De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
Old 23-02-2007, 11:20
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular

Eerst en vooral... RESPECT! Zo'n vellen decal en zo mooi strak dat ze gelegd zijn! Zeker zo rond die wielkassen! Zou het kunnen dat ik maar eens om een nieuw potje Sol ga moeten gaan... zo strak komen mijn decals nooit! Die drogen altijd met een beetje kreukjes in, zonder dat ik ze geforceerd heb of aangeraakt heb na het sollen!

Nog little bit off topic: Als ik met TS30 spuit, merk ik net als jou dat vanaf ik de voet waar het model opstaat vastneem, m'n handen vol hangen met een soort zacht korrelig zilver! Ik neem dat als ik een tweede kleur wil spuiten ook beter een laagje vernis leg vooraleer ik begin met afplakken? Ik vrees anders dat er zeer veel van het zilver aan de plakband zal blijven hangen. Kan ik dan zonder problemen nog lak over dat laagje vernis spuiten? Of gaat dat reageren?

Maar vooral... die decals...

G.
Old 23-02-2007, 12:33
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular

Prachtig model ikzelf zie het niet zitten om hem te maken met die grote decalvellen .
En gaat hij af zijn voor Jabbeke en indien niet toch meebrengen,mensen zien even graag niet afgewerkte modellen als afgewerkte modellen staan op de standen.
Keep on going Huudo
En tot in Jabbeke .
Grts Vinnie .
Reply With Quote
Old 23-02-2007, 13:38
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
Eerst en vooral... RESPECT! Zo'n vellen decal en zo mooi strak dat ze gelegd zijn! Zeker zo rond die wielkassen! Zou het kunnen dat ik maar eens om een nieuw potje Sol ga moeten gaan... zo strak komen mijn decals nooit! Die drogen altijd met een beetje kreukjes in, zonder dat ik ze geforceerd heb of aangeraakt heb na het sollen!

Nog little bit off topic: Als ik met TS30 spuit, merk ik net als jou dat vanaf ik de voet waar het model opstaat vastneem, m'n handen vol hangen met een soort zacht korrelig zilver! Ik neem dat als ik een tweede kleur wil spuiten ook beter een laagje vernis leg vooraleer ik begin met afplakken? Ik vrees anders dat er zeer veel van het zilver aan de plakband zal blijven hangen. Kan ik dan zonder problemen nog lak over dat laagje vernis spuiten? Of gaat dat reageren?

Maar vooral... die decals...

G.
De decals zien er op de foto beter uit dan in werkelijkheid. Wellicht door de lichtinval enz zijn een aantal scheurtjes niet te zien, maar ze zijn er wel. Deze ochtend nog eens rap gaan kijken en ik zal idd moeten retoucheren. Als alle decals erop zitten, de vernis erover gegaan is enz, zal er zellicht niets meer van te zien zijn.

Vooraleer af te gaan plakken is het ten zeerste aan te raden om te vernissen tussenin. Daarna kan je daar nog over heen lakken. Zou in principe niet mogen reageren. Maar waarom zou je je zilver niet als laatste kleurlaag zetten?

Quote:
Originally Posted by vinnie View Post
Prachtig model ikzelf zie het niet zitten om hem te maken met die grote decalvellen .
En gaat hij af zijn voor Jabbeke en indien niet toch meebrengen,mensen zien even graag niet afgewerkte modellen als afgewerkte modellen staan op de standen.
Keep on going Huudo
En tot in Jabbeke .
Grts Vinnie .
Hij zal zeker niet af zijn voor Jabbeke. Ik zal hem enkel meebrengen wanneer alle decals én de finale vernislagen erop zitten. Dan is alles netjes beschermd want modellen zien toch altijd wat af bij schowdeelnames (transport, in en uit pakken enz.) Bovendien zitten er maar 2 weekends meer tussen en eentje daarvan is Ardenne Bleue. Moet nog zien. Misschien dat ik nergens heen ga en gewoon ga verder werken aan de 307.

Maar alleszins tot in Jabbeke.

Last edited by Guido; 23-02-2007 at 13:40.
Reply With Quote
Old 23-02-2007, 14:53
Duval The Best Duval The Best is offline
De Paddock Regular

De 307 ziet er al heel mooi uit hoor !
Old 23-02-2007, 22:15
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular

Dit is gewoon prachtig Guido
Zou ook wel zo mijn decalekes willen leggen. Als je nu zulke grote decals met sol bewerkt heb, kuis je dan heel de body op met compound? Die compound kruipt dan toch overal tussen (spleetjes, paneellijnen, enz) Mag je dan die compound afspoelen met water? Want compound lost op met water, toch?

Nu ik die Peugeot zie is het mss een idee om eens een rally slotcar te bouwen.
Dit is zeker nu ? Mijn excuses daarvoor.

J.
Reply With Quote
Old 25-02-2007, 02:05
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by lester View Post
Dit is gewoon prachtig Guido
Zou ook wel zo mijn decalekes willen leggen. Als je nu zulke grote decals met sol bewerkt heb, kuis je dan heel de body op met compound? Die compound kruipt dan toch overal tussen (spleetjes, paneellijnen, enz) Mag je dan die compound afspoelen met water? Want compound lost op met water, toch?

Nu ik die Peugeot zie is het mss een idee om eens een rally slotcar te bouwen.
Dit is zeker nu ? Mijn excuses daarvoor.

J.
Als alle decals gelegd zijn, poets ik inderdaad met Tamiya compound de sporen weg en dan blijven er inderdaad resten achter. De reinig ik dan met een zachte tandenborstel en babyshampoo. Lekker zacht en niks aggresief. Alles is dan ook ineens ontvet en klaar voor de vernis. Als de decals perfect gezet zijn, kan het geen kwaad. Geen offtopic hoor.
Reply With Quote
Old 25-02-2007, 02:20
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Ik heb enkel in de namiddag even en deze avond nog wat verder kunnen doen aan de decals. Gelukkig heeft Renaissance een rood en zwart vlak als - schijnbaar nutteloze - extra decal voorzien. Deze is uitermate goed van pas gekomen! Ik heb immers kleine stukjes van 1mm op 2mm kunnen snijden om daarmee de kleine scheurtjes die er hier en daar waren mee te bestoppen (camouflage tactics ). Momenteel zie je het natuurlijk nog onder een bepaalde lichtinval, maar eens de vernis er nog overheen gaat, zal er niets meer van te zien zijn. De grote Total decal op de zijkant, ligt immers ook bovenop de rest. Komt wel goed.

Woordje van kritiek misschien aan het adres van Renaissance of aan dat van Tamiya? Als je naar de achterkant kijkt, dan zal je zien dat de Xbox decal redelijk goed is kwa afmetingen, maar de Michelin lijkt te groot. Of toch niet? Hoe zo dan? Feit is gewoon dat de achterbumper die Tamiya onder deze 307 heeft gevezen, onderaan gewoon fout is van vorm. De middenstrip, waar de parkeersensoren inzitten, loop eigenlijk wat door naar voren toe. Op de echte 307WRC blijft die welving doorlopen tot zo goed als vooraan. Tamiya laat die net achter de bocht ophouden. Daardoor lijkt de Michelin niet goed te zitten, maar kwa afmeting lijkt die dan wel weer te kloppen.

Ik denk dat Renaissance hier had moeten op anticiperen en zowel de Xbox als de Michelin 1 à 2 mm had moeten kleiner maken, zowel in de hoogte als in de breedte. Daarbovenop komt dat de rode/zwarte streep die net voor de Xbox zit overgedimensioneerd is, waardoor ik hem iets te ver naar achter plaatste. Tot slot is ook de witte lijn, die onder de Xbox/Michelin doorloopt veel te lang en loopt te ver naar beneden. Aan dit soort van details zie je dat ze gewoon veel te snel gewerkt hebben, om toch maar de decal op de markt te brengen.

Maar zoals ze zeggen: "beggers are no choosers", dus laat dit zeker geen reden zijn om deze sheet niet in huis te halen. Eens ie helemaal klaar is, gaat het niet opvallen. Als je decalt en alles nauwlettend bekijkt, valt het op.

Oh well, de rest is voor de komende dagen.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_40.jpg
Views:	87
Size:	212.9 KB
ID:	5157   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_42.jpg
Views:	98
Size:	198.5 KB
ID:	5158   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_43.jpg
Views:	86
Size:	163.2 KB
ID:	5159   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_44.jpg
Views:	98
Size:	168.7 KB
ID:	5160  

Last edited by Guido; 25-02-2007 at 02:26.
Reply With Quote
Old 25-02-2007, 19:51
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!

Ziet er knap uit, heb onder tussen ook al ontdekt dat de decals niet kloppen met de maten op sommtge vlakken
Reply With Quote
Old 14-03-2007, 02:22
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Heeft weer even geduurd, maar heb vandaag toch nog even kunnen verder doen.

De motorkap was aan de beurt. De belichting in de eerste foto was anders ingesteld om de witte stripings te benadrukken. Deze heb ik van restjes witte decal gesneden en eronder geplaatst. Tevens kan je op die foto goed zien welke lelijke plooi er zat er hoogte van de luchtuitlaten. De 2de foto is met gewone belichtingsinstelling.

Eens de decal geplaatst is het tijd voor sol - zie foto 3. Daarna ben ik weer met de haardroger even aan de gang gegaan. Met nog extra sol daarna, heb ik dan de lelijke plooi er netjes uitgekregen. Eens goed gedroogd heb ik de luchtgaten uitgesneden en de kleinere decals aangebracht.

Op de eerste foto's zie je enkele witte stippen op de decal. Dat zijn verf spatten van mijn decanteergedoe in het begin - enkele spatten kwamen op de onbeschermde decals terecht. Ik heb deze erop gelaten tot de decal goed bevestigd en gedroogd was. Daarna heb ik ze kunnen verwijderen met Tamiya compound.

Tot de volgende!
Attached Thumbnails

Name:	307wrc_thiry_45.jpg
Views:	93
Size:	111.5 KB
ID:	5344   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_46.jpg
Views:	97
Size:	152.0 KB
ID:	5345   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_47.jpg
Views:	116
Size:	165.4 KB
ID:	5346   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_48.jpg
Views:	115
Size:	177.6 KB
ID:	5347  
Reply With Quote
Old 14-03-2007, 03:23
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular

Ziet er alemaal heel netjes uit, je maakt me wel bang om aan de mijne te beginnen

Zou je eens kunne uitleggen goe je te werk gaat om decals te plaatsen? Vooral het deel met de haardroger, dat is iets nieuws voor mij.Werkt dat bv ook goed om de decals in de lijnen van de deuren te trekken?
Reply With Quote
Old 14-03-2007, 05:29
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular

Mijn gids in bange dagen

Hopelijk vind ik de velgentransfo hier ook terug met pics en how to.
Reply With Quote
Old 14-03-2007, 09:14
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by scoobyfreak View Post
Ziet er alemaal heel netjes uit, je maakt me wel bang om aan de mijne te beginnen

Zou je eens kunne uitleggen goe je te werk gaat om decals te plaatsen? Vooral het deel met de haardroger, dat is iets nieuws voor mij.Werkt dat bv ook goed om de decals in de lijnen van de deuren te trekken?
Inderdaad zou dat ook eens graag weten en gaat het enkel met SET & SOL en niet met DACO
Reply With Quote
Old 14-03-2007, 15:45
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by scoobyfreak View Post

Ik heb hier al herhaaldelijk uitgelegd en getoond hoe je decals op moeilijke plaatsen kan aanbrengen. Voor wat de haardroger betreft, zal je nog even geduld moeten hebben. Ik was nl. ook van plan om daar foto's van te nemen, maar heb nog niet de juiste foto-set-up gevonden om dat goed te doen. Met een haardroger werken is immers een continu proces van drogen, sollen, drogen, sollen enz. waarbij er niets mis mag gaan. Als je enkel met sol werkt, heb je immers tijd tussenin, omdat de sol zijn werk moet kunnen doen. Als je een haardroger gebruikt, heb je die tijd niet, want wat je doet is eigenlijk de decal op zijn plaats "zetten". Eens ie zit, kan je niet meer terug. Er is dus veel minder ruimte voor errors. Ik heb de techniek zelf nog niet 100% onder controle, dus meer oefening zal nog nodig zijn.

De foto's van de zijkant, die ik eerder heb laten zien in deze thread, tonen duidelijk dat dit de geknipte manier is om de decals in je randen te krijgen.

Quote:
Originally Posted by Wild Goose View Post
Mijn gids in bange dagen

Hopelijk vind ik de velgentransfo hier ook terug met pics en how to.
Het is de bedoeling om ook dat hier te laten zien.

Quote:
Originally Posted by vinnie View Post
Inderdaad zou dat ook eens graag weten en gaat het enkel met SET & SOL en niet met DACO
Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat het niet met Daco Decal Setting Solution zou gaan. Ik heb enkel Sol in huis en kan dus alleen maar daarover berichten.
Reply With Quote
Old 17-03-2007, 01:10
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

We zijn er weer met een volgende update.

De voor- en linkerkant zijn nu zo goed als gedaan. Op de voorbumper moeten nog de zwarte zijkanten van de luchtopening onderaan gedaan worden, maar dat zal pas voor na de vernis zijn. Ik denk immers dat die dingen niet echt blinken. Ik zag net ook nog dat ik op de A-stijl een wit vlak ben vergeten te zetten, dus dat zal voor later zijn.

Bij de 3de foto zou je kunnen zeggen dat het Total logo aan de rechterkant uit center staat en dat is juist. Echter, op de echte stond het ook niet mooi precies in het midden, dus heb ik het ook zo gedaan. Het moest precies rap gaan toen ze de 307 gestickerd hebben.

Ook nog even een fotootje erbij gedaan van de rechterkant zonder decals. Kunnen jullie nog eens goed zien hoe hij er nooit meer gaat uitzien. Dan ook nog een extraatje met een eigen foto als achtergrond.

Hopelijk kan ik dit weekend het decallen beëindigen.
Attached Thumbnails

Name:	307wrc_thiry_49.jpg
Views:	72
Size:	179.7 KB
ID:	5374   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_50.jpg
Views:	54
Size:	183.4 KB
ID:	5375   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_51.jpg
Views:	63
Size:	169.1 KB
ID:	5376   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_52.jpg
Views:	58
Size:	164.7 KB
ID:	5377   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_53.jpg
Views:	126
Size:	280.3 KB
ID:	5378  

Last edited by Guido; 17-03-2007 at 01:12.
Reply With Quote
Old 17-03-2007, 01:23
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Goe bezig maatje

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules