De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
Old 08-10-2007, 17:24
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Ondertussen staat de body in de vernis: 1 mistlaag en 1 wet coat. De foto's zal ik je besparen omdat ze er precies zo uitzien als de vorige, alleen weet ik nu dat de lak beschermd zit onder de vernis en de decals ook.

Dan heb ik wat verder gedaan aan het chassis, ondanks het ontbreken van de banden. De kit is gebaseerd op de Ferrari 250 GTO van Gunze en dat is goed te merken ook. Zo moet je het achterste deel van het interieur zelf kortwieken om het te doen passen in de carosserie van een 250 SWB dit wat smaller is dan een GTO. De aanpassingen die je ziet zijn dus geen "scratchbuild" toestanden, maar planmatige aanpassingen! Waar de rode stippellijnen lopen was vroeger de buitenrand van het interieur, en waar de aluminium stukken nu zitten liep de bekleding vroeger gewoon door. Alleen de aluminium stukken zelf heb ik eraan toegevoegd omdat je anders dwars door de bekleding kan kijken via de achterruit.

Ook de lederen bekleding van de versnellingspok is trouwens zo'n planmatige aanpassing. "Make the cover for shift lever with Mr. PUTTY STRONG" staat er simpelweg op het plan. En dus hebben we dat gedaan, met wat Millyput. De bodem van het interieur moet nu opnieuw in grondlaag gespoten worden en daarna spuit ik alles over met matzwart.

Het chassis zelf zal ik daarbij ongemoeid laten, want dat staat ondertussen wel al in kleur. Hier zie je de onderzijde van het chassis, waarop duidelijk zichtbaar is dat ik de ophangingselementen en aandrijving in gunmetal geschilderd heb, en de remschijven in zilverkleur. Daarna is alles gedrybrusht met diverse tinten. De voorste ophanging kreeg een gelijkaardige behandeling.

En van de bovenkant van het chassis gezien krijg je dan dit.

Eens ik de wielen met banden kan monteren zal ik ook de uitlaten kunnen bevestigen aan de pinnetjes onderaan het chassis. Op dit moment is dat nog niet aan te raden omdat ik bang ben van ze te beschadigen (althans het schilderwerk) gezien het ganse chassis op de uitlaten zou rusten.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_17.jpg
Views:	815
Size:	349.6 KB
ID:	7701   Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_18.jpg
Views:	806
Size:	337.4 KB
ID:	7702   Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_19.jpg
Views:	1178
Size:	338.5 KB
ID:	7703   Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_20.jpg
Views:	796
Size:	331.8 KB
ID:	7704  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 08-10-2007, 17:47
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler

Mooie lederen pook! Knap gedaan met die milliput

Tom
Reply With Quote
Old 09-10-2007, 06:32
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Tot zover de OOB voornemens (als die er al ooit geweest waren).

Old 09-10-2007, 08:04
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai

@Sennake: dit wordt weer een prachtstuk.

Maar, op welke schaal heb je die vingerafdruk aangebracht ?
Reply With Quote
Old 09-10-2007, 15:42
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Tot zover de OOB voornemens (als die er al ooit geweest waren).

Toch niet: als het plan aangeeft dat je dit zo moet doen, is het OOB. Op de Internationale IPMS-wedstrijd in Telford is dit trouwens het enige geldige criterium om een OOB te verifiëren: als je een model inschrijft in deze categorie MOET je ook het origineel bouwplan meebrengen ter vergelijking. En dat vind ik eigenlijk nog niet eens zo'n slecht idee. Want vele Hasegawa bouwdozen van rallywagens hebben heel wat foto-ets onderdelen en veiligheidsgordels standaard in de kit zitten, in tegenstelling tot een Tamiya bouwdoos bv. En dan moet je als jurylid al erg goed de inhoud van de kits kennen om daar eerlijk in te jureren...

Nu, alle gekheid op een stokje: vanaf het moment dat ik beslist heb om de standaard bumpers weg te laten en te vervangen door die luchthappers vooraan, was de OOB-bouw eigenlijk al verloren...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 09-10-2007, 16:01
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Toch niet: als het plan aangeeft dat je dit zo moet doen, is het OOB. Op de Internationale IPMS-wedstrijd in Telford is dit trouwens het enige geldige criterium om een OOB te verifiëren: als je een model inschrijft in deze categorie MOET je ook het origineel bouwplan meebrengen ter vergelijking. En dat vind ik eigenlijk nog niet eens zo'n slecht idee.
Klopt helemaal.

Quote:
Want vele Hasegawa bouwdozen van rallywagens hebben heel wat foto-ets onderdelen en veiligheidsgordels standaard in de kit zitten, in tegenstelling tot een Tamiya bouwdoos bv. En dan moet je als jurylid al erg goed de inhoud van de kits kennen om daar eerlijk in te jureren...
Toch even nog verder verduidelijken. Precies omdat er een onevenwicht bestaat tussen de verschillende fabrikanten voor wat betreft de inhoud van een kit, is er zeer duidelijk gespecifieerd dat voor een "Standard kit", het gebuik van gordels, antennes en zeilen is toegelaten. Als je dus een Hasegawa koopt en die OOB bouwt met PE delen uit de doos enz. is er natuurlijk geen probleem. Maar als je voor een Tamiya kiest en die in de categorie "Standard Kit" wil inschrijven hoef je dus niet per se benadeeld te zijn. Gordels mogen erin, net als alle andere PE die beschreven wordt in het plan. Je moet er dan wel de extra PE set bijkopen, maar dat mag wel, want het is zo voorzien in het bouwplan van die Tamiya.

Ze zijn niet van gisteren en het reglement is uiteraard iets wat mee evolueert. En dit na pijnlijke en bittere discussies, maar ook dat is niets nieuws. Het spreekt wel voor de organisatoren dat ze er oren naar hebben.

Oh ja, mooie versnellingspookmof.

Last edited by Guido; 09-10-2007 at 16:04.
Reply With Quote
Old 09-10-2007, 16:19
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Gordels mogen erin, net als alle andere PE die beschreven wordt in het plan. Je moet er dan wel de extra PE set bijkopen, maar dat mag wel, want het is zo voorzien in het bouwplan van die Tamiya.

Correct. Maar vergeet niet dat die foto-ets toevoegingen van Tamiya nog maar zeer recent zijn en dat elke Tamiya kit tot pakweg productiejaar 2000 geen foto-ets onderdelen voorzag, zelfs niet als optie...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 09-10-2007, 17:11
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Correct. Maar vergeet niet dat die foto-ets toevoegingen van Tamiya nog maar zeer recent zijn en dat elke Tamiya kit tot pakweg productiejaar 2000 geen foto-ets onderdelen voorzag, zelfs niet als optie...
Dat klopt helemaal, maar vergeet ook niet dat toch aardig wat bouwers hun modellen selecteren in functie van... Zijnde, met een recente Tamiya in "Standard Kit" en met een oudere in "Detailed", dewelke dan voor het plezier van enkele extra details voorzien wordt...

De standard kit categorie is er in feite gekomen om de beginners ook een kans te geven om prijzen te halen. De achterliggende gedachte is dat iedere bouwer een groeiproces doormaakt en zodoende ook door de verschillende categorieën heen loopt. De bedoeling hiervan is altijd goed, maar in de praktijk functioneert het niet altijd zo. Bovendien geldt het niet enkel voor autobouwers, maar vooral voor vliegtuigbouwers, en daar stelt het probleem Hasegawa/Tamiya, zoals wij het eventueel zouden ervaren, zich natuurlijk minder. Het reglement is immers een IPMS reglement, in de eerste plaats gefocust op vliegtuigen. Daar is niks mis meer, enkel een vaststelling.

Wat de jury betreft, ook hier geen enkel probleem denk ik. Je hebt immers het bouwplan bij de hand om te verifiëren wanneer je twijfelt. Zo heb ik enkele jaren geleden in een jury gezeten waar we toen alle plannen opgevraagd hebben. Bleken er enkele te missen en die zijn toen ook gedeklasseerd geweest. Bij de modellen die meededen, was er geen enkele inbreuk, maar het plan helpt je natuurlijk wel. Ik zou zelfs durven stellen dat het jureren van een Standard Kit klasse eenvoudiger is, net doordat je de documenten hebt. Terwijl dat bij Detailed en Super Detailed niet altijd zo is. Dàn moet je pas goed de modellen kennen om te weten wat er nu is toegevoegd en wat er nu in de kit zat.

Last edited by Guido; 09-10-2007 at 17:20.
Reply With Quote
Old 18-10-2007, 19:09
Sennake's Avatar
Administrator

Terug naar de bouw.

Ik heb ondertussen de spaakvelgen (zonder de banden) gemonteerd, en de losse onderdelen zoals de uitlaten en radiator gemonteerd en gespoten.

Ook de rest van het chassis werd verder geschilderd en gemonteerd. Hier en daar werd ook al wat gedrybrusht.

En de body is eindelijk doorgedroogd zodat ik mij kunnen amuseren heb met het aanbrengen van de chroomfolie rond de ramen en de inlaat op de neus. Het volgende op het programma is het inschaduwen van de paneellijnen van deuren en koffers, net als die van de raamstijlen.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_21.jpg
Views:	717
Size:	277.2 KB
ID:	7789   Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_22.jpg
Views:	714
Size:	263.9 KB
ID:	7790   Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_23.jpg
Views:	722
Size:	257.8 KB
ID:	7791   Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_24.jpg
Views:	713
Size:	255.7 KB
ID:	7792   Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_25.jpg
Views:	751
Size:	252.5 KB
ID:	7793  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 18-10-2007, 19:31
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular

de body ziet er echt goed uit met die chromé raamlijsten
Reply With Quote
Old 18-10-2007, 19:50
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular

Guy, is er al eens een post waar er uitgelegd staat hoe je de folie aanbrengt?

Mooi project trouwens...

J.
Old 18-10-2007, 19:57
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by lester View Post
Guy, is er al eens een post waar er uitgelegd staat hoe je de folie aanbrengt?
Niet in deze toepassing. Maar er is niet zo veel aan uit te leggen hoor: gewoon een reepje BMF afsnijden met een scalpel en op de raamstijl aanbrengen (BMF is zelfklevend). Daarna zeer goed aandrukken met een tandenstoker en een propere doek aanwrijven. Dan met een scherp scalpel afsnijden langs de scheidingslijn en het overtollig BMF verwijderen met een tandenstoker en een pincetje.

Ik heb wel al eens uitgelegd hoe je chroomvelgen repareert met BMF waar je ze van het gietraam afknipt. Dat vind je in deze thread over de Honda CB750.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 18-10-2007, 21:02
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular

Bvb om een voorruit te doen heb je dan één naad? Ik bedoel loop je door in de bochten?

J.
Old 18-10-2007, 21:19
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by lester View Post
Bvb om een voorruit te doen heb je dan één naad? Ik bedoel loop je door in de bochten?

J.
Je zou dat kunnen doen door een stuk BMF uit te knippen dat de ganse voorruit bedekt, en dan de overschot wegsnijden, maar dat komt echt wel te duur uit. Dus doe ik zo'n voorruit in 4 delen. Telkens een reepje BMF van ongeveer een halve cm breed met een lengte die iets de te bedekken stijl overlapt.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 18-10-2007, 21:44
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler

Ziet er zeer goed uit! Mooie lijsten in het chroom!

Tom
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests)

Posting Rules