De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 02-03-2003, 13:57
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Modelbouwtips - Deel 2 - De Voorbereiding.

Nu dat je alle gereedschap in huis hebt, de nodige documentatie bij de hand en een maagdelijke kit voor je neus hebt staan, is het tijd om eraan te beginnen.

Deel 2 omvat:
1. Het bouwplan
2. Injector Markings
3. Kleine onderdelen
4. Droog bouwen

1. het bouwplan
Dit is een van de belangrijkste onderdelen van je kit, zonder bouwplan: . Voorzie de nodige tijd om het bouwplan goed te bestuderen. Je zal tijdens de hele bouwfase er telkens weer op terug moeten vallen. Niet dat het bouwplan heilig is, het is eerder een goede leidraad, je vriend tijdens het bouwproces. Naarmate je meer ervaring krijgt/hebt, zal je merken dat het soms beter is een andere volgorde te nemen, maar het is aan te raden dit als beginner (nog) niet te doen. Op het bouwplan, vind je naast de instructies ook de kleurenopgave van de onderdelen, uitleg over hoe de decals dienen geplaatst te worden, hoe afdektape te gebruiken enz. Als je "les 1" goed gevolgd hebt, heb je nu ook alle kleuren in huis en kunnen we aan de bouw beginnen.

2. Injector Markings
Nadat je nu ook de ramen met onderdelen uit de plastiekzakjes hebt gehaald, is het tijd om deze eens van naderbij te bestuderen. Dan zal je al vlug merken dat er overal vervelende "injector markings" zitten. Dit zijn de ronde cirkels die op de iets grotere onderdelen zitten (zetels, dashbord, chassis enz). Deze cirkels zijn onvermijdelijk en eigen aan het "inspuit" proces van de plastiek tijdens de fabricage - vandaar plastic injection molded. Je zal ook merken dat deze cirkels iets dieper zitten dan de reguliere oppervlakte en dus... moeten ze weggewerkt worden op de plaasten dat ze zichtbaar zijn. Schuren en eventueel een beetje putty zijn dus aangewezen. Want een afgewerkt model met zichtbare injector markings is niet top.

3. Kleine onderdelen
Voor verven van de kleine onderdelen (motor, aandrijfdelen, schijven, stuur, versnellingspook enz.) is het best de kleurenopgaves uit het bouwplan te volgen, tenzij je aan de hand van je documentatie over andere gegevens beschikt. De vraag is nu, of je de onderdelen verft terwijl ze nog aan het raam zitten of nadat je ze van het raam het verwijderd? Beide hebben voor- en nadelen en het hangt van de persoonlijke voorkeur af welke weg je hier volgt. Kort:
op het raam
De onderdelen zijn makkelijker manipuleerbaar en het gaat sneller, maar eens je de onderdelen van het raam afhaalt, moet je waar deze vastzaten, opnieuw even bijverven.
onderdelen los
Onderdelen verwijder je met een scherp kniptangetje. Echter er zal altijd een beetje plastiek van het raam op het onderdeel blijven zitten. Dit kan je verwijderen met een scherp mesje. Let op! Kleine onderdelen, zoals asjes enz, kunnen makkelijk breken. Geen bruut geweld dus. Eens verwijderd, moet je de onderdelen ergens op bevestigen (tandenstokje, wasspeld, noem maar op), om te kunnen manipuleren. Grote voordeel hiervan is dat je de onderdelen kan "oppoetsen" maw. alle gietnaadjes wegschuren enz. waardoor ze realistischer worden. Tevens kan je alles in 1 keer verven waardoor de kleur egaler zal zijn.
besluit
Onderdelen ververn nadat ze zijn verwijderd van het raam, brengt iets meer werk met zich mee, maar geeft een mooier, realistischer resultaat.

4. Droogbouwen
Vooraleer je aan de eigenlijke montage begint is het aan te raden om alles eens "droog te bouwen" dwz je monteert alle onderdelen zonder lijm te gebruiken. Dit om de pasnauwkeurigheid te controleren enz. Het is in dit stadium dat je evt. onnauwkeurigheden kan opmerken en corrigeren. Immers, van zodra je de onderdelen van lijm voorziet, is er geen weg meer terug.

Tot slot nog dit. In plaats van alles stap voor stap te volgen, kan je best àlle kleine onderdelen in het begin "verwerken". Zo kan je eens de echte bouw aanvangt, verschillende stappen na elkaar uitvoeren. Vooraleer we hiermee beginnen nog een apart hoofdstukje over de carosserie.

Volgende deel: Deel 3 - De Carosserie.

Last edited by Guido; 03-01-2004 at 22:07.
Reply With Quote
  #2  
Old 03-03-2003, 09:49
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Re: Modelbouwtips - Deel 2 - De Voorbereiding.

Quote:
Originally posted by Huudo


1. het bouwplan
Dit is een van de belangrijkste onderdelen van je kit, zonder bouwplan: . Voorzie de nodige tijd om het bouwplan goed te bestuderen. Je zal tijdens de hele bouwfase er telkens weer op terug moeten vallen. Niet dat het bouwplan heilig is, het is eerder een goede leidraad, je vriend tijdens het bouwproces. Naarmate je meer ervaring krijgt/hebt, zal je merken dat het soms beter is een andere volgorde te nemen, maar het is aan te raden dit als beginner (nog) niet te doen. Op het bouwplan, vind je naast de instructies ook de kleurenopgave van de onderdelen, uitleg over hoe de decals dienen geplaatst te worden, hoe afdektape te gebruiken enz. Als je "les 1" goed gevolgd hebt, heb je nu ook alle kleuren in huis en kunnen we aan de bouw beginnen.

Wat ik altijd grappig vind op die bouwplannen is de vermelding "nuttig indien jonger dan 6 jaar" of iets van die strekking. Zonder bouwplan zou ik het in de meeste gevallen gewoon niet kunnen. Heb gisteren nog eens het plan van de Kawasaki ZR12 (Tamiya 1/12) bekeken en het is volgens mij ondoenbaar om die zonder het plan te maken, ook al heb je al tientallen jaren ervaring.

Ik vermoed dat het louter een wettelijke verplichting is.
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 03-03-2003, 18:20
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Ik heb me vorige week de Mclaren M8B van Accurate Miniatures (#5004) aangeschaft, met wat volgens mij de meest uitgebreide handleiding ooit is: dat is gewoon een boek van 40 bladzijden (net geen A4 formaat). (ik geef toe: wel grote tekeningen en groot lettertype)
Reply With Quote
  #4  
Old 07-03-2003, 22:39
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by HHugo
Ik heb me vorige week de Mclaren M8B van Accurate Miniatures (#5004) aangeschaft, met wat volgens mij de meest uitgebreide handleiding ooit is: dat is gewoon een boek van 40 bladzijden (net geen A4 formaat). (ik geef toe: wel grote tekeningen en groot lettertype)
Geweldige kit!! Ik heb hem - ahum - 3 keer. En ja, 't is echt een manual. Maar wel nodig denk ik owv toch niet zo'n eenvoudige kit. Hoeveel heb je betaalt? Ik heb de mijne voor een prikkie op een ruilbeurs kunnen kopen. 40 euro voor 2 en dan nog eens in een winkel in de solden 25euro.
Reply With Quote
  #5  
Old 08-03-2003, 00:26
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Ik heb niet zo'n geluk gehad en heb toch wel 40 EUR betaald (voor eentje dus). Je hebt toevallig geen tips welk soort oranje ik moet gebruiken. Het is dus niet dat typische mclaren oranje-geel maar echt wel oranje...
Reply With Quote
  #6  
Old 08-03-2003, 00:30
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by HHugo
Ik heb niet zo'n geluk gehad en heb toch wel 40 EUR betaald (voor eentje dus). Je hebt toevallig geen tips welk soort oranje ik moet gebruiken. Het is dus niet dat typische mclaren oranje-geel maar echt wel oranje...
Ik weet het. Ben er nog niet achter gekomen, heb er nog niet echt achter gezocht. Zal eens op zoek gaan zie. Watch this space.
Reply With Quote
  #7  
Old 08-03-2003, 00:33
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
De handleiding zegt dat het Tru-Match #7 Orange (#1011) is, maar daarvan heb ik in de verste verte nog nooit gehoord.
Reply With Quote
  #8  
Old 08-03-2003, 00:44
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Hier staat anders een vrij goede bouwbeschrijving heb ik gezien. Misschien staat er wel iets tussen over de kleur?

"Paint :

I used Testor Orange 1127 paint from those little glass bottles. I have never seen the cars live so I can not comment on the accuracy of this colour."

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 08-03-2003, 00:56
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Die pagina had ik ook al ontdekt (but thanks anyway), maar dat is eentje die wel in dat typische Mclaren oranje moet. Als je naar die foto's kijkt lijkt het mij trouwens té oranje; zou iets meer geel in moeten.

Hier wat foto's van de echte wagen (in het oranje dat ik zoek):




En in dat andere kleur:



Last edited by HHugo; 08-03-2003 at 00:59.
Reply With Quote
  #10  
Old 29-03-2003, 18:06
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Ik heb vanmiddag een tweede Mclaren M8B (#5003) kunnen op de kop tikken voor 29,75 EUR (het gaat er dus op vooruit ) op de modelbouwbeurs(je) van IPMS Moorsele in Bissegem (allemaal vliegtuigen en tanks, niet echt mijn ding, maar er zitten wel knappe dingen tussen).
Reply With Quote
  #11  
Old 29-03-2003, 22:57
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by HHugo
Ik heb vanmiddag een tweede Mclaren M8B (#5003) kunnen op de kop tikken voor 29,75 EUR (het gaat er dus op vooruit ) op de modelbouwbeurs(je) van IPMS Moorsele in Bissegem (allemaal vliegtuigen en tanks, niet echt mijn ding, maar er zitten wel knappe dingen tussen).
Allez, proficiat zeg. 30 eur is inderdaad een goede prijs. Ze werden voor 40 verkocht in de winkels. Ik ben nog nooit bij de jongens van Moorsele geweest. Enkele gasten uit de club bij ons zijn er wel naar toe getrokken. 't is te ver om alleen maar vliegtuigen en tanks te kijken - de enkele auto niet te na gesproken. Maar zoals je ziet, je kan er wel altijd iets leuk op de kop tikken.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.