De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 09-08-2005, 22:59
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Bart.Vandecavey
Domme vraag misschien, maar heb je dat al eens gebruikt?

Als je weet dat die Gunz-vernis van Sennake perfect werkt waarom dan nog gaan experimenteren...
Domme vraag.

Als ik weet dat Sennake goed werkt met de Gunze-vernis, wat levert mij dat aan bruikbare ervaring op? Niet veel he. Dat zou pas een experiment zijn. Iets zelf voor de eerste gebruiken, is wat ik experimenteren noem, want er zijn zoveel facetten die anders zijn. Ik heb bijv. op sommige delen al gewaxt, iets wat Sennake nooit doet - en geen van beide kan dus voorspellen hoe de Gunze-vernis zich zal gedragen hierop. Dus vooraleer ik met de Gunze vernis mijn goeie modellen te lijf zal gaan, zal ik toch eerst enkele modellen testen, vooraleer ik ook die onder de knie heb. Om maar te zeggen, dat het toch even geduurd heeft, vooraleer ik als doorwinterde airbrusher, het spuiten met 'stomme' spuitbussen onder de knie had. De Corolla is er daar oa een mooi voorbeeld van.

De Hyundai is volgens compound/wax methode afgewerkt en de klant - voor wie ook deze Corolla is - was super content. En 't is toch dat wat telt.

No problem.

Reply With Quote
Old 10-08-2005, 00:04
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Troost u Huudo,dat probleem met de decals op het dak heb ik ook gehad en heb ik op dezelfde manier opgelost.Mijn decals scheurden daar ook zodat ik ze ook wat heb moeten bijverven.Bij mij is dat prima gelukt,je ziet er niks van.Ik heb ook geen vernis gespoten (doe ik nooit)en de decals blijven er mooi opzitten,ik heb mijn model alleen behandeld met Tamiya polishing wax.
Overigens knap werk heb je al geleverd,volhouden.

Grtzzzzzzz Nismo
Reply With Quote
Old 10-08-2005, 11:47
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular

@Huudo kan je me eens een foto plaatsen van die Tamiya compound/wax waar jij en Sennake zo over spreken of gebruik je iets anders dan Sennake.
Trouwens goed opgelost met die scheurtjes en zoals altijd knap gedaan.
Greets VINNIE.
Reply With Quote
Old 10-08-2005, 20:33
Dragonfly's Avatar
Dragonfly Dragonfly is offline
De Paddock Regular

Zier echt echt knap uit hoor. En heb zo ook al een paar keer scheurtjes in mijn decals moete reparere. Is meestal nen hoop zoekwerk naar de juiste kleur
Doe zo voort
Old 10-08-2005, 21:36
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by vinnie
@Huudo kan je me eens een foto plaatsen van die Tamiya compound/wax waar jij en Sennake zo over spreken of gebruik je iets anders dan Sennake.
Bij het volgende model (en dat is niet voor zo heel lang meer) zal ik eens een volledige 'how-to' hierover maken met foto's en alles erbij. Nog eventjes geduld.
Reply With Quote
Old 11-08-2005, 00:07
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

In afwachting van Huudo's verslag laat ik je hier de 2 producten al eens zien, Vinnie.
Zie hier voor de compound:
http://www.mediamixhobby.com.sg/cata...9645118d45ff94
En hier voor de wax:
http://www.mediamixhobby.com.sg/cata...9645118d45ff94

Grtzzzzzzz Nismo
Reply With Quote
Old 11-08-2005, 00:25
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular

@NISMO bedankt voor de reactie maar nu vraag ik of je na die compound en wax nog vernis kunt zetten op je model.
Grtz VINNIE.
Reply With Quote
Old 11-08-2005, 01:16
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Dat weet ik niet,ik denk dat het veiliger is van eerst vernis te spuiten en daarna die producten te gaan gebruiken.Ikzelf spuit bijna nooit vernis al heb ik op mijn laatste model die Pearl Clear van Tamiya gespoten om te weten wat het effect van die vernis was.Het gaf een prima resultaat (metaliek-effect) zodat ik van plan ben om meer met vernis te gaan werken.

Grtzzzzzzz Nismo

Last edited by Nismo; 11-08-2005 at 23:05.
Reply With Quote
Old 11-08-2005, 12:28
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
@NISMO bedankt voor de reactie maar nu vraag ik of je na die compound en wax nog vernis kunt zetten op je model.
Grtz VINNIE.
ok, voor wat de compound betreft: Als je decals met Sol zet, laat dit 'sporen' na op de lak in de vorm kan kringetjes, daar waar de Sol gedroogd is naast de decals. Iets wat volkomen normaal is. Deze sporen kan je zeer makkelijk verwijderen met de Tamiya Compound. De decals zullen er niet door aangetast worden, zelfs integendeel. Ze zullen zelfs iets feller van kleur worden. Maar opgepast! De decals móeten wel perfect geplaatst zijn. Als er ergens nog bubbeltjes onderzitten, zal je ze beschadigen. Bij het reinigen met de compound is slechts een kleine druk met de vinger noodzakelijk.

Als je dit allemaal gedaan hebt, is het perfect veilig om met de Gunze vernis je model te vernissen. Sennake heeft dit al herhaaldelijk en zonder problemen gedaan. Maar, eerst 2 nevellagen leggen. Als je een te dikke laag in het begin legt, zal deze zonder meer een weg zoeken en de decals wellicht op de een of andere manier 'attacqueren'.

Voor wat de wax betreft: noch Sennake, noch ik hebben dit al getest. (het staat wel nog op mijn 'test programma', dus veel zinnigs kunnen we er op dit moment nog niet over zeggen.

Er zijn eigenlijk 2 manieren. Vernissen na de decals of niet. Als je vernist, beprek je tot de reiniging met compound en gebruik de wax niet. Als je niet vernist - zoals ik met de Corolla nu - reinig met Compound en werk af met wax. De decals worden er niet alleen een beetje voller in kleur van, ze zullen ook - door de wax - mooi blinken.

Is dat een antwoord op de vraag?
Reply With Quote
Old 11-08-2005, 14:00
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Huudo
ok, voor wat de compound betreft: Als je decals met Sol zet, laat dit 'sporen' na op de lak in de vorm kan kringetjes, daar waar de Sol gedroogd is naast de decals. Iets wat volkomen normaal is. Deze sporen kan je zeer makkelijk verwijderen met de Tamiya Compound. De decals zullen er niet door aangetast worden, zelfs integendeel. Ze zullen zelfs iets feller van kleur worden. Maar opgepast! De decals móeten wel perfect geplaatst zijn. Als er ergens nog bubbeltjes onderzitten, zal je ze beschadigen. Bij het reinigen met de compound is slechts een kleine druk met de vinger noodzakelijk.

Als je dit allemaal gedaan hebt, is het perfect veilig om met de Gunze vernis je model te vernissen. Sennake heeft dit al herhaaldelijk en zonder problemen gedaan. Maar, eerst 2 nevellagen leggen. Als je een te dikke laag in het begin legt, zal deze zonder meer een weg zoeken en de decals wellicht op de een of andere manier 'attacqueren'.

Voor wat de wax betreft: noch Sennake, noch ik hebben dit al getest. (het staat wel nog op mijn 'test programma', dus veel zinnigs kunnen we er op dit moment nog niet over zeggen.

Er zijn eigenlijk 2 manieren. Vernissen na de decals of niet. Als je vernist, beprek je tot de reiniging met compound en gebruik de wax niet. Als je niet vernist - zoals ik met de Corolla nu - reinig met Compound en werk af met wax. De decals worden er niet alleen een beetje voller in kleur van, ze zullen ook - door de wax - mooi blinken.

Is dat een antwoord op de vraag?
Alvast bedankt voor de snelle reactie bedankt en tot hoors.
Reply With Quote
Old 11-08-2005, 15:00
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Alvast bedankt voor de snelle reactie bedankt en tot hoors.
Als't vakantie is, is het iets makkelijker om sneller te posten.
Reply With Quote
Old 12-08-2005, 13:39
jurgen jurgen is offline
De Paddock Rookie

huudo, heb net even de foto's bekeken en ik snap niet hoe je het daknummer zo mooi over dat bultje krijgt? bij mij lukt dat nooit
Old 12-08-2005, 14:53
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by jurgen
huudo, heb net even de foto's bekeken en ik snap niet hoe je het daknummer zo mooi over dat bultje krijgt? bij mij lukt dat nooit
Da's het betere paswerk he - ahum .

Vooraleer de decal te plaatsen, hou ik hem al eens op de plaats waar ie komen moet. Bij de rallyplaat heb ik eerst een kruisinsnijding gemaakt daar waar de antenne komt. Sol doet dan de rest. Voor het nummer heb ik eerst gepast en dan een driehoeksuitsnijding gemaakt tussen de 1 en de 0 van de 10. Hierdoor help je de decals natuurlijk en Sol heeft de rest gedaan. Je moet altijd proberen een paar stappen vooruit te denken ( soms vergeet ik dat wel eens ) en dan wil het meestal wel aardig lukken.
Reply With Quote
Old 12-08-2005, 18:09
jurgen jurgen is offline
De Paddock Rookie

Merci voor jouw antwoord!
Old 12-08-2005, 21:26
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Huudo
Als't vakantie is, is het iets makkelijker om sneller te posten.
Behalve als je weer eens voor een week aan zee zit en er geen internet hebt zoals ik

Maar I'm back. Met mijn excuses voor de aan mij gestelde, onbeantwoorde vragen

Ik heb aan zee echter niet stil gezeten : zowel de Peugeot 905 als de Dauer Porsche zijn helemaal klaar, en je kan morgen al foto's bekijken van beide modellen, alsook van de totaliteit van de 8 modellen. Mijn groots opgezet Le Mans project is inderdaad helemaal af! Oef!

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules