De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Stuffis Generalis > Informatica en Fotografie
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 14-05-2003, 22:08
JFL's Avatar
JFL JFL is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by jan

Degenen die denken met nieuwssites op het net hun boterham te kunnen verdienen, mogen rustig verder dromen.....en desnoods een tijdschrift opstarten (in die sector is het ten andere ook niet meteen rozegeur en maneschijn).

jan
Tiens,

Eigenlijk een wreed interessante discussie waar ik de voorbije weken compleet naast gekeken heb. Wil er toch wel een woordje aan toevoegen:

1/ Als mede-medewerker van DSC kan ik iedereen wel vertellen dat Joost en ikzelf op z'n zachtst gezegd niet echt happy zijn met de beslissing van Malcolm. Ik hoop/vermoed dat het uitstellen van de betaalsite misschien niet alleen met technische probleemkes te maken heeft. (Hoewel, then again, 't' zijn Engelsen en die hebben blijkbaar een structureel probleem met deadlines)

2/ Een bestaan opbouwen in de media is niet simpel, en ondanks de vele goeie ideeën die ik hier al heb zien voorbij komen is er niet iets als een simpele succesformule. Het is altijd afwegen tussen belangen van sponsors en die van lezers. Maar als Malcolm een vergoeding krijgt van een bepaalde hoofdsponsor, en dan vervolgens een groot deel van de lezers 'wegjaagt', dan kan ik me niet inbeelden welke van deze twee groepen hij denkt te plezieren. Logica is natuurlijk simpel: ikzelf en Joost doen dit geheel als hobby, maar hij moet ervan leven. En dan is elke euro, dollar of pond welkom...

3/ In betere tijden is dat allemaal niet zo'n probleem. Als je voldoende interessant bent, dan komt het geld wel binnen. Maar momenteel is het triestig - kan ik je over meespreken. Ben zelf ook professioneel journalist (computers, geen auto's) en het is erg moeilijk om een publicatie draaiende te houden, of dan nu gaat om een gedrukt medium, internet, of evt. TV of radio... Ik zou zeggen, blijven lezen (thanks Werner) en hopen dat er vlug wat meer sponsorships komen...

My 2c
JFL

Last edited by JFL; 14-05-2003 at 22:16.
Reply With Quote
Old 14-05-2003, 22:12
Peter Baert Peter Baert is offline
De Paddock Regular

Beste Joost,

Jij hebt het verkeerd begrepen .
Ik had het niet over DSC, ik wou hier gewoon even mijn mening uiten in de discussie over betalende site of niet.

Wat is een goeie site? Een site die op een correcte, journalistiek verantwoorde manier autosportnieuws brengt. Gewoon dezelfde deontologische regels toepassen als in de vertrouwde media.

Internet is inderdaad een democratisch medium. Een forum is een zeer belangrijke uitvinding.
Maar wie het woord "nieuws" hanteert om zijn site te beschrijven, moet toch wel even uitkijken, vind ik.

Wat is nieuws? Het klakkeloos overnemen van een persbericht van team of rijder?
Dacht ik niet.
Er zal wel bruikbare info in te vinden zijn. En net daar komt de echte journalist om het hoekje kijken. Wat is in dat bewuste bericht relevant, en wat is de obligate zelfverheerlijking?

Een voorbeeld van een goed persbericht? De communiqués van Kronos Racing rond EK rally met Bruno Thiry: geen tierlantijnen, geen sprookjes, just the facts, no bullshit.
Ze komen dan ook van dé referentie in de Belgische autosportjournalistiek, Koen Wijckmans, al schrijft hij niet meer voor krant/tijdschrift.

www.pitstop.tv weigert persberichten te plaatsen. Ze worden gelezen en soms zit er iets bruikbaars in, soms zit er wel eens wat nieuws is, en dan brengen we dat ook, in een eigen artikel.
Maar nooit of te nimmer nemen wij klakkeloos een persbericht over.

En nog eens onderstrepen dat ik het niet heb over DSC, in geen geval.
En dat www.pitstop.tv alleen moet overblijven? Nee hoor. Iedereen is vrij van zijn mening te uiten. Daar zijn de weblogs voor.
Maar wie aan een nieuws-site begint, moet dat volgens de journalistieke regels doen. Klakkeloos persberichten overnemen druist in tegen die regels ...

En als beroepsjournalist mag ik mijn bronnen niet prijsgeven.
Reply With Quote
Old 14-05-2003, 22:27
Autosport.be's Avatar
Autosport.be Autosport.be is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by Peter Baert
Beste Joost,

Jij hebt het verkeerd begrepen .
Ik had het niet over DSC, ik wou hier gewoon even mijn mening uiten in de discussie over betalende site of niet.

Wat is een goeie site? Een site die op een correcte, journalistiek verantwoorde manier autosportnieuws brengt. Gewoon dezelfde deontologische regels toepassen als in de vertrouwde media.
...

En als beroepsjournalist mag ik mijn bronnen niet prijsgeven.
Het is wel duidelijk waarover je het dan wel hebt.

In dit opzicht wil ik wel een kleine kanttekening maken. Iedereen weet dat wij bepaalde persberichten "klakkeloos" overnemen. In de meeste gevallen is dit ook duidelijk voor de lezer.

Aan de andere kant moet je ook eens in eigen boezem kijken, en eerlijk zijn waar jullie de informatie halen. Een uitslag van RIS aflezen kan iedereen. Daarover een verhaal verzinnen is ook niet moeilijk, maar wel een stuk gevaarlijker. RIS staat traditiegetrouw vol met fouten. Om een voorbeeld te noemen: in je bericht over de Yaris kwalificaties van afgelopen zaterdag is er sprake van 3 piloten die in de tweede sessie "onder de 3'07 duiken", maar dat was niet correct. Er werden 2 piloten bestraft waardoor de tijden ongeldig waren. En dergelijke fouten zijn bij elke wedstrijd terug te vinden...

Idem met de rest van de berichtgeving op Pitstop.tv . Jullie brengen dan wel geen persberichten, maar jullie gaan het nieuws ook niet zelf gaan halen, want het is in de meeste gevallen afkomstig van "andere" sites.

Pas op, dit is zeker geen verwijt. Ik wil enkel aantonen dat het voor ons, noch voor jullie rendabel kan zijn om een ECHTE nieuwssite te publiceren.

www.pitstop.tv brengt zeker originele en zelf geschreven teksten over zelf vergaarde informatie, net zoals www.autosport.be dat ook doet, maar het gros van de informatie op beide sites valt niet in die categorie, en daar moeten we eerlijk over durven zijn.

Niet dat het merendeel van de bezoekers dit nog niet wist...
Reply With Quote
Old 15-05-2003, 00:53
Peter Baert Peter Baert is offline
De Paddock Regular

Vreemd dat iemand zich aangevallen voelt door een repliek, waarin niemand of niets met naam wordt genoemd.

Wij werken voor onze nieuwsgaring met een beperkt aantal referentie-sites en met de persagentschappen zoals Reuters, Belga, ...
Ook kranten of TV-stations zijn niet op elke manifestatie aanwezig, maar nemen info over van die persbureaus.
Ook een absolute topsite als AtlasF1 neemt info over ...
www.pitstop.tv is daarom niet meer of minder waard dan een andere nieuws-site.

RIS dan. Tja, wie had het nu eigenlijk bij het juiste eind met de Yaris Cup?
Zelfs de officiele persdienst van Supermeeting kwam gisteren nog weer met een correctie op de stand in de Yaris Cup.

Even terugkeren naar de World Series in Zolder. Wat was dat voor een soep, zelfs voor de journalisten die aanwezig waren. Dan heb ik het over de uitslag van reeks 1 en de latere diskwalificatie van Sarrazin.
Zo heb je wel bij elke race (en nogal vaak bij de Yaris Cup, remember vorig jaar toen zelfs dagen na een race nog een wijziging kwam in de uitslag) een probleem met "onder voorbehoud wegens deze of gene klacht".

En dat jij je aangevallen voelt, Philippe, doet mij geenszins van mening veranderen.
En wij maken geen verhaaltjes , wij proberen zoveel mogelijk bij de feiten te blijven.

Maar nu je toch een paar details aanstipte bij www.pitstop.tv, ben ik es mijn geëxplodeerde mailbox van afgelopen weekend gaan vergelijken met de berichten op autosport.be van de afgelopen dagen. Ik meende nogal wat gelijkenissen te vinden, tot titels toe.

Elk doet zijn zin. Maar ik heb een bepaalde visie op een nieuws-site en die heb ik hier gepost in de discussie over al of niet betalen voor info.

Sans rancune.
Reply With Quote
Old 15-05-2003, 08:15
joost joost is offline
De Paddock Regular

Beste vrienden,

laten we niet afdwalen en vrolijk een rondedans ten berde brengen in de gloed van een wervelend kampvuur terwijl we elkander een warme hand geven,

pater Joost
Reply With Quote
Old 15-05-2003, 08:40
Bart's Avatar
Bart Bart is offline
-... .- .-. -

door het evolueren van de discussie verplaatst van "site update" naar "informatica"

mvg, Bart, moderator @ depaddock.eu
Reply With Quote
Old 15-05-2003, 11:04
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Dit debat overstijgt mijns inziens ruim het bestek "informatica", maar ja, waar ga je het hier stoppen ?
Old 18-05-2003, 00:49
NGT Racing's Avatar
NGT Racing NGT Racing is offline
De Paddock Regular

Bottom line, een site die informatie over verschillende series in verschillende landen brengt, intervieuws met zoveel mogelijk betrokkenen doet, dit documenteert met zelfgenomen relevante foto's ( zoals DSC ) kan dit logisch gezien niet gratis doen.

Het probleem zit hem inderdaad in het verleden waar een aantal mensen hun spaarcenten hebben geinvesteerd in internet related stuff, zonder te weten waar ze mee bezig waren waarna de mensen die deze centjes hadden gekregen besloten dat het wel een leuk idee was om gratis content ( onder welke vorm dan ook ) te geven om zo " veel hits " te krijgen.

Wat zien we vandaag, op de uitzonderingen na kan zelfs een site met veel hits amper zijn kosten dekken met reclameinkomsten uit banners en pop ups.
De reclame wordt zelfs eerder als storend dan informatief ervaren.

Iedereen vindt het niet meer dan normaal dat de content gratis wordt aangeboden en vindt dat het nog snel moet gaan ook.

Wel ik ben ervan overtuigd dat kwaliteit op termijn zal moeten betaald worden.

Persoonlijk begrijp ik zelfs niet hoe mensen als DSC en autosport.be ( ik beweer hier niet dat ze hetzelfde niveau hebben ) erin slagen om hun site draaiend te houden. Ik vind het schitterend om vrijdag op kantoor even na te kunnen lezen wie er op de trainingen in Zolder aan het werk was.
Wat de persberichten betreft, iemand die de autosport in Belgie wat volgt kan, mits het toevoegen van de nodige hoeveelheid zout , bijkomende info halen uit deze vorm van berichtgeving.

Last edited by NGT Racing; 18-05-2003 at 12:00.
Reply With Quote
Old 18-05-2003, 10:02
fordje's Avatar
fordje fordje is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Mario
Dit debat overstijgt mijns inziens ruim het bestek "informatica", maar ja, waar ga je het hier stoppen ?
Waarom niet in community ? Is toch een algemene discussie zonder specifiek autosportcompartiment?

Ik zie dit echt niet als informatica

Back ontopic,

Trouwens, een erg leuke en interessante discussie !
Jammer dat een oplossing voor het probleem niet zo eenvoudig is...
Reply With Quote
Old 24-05-2003, 17:56
fordje's Avatar
fordje fordje is offline
De Paddock Regular

DSC toch niet betalend ?

Wel voor het moment althans nog niet...

Niet alleen staat de site nog hemelsbreed te pronken in het gekende felle oranje,

Ook is aangekondigde melding van de nakende betaling verdwenen !

Zou het mss dan toch nog lukken om de site bereikbaar te houden voor alle geïnteresseerden.

Time (and Joost ?? )will tell

Ik ben alvast blij met het uitstel of afstel

/MOD: was al een thread over. Wel titel aangepast aan de nieuwe situatie.

Last edited by Raceboy; 24-05-2003 at 18:02.
Reply With Quote
Old 24-05-2003, 18:13
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock

Quote:
Subscriptions – Tuesday May 27

What can we say? We keep giving you a predicted day when the subscriptions will be ‘switched on’, and it gets put back again.

Monday is a holiday (in the UK) for some, so Tuesday is the best hope now.

Bron: http://www.dailysportscar.net/
Pas die titel al maar terug aan

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
Old 24-05-2003, 18:15
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

staat op de site

Quote:
Subscriptions – Tuesday May 27

What can we say? We keep giving you a predicted day when the subscriptions will be ‘switched on’, and it gets put back again.

Monday is a holiday (in the UK) for some, so Tuesday is the best hope now.
/mod ... werner typt blijkbaar iets rapper
Old 24-05-2003, 18:27
fordje's Avatar
fordje fordje is offline
De Paddock Regular

ja wat is het nu..

aan-uit aan uit

precies een gele vlag...
Reply With Quote
Old 24-05-2003, 19:01
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Quote:
Originally posted by Werner333

Pas die titel al maar terug aan
lees de topictitel eens

Reply With Quote
Old 29-05-2003, 18:22
NGT Racing's Avatar
NGT Racing NGT Racing is offline
De Paddock Regular

Het is blijkbaar zover :-((((
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules