|
|
View Poll Results: Welke F1 wil je eerst zien bouwen door Sennake? | |||
McLaren M23 Ford (Hunt - 1976) | 13 | 76.47% | |
Lotus 78 John Player Special (Andretti - 1977) | 4 | 23.53% | |
Voters: 17. You may not vote on this poll |
|
Thread Tools | Rating: |
|
||||
|
||||
Quote:
Ik zal zeker je lasnaden-demo aanwenden waar nodig, maar mijn motto is altijd "detailleer zo goed mogelijk, maar alleen als het nodig en/of zichtbaar is". Net zoals met de inspuitpomp is het zinloos om lasnaden op de uitlaten te gaan aanbrengen omdat ze totaal verborgen worden door de extra sidepods die deze M23 uit 1976 onderscheidt van de versie uit 1974. Zoals de foto's er nu uitzien zou het inderdaad een goed idee zijn, maar aangezien ik de motor niet als losstaand model wil presenteren ga ik mijn tijd en energie in dingen steken die zichtbaar blijven eens het model klaar is. Of ik de uitlaat-uiteinden nog wat verbrand effect ga geven moet ik nog eens bekijken, want op de referentiefoto's die ik heb zien ze er helemaal niet verbrand uit, maar juist zo grijs zoals ik ze gemaakt heb. Maar soms moet je er een model laten uitzien zoals de toeschouwer verwacht in plaats van zoals het er in het echt uitziet, dus ik zal je opmerking zeker ter harte nemen. Tenslotte zou een jury hetzelfde kunnen denken als jij |
|
||||
|
||||
Het ziet er allemaal zeer gelikt uit!
Het enige wat ikzelf anders zou gedaan hebben, is de bekabeling. Niet dat die op zich verkeerd is, enkel de kleuren van de draden lijken wat te vloeken met de rest van de wagen. Zo heb je de koppeling van de koeler achteraan wel wat donkerder gemaakt, maar de fel gele, rode, blauwe en witte kabel niet. Maar! Laat aub het model zoals het nu is. Het is zeer mooi en de kabels wat met Smoke bewerken zou een averechts effect kunnen hebben. Het enige was ik hiermee wil zeggen is dat je bij een volgende bouw misschien moet overwegen om deze felle kleuren te mijden. |
|
||||
|
||||
Nou ... ge zijt weer eens niet gedocumenteerd blijkbaar ...
|
|
||||
|
||||
Hoe bedoel je?
M23 uit 1974 : geen sidepods, uitlaten goed zichtbaar: M23 uit 1976 : sidepods, uitlaten quasi niet zichtbaar: Last edited by Sennake; 19-04-2007 at 15:26. |
|
||||
|
||||
Dat klopt. De metalen koppelingen waren gewoon stralend zilverkleurig en moesten echt wel een beetje gedowntoned worden, de andere kabels zien er in het echt wel een pak minder fel uit dan op de foto (met flash genomen). Ik vind dat het een vrij goed evenwicht bestaat in het echt, die je op de foto's niet zo goed kan zien, ook al omdat ik meestal alle foto's extra oplicht met photoshop om de details die in de donkere partijen liggen beter te kunnen zien.
|
|
||||
|
||||
Dat bedoelde ik net ... dat ge u wel heel goed gedocumenteerd hebt alvorens te beginnen ... maar ja, eigenlijk is dat basis voor een goede bouwer!
|
|
||||
|
||||
Quote:
De gepostte referentiefoto's zijn uitermate interessant omdat je nu net daar geen enkele gekleurde kabel ziet lopen. Langs de andere kant is het misschien juist wel nuttig om ze wat feller in kleur te laten opdat je tenminste zou zien dat ze er lopen. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Dat geeft niet, nu hebben we tenminste weer 2 mooie referentiefoto's te pakken.
|
|
||||
|
||||
Quote:
Al bij al moet ik wel zeggen dat ik na deze McLaren eens iets ga bouwen waarvan je de motor niet ziet, want na de Honda CBFour en deze F1 wil ik nog wel eens iets bouwen dat wat beter vooruit gaat. Het jaar is al bijna halfweg en ik heb nog niet eens 2 van mijn 12 te bouwen modellen afgewerkt. Tijd om het eens wat te laten vooruitgaan dus. |
|
||||
|
||||
... ruik ik hier weer enkele 1/43 projecten?
|
|
||||
|
||||
Allez vooruit, we hebben weer eens wat verder gewerkt.
De velgen werden voorzien van ventielen, die uit het zakje met horloge-onderdelen komen dat ik op de modelbouwbeurs in Dortmund gekocht heb. Ongelooflijk hoeveel bruikbare onderdelen daar in zitten! Daarna werden de velgen gespoten met metallic black van Testor's. De banden werden op de loopvlakken glad geschuurd zodat de gietnaden onzichtbaar worden. Maar ook de zijkanten werden geschuurd, om de "Good Year" letters die er in reliëf op gedrukt werden uit te vegen. Links op de foto zie je een "old school" band die met penseel en matwitte verf ingekleurd werden. De verf is ondertussen meer dan 20 jaar oud en begint af te bladderen. Realistisch ziet zo'n band er ook al niet uit. Daarom heb ik me enkele spuitmallen aangeschaft om de Good Year letters op de zijkant van de band te spuiten. Daarna werden ze overspoten met sterk verdund "clear yellow" (thanks Gulfie voor de tip) om ze er een beetje verweerd te laten uitzien. Eens alle velgen en banden op deze wijze behandeld werden heb ik ze eens samengelegd en er een foto van gemaakt. Ik moet de velgen nog wat drybrushen en de centrale wielmoer moet ook nog geschilderd worden, ook de ventielen worden nog een beetje in de verf gezet om ze beter tot hun recht te laten komen. En dan komen er ook nog balansgewichtjes in. Ze zijn allesbehalve klaar met andere woorden... De binnenzijde van de monocoque werd bekleed met BMF, en moet nog een laagje mat vernis krijgen omdat ze op dit moment echt wel te hard blinkt. tenslotte waren die cockpits in aluminium, niet in inox De achterspoiler werd ook al gemonteerd en de horizontale steunen werden vervangen door holle plastic buisjes die ik dankzij mini-schroefjes veel solider aan de verticale steunen kan bevestigen dan de plastic pennetjes die initiëel voorzien waren. Bovendien kan ik dankzij de schroefjes de achterspoiler perfect uitlijnen. Last edited by Sennake; 30-01-2015 at 19:02. |
|
||||
|
||||
Dit ziet er weer TOP uit Guy! Hoe breng je die spuitmallen aan? Gewoon vastkleven op de band met tape of doe je het anders?
Tom |
|
||||
|
||||
SJIEK hoor.
|
|
||||
|
||||
Met masking tape ja. Maar een volgende keer ga ik toch doorzichtige plakband of zo gebruiken, want ik heb elke band wel 3 keer opnieuw moeten doen omdat het erg moeilijk is om de letters mooi te centreren op de band met die ondoorzichtige masking tape erom heen. Dus na het spuiten neem je de mal dan weg en zie je dat de letters te hoog, te laag, of scheef staan. Een vodje met aceton veegt de letters zo weg, en je kan opnieuw beginnen. Maar na een tijdje (4 banden = 8 kanten om te spuiten) word je dit wel beu natuurlijk
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 9 (0 members and 9 guests) | |
|
|