De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 4 votes, 5.00 average.
Old 02-03-2008, 01:37
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ongetwijfeld is het niet perfect op schaal, het zou al moeten lukken dat de mish-mash onderdelen toevallig perfect op schaal zijn, maar deze foto toont aan dat ik toch aardig in de buurt kom, denk ik:

Inderdaad, de foto laat duidelijk zien wat voor een grote "regelaar" dat wel is. Ik stelde me eerder iets kleiner voor, vandaar. Beter als wat jij gemaakt hebt, zal moeilijk kunnen, niks overmaats dus, maar zeer goed!
Reply With Quote
Old 02-03-2008, 03:03
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
...zoals in het lager onderwijs, als de meester sprak, mocht er ook niet gebabbeld worden.
Das dan echt wel de goeie ouwe tijd hoor... Nu moet je zorgen dat het niet de kindjes zijn die babbelen en de meester die zwijgt...

Anyway, ik volg hier ook al iedere update, maar ik kan gewoon niks noteren; Ik ken niks van racewagens (ook niet van moto's Tom) dus ik kijk dan maar gewoon naar de meesters in kwestie.

Net als de anderen vind ik het prachtig wat je laat zien. Dat poeder is indeed een verrijking, ook al is het niet zooooo eenvoudig om toe te passen. De volgende stap zal dan voor mij het aanschaffen van zo'n zakje zijn zeker? Zou dat hier in West-Vlaanderen ook te vinden zijn?? Of zou ik bij nonkel horlogemaker zelf moeten aankloppen...

Grtzzz
Reply With Quote
Old 02-03-2008, 09:40
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular

Weet je wat het bij mij is? Ik lees altijd deze threads met zeer veel aandacht en bewondering! Zeker die over de Le Mans wagens... die interesseren mij het meeste! Maar een mens kan toch niet blijven in superlatieven spreken hé!

Maar nu wel nog eens: vreed goed bezig! Neh! En dan zeggen ze van ons slotracers da wij ne slag van de molen hebben: ge moet dit eens zien! Wat een werk! Knap!

G.
Old 02-03-2008, 14:11
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler

Quote:
Originally Posted by ferrari rules View Post
Met andere woorden , voor mij maakt het niet uit of je nu een 2pk'tje (Dominique) , Le Mans Series modellen (Guy) , Moto's (Tom) , Rallye wagens (Guido , en vele anderen) , Retro modellen of F1 wagens (mezelf) bouwt, ieder project is het waard om te volgen !!! Ik vind dit hier een super mooie, en vooral , leerrijke site die mijn niveau in een korte tijd al omhoog geduwd heeft!!!
Ik zeg het toch, uit elke threath valt te leren, de technieken e.d. zijn immers overal bijna hetzelfde...

Tom

Last edited by Sennake; 02-03-2008 at 15:22.
Reply With Quote
Old 02-03-2008, 20:02
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Wat nu nog ontbreekt is het dashbord, dat ook de nodige aanpassingen moet ondergaan. Het is te kort en er ontbreekt een stukje aan. Verder heb ik alle lampjes en schakelaars weggesneden en er een gaatje geboord, zodat ik eens deftig kan tekeer gaan met mish-mash onderdelen die het dashbord moeten gaan opsmukken.
Ik heb me dus eens naar hartelust kunnen uitleven op het dashbord met mish-mash onderdelen, iets wat ik geweldig plezant vind.

Ik had beter foto's genomen van het afgewerkte dashbord vooraleer ik het aan de body vastkleefde, maar ik heb er te laat aan gedacht. Dus moet ik me behelpen met enkele foto's uit verschillende hoeken, van de cockpit.

Het stuur werd ontdaan van zijn "ballast", ttz ik heb een groot deel van het cilindervormige deel achteraan het stuur weggesneden, en de stuurstang heb ik helemaal weggegooid. Hiervoor kwam een metalen stuurstang in de plaats die op haar plaats gehouden wordt door middels een centrale moer. Ik heb ook het onderdeel gescratcht dat eigenlijk aan het dashbord vastzit en waardoor de stuurstang loopt. Ook de bediening van de pinkers hangt hieraan vast. Aangezien mijn dashbord aan de body vastzit en het stuur in principe aan het chassis vastzit, zal ik dit onderdeel aan het stuur moeten bevestigen en kan ik het pas na het samenbouwen van chassis en body aan het dashbord vastmaken. Ofwel moet ik de bevestiging van het stuur aan het chassis laten vallen en alles aan het dashbord vastmaken. Daar moet ik nog eens over nadenken.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_46.jpg
Views:	534
Size:	308.8 KB
ID:	9473   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_47.jpg
Views:	536
Size:	296.5 KB
ID:	9474   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_48.jpg
Views:	511
Size:	305.9 KB
ID:	9475   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_49.jpg
Views:	551
Size:	316.0 KB
ID:	9476   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_50.jpg
Views:	547
Size:	487.7 KB
ID:	9477  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 02-03-2008, 20:30
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler

Net een echt dashboard! Klassewerk Guy.

Tom
Reply With Quote
Old 02-03-2008, 23:35
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

gelezen en goedgekeurd.
Reply With Quote
Old 03-03-2008, 00:50
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Die support voor die "pinkerbediening", met welk materiaal is dat gebouwd? Is dat alu-plaat of gebruikt gij iets anders?
Old 03-03-2008, 00:57
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Die support voor die "pinkerbediening", met welk materiaal is dat gebouwd? Is dat alu-plaat of gebruikt gij iets anders?
Dat is inderdaad aluminium plaat die ik eens gekregen heb van iemand uit de drukkerij-wereld.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 03-03-2008, 01:41
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Prachtig dashboard.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 03-03-2008, 11:59
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular

Guy, die materialen dat je gebruikt heb jij altijd liggen of heb je gekregen, jij bent toch een gelukzak hoor

Wat uw werk betreft...ik heb er gewoon geen woorden voor...hoe je het allemaal voor elkaar krijgt.

Dikke chapeau ze...

J.
Old 03-03-2008, 18:06
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by Lester View Post
Guy, die materialen dat je gebruikt heb jij altijd liggen of heb je gekregen, jij bent toch een gelukzak hoor
Meer iemand die nooit iets wegsmijt, vrees ik...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 03-03-2008, 18:43
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular

mooi dashboard ! Ik kijk ook altijd vol bewondering naar de scratch build toestanden hier. Op uw eigen zoiets realistisch maken chapeau !
Reply With Quote
Old 07-03-2008, 19:04
Sennake's Avatar
Administrator

Dit is de laatste update vóórdat het model in afgewerkte vorm zal tentoongesteld worden in mijn galerij.

De cockpit is nu helemaal klaar en de body werd samengevoegd met het chassis. De foto's zijn zwaar overbelicht om iets te kunnen zien van het interieur.

De airscoop werd matzwart geschilderd en bovenop werd een oranje lampje gescratcht. Ook de neksteun werd aangebracht.

Vooraleer dat body en chassis samengevoegd werden, heb ik ook nog een radiator gezocht in mijn reserve-onderdelendoos en tegen de body gekleefd zodat je niet dwars door het model kan kijken. Uiteraard zit daar in werkelijkheid ook een radiator.

Attached Thumbnails

Name:	1980_porsche_908_80_51.jpg
Views:	482
Size:	359.0 KB
ID:	9546   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_52.jpg
Views:	466
Size:	373.9 KB
ID:	9547   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_53.jpg
Views:	452
Size:	354.1 KB
ID:	9548   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_54.jpg
Views:	450
Size:	304.4 KB
ID:	9549   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_55.jpg
Views:	458
Size:	340.1 KB
ID:	9550  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 07-03-2008, 19:04
Sennake's Avatar
Administrator

De reeds lang geleden vervaardigde afdekkappen achteraan werden matzwart geschilderd en op de body gekleefd.

Vooraan zijn de koplampspiegels in de openingen gekleefd, waarna de koplampglaasjes met 2-componentenlijm tegen de spiegels bevestigd werden. De afdekkappen moeten hier nog over het geheel aangebracht worden.

De achteruitkijkspiegels werden ontdaan van hun lange steun en matzwart geschilderd. Daarna heb ik er spiegelende folie voor uitgesneden en aangebracht. Tenslotte werden de spiegels op hun plaats gekleefd.

Aan de linkerzijde heb ik de vulstop geheel volgens de referentiefoto's nagebouwd, want ik had de originele stoppen weggefreesd. De afdekstop en het handvatje zijn uit alu-plaat gemaakt.

Aan de rechterzijde moesten ook 2 vulstoppen gescratcht worden die er wel anders uitzien als links: hier geen handvatje maar wel een draaistop die een iets hogere rand bezitten dan het centrum van de dop. Daarom heb ik eerst ronde schijfjes uit alu gestanst met de punch 'n die set, en daarna exact dezelfde schijfjes nog eens gemaakt om daarna in het midden een stuk weg te stansen. Eens ze op elkaar gekleefd zijn is de illusie compleet. Een beetje x-19 smoke doet de rest. Ook de nummerverlichting die ik weggesneden had zonder ze te beschadigen werd teruggeplaatst. Op de referentiefoto's kon ik zien dat het lampje aan de rechterzijde vreemd genoeg niet perfect boven het racenummer stond, maar er een beetje schuin achter. Dus hebben we het ook zo gedaan.

Ziezo. Wat er nu nog rest is het opvullen van de panellines, en het scratchen en monteren van 1001 kleine details die het verschil uitmaken tussen een standaard model en een gesuperdetailleerd model. Een kleine greep uit wat ik nog op de to-do lijst staan heb:
  1. 4 boutjes punchen die in de voorste radiator aangebracht moeten worden
  2. een sleepoog maken om vooraan aan te brengen mits een boutverbinding die toelaat om het sleepoog naar binnen te draaien
  3. 4 boutjes punchen om de afdekkappen van de koplampen mee af te werken - afdekkappen plaatsen en "Cibie"-decals aanbrengen
  4. pinkers scratchen om net vóór de spiegels aan te brengen
  5. ruitje fabriceren dat met 2 gepunchte boutjes vooraan in de cockpit aangebracht wordt
  6. scratchen van 7 sluitingen die vooraan, in de cockpit, zijwaarts en achteraan gemonteerd moeten worden
  7. scratchen van een antenne die via een hoek van 90° aan de achterwand van de cockpit bevestigd is
  8. scratchen van een schakelaar om de stroom af te zetten vanuit de cockpit
  9. scratchen van een schakelaar om de stroom af te zetten van buitenaf
  10. scratchen van een koppeling om de wagen op te krikken en een hendel om het systeem in werking te zetten
  11. schilderen van de achterlichten en aanbrengen van 4 gepunchte boutjes

Nog genoeg te doen dus... En daarna post ik de foto's van het afgewerkte model in "Sennake's galerij". Beloofd.
Attached Thumbnails

Name:	1980_porsche_908_80_56.jpg
Views:	467
Size:	306.6 KB
ID:	9551   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_57.jpg
Views:	467
Size:	398.4 KB
ID:	9552   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_58.jpg
Views:	427
Size:	323.1 KB
ID:	9553   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_59.jpg
Views:	457
Size:	446.7 KB
ID:	9554   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_60.jpg
Views:	455
Size:	434.6 KB
ID:	9555  

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 08-03-2008 at 01:36.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 8 (0 members and 8 guests)

Posting Rules