![]() |
|
|
||||
|
||||
De wielen heb ik er dan ook maar opgezet, want deze waren ook al klaar.
En even de carrosserie erop gezet om te kijken of de uitlaten goed staan. Dan maar aan de binnenkant begonnen. Ik heb 2 verschillende bandblussers liggen, en ben aan het twijfelen hoe ik ze ga plaatsen. Ofwel dient eentje als blusapparaat en eentje als NOS-fles en plaats ik ze op deze manier; Ofwel plaats ik ze zo;
|
||||
|
||||
Quote:
![]() |
|
||||
|
||||
Vandaag heb ik alles van het interieur in de primer gezet, alleen de kuipzetel nog niet. Deze moet eerst nog aangepast worden.
Het stuurtje heb ik ondertussen al gestoffeerd. Ik wou het poeder deze keer aanbrengen met houtlijm, maar die was op. Dus heb ik maar Crystal Clear gebruikt. Voor de verandering heb ik eens wit poeder gebruikt. Het is klaar om zwart gespoten te worden. ![]() Dat was het dan voor vandaag. ![]()
|
||||
|
||||
Oeioei, dat lijkt wel een schapenvelleke-stuur!
![]() De korrel lijkt me toch iets grover dan de superfine Rangerink... |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Vandaag heb ik de interieuronderdelen zijdeglans-zwart gespoten. Het stuurwiel werd ondertussen ook al wat gedry-brushed.
|
||||
|
||||
Veel hangt af, denk ik, van de substantie waarmee je het poeder "lijmt" op het onderdeel. Remember, toen ik de eerste keer dit gebruikte, nam ik verf om het poeder te hechten, waarbij de verf in een dun laagje aangebracht werd met de airbrush. Dat is nogal intensief werk, want je moet afplakken, verf verdunnen, spuiten, pistool kuisen, afplaksel weer verwijderen enz.
Al snel verschenen er hier alternatieve methodes, die veel sneller werken, om het pigmentpoeder aan te brengen, gaande van verdunde houtlijm, over verven met de borstel tot crystal clear. Bij al deze methodes, merk je dat het materiaal dat je aanbrengt om het poeder te laten hechten, dikker is dan een fijn laagje gespoten verf. Het resultaat kan dan ook alleen maar een dikker oppervlak zijn. Immers, het pigmentpoeder zal zijn weg zoeken tot aan het plastic oppervlak. Is je laag 1 mm, krijg je een korst van iets meer 1 mm dikte en dus een grovere structuur. Is je laag maar een fractie daarvan, zal je pigmentpoeder ook dunner aangebracht zijn waardoor het resultaat een fijnere structuur kan zijn. Fijn modelbouwen wil ook zeggen dat je er veel tijd en energie moet insteken. Shortcuts nemen tijdens de afwerking zal altijd leiden tot een iets bruter/grover resultaat. ![]() |
|
||||
|
||||
Inderdaad Guido, hier heb je een punt.
Maar ik wou eens gebruik maken van een andere manier zoals in dit geval met crystal-clear. Ook is het gebruik van lijm interessant om bepaalde stukken te behandelen, vooral die moeilijk af te plakken zijn. Op dat stuur met zijn zogenaamde schapenvacht was het poeder pas aangebracht en alleen maar afgeschud en moest het geheel nog drogen. Deze morgen heb ik het dan eerst verder afgeborstel alvorens het gespoten werd. Ik heb dan ook bewust dat wit poeder gebruikt om te zien hoe het reageert als het bespoten wordt met verf. Het was dus eigenlijk meer de bedoeling om het één en ander uit te proberen, wat in mijn geval dan een positief resultaat gaf. ![]()
|
||||
|
||||
Je hebt duidelijk tijd genoeg om je op je modellen te storten
![]() Overigens, zou iemand zo'n potje "ranger" voor mij kunnen meenemen? Wil dit toch ook eens proberen...
|
||||
|
||||
Quote:
Dan voor mij ook maar eentje! ![]() Tom |
|
||||
|
||||
@ Tom21 en TvD: Rangerink embossing-powder is verkrijgbaar bij Verschooten in Antwerpen, ander merken zijn verkrijgbaar bij oa LUCAS CREATIV te Zonhoven(grote baan Hasselt-Eindhoven) en bij Alibaba te Genk (langs de Blokker Shopping I)
Uiteindelijk heb ik dan besloten om de matten in de wagen ook weer te geven door middel van embossing-powder, het is tenslotte geen echte racewagen. Wat houtlijm verdund en aangebracht met een penseel en het poeder rijkelijk gestrooid en daarna het overtollige eraf geschud. Nu laten drogen en morgen alles nog eens afborstelen alvorens alles zijdzglans-zwart te spuiten. Om nog even terug te komen op het artikel van Guido, ik denk dat de vorm van het te bepoederen voorwerp ook een grote rol speelt. En nu ga ik slapen, ik mag straks op controle gaan met mijne voet. Ik ben benieuwd of het gips eraf mag. ![]()
|
||||
|
||||
Voor tapijten? Is matt-zwart niet beter?
|
||||
|
||||
Normaal wel, maar de rest van het interieurgedeelte moet zijdeglans-zwart, en als je over het poeder heen spuit zie je al wat kleurverschil. Achteraf wordt het tapijt wat gedry-brushed om het verschil te laten zien.
![]()
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. Last edited by Nismo; 06-02-2008 at 14:22. |
|
||||
|
||||
En dit is het resultaat na het spuiten van 2 lagen zijdeglans-zwart. Omdat ik witte poeder heb gebruikt, zijn de matten wat aan de grijze kant.
Dus om echt zwarte matten te krijgen had ik eigenlijk zwart poeder moeten gebruiken, om ze daarna met een lichtere kleur te dry-brushen. Nu heb ik de matten met zwart uit de bekende poederdoosjes gebrushed, zodat ze wat donkerder werden. Ik ga bij deze Sennake gerust stellen, dit poeder is niet grover dan dat van Rangerink.
|
||||
|
||||
Ziet er zeer goe uit !!!
|
|
||||
|
||||
Meebrengen die handel naar de volgende meeting.
Ik vind dat het resultaat er best geloofwaardig uitziet op foto. Ben eens curieus hoe dat IRL uit ziet.
|
|