het is wel super wat je laat zien!

Maar goed dat ZOT zijn gene pijn doet, tenzij hij in zijn vingers snijdt.

Jawadde, goe bezig, en dat is dan nog zacht uitgedrukt.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 02-09-2008, 18:48
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Roeland, dit is echt fantastisch werk! En dat er nu nog eens iemand is die durft te komen zeggen dat modelbouw duur is. De uren die je hier al zoet mee bent geweest en het plezier dat je er al aan beleefd hebt... priceless!

Echt geweldig en een succesvolle verderzetting gewenst.

Reply With Quote
Old 02-09-2008, 19:57
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post

GE ZIJT NE FREAK!
Quote:
Originally Posted by TvD View Post

Zot, dat zijt gij!!!
Jullie zijn nu niet bepaald de personen bij wie ik op therapie zou moeten gaan om dit te verhelpen hé.

Ondertussen heb ik ook al een beetje tegenslag gehad. Er is echter nog geen man overboord...
Zoals jullie reeds hadden gewaarschuwd, is het verwijderen van de Tamiya-tape rondom de cockpit net geheel vlekkeloos verlopen. Nochthans heb ik dit in het verleden wel meer gedaan zonder problemen, maar ik denk dat de tape deze keer iets te lang heeft blijven zitten en ook iets te veel verhard was door de laklagen die eroverheen gegaan zijn.

Ik heb proberen een paar foto's te nemen:

De cockpit is OK, op een klein hoekje na waar de decal aan de tape is blijven hangen (zie omcirkeld gedeelte). Het gearceerde stuk is losgekomen maar niet afgescheurd ( Er zit één scheurtje in ter hoogte van het bovenste arceerlijntje. )

Ik kan hier 2 dingen doen:
a) het zo laten; de zetel dekt het omcirkelde gedeelte toch af en het gearceerde deel blijft mooi aan de cockpitwand hangen. Bovendien zal de versnellingspook daar ook nog eens boven komen.
b) met een beetje microsol onder de decal gaan om hem vast te zetten, en er nog een licht laagje vernis over zetten. Hiermee riskeer ik waarschijnlijk wel dat er vernis onder de decal gaat en dat ik dan pas echt in de problemen kom?

De opening van de luchthapper ziet er aan één kant wat slordig uit, dit zou ik wel moeten kunnen verhelpen met wat zwarte verf of een extra stukje decal.

De decal op de binnenwand van de rolbeugel is aan beide zijden onderaan afgescheurd. Hier ga ik opnieuw decallen.

Een beetje tegenslag dus, maar dat gebeurt bij elk model wel op een bepaald moment. Ik zie het in elk geval wel zitten om alles te herstellen. Fingers crossed...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_053.jpg
Views:	513
Size:	76.7 KB
ID:	11122   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_054.jpg
Views:	496
Size:	58.4 KB
ID:	11123   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_055.jpg
Views:	504
Size:	57.6 KB
ID:	11124  
Reply With Quote
Old 02-09-2008, 21:28
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Inderdaad geen man overboord. Voor wat de cockpit betreft zou ik het zo laten. Ttz, ik zou het loszittende stukje opnieuw wat proberen bevestigen met microsol, maar twijfel of dat zal lukken. Ik zou er zeker niet onderin gaan met vernis om verdere problemen te vermijden. Zeker aangezien de stoel het grootste gedeelte, zoniet alles(?), zal bestoppen.

Bij de rolbeugel moet je inderdaad enkele kleine stukjes decal bijzettten. Dit is zelfs niet eens zo onrealistisch, gezien carbon in bochten ed. nergens een patroon heeft van parallel lopende strepen.

Nog steeds uitmuntend bezig!

En inderdaad, de gasten die het hardste roepen, hebben gewoon van dezelfde molen een meer dan ferme tik mogen ontvangen in het verleden...
Reply With Quote
Old 03-09-2008, 00:14
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Misschien een kleine tip om dat losgekomen stukje decal terug vast te lijmen: Breng een beetje cristal-clear onder de decal en wrijf hem mooi op zijn plaats, de overtollige lijm die onder de decal uitkomt, veeg je af met een vochtige doek en je ziet er niks meer van en hij plakt mooi vast. Geen gesukkel met sol en vernis.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 03-09-2008, 06:40
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
En inderdaad, de gasten die het hardste roepen, hebben gewoon van dezelfde molen een meer dan ferme tik mogen ontvangen in het verleden...
Ha, blij dat ik parket aan het leggen ben en nog niet geroepen heb dan

Roeland, ge zijt gewoon nie goe wijs man! Maar het resultaat is echt verbluffend doe wees maar verder nie goe wijs

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 03-09-2008, 07:20
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Of ... je kan met een beetje Johson Klear (of Klir) de decal 'vernissen'. Absoluut onschuldig spul zonder risico, en het werkt als een vernis.

Als je wil, ik heb nog een fles staan, dan kan ik je wat meebrengen. Laat maar iets weten!
Old 03-09-2008, 19:08
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Misschien een kleine tip om dat losgekomen stukje decal terug vast te lijmen: Breng een beetje cristal-clear onder de decal en wrijf hem mooi op zijn plaats, de overtollige lijm die onder de decal uitkomt, veeg je af met een vochtige doek en je ziet er niks meer van en hij plakt mooi vast. Geen gesukkel met sol en vernis.
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Of ... je kan met een beetje Johson Klear (of Klir) de decal 'vernissen'. Absoluut onschuldig spul zonder risico, en het werkt als een vernis.

Als je wil, ik heb nog een fles staan, dan kan ik je wat meebrengen. Laat maar iets weten!

2 goede ideeën! Ik zal de decal in elk geval vastzetten met Kristal-Clear, en dan zie ik wel of het nodig is om er eventueel nog eens met Johnson Klear over te gaan. Alvast bedankt voor het aanbod!
Reply With Quote
Old 04-09-2008, 20:41
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan

voor een probleempje groot of klein moet je voortaan bij Roeland zijn .....

Een zomer (welke ?) opgeofferd maar je gaat hier ongetwijfeld je hele modelbouwleven de vruchten van plukken. Er zitten immers zoveel PE deeltjes bij die je moeiteloos op andere kits kan gebruiken (of mits kleine aanpassingen). Zo zot is dit dus allemaal nog niet hé

Voor de luchthapper zou ik ook opteren om een decal te gebruiken. Hierdoor heb je altijd een mooie aflijning tenzij je natuurlijk in de rapte een template etst om een recht lijntje te trekken

ps: die Johnson klear kan Sennake misschien gebruiken voor zijne parket

BSmodels
Reply With Quote
Old 16-11-2008, 18:49
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Zo, alweer meer dan 2 maand geleden sinds de laatste update. Ik wou dat ik wat regelmatiger kon posten, maar de cockpit heeft besloten ‘to fight me every step of the way’. Bijgevolg gaat het niet zo snel vooruit. Een korte samenvatting van de lijdensweg:

De vorige keer had ik het probleem met de stukjes carbondecal die losgekomen waren. De tip van Nismo heeft toen perfect gewerkt, met een beetje Kristal-Clear zat de decal zo weer op z’n plek. Ook de plaatsen waar de decals volledig afgescheurd waren, heb ik dan hersteld.
Ik kon dus verder met de carbondecals aan de buitenkant van de cockpit.

De volgende tegenslag: terwijl ik templates aan het maken was met behulp van Tamiya tape op de cockpit, heb ik met m’n mes de lak gechipt! Nu was ik gedwongen om datgene te doen wat ik absoluut wou vermijden: lakherstel. Gelukkig had ik in deze thread de eindverhouding gun metal / zwart genoteerd, zodat ik de lakschade plaatselijk kon herstellen zonder kleurverschil. Ik moet er niet bij vertellen dat dit natuurlijk weer de nodige tijd gekost heeft…

Op de foto’s hieronder het eindresultaat van al het carbon-werk. Het rode cirkeltje op de laatste foto is de plek waar ik de lak beschadigd had (gelukkig is er niets meer van te zien).

Attached Thumbnails

Name:	Tyrrell020_056.jpg
Views:	377
Size:	50.3 KB
ID:	11750   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_057.jpg
Views:	392
Size:	70.9 KB
ID:	11751   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_058.jpg
Views:	388
Size:	59.2 KB
ID:	11752  
Reply With Quote
Old 16-11-2008, 18:51
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

De volgende horde dan: het aanbrengen van de eigenlijke livery. Hiervoor gebruik ik de decals van Studio 27. Je voelt me al aankomen, ook hier ging niet alles naar wens.
Deze keer was de probleemzone het witte vlak bovenop de cockpit. Dit bestaat uit 2 decals, die in theorie naadloos op elkaar aansluiten. In de praktijk zat ik echter met een overlap, zoals je ziet op onderstaande foto’s. Die overlap zorgt voor een kleurverschil in het witte vlak. Daarnaast had ik ook de decal niet mooi ingesneden ter hoogte van de panellines.

Opnieuw tijd voor wat herstelwerk dus. De oplossing? De witte vlakken overschilderen met TS-26 ‘pure white’. Opnieuw een tijdrovend werkje: eerst de decals sealen met Gunze lak, dan ‘pure white’ decanteren en met de airbrush aanbrengen. Dit alles met het nodige afplakwerk uiteraard. Het afplakken doe ik met BMF, omdat dit zeer dun is en er dan bijna geen opstaande rand is aan de laklaag. Sommigen onder jullie die aanwezig waren op de meeting in Asse hebben de cockpit in dit stadium gezien; toen was het bovenvlak bijna klaar (moest enkel nog geseald worden met lak).

Gisteren was ik dan begonnen om de 2 witte strepen op de flanken te overschilderen. Dit moest omdat er aan één kant ook een scheurtje was ontstaan door het vele manipuleren tijdens het herstelwerk, en omdat er geen kleurverschil zou zijn met het bovenvlak.
Natuurlijk is het hier weer fout gegaan. Bij het verwijderen van de BMF zijn er opnieuw decals losgescheurd.

De foto’s spreken voor zichzelf, denk ik. Alles wat losgekomen is, was al voorzien van meerdere dunne laklaagjes (met telkens 1 volledige week droogtijd; vandaar dat het zo lang duurt). Die zijn echter allemaal aan de BMF blijven hangen. (diepe zucht…)

Opnieuw zijn dit allemaal zaken die nog kunnen hersteld worden; de schade aan de achterkant verdwijnt zelfs nog onder het hitteschild. Alleen begint dat hier wel een beetje op de processie van Echternach te lijken, telkens 2 stapjes vooruit en eentje achteruit…
Attached Thumbnails

Name:	Tyrrell020_059.jpg
Views:	384
Size:	67.1 KB
ID:	11753   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_060.jpg
Views:	383
Size:	79.6 KB
ID:	11754   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_061.jpg
Views:	388
Size:	61.5 KB
ID:	11755   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_062.jpg
Views:	385
Size:	67.7 KB
ID:	11756  
Reply With Quote
Old 16-11-2008, 18:54
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Anyway, tussendoor is er ook het een en ander dat wel goed gaat.

De neuskegel werd binnenin volledig van carbon voorzien, tot in het puntje.

Daarna was ik genoodzaakt om een 2de decalset in huis te halen. De kit voorziet namelijk dat de neus gekleefd wordt tegen de cockpit. De witte decal die bovenop de neus en cockpit komt, is dan ook uit één stuk gemaakt. Die decal had ik al versneden toen ik bezig was aan de cockpit. Op de cockpit had ik een overlap, met als gevolg dat de resterende decal voor de neus te kort was. Op onderstaande foto zie je het verschil : links is te kort, rechts is de juiste afmeting.

Verder geen problemen hier. De neuskegel moet nu enkel nog een laagje Gunze krijgen.

Op de endplates is het wit geschilderd, verder ook geen problemen hier.

Attached Thumbnails

Name:	Tyrrell020_063.jpg
Views:	552
Size:	57.6 KB
ID:	11757   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_064.jpg
Views:	389
Size:	81.8 KB
ID:	11758   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_065.jpg
Views:	380
Size:	59.8 KB
ID:	11759   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_066.jpg
Views:	389
Size:	54.8 KB
ID:	11760  
Reply With Quote
Old 16-11-2008, 18:56
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

De flaps van de voorvleugel heb ik aangepast met etsdeeltjes. Deze moeten nog geschilderd worden.

Verder ben ik begonnen met de bodemplaat. Die wordt bijna volledig in carbondecal gezet, behalve de voorkant onderaan. Die heb ik met een houtstructuur geschilderd. Hiervan heb ik in elk stadium een foto genomen:

PS: de donkere vlekjes op de foto’s zijn stofjes op de sensor van mijn fototoestel, ik moet die dringend eens kuisen. Enkel het bleke vlekje aan de rechterkant zit er in werkelijkheid, waarschijnlijk het gevolg van een druppeltje water tijdens het zetten van de 4de laag.
Attached Thumbnails

Name:	Tyrrell020_067.jpg
Views:	380
Size:	55.8 KB
ID:	11761   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_068.jpg
Views:	369
Size:	46.5 KB
ID:	11762   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_069.jpg
Views:	383
Size:	68.9 KB
ID:	11763   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_070.jpg
Views:	386
Size:	64.2 KB
ID:	11764  
Reply With Quote
Old 16-11-2008, 18:57
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Tenslotte is er ook al heel wat schuurwerk aan de zetel gebeurt. In plaats van de meegegoten gordels, krijgt de zetel de ‘poederbehandeling’ en komen er aftermarket gordels op.

Attached Thumbnails

Name:	Tyrrell020_071.jpg
Views:	393
Size:	51.5 KB
ID:	11765   Click image for larger version

Name:	Tyrrell020_072.jpg
Views:	386
Size:	36.1 KB
ID:	11766  
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules