De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Rally
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 11-01-2005, 17:22
PorscheGT's Avatar
PorscheGT PorscheGT is offline
De Paddock Regular

zeer spijtig hiermee verliest de dakar 2 ex-winnaars binnen de 4maanden, eerst Sainct en nu Meoni ... en het is ook de tweede motorijder die overlijd in evenveel dagen ...
Reply With Quote
Old 11-01-2005, 17:27
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by gwyllion
Het ligt vooral aan de snelheid bij de motards. Een val aan hoge snelheid heeft ernstige gevolgen, terwijl een crash met een auto weinige verwondingen tot gevolg heeft (hiervan zijn dit jaar een heel aantal voorbeelden: Mc Rae, Gordon, De Mevius, Al Attiyah).

Misschien de topsnelheid begrenzen bij de motoren, zoals bij de trucks?
Begrenzen ... Maar hoeveel ?
Alles hangt er heel eenvoudig vanaf hoe je neerkomt ... Ik denk dat begrenzen hier vrij weinig uithaalt zonder dat je extra veiligheidsmaatregelen inbouwt ....

Helaas is dat bij Moto's niet zo eenvoudig als bij auto's waar Rolkooien enzo rond de deelnemers worden gebouwd ....

Bovendien haalt begrenzen (in dit geval) vrij weinig uit ... Als het effectief een hartstilstand is ... Dan kan zoiets even goed gebeuren in het Bivac als hij aan het eten is ...

Ik denk dat de motodeelnemers zelf het beste zullen aanvoelen hoe hun situatie verbeterd kan worden. Het is aan hen (best in groep) om voorstellen te doen die de veiligheid kunnen verbeteren ... Maar mij lijkt het een moeilijke zaak.
Old 11-01-2005, 17:37
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Eventjes voor de trieste feiten van de cijfers. Volgens de belgische pers was perez die 21ste dode dus dan zou meoni de 22 ste zijn. maar volgens de nederlandse pers is hij de 52 ste dode (zonder monteurs erbij te rekenen). Weet iemand hoe het juist zit? Want 22/27= 0,81 dode per dakar, maar 52/27= 1,9 dode per dakar.

Reply With Quote
Old 11-01-2005, 18:35
Thomaske Thomaske is offline
De Paddock Enthousiast

Ik betreur 't zeer hard. Twee slachtoffers al deze Dakar. Laten we hopen dat ze eens goed beginnen na te denken en dat er geen derde slachtoffer valt deze race, beter gezegt NOOIT meer.

Mvg
Reply With Quote
Old 11-01-2005, 18:52
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast

Meer uitleg op dakar.com.
Quote:
Sad day on the Dakar…

The 2005 Dakar was the scene of another very sad day with the death of Fabrizio Meoni, a day after Spanish biker Jose-Manuel Perez passed away in an Alicante hospital after crashing during stage 7.

The Italian biker had taken the start of the day's stage 11 in second spot overall, over 9' behind Cyril Despres. The leading bikers had been riding together on the fast course early in the special. Indeed five riders made it bunched at CP1 (Despres, Meoni, Esteve, Coma and Frétigné) with Coma setting the provisional best time.
A few minutes after refuelling at km 184, Meoni suffered a serious crash. David Frétigné who witnessed the accident, immediately launched the Italians distress signal. A medical helicopter sent on site made it on the scene of the crash at 10h36 finding Meoni in a situation of heart failure. After 45minutes of treatment, the efforts appeared to be vain. The hour of death was pronounced at 11h11 GMT.

The other riders, not aware of Meoni's condition carried on the special with Marc Coma clocking the fastest time of the day.
The leading bikers were then informed, on the finish line, of the sad news by race director Patrick Zaniroli. Shocked by the terrible news, they then headed to the bivouac in Kiffa on a liaison. The organisation decided not to inform the other competitors in order not to trouble them psychologically on the long road to Kiffa.

The Dakar rally has today lost one of its greatest figures. At 47 years of age, Fabrizio Meoni was seen by all as a reference in the world of rally raid and the bearer of the Dakar Spirit. The Italian had started as a privateer for the first of his 13 Dakars winning 14 stages and 2 titles in 2001 and 2002.
Reply With Quote
Old 11-01-2005, 19:43
Thomaske Thomaske is offline
De Paddock Enthousiast

Nu zeggen ze dat Meoni door een zware hoofdkwetsure opgelopen door zijn crash het leven gelaten heeft.

Mvg
Reply With Quote
Old 11-01-2005, 19:45
POL's Avatar
POL POL is offline
De Paddock Rookie

http://www.dakar.com/2005/fr/index.html
Zeer trieste reportage....
Reply With Quote
Old 11-01-2005, 19:47
De Paddock Enthousiast

Meer uitleg op pitstop.tv: DK2005 - Gérard Holtz France 2: "Meoni op slag dood door valpartij"
Reply With Quote
Old 11-01-2005, 21:13
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by gwyllion
Meer uitleg op pitstop.tv: DK2005 - Gérard Holtz France 2: "Meoni op slag dood door valpartij"
Kijk dit is een welles nietes spelletje he ...

Ik denk dat niemand met het blote ook kan vaststellen of iemand vooraf een hartfalen had ....

concreet zijn er 2 pistes he:
- ofwel eerst het hartfalen ... Waardoor hij zichzelf niet kon rechthouden op zijn motor ... en zwaar gevallen is. Met zware kwetsuren en bloedingen tot gevolg. Deze bloedingen zullen zijn kansen op succesvolle reanimatie zeker niet verhoogt hebben

- Ofwel was er eerst de val ... met de gekende kwetsuren. Door het gebrek aan circulerend volume (of gestoorde hersenactiviteit) is zijn hart gaan fibrileren ... Met de dood tot gevolg.

Tot iemand mij overtuigende bewijzen kan geven is en blijft zijn doodsoorzaak nog altijd ongeweten. Met het blote oog kan je in mijn ogen zoiets niet vaststellen.

Zowel de verslaggeving door de reporter van France 2 (en overgenomen door pitstop TV) als de verslaggeving door dakar.com zijn tot zolang puur giswerk.
Old 11-01-2005, 21:24
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
KTM trekt zich terug

Quote:
The official KTM statement reads as follows…

“Fabrizio Meoni was in a serious crash during the eleventh stage of the Dakar Rally. Despite immediate medical attention, it was not possible to save Fabrizio Meoni's life and he died of his injuries at the scene of the accident.

“Due to this tragic incident the KTM management explicitly urges all KTM teams and factory riders to break off the Dakar Rally. KTM is however leaving it up to the individual drivers, teams and their sponsors to decide whether or not to continue the Rally.

“Since KTM lost two of its best rally pilots, Fabrizio Meoni and Richard Sainct, in fatal accidents within a period of only a few months, the manufacturer will be contemplating its future support for the rally sport.

Reply With Quote
Old 11-01-2005, 21:42
fordje's Avatar
fordje fordje is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by raceboy
Eventjes voor de trieste feiten van de cijfers. Volgens de belgische pers was perez die 21ste dode dus dan zou meoni de 22 ste zijn. maar volgens de nederlandse pers is hij de 52 ste dode (zonder monteurs erbij te rekenen). Weet iemand hoe het juist zit? Want 22/27= 0,81 dode per dakar, maar 52/27= 1,9 dode per dakar.
Wat maakt het eigenlijk uit? Zijn het er 1, 100, 10 of hoeveel dan ook. Vast staat dat het er eigenlijk steeds teveel zijn. Sommige ongevallen kan je "voorzien" (overdreven risico, zelfoverschatting,...) andere zijn echt onvoorzienbaar (crash van een vliegtuig, helikopter,...)
In de Dakar hebben ze het allemaal al eens gehad.

Statistieken lossen hier niets op. Aanpassen van reglementering misschien. Feit blijft dat de piloot voor zichzelf en eventueel zijn co verantwoordelijk is. Het is ook alleen de piloot (in het geval van een motor zeker) die beslist of je een reglement volgt of toch de kantjes eraf loopt. Wat doe je dan als organisatie??

Laten we maar hopen dat Meoni het laatste slachtoffer is van een Dakar (ijdele hoop, dat weet ik) en dat er de volgende jaren sportief vanalles gebeurd waar de mensen zich op kunnen focussen.
Weerom wordt een gemotoriseerde sport in het nieuws als hoogtepunt opgenomen als gevolg van menselijk leed.

Het gebaar van KTM is eervol. Ik vraag me alleen af wie van de andere piloten ook dezelfde stappen zal nemen. Een mens is soms een raar beest.
Er is nog zo een gezegde "De een zijn dood,...." wat soms heel letterlijk wordt toegepast.
Reply With Quote
Old 11-01-2005, 22:07
Peter Baert Peter Baert is offline
De Paddock Regular

@ airco.

Ik ken Gérard Holtz, "die Franse reporter". Holtz is een topjournalist, een topreporter.
Die man gaat niet op het scherm komen en vertellen dat Meoni gestorven is aan zware hoofdblessures, als dat niet zou kloppen. Holtz was als eerste meteen na het ongeval ter plaatse. Hij heeft de verwondingen van Meoni gezien, de hevige bloedingen. Holtz zegt dat de rijder op slag dood was.
Het medische team, dat met een andere heli ter plekke kwam, heeft de rijder 21 minuten na het ongeval aangetroffen met een hartstilstand. Toen was het al veel te laat.

Ik zou de getuigenis van Holtz dus niet omschrijven als "puur giswerk".
Old 11-01-2005, 22:26
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Triest nieuws

Vandaag succes bij de trucks:
1 524 BEKX / WILLEMS / MAESSEN DAF 7h 28' 16" 00' 00"
2 516 DE ROOIJ / COLSOUL / SLAATS DAF 7h 32' 22" 04' 06"

3 515 TCHAGIN / YAKUBOV / SAVOSTIN KAMAZ 7h 39' 35" 11' 19"
4 520 KABIROV / BELYAEV / MOKEEV KAMAZ 7h 44' 40" 16' 24"
5 521 DE ROOY / COLEBUNDERS / SMULDERS DAF 7h 50' 00" 21' 44"

Hans Stacey is met zijn MAN uit de rally nadat zijn motor is vastgelopen. Ik vind dat Stacey en de MAN het erg goed gedaan hebben. De truck was pas 2 weken voor het begin van Dakar klaar en men heeft alleen wat rondjes op Valkenswaar gereden.
Reply With Quote
Old 11-01-2005, 22:48
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by Peter Baert
@ airco.

Ik ken Gérard Holtz, "die Franse reporter". Holtz is een topjournalist, een topreporter.
Die man gaat niet op het scherm komen en vertellen dat Meoni gestorven is aan zware hoofdblessures, als dat niet zou kloppen. Holtz was als eerste meteen na het ongeval ter plaatse. Hij heeft de verwondingen van Meoni gezien, de hevige bloedingen. Holtz zegt dat de rijder op slag dood was.
Het medische team, dat met een andere heli ter plekke kwam, heeft de rijder 21 minuten na het ongeval aangetroffen met een hartstilstand. Toen was het al veel te laat.

Ik zou de getuigenis van Holtz dus niet omschrijven als "puur giswerk".
kijk misschien heb ik een andere invalshoek omdat ik als ambulancier op enkele 100 standplaatsen in het antwerpse een andere kijk heb op zulke zaken. Ik wil deze ervaring ook niet aanhalen alsof ik god de alwetendheid ben in zulke zaken.

Toch blijft het vreemd dat een ervaren toppiloot plots door een kleine bult in de piste zich laat verrassen. Natuurlijk kan zoiets zoiets ook te wijten zijn aan een dom concentratieverlies ... Wat dat betreft staat mijn stelling even hard op losse schroeven als die van Holtz

Toch wil ik hier aanhalen dat er een aantal soorten hartfalen zijn die zo plots intreden dat zelfs een patient die zoiets tegenkomt op een spoedgevallendienst van een universitair ziekenhuis evengoed een vogel voor de kat is dan Meoni nu.
Als veelgekende voorbeelden kan ik hier het voorbeeld aanhalen van Feher (voetballer van een of andere portugese eersteklasseclub) die plots op nauwelijks enkele seconden tijd in het midden van een voetbalveld ineen stuikt en geen tekenen van leven meer heeft vertoont.
Oorzaak was toen een hartaderbreuk.

Er zijn in België meer dan voorbeelden genoeg te rapen van mensen die zich in het verkeer te pletter rijden ... Waarvan de oorzaak eerst zicht aan overdreven snelheid, in slaap gevallen wordt geweten ... Maar waarbij later blijkt dat ze een dusdanige vorm van hartfalen hebben gedaan waardoor ze zelfs de kans niet meer hebben gekregen om hun auto af te remmen.

Ik verwijt de journalisten in kwestie niets .... Zij vertellen enkel wat ze gezien hebben ... en proberen daar zo goed en zo kwaad als het kan conclusies uit te trekken.
Toch blijf ik bij mijn standpunt dat (zonder verder onderzoek) zomaar besluiten dat de oorzaak ligt bij een stuurfout (of wat dan ook) voorbarig is. Enkel verder onderzoek (autopsie) kan in zulke 'verdachte' overlijdens enig uitsluitsel brengen.

Neemt niet weg (wat de oorzaak ook is) dat dit ongeval een drama blijft

Last edited by airco; 11-01-2005 at 22:51.
Reply With Quote
Old 11-01-2005, 23:24
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by raceboy
KTM trekt zich terug
De fabriekspiloten stoppen dus? Nu staat op dakar.com te lezen dat de rit van morgen afgelast wordt voor de motards en iedereen overgevlogen wordt naar de aankomst van morgen.

Quote:
21:55 Bikers to be transported to Bamako

The entire competitors of the Dakar rally have been deeply affected by the sad death of Fabrizio Meoni.

The bikers have expressed the wish not to compete on stage 12 between Kiffa and Bamako. The rally organisation has therefore decided, in accordance with the riders, to cancel the special and to take by airplane the competitors and their bikes to Bamako.

The special will be normally competed for the cars and trucks.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules