![]() |
|
|
View Poll Results: Draag jij een gordel in de auto? | |||
Ja, zowel voor lange en korte afstanden. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
26 | 53.06% |
Soms, enkel voor lange afstanden. |
2 | 4.08% |
Ja, altijd. Zowel vooraan als achteraan in de wagen. |
22 | 44.90% |
Soms, enkel vooraan in de wagen. |
6 | 12.24% |
Nooit, ik heb een medisch attest dat ik de gordel niet moet dragen. |
2 | 4.08% |
Nee, nooit. |
3 | 6.12% |
Multiple Choice Poll. Voters: 49. You may not vote on this poll |
![]() |
|
Thread Tools | Rate Thread |
|
|||
|
|||
Beste Huudo, zoals ik op het eerste gedeelte van deze poll al geplaatst heb of beter gezegd had, is er twee jaar geleden in mijn vriendenkring een jonge kerel van zijn middel af verlamd geraakt doordat hij geen gordel droeg toen hij op een rechte weg plots de controle over het stuur verloor en via de gracht in een weide terecht kwam. Zijn rug was gebroken en doordat zijn radio nogal luid stond zijn de mensen die op zo'n 10 meter van die weide wonen wakker geworden en hebben zij de hulpdiensten gebeld. Bij aankomst van die hulpdiensten bleek dat zij geen 5 minuten later hadden mogen komen of ik had nu een grafsteen als vriend gehad.
Ik wil maar zeggen dat het dragen van een gordel wel degelijk de kans op zware verwondingen verminderd en de overlevingskans vergroot. Dat een enkeling zijn leven te danken heeft aan het niet dragen van de gordel zal ik niet betwisten, maar het gaat dan ook om een enkeling. Trouwens ik weet niet of je het weet maar als je met een snelheid van 50 km/uur tegen de voorruit knalt wordt je levend gescalpeerd omdat je haar in de scheuren van het glas blijft kleven terwijl jij terug naar achter wordt gekatapulteerd. Pijnlijke zaak zo lijkt mij. Maar ik geef je wel gelijk dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken of hij al dan niet de gordel draagt als hij achter het stuur kruipt. Wat volgens mij niet geld als passagier, want ook ik laat niemand achter mij instappen als hij of zij de gordel niet draagt. |
|
||||
|
||||
Quote:
Wat voor een mentaliteit is dat nu? Iedereen bepaalt zelf maar zijn eigen regels naar eigen goeddunken??? Jongens, leven jullie nog in de middeleeuwen of zo???? |
|
|||
|
|||
Neen Sennake toch niet. Maar als iemand het risico wil nemen om zijn eigen leven op het spel te zetten zonder het leven van een ander in het gevaar te brengen, wat niet het geval is met een spookrijder of iemand die door het rode licht rijdt, dan is dat zijn eigen beslissing en ook al zijn wij het daar niet mee eens het is die persoon zijn eigen keuze. Net als het de keuze van iemand is om zichzelf van het leven te beroven.
|
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Ik hou niet van donderpreken... ![]() Maar je moet toch ook toegeven dat stoppen voor een rood licht in de woestijn idioot is. ![]() Last edited by Guido; 28-05-2003 at 16:35. |
|
||||
|
||||
Mijn passagiers achteraan kunnen niet anders dan zonder gordel meerijden, er zijn er namelijk geen. Dikwijls komt dat wel niet voor maar het gebeurt wel...
Toch een goede evolutie dat tegenwoordig achteraan ook overal 3 punts gordels zijn FF |
|
||||
|
||||
Ik vind het altijd moeilijk om over zoiets te discussiėren omdat de gordel iets persoonlijks is, daarmee bedoel ik, als je door een rood licht rijdt, je niet houdt aan snelheidsbeperkingen, verkeersvorden negeert,... je een gevaar bent voor anderen op de openbare weg. Als je daarentegen je gordel niet draagt draag je hier zelf de verantwoordelijkheid vind ik, persoonlijk draag ik hem altijd (noem het een natuurlijke reflex), maar ik vind het niet de taak van de overheid om te zeggen dat je hem moet dragen. Ik ben er van overtuigd dat de meerderheid wel weet dat met de gordel aan het risico bij een ongeval op lichamelijk letsel serieus verkleint, en daar is dan wel weer een taak weggelegd voor de overheid, men moet preventief werken en zorgen dat de mensen de gordel als iets normaal gaan beschouwen
|
|
||||
|
||||
Ik vind het eigenlijk wel een taak van de overheid om dat te verplichten. Alle extra gewonden die hierdoor vallen belasten extra de ziekteverzekering, iets waar toch iedereen aan meebetaald...
FF |
|
||||
|
||||
Quote:
En zelfs als zo iemand totaal alleen in de auto zit en blijkbaar zijn leven moe is ("het is maar voor een klein stukje, ik ben niet van plan om een ongeval te krijgen, ik weet wat ik doe" en meer van die zever) staat hij er niet bij stil dat hij een weduwe, kinderen, familie, vrienden of wie dan ook in groot verdriet achterlaat door zijn stommiteit. Maar dat is zijn probleem dan niet zeker? En trouwens net zoals het niet dragen van een gordel is zelfmoord ook strafbaar (als je het per ongeluk zou overleven). Ik vind het een schande dat de overheid niet strenger optreedt tegen zulke inbreuken. De boetes kunnen wat mij betreft niet hoog genoeg zijn. |
|
||||
|
||||
Quote:
Begrijp me niet verkeerd .... Ik vind zonder gordel rijden een zware overtreding en boetes moeten er zeker zijn .... Toch breng je met je gordel niet dragen geen anderen in gevaar. Afgezien van mogelijke kleine kinderen die nog niet beseffen dat ze hun gordel moeten dragen. Anderen beseffen maar al te goed dat gordeldracht verplicht is. In mijn ogen dragen zij zelf verantwoordelijkheid voor hun eigen veiligheid. ------------------ Als je dan gordeldracht vergelijkt met te snel rijden dan is dat laatste volgens mij een veel grotere overtreding. Hiermee breng je wel anderen in gevaar. De kans op een ongeval wordt aanzienlijk groter door overdreven snelheid. Ik wil gerust een nieuwe poll starten betreffende te snel rijden. Ik ben eens benieuwd of we dan ook een zo positief resultaat hebben. De risico's liggen een pak hoger, en toch doen massa's mensen het. Niet dat ik zelf niet te hard rij .... Toch vind ik het een beetje overdreven dat we hier die ene persoon aan de schandpaal nagelen terwijl we zelf nog zwaardere zonden maken. om het ff samen te vatten: Laat degene onder u die zonder zonden is, het eerst een steen op haar werpen. (Johannes 8,7)
![]() Last edited by airco; 28-05-2003 at 19:10. |
|
||||
|
||||
Ik voel me niet aan de schandpaal genageld - als je mij bedoeld Airco.
![]() Als ik schrijf dat ik overtuigd ben en vanaf nu mijn gordel draag, dan komt er ineens geen reaktie meer. Toch vreemd, alsof iemand niet van gedacht kan veranderen. Of werd er gedacht dat ik dat schreef om er vanaf te zijn. Mooi niet. Ik ben overtuigd van mijn gelijk, altijd, maar dat wil niet zeggen dat ik blind en doof ben voor andermands argumenten. En als die sterk genoeg zijin, wil ik best mijn mening bijsturen. Toch wel een flinke discussie gestart, alleen is het jammer dat mensen soms nogal forse taal gebruiken om iets duidelijk te maken. Dankjewel om Johannes te citeren ![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
De discussie over het dragen van de gordel kan natuurlijk niet alleenstaand gevoerd worden, want da's toch wel te simpel. Veiligheid in het verkeer is veel meer dan dat natuurlijk. Het gaat over verantwoordelijkheid - ik kom hier even terug op een stuk van mijn argumentatie - die niet genoeg bij de chauffeur ligt. Boetes hoog? So what als ik 5.000 netto in de maand verdien - zo betaalt.... Ongeluk gehad? Met gewonden, licht of zwaar? So what als de verzekering betaalt... Even slikken en verder. Ik zeg niet dat ik zo denk, maar hier komt het wel op neer. Als er geen vangnetten zijn om ervantussen te muizen ( lees onder de verantwoordelijkheid uit te komen ) dan zal iedereen wel 10x meer nadenken vooraleer ie er onbesuisd en nonchalant "invliegt". Iedereen zelf opdraaien voor de kosten en desnoods te voet, zal de mensen wel doen nadenken. Hoge boetes echter niet, omdat die gestoeld zijn om een ongelijkheidsprincipe en da's niet wat we in onze maatschappij nastreven. Ik met mijn bediende loontje zal veel harder en dieper moeten slikken dan een vet betaalde directeur. En aangezien iedere chaffeur gelijk is, moeten ook de boetes even zwaar doorwegen. Voor mijn part geen boetes, maar als het misloopt de bonen fretten en geen verzekering of wat dan ook. In het begin een puinhoop, maar als de eerste claims bij de mensen binnenvallen omdat ze een nieuwe auto moeten kopen voor het slachtoffer - 15.000 euro om goedkoop te zijn... Dat zal veel meer pijn doen en aanzetten tot verantwoordelijkheid. Anyway, ga nu naar huis, met gordel aan! |
|
||||
|
||||
Quote:
Maar deze 2 laatste worden al vrij zwaar beboet, terwijl het niet dragen van de gordel of bv het gsm-bellen achter het stuur zonder carkit (wat ook strafbaar is) blijkbaar gedoogd wordt. Dit terwijl zeker dat gsm-bellen ook een groot gevaar voor de andere weggebruikers kan betekenen... En nogmaals, jij tilt er misschien niet zo zwaar aan, maar als ik voorbij een schoolpoort rij waar de school juist uit is, en ik zie dat 90% van de ouders hun kinderen laten fungeren als dood gewicht bij een ongeval (letterlijk en figuurlijk), dan vind ik dat zo wraakroepend dat ik me moet inhouden om ze niet uit hun auto te sleuren en een pak rammel te geven. Je inzicht zal hierin wel veranderen als je zelf kinderen hebt en/of zelf een perte totale gehad hebt waarbij je je gordel droeg en je leven aan te danken gehad hebt. Ik vind het trouwens merkwaardig dat in een autosport-forum, waar iedereen toch wel weet dat race-piloten ontelbare keren hun leven danken aan die gordels, de meningen zo verdeeld kunnen zijn. Dat had ik -alvast in dit forum- niet verwacht. En wie zonder zonde is werpe de eerste steen, en ik zal zeker geen stenen werpen dan, 100% akkoord, maar betekent dit dan dat iedereen die al gezondigd heeft vogelvrij verklaard moet worden en verder zijn goesting mag doen? Ik dacht het niet... Maar ik ben echt heel blij als mijn (misschien shockerend maar zeker welgemeend) betoog ertoe geleid heeft dat onze vriend Huudo voortaan zijn gordel zou dragen... Dan heb ik toch iets goeds gedaan, ondanks de "schandpaal" die zoals ik al gezegd heb vooral als schock-effect bedoeld was. |
|
||||
|
||||
Nog een randbemerking : als mensen zonder gordel een ongeval hebben met -alleen al voor hen- zware letsels, mag de sociale zekerheid daarvoor (minstens voor een (groot?) stuk) opdraaien. En wie spekt die kas ? Juist, wij allen.
|
||||
|
||||
Quote:
Maar wat sennake zegt van men kan die boetes niet hoog genoeg maken, daar komt mijn haar recht van, ik vind op dat gebied moet de mens het zelfbesef hebben wat hij doet, en inderdaad als ik misschien later kinderen zou hebben zal ik misschien van gedacht veranderen... Maar op dit moment vind ik dat de overheid al jaren een wanbeleid voert op verkeersgebied, men voert superboetes in (die enkel de 'gewone' mens treffen), men plant overal flitspalen (soms vraag ik me af waarom er daar en daar staan, overschot mss?) enz... maar het aantal verkeersdoden blijft hetzelfde, stemt toch tot nadenken. Op school draagt men hierin een grote verantwoordelijkheid, hier kan men de kinderen duidelijk maken dat een gordel best wel nuttig is, ik vind trouwens dat men zich op school niet moet beperken tot verkeerslessen die enkel slagen op de fiets, het is noodzakelijk dat kinderen ook weten dat je zelf ook een zekere verantwoordelijkheid draagt... soit, eigenlijk hoort dit voor het grootste deel al thuis in een andere topic heb ik den indruk ![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Feit is wel dat ik er al veel langer mee in mijn hoofd zat. Gordel dragen of niet. En iedere rit is een risico. Het leven op zich is een risico. Dus laat ik stellen dat het de "spreekwoordelijke" duw in de rug geweest is. Want iedereen die me kent weet dat ik op "onderwijzers vingertjes" enzo meestal averechts reageer. Schokeren kan er mij overigens niemand. Ik had mezelf op voorhand al voldoende "psychisch" ingedekt. Een schandpaal gevoel heb ik zeker niet gehad. 't is maar een forum he mannen. Want tot nader order - bij de eerst volgende ledenvergadering zal ik trachten erbij te zijn - ben ik nogaltijd maar een "naampje" op een scherm. Om maar te zeggen dat alles relatief is. ![]() 't is vooral het gevoel "baadt het niet dan schaadt het niet" dat de doorslag heeft gegeven. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|