|
|
||||
|
||||
Je hebt nog een maand om dat terug in orde te brengen.
|
||||
|
||||
Van de carrosserieschade is inderdaad niks meer zien.
|
||||
|
||||
Wat betreft de decals,ze zijn geprint.Nu maar hopen dat ze passen
|
|
||||
|
||||
Jawadde, da ziet der hier goed uit.
Van de schade valt niks te zien |
|
||||
|
||||
Nadat Patrick me nieuwe decals met nr 22 bezorgd had en ik mijn 1/43 projecten afgewerkt had, kon ik de draad weer oppikken van de Ensign.
Dus heb ik de ontbrekende decals op de herstelde zijflank gezet, en na droging werd er een mistlaag Gunze Sangyo vernis overheen gespoten. Na 24 uur drogen heb ik er een wet coat vernis over gespoten. De body werd aan de kant geschoven en de motor werd weer op de werkplank gelegd om verder af te werken. Dus heb ik alle ophangingsonderdelen van de achtertrein aan de versnellingsbak bevestigd en heb ik daarna geprobeerd om de ophanging enigszins uit te lijnen zodat de Ensign later niet "paraplu" gaat staan. Eens dat werkje achter de rug was kon ik de uitlaten monteren. Dank zij de foto-ets beugeltjes van Gulfie kon ik net dat extra beetje detail toevoegen aan de uitlaatspruitstukken wat het verschil maakt. De bevestiging van de uitlaateinden met behulp van een veer komt niet overeen met de referentiefoto's van de Ensign die in mijn bezit zijn, maar daar staat tegenover dat de versie die ik bouw een andere versie is dan die op de referentiefoto's, en dat de gebouwde bevestigingsmethode zeer veelvuldig voorkwam in de jaren '70. Maar dit is duidelijk geen Tamiya kit. Dat betekent dat je er nooit mag van uit gaan dat alles wat in de bouwbeschrijving aangeduid staat ook past. Dus eens de body droog genoeg was om eens te checken of de motor, met daarop de uitlaten gemonteerd, aan de achterzijde van de body paste kwam ik bedrogen uit: de dikte van het achterste bodywork liet niet toe dat de uitlaten op hun plaats konden zitten zodat de motor niet in zijn zitting geplaatst kon worden. Nu is de resin dikte van bijna 2mm uiteraard ook niet op schaal, dus echt verwonderd moest ik niet zijn. Daarom heb ik de frees ter hand genomen en heb ik het overtollige materiaal weggefreesd zonder het lakwerk te beschadigen. Na een 2de passing bleek dat de rechtse uitlaat nog een beetje te hoog zat, alhoewel ik het maximum weggefreesd had van de body. Dus moest de uitlaat naar beneden: hiervoor moest de oliepomp die onder de uitlaat zit er weer af, moest de pomp een goede 2mm ingekort worden, en daarna kon de uitlaat er opnieuw in gemonteerd worden met dat verschil dat de bovenzijde van de uitlaat een dikke mm lager zat dan voorheen. Een 3de passing toonde me dat de derde keer de spreekwoordelijke goede keer is... En na de motorperikelen kon ik uiteindelijk de steun van de achterspoiler aanbrengen op de versnellingsbak, waarna ik overal waar ik lijmsporen zag of waar de verf afgesprongen was door het trachten de achterbrug uit te lijnen door plooien en buigen, bijgewerkt heb met verf. De motor is planmatig klaar, maar ik wil er nog wel wat extra bekabeling op aanbrengen. Daarvoor wacht ik echter tot hij aan de body vast zit, zodat de kabels van de eerste keer naar hun juiste ligging kunnen lopen. Daarna kan ik alles drybrushen: als ik dat nu al doe vrees ik dat door het vele manipuleren de helft van de drybrushing er weer zal afslijten. Wordt dus vervolgd! |
|
||||
|
||||
Ziet er goed uit! Ga je de kruiskopschroef aan de spoiler nog vervangen door een zeskant exemplaar?
|
||||
|
||||
Dat zijn er 4 in totaal. Ik weet het nog niet. Als ik iets vind dat past wel, anders kleef ik er gewoon een zeskantbout-kopje over.
|
|
||||
|
||||
Vraagje bij de koppeling van de benzineleidingen.
Hallo Sennake ik zit zelf met een klein probleempje daar ik bezig ben aan mijn Fiat 131 Rally te bouwen, en probeer de motor zo natuur getrouw na te bouwen.Zit ik daar met een vraagje hoe maak je de verbinding tussen benzine leiding en inlaat kelk zie rode pijl op foto(sorry voor het gebruik van jouw foto ). Vind de verbinding zo mooi maar ikzelf geraak er niet uit hoe ik dit voor mekaar kan krijgen.
Nogmaals sorry voor het gebruik van jouw foto om mijn probleem op een deftige manier aan te brengen. Grts Vinnie. |
|
||||
|
||||
Ge moet u zo dikwijls niet verontschuldigen, onze Guy is nog zo gene kwaaie hoor. Betaal hem gewoon een goei pint in Jabbeke!
|
||||
|
||||
Quote:
En ik zal dan ook in Jabbeke uitleggen hoe ik die verbinding tot stand breng Of neen, ik zal het hier al maar direkt doen: waar de inspuitleiding aangesloten moet worden op de inlaatkelk boor ik een gaatje met een diameter die overeen stemt met de diameter van de inspuitleiding. In mijn geval gebruik ik hiervoor visdraad van 0,5mm, dus boor ik een gaatje van 0,5mm. Om daarna een realistisch ogende aansluiting te verwezenlijken snij ik een klein stukje holle bougiekabel af dat groot genoeg is om over de visdraad heen te schuiven. Dat schuif ik over de visdraad vooraleer ik hem in de 0,5mm opening kleef. Eens dat gebeurd is schuif ik het stukje holle kabel tot tegen de verbinding nadat ik een minuscuul beetje secondenlijm laten lopen heb waar de kabel vast moet zitten. Tenslotte schilder ik de kelk en de ganse inspuitverbinding zilver, er zorg voor dragend dat je de doorzichtige brandstofleiding niet mee schildert, want die schilder ik meestal doorzichtig geel. Niet zo moeilijk allemaal, maar je moet er maar opkomen eh |
|
||||
|
||||
Ben gisteren de voorgang in hoogst eigen persoon "gaan inspecteren" , en zag dat het goed was. Sjiek masjien in ieder geval als hij af zal zijn. Harde noot om te kraken weeral, maar dat is juist het plezante eraan... alhoewel het natuurlijk ook fijn is wanneer alles nu eens gewoon goed past.
Keep up ze good work! |
|
||||
|
||||
Dat ziet er goed uit.
|
||||
|
||||
Allez hop, we hebben weer wat progressie gemaakt.
Eerst nam ik het dashbord onder handen. De meegegoten details waren niet overtuigend genoeg om met wat detail schilderwerk een realitisch geheel te creëren. Daarom heb ik alle schakelaars en lampjes uitgeboord en er mish-mash onderdelen ingekleefd. Vervolgens zocht ik enkele decals met meters op, die ik afgewerkt heb met wat 2k epoxylijm om de afdekglaasjes te simuleren. Daarna werden de schakelaars zwart geschilderd en de lampjes rood en groen geschilderd: puur giswerk, maar ik zal er niet ver af zitten denk ik. Aan de achterzijde van het dashbord mocht ook best wat extra detaillering aangebracht worden. Dus werd de mish-mash box weer opengegooid en zocht ik een paar cilindervormige onderdelen om de achterzijde van de klokken te simuleren. Dank zij enkele boutjes en wat kabel ziet het er een beetje "busy" uit zonder te overdrijven, want in feite ga je van al dat moois zeer weinig zien omdat het een curbside model betreft met een vaste cockpit-cowling. De motor werd vastgekleefd aan de body nadat ik de achterzijde van de body eerst in aluminiumkleur geschilderd had. Vooraan werden in de sidepods de zwartgeschilderde radiators gekleefd (nog niet te zien op deze foto's). Achteraan werd de motorbevestiging nog verstevigd door het aanbrengen van de vier metalen steunstangen. Achter de cockpit werd ook al wat detaillering aangebracht: een oliereservoir met een olieleiding die via een blauw-rode bocht achter de motor verdwijnt, en een tweede vulopening (misschien de tankdop?) Voor de foto heb ik de rolbeugel er even bijgefit, maar ik moet nog wel wat extra leidingen aanbrengen om de boel wat realistisch te laten lijken. Wordt vervolgd! |
|
||||
|
||||
Knap hoor... De uitleg over de kabeltjes was heel leerzaam. Moet ik eens gaan toepassen als ik nog eens een wagen met motor maak en waar veel kabels inzitten...
|
||||
|
||||
Ik denk dat je gelijk hebt wat die tweede vuldop betreft. Heb hier 2 dvd's liggen die over de '70 jaren gaan in de F1. Toen werd er nog getankt met een oversized trechter die voor gebruik eens werd uitgeblazen, kwestie van geen al te grote vuildeeltjes in de tank te krijgen.
Mooi werk weeral aan deze Ensign, ziet er allemaal zo realistisch uit ! |
Currently Active Users Viewing This Thread: 15 (0 members and 15 guests) | |
|
|