De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 24-05-2004, 01:36
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by airco
Banden en remmen opwarmen is de normaalste zaak in de laatste ronde van een Safety Car.
ik heb zojuist het fragment nog eens bekeken. de lichten van de safety-car pinken nog. volgens mij moet de safety car die afzetten bij het ingaan van zijn laatste ronde, om de rijders te waarschuwen....
Old 24-05-2004, 09:09
DJ Scorpio's Avatar
DJ Scorpio DJ Scorpio is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by Nicki_Mks
Man, man wat een race!

* En dan de move van het seizoen. Normaal gezien zou ik de actie van Montoya afkeuren, maar na tien jaar Schumi-terreur vind ik het fantastisch dat hij eens een koekje van eigen deeg krijgt. Dat zal hem leren jojo te spelen onder safetycar.

Conclusie: terechte winnaar, en hét moment waar menig neutraal fan al jaren van droomt!

Nicki
*
Zo'n opmerking vind ik niet echt getuigen van een goede autosportmentaliteit, het is niet ferrari noch schumacher zijn fout dat de andere teams dit jaar achterblijven. Ik vind persoonlijk dat Montoya in de fout gegaan is en ja ik ben ferrari-fan maar dat heeft hiet niets mee te maken. In mijn ogen zou Montoya toch beter moeten weten, hij komt verdorie uit de Cart-series overgewaaid, daar heb je toch gedurig aan race-neutralisaties en mij moeten ze niet wijsmaken dat het opwarmen van banden en remmen daar niet gebeurt. De pacecar zou binnengaan, dan tracht je toch te zorgen dat je remmen en je banden optimaal opgewarmd zijn. Montoya weet dit goed genoeg maar was gewoon veel te agressief. En dan maar janken bij de FI-staff als er hem eens iets overkomt.... pfff... zielig manneke. Geef mij dan maar die jong gasten zoals Alonso en Button, die gaan er tenminste voor en zagen minder. Die mannen zou ik graag eens in een ferrari zien!

BTW, Schumacher had gisteren zonder die crash ook niet gewonnen zowel Button als Trulli hadden het voordeel dat ze niet meer moesten gaan pitten, dat voordeel zag ik schumacher zelfs met hopen fast laps niet meer ongedaan maken.

Last edited by DJ Scorpio; 24-05-2004 at 09:17.
Reply With Quote
Old 24-05-2004, 09:12
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by Marshal
Whow, dat is een beetje de waarheid omdraaien Schumacher laat veel te veel meters vrij achter de safety-car. Daarnaast doet Schumacher acties achter de Safety-car die reglementair niet kunnen. Montoya volgt zeer kort op Schumacher omdat dit reglementair zo hoort.

Schumacher zet de ellende in gang, de (ge)vervolgactie gebeurd door Montoya en de uiteindelijke klap is voor Schumacher. Als hier iemand een straf zou moeten krijgen dan is het Schumacher wel voor het niet respecteren van de regels die gelden voor het rijden achter een safety-car
Ik twijfel er niet aan dat dat de letter van het reglement is. Toch (als je naar de voorbije paar jaar F1 kijkt) moet je vaststellen dat de techniek van banden/remmen opwarmen een gebruik is geworden .... Wat alle rijders regelmatig doen als de race gaat hervatten. Als tegen die praktijk consequent niet opgetreden (hier duidelijk het geval (kan me de laatste sanctie voor ruimte laten achter de safety car niet meer herrinneren)) wordt is er in de rechtspraak sprake van "een gebruik"

Ik weet niet of jij ooit op school recht hebt gehad (al ff geleden waarschijnlijk )
Het is in de rechtspraak een algemeen aanvaard principe dat een gebruik sterker is dan de letter van de wet. Ook al staat dat "gebruik" haaks op de letter van de wet.
Er is in tal van rechtbanken al rechtspraak waarmee je zoiets kan staven.

Recht is veel meer dan de letter van een wetboek
Old 24-05-2004, 09:23
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by marcel
ik heb zojuist het fragment nog eens bekeken. de lichten van de safety-car pinken nog. volgens mij moet de safety car die afzetten bij het ingaan van zijn laatste ronde, om de rijders te waarschuwen....
heb ik niet specifiek op gelet ... en heb de beelden niet meer bij de hand.

Ik heb me gebaseerd op de tekst die op het scherm kwam van race-control dat de safety car volgende ronde binnenkwam.
Old 24-05-2004, 09:26
DJ Scorpio's Avatar
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by Oneliner
Met alle respect maarten maar zoals jij beweerd dat anderen tegen schumacher kunnen wij (of ik) afleiden dat je pro bent en hem de hemel in prijst. Als je achter de safety car rijdt zou je na 10-tal jaar in de f1 toch al mogen anticiperen hoe een safety car reageert. Een brake-test hoeft niet op die plaats... Zeker niet als je daardoor anderen in gevaar kan brengen. Dan nog de schuld op montoya steken snap ik al helemaal niet...

Ik denk dat neutraal gezien schumacher daar niet in de remmen hjad moeten gaan, en als het is door de safety car, dna moet ie maar wat meer afstand houden...
Euhm... zou Montoya dan ook niet de nodige ervaring moeten hebben om de raceleider niet uit de race te knallen, zeker als je al op een ronde gezet bent. Als er iemand is die ervaring heeft met raceneutralisaties zou het toch wel Montoya moeten zijn zeker met zijn Cart-verleden.
Reply With Quote
Old 24-05-2004, 10:51
Alain's Avatar
Alain Alain is offline
De Paddock Regular

Bon, er zijn al heel wat letters getypt over wie wel en wie niet schuldig is, wie bestraft moet worden en wie vrijuit gaat...dus daar ga ik me niet aan bezondigen. Hoewel, ik vind dat Ralf wel eens serieus berispt mag worden ( hij gaat aan de kant al dan niet omwille van versnellngsbakproblemen, blijf dan ook aan de kant tot de ander voorbij is ) en dat de koersdirectie niet consequent is met penalties uitdelen ( om eens over iets anders te schrijven )

Verder kan ik maar één ding zeggen: Eindelijk Jarno en dubbel en dik verdiend!!!
Reply With Quote
Old 24-05-2004, 11:01
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

Quote:
Originally posted by DJ Scorpio
Euhm... zou Montoya dan ook niet de nodige ervaring moeten hebben om de raceleider niet uit de race te knallen, zeker als je al op een ronde gezet bent. Als er iemand is die ervaring heeft met raceneutralisaties zou het toch wel Montoya moeten zijn zeker met zijn Cart-verleden.
Als een F1 remlichten zou hebben gaf ik u gelijk maar in dit geval was het manoeuvre van Schumacher gewoon dom om te doen in de donkere tunnel. Op een andere plaats op het circuit zou dit geen probleem geweest zijn.
Old 24-05-2004, 11:11
Nicki_Mks's Avatar
Nicki_Mks Nicki_Mks is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by DJ Scorpio
Zo'n opmerking vind ik niet echt getuigen van een goede autosportmentaliteit, het is niet ferrari noch schumacher zijn fout dat de andere teams dit jaar achterblijven.
Ik had het niet over het feit dat Schumacher de spanning uit de F1 haalt (dat is niet tegen de regels), maar wel over de ontelbare keren dat hij de sport verstoorde door nog veel agressievere en gevaarlijkere acties dan wat Montoya gisteren gedaan heeft.
Reply With Quote
Old 24-05-2004, 12:48
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally posted by airco
Ik weet niet of jij ooit op school recht hebt gehad (al ff geleden waarschijnlijk )
Nee i.p.v. recht koos ik voor doktertje spelen in de biologieles

Toch heerlijk zo'n discussie waarbij we elkaar met feiten en gebruiken om de oren slaan Nog ff, en we zijn het rechtsorgaan van de FIA. Kan alleen maar zeggen: Is er een advocaat in huis om uitsluitsel te geven?

Maar, wij simpele zielen van De paddock, concluderen eigenlijk dat de FIA niet in staat is om zijn eigen regels na te leven c.q. te traag en log is om ze aan te passen aan de huidige gebruiken.

Quote:
Het is in de rechtspraak een algemeen aanvaard principe dat een gebruik sterker is dan de letter van de wet. Ook al staat dat "gebruik" haaks op de letter van de wet.
Mwoah, niet altijd.......een real life Maastrichts voorbeeld.
Wet: het is verboden om een weedplantage te hebben
Gebruik: Elke woonwagen in Maastricht heeft er minimaal één!

Denk niet dat ze de wet ooit gaan aanpassen

Wat wil ik hiermee aangeven, niet elk gevaarlijk gebruik zal ooit legitiem worden..........en persoonlijk vind ik dat gestunt achter de safetycar niet kunnen.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 24-05-2004 at 12:55.
Reply With Quote
Old 24-05-2004, 13:04
DJ Scorpio's Avatar
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by A.J.
Als een F1 remlichten zou hebben gaf ik u gelijk maar in dit geval was het manoeuvre van Schumacher gewoon dom om te doen in de donkere tunnel. Op een andere plaats op het circuit zou dit geen probleem geweest zijn.
Yo Andy, als het de eerste keer was dat Schumacher zijn remmen opwarmde zou ik je gelijk geven en toegeven dat de plaats niet goed gekozen is maar volgens hem was het niet de eerste keer, dit citaat heb ik van het forum van F1world.be waar ze ook niet uitgepraat raken over dit voorval.

Citaat van MS: "Today, I don’t think I could have really challenged him, but nevertheless when the accident with Montoya happened I was leading the race. So the situation is that the race leader was knocked out of the race after being hit by a back marker. I am sure there was no deliberate intention on his part and I accept the Steward’s decision. I was accelerating and braking just as we do when we go to the grid and in the standard way when running behind the Safety Car. The tunnel was not even the first place I had done it as I had used the same procedure earlier in the lap. A bit of smoke off the wheels is quite normal in these situations as you try to get heat into the front tyres and the brakes. After not the most successful weekend for us, I am really looking forward to next weekend when we will already be at the Nurburgring for one of my home races."

Verder kan je op f1Racing.nl de reactie van Trulli lezen, die zat toch wel op de eerste rij bij dit voorval denk ik:

"Ik heb echt bewust een beetje afstand gehouden tussen mezelf en hen," verklaarde Trulli. "Montoya liet echt geen ruimte tussen zichzelf en de Ferrari. Ze doken ook heel snel Mirabeau in en ik dacht toen al dat er wel een crash zou kunnen komen."

Volgens Trulli liet Montoya dus echt geen ruimte, waar is die dan mee bezig als je weet dat hij reeds een ronde aan zijn broek heeft...

Enfin we kunnen er over blijven discussiëren, iedereen heeft toch zijn eigen mening. Ik heb mijn mening hierbij duidelijk gemaakt en ga het daar bij laten. Schumacher had toch niet kunnen winnen omdat hij nog een pitstop moest maken maar ik had graag gezien of hij nog bij Button en Trulli geraakt was, dat had toch ook spannende momenten kunnen opleveren.

Ondanks alles heeft Trulli een prachtige en dik verdiende overwinning behaald en daar ben ik persoonlijk heel blij mee. Trulli heeft in Monaco altijd al sterk gepresteerd en de laatste ronden waren zeer aangenaam om te zien. Button kwam dan wel korter maar Trulli wist goed genoeg dat hij hem toch niet zou kunnen passeren op het smalle Monaco en hield het zaakje mooi onder controle.

Last edited by DJ Scorpio; 24-05-2004 at 13:09.
Reply With Quote
Old 24-05-2004, 13:13
DJ Scorpio's Avatar
De Paddock Rookie

Kan het toch niet laten om nog even deze reactie te posten, komt van het forum van f1world.be en ik deel deze mening

De fout ligt bij Montoya, Schumacher warmde gewoon zijn remmen op. Dit gebeurt 100 keer tijdens een safetycar situatie. Schumacher had tijdens die safetycar situatie al eerder dit gedaan in de tunnel. Montoya reed al rondenlang asociaal dicht op MS, vijf wagenlengtes is de algemene maatstaf, hij liet hooguit vijf meter.

Het enige wat je MS kan verwijten is of het zo slim is om het in de tunnel te doen. Aan de andere kant heeft hij het eerder gedaan en had Montoya dus alert moeten zijn. De tunnel is ook vrijwel de enige plek waar je echt temperatuur in je remmen kan krijgen.

De conclusie is dus dat Montoya gewoon fout zat maar dat er verzachtende omstandigheden zijn.
Reply With Quote
Old 24-05-2004, 13:22
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
5 wagenlengtes geld enkel voor de eerste wagen. De rest moet zo dicht mogelijk rijden.

Reply With Quote
Old 24-05-2004, 14:24
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

efkes van onderwerp veranderen, zonder Off topic te gaan:

Voor de GP van Monaco moesten ze bij Jaguar iets speciaals doen: reclame maken voor de film Ocean's 12. Hiervoor hadden ze niet enkel de kleuren van de wagen aangepast, ze hadden op de neus van beide wagens ook een diamant laten aanbrengen, elk ter waarde van $250.000. Nu, zoals bekend is Klien met zijn neus in de barrière beland, ter hoogte van Loews. Na de wedstrijd bleek dan ook de diamant van Klien verdwenen. Ze zijn er nog steeds naar aan het zoeken....
Old 24-05-2004, 14:42
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

ook snugger, een diamant op de neus van de wagen. Zeker een slimme ingenieur voor nodig gehad
Old 24-05-2004, 14:48
Pascal Pascal is offline
A4993

Quote:
Originally posted by A.J.
ook snugger, een diamant op de neus van de wagen. Zeker een slimme ingenieur voor nodig gehad
Misschien best de volgende keer een omniumverzekering nemen

C U
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules