De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 27-07-2009, 19:33
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Niet Redje, wel zijn vriendin, lid van B-MET, Belgian Medical Extrication Team dat op Spa-Francorchamps actief is.

Het beeld dat overal in de kranten verschijnt is dit van een snelle extractie (voor meer info over de techniek, surf idd naar http://www.b-met.be). Daarbij wordt voorrang gegeven aan snelheid in plaats van aan stabiliteit van de wervelkolom. Waarom ze voor die techniek gingen, is een vraag die Gary Hartstein zou moeten beantwoorden. Je hoort zoveel geruchten de ronde doen en hoogstwaarschijnlijk klopt nog geen derde ervan. Wij hebben maar het raden naar Massa's toestand vlak na de crash. Ik kan alleen veronderstellen dat zijn eerste inschatting van de verwondingen hem deed uitkomen bij een levensbedreigend letsel en hij hem daarom zo snel mogelijk uit de wagen wilde. Alleen uit de wagen kunnen ze zijn vitale functies efficiënt beoordelen en ondersteunen indien nodig. Verder kan ik me inbeelden dat hij niet het risico wilde lopen die helm in de wagen af te doen: stel dat er nog ergens een stuk metaal in zat. Zou moeilijk te zien zijn in die kleine ruimte en dan zou je uiteraard de verwondingen alleen nog erger maken.

Een vraag die ik me stel: waarom wordt er overal gezegd dat hij bewusteloos was vlak na de impact van dat stuk metaal? Ik heb nog nooit een bewusteloze zijn stuur zien vasthouden...
Reply With Quote
Old 27-07-2009, 19:38
Sir Kwietje's Avatar
Sir Kwietje Sir Kwietje is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by redje View Post
Een vraag die ik me stel: waarom wordt er overal gezegd dat hij bewusteloos was vlak na de impact van dat stuk metaal? Ik heb nog nooit een bewusteloze zijn stuur zien vasthouden...
Ik denk als hij niet bewustloos zou zijn, dat hij zijn stuur zou hebben losgelaten, als je het vasthoud riskeer je toch een polsbreuk?

Reply With Quote
Old 27-07-2009, 20:55
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !

Op de beelden is te zien dat Massa vlak na de impact van de demper op zijn helm zowel zijn gaspedaal als zijn rempedaal indrukt. Als je bij bewustzijn bent lijkt me dit niet normaal. Ook draait hij totaal niet aan zijn stuur en zoals eerder gezegd houdt hij zijn handen op het stuur. Ik vermoed dus ook dat hij vanaf de demperimpact bewusteloos was en dat zijn spieren verstijfd waren.
Ik heb helemaal geen medische opleiding gehad, maar dit lijkt me wel een mogelijk scenario te zijn.

Ik wens hem in ieder geval een spoedig herstel toe en hoop hem volgend jaar weer te zien rijden.

Nu stellen velen de vraag hoe ze kunnen voorkomen dat een onderdeel een piloot raakt. Ik stel me de vraag hoe er voorkomen kan worden dat zo'n onderdeel op die manier kan gaan vliegen. De achterkant van de wagen dichtmaken?
Old 27-07-2009, 21:16
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally Posted by Ottooke View Post
Nu stellen velen de vraag hoe ze kunnen voorkomen dat een onderdeel een piloot raakt. Ik stel me de vraag hoe er voorkomen kan worden dat zo'n onderdeel op die manier kan gaan vliegen. De achterkant van de wagen dichtmaken?
Omdat er behalve onderdelen van de achterkant ook andere voorwerpen op de helm van een coureur terecht zouden kunnen komen? Zoals bijvoorbeeld banden, stenen, iets van een voorvleugel of welk ander voorwerp dan ook wat op een baan zou kunnen liggen.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 27-07-2009, 21:40
Superdiesel's Avatar
Superdiesel Superdiesel is offline
De Paddock Regular

Ik zou de herhaling nog eens moeten bekijken maar ik dacht wel dat je Massa nog hoort terugschakelen. Ik kan mis zijn, ik ben niet zeker van mijn stuk.
Maar het lijkt me wel straf dat iemand die bewusteloos is nog kan terugschakelen.

Ik denk eerder dat hij redelijk 'groggy' was. Niet volledig bewusteloos.
Reply With Quote
Old 28-07-2009, 08:01
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Redje zelf nog eens: Als je bewusteloos bent, verslappen al je spieren, dus een stuur vasthouden lukt dan niet, gas geven en remmen al evenmin. Dus het lijkt me raar dat hij bewusteloos zou geweest zijn. Groggy kan wel.
Reply With Quote
Old 28-07-2009, 11:20
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular

Quote:
Redje zelf nog eens: Als je bewusteloos bent, verslappen al je spieren, dus een stuur vasthouden lukt dan niet, gas geven en remmen al evenmin. Dus het lijkt me raar dat hij bewusteloos zou geweest zijn. Groggy kan wel.
Ik ben het deels met je eens, als je bewusteloos bent dan verslappen de spieren. Maar als hij al gas aan het geven was en zijn spieren verslappen dan is zijn voet een "dood" gewicht dat al reeds op de pedaal aan het drukken was. De pedaal is nooit sterk genoeg om zijn voet, onder en bovenbeen terug naar boven te drukken. Als het wel zo was dan zou het verdomd moeilijk zijn om plankgas in zo'n bolide te gaan.

Last edited by Gèrre; 28-07-2009 at 11:20.
Reply With Quote
Old 28-07-2009, 12:13
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Het antwoord van de vriendin (kan opt werk niet op dit forum):

"Misschien nog akkoord wat betreft het gas geven en remmen, maar nogmaals: ne bewusteloze heeft zijn handen niet op 't stuur. Wil je de reacties (of liever afwezigheid daarvan) van een bewusteloze zien: kijk naar crashes van Kubica en Ralf Schumacher: dat is bewusteloos... Dit ligt daar nog boven. Groggy, ja, gewijzigd of gedaald bewustzijn: ja, maar bewusteloos op dat ogenblik: nee."
Reply With Quote
Old 28-07-2009, 15:50
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular

Quote:
Het antwoord van de vriendin (kan opt werk niet op dit forum):

"Misschien nog akkoord wat betreft het gas geven en remmen, maar nogmaals: ne bewusteloze heeft zijn handen niet op 't stuur. Wil je de reacties (of liever afwezigheid daarvan) van een bewusteloze zien: kijk naar crashes van Kubica en Ralf Schumacher: dat is bewusteloos... Dit ligt daar nog boven. Groggy, ja, gewijzigd of gedaald bewustzijn: ja, maar bewusteloos op dat ogenblik: nee."
Ok dat zijn handen nog aan het stuur zijn bewijst dat hij niet volledig van de kaart was, maar volledig bij bewustzijn ook niet.
Reply With Quote
Old 29-07-2009, 12:29
Marc Marc is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Gèrre View Post
Ok dat zijn handen nog aan het stuur zijn bewijst dat hij niet volledig van de kaart was, maar volledig bij bewustzijn ook niet.
Massa houdt zijn handen aan het stuur, zonder te sturen. Maar je ziet hem wel remmen. Je ziet de wielen afwisselend blokkeren en weer draaien, en je ziet remsporen verschijnen achter de voorwielen. Het remspoor was zondagavond nog heel duidelijk zichtbaar op het circuit.
De wielen van een F1-wagen blokkeren niet als je 60 kg op het rempedaal zet, en zeker niet als je voetje daar slapjes op ligt. Maw: wellicht wel wat groggy, maar zeker niet bewusteloos.
Reply With Quote
Old 29-07-2009, 15:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Weet je wat ik niet goed begrijp? Dat een veer die loskomt van een wagen die tegen bijna 300 km/u vooruit rijdt, ineens in tegengestelde richting naar een achteropkomende wagen vliegt. Normaal zou je toch verwachten dat elk voorwerp dat loskomt van een wagen die vooruit rijdt, ook vooruit verder botst en ergens naast de baan tot stilstand komt?

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 29-07-2009, 16:47
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Weet je wat ik niet goed begrijp? Dat een veer die loskomt van een wagen die tegen bijna 300 km/u vooruit rijdt, ineens in tegengestelde richting naar een achteropkomende wagen vliegt. Normaal zou je toch verwachten dat elk voorwerp dat loskomt van een wagen die vooruit rijdt, ook vooruit verder botst en ergens naast de baan tot stilstand komt?
Wellicht omdat het niet om een "dood" voorwerp gaat dat loskomt, zoals een end plate, een uitlaat of aandrijfas, maar wel een veer. Een ding dat dus onder spanning staat en zijn eigen energie vrij geeft wanneer het uit zijn bevestiging springt.

Massa zou buiten de schedelbreuk en hersenschudding ook een oogletsel hebben. Gevreesd wordt dat zijn carrière voorbij is hierdoor. (op de radio gehoord).
Reply With Quote
Old 29-07-2009, 17:25
Grig-O's Avatar
Grig-O Grig-O is offline
De Paddock Regular

Dit bevestigt echter het tegenovergestelde:

Quote:
"Na gesprekken met de physiotherapeut konden we vaststellen dat Felipe nog steeds over een volledig zicht beschikt, zowel in de breedte als diepte. Hij heeft geheugenverlies maar enkel op een hele korte termijn, dit is ook heel normaal."
F1-club.be
Reply With Quote
Old 29-07-2009, 18:09
A uit PDGRacing's Avatar
A uit PDGRacing A uit PDGRacing is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
De veer vliegt niet achteruit, maar vooruit...
Hij komt los in Turn 3 (bocht naar rechts), en raakt Massa tussen bocht 3 en 4, waarna hij in bocht 4 rechtdoor gaat (linkerbocht).

Dat blijven gas geven was me ook opgevallen. Zeker dat de wagen vol in toeren gaat zelfs nadat de wagen in de banden zit.
Het terugschakelen is duidelijk hoorbaar ( even rondzoeken op youtube), maar je ziet de handen totaal geen beweging maken om te schakelen.

Als ik mijn balletje even mag opgooien: De veer raakt de linkerhersenhelft, controleert die zijde van de hersenen niet het rechter deel van het lichaam? En zit het gas niet onder de rechtervoet?
Old 29-07-2009, 19:08
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!

Schumacher als vervanger van Massa lijkt het: http://www.autosport.com/news/report.php/id/77418

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules