De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 05-02-2007, 19:14
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Verf Dilemma

Ik heb hier net al de tips en hints gelezen van Huudo en Sennake, maar ik vond geen duidelijk antwoord op men vraag.
Deze is de volgende: Ik heb hier enkel van die grijze tamiya primer, maar mijn model moet in het wit gespoten worden. Kan ik TS-26 over de grijze primer gebruiken of wordt het geheel dan onrealistisch ? Zelf kan ik de witte primer nergens meer vinden
Reply With Quote
  #2  
Old 05-02-2007, 19:26
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Dat kan inderdaad een dilemma zijn. Echter, technisch gezien is de grijze primer gelijk aan de witte, dus in principe kan je TS26 gerust over de grijze primer zetten. Het enige nadeel is dat je meerdere lagen extra zal moeten zetten van de TS26 omdat deze niet perfect dekkend is na enkele lagen en je dus enkele lagen extra zal moeten voorzien om je model volledig wit te krijgen.

Het kan dus wel, maar toch zou ik aanraden om de witte primer te vinden. Ik heb even bij Domino gekeken, maar daar hebben ze hem blijkbaar niet. Bij MG Modelisme in Huy hebben ze hem blijkbaar wel op voorraad.
Reply With Quote
  #3  
Old 05-02-2007, 20:55
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Ok dank u voor de uitleg, ik zal zo spoedig mogenlijk die witte primer gaan bestellen dan
Reply With Quote
  #4  
Old 05-02-2007, 23:36
Yvonne's Avatar
Yvonne Yvonne is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerkapelle (NL)
Posts: 397
Quote:
Originally Posted by Gèrre View Post
Ik heb hier net al de tips en hints gelezen van Huudo en Sennake, maar ik vond geen duidelijk antwoord op men vraag.
Deze is de volgende: Ik heb hier enkel van die grijze tamiya primer, maar mijn model moet in het wit gespoten worden. Kan ik TS-26 over de grijze primer gebruiken of wordt het geheel dan onrealistisch ? Zelf kan ik de witte primer nergens meer vinden
Hi,

Zoals Huudo ookal aangaf...het kán wel...maar verstandig is het niet.

Ikzelf raadt altijd aan, onder een lichte kleur eindlaag, bij jouw zelfs wit...een witte grondlaag (of primer) aanbrengen. Een grijze grondverf of primer is eigenlijk alleen voor donkere eindkleuren.

Het grijs schijnt door een lichte kleur (zoals wit) heen...en dus zal je het model meerdere keren moeten spuiten. Daarbij zal het altijd een iets 'grauw' (grijzig, net niet stralend) wit effect geven.

Uit de verhalen heb ik begrepen dat de primers gebruikt in de modelbouw zeker houdbaar zijn als ze open zijn geweest. Dan zal ik kiezen voor "koop ergens een witte primer en spuit daar de grondlaag mee", de rest kun je wel weer bij een ander model opgebruiken...en het geeft een veel mooier resultaat.

Anders blijf je steeds bij dat model denken "Had ik toch maar een witte primer gekocht". De prijs zal niet schikbarend hoog zijn, lijkt me...
Reply With Quote
  #5  
Old 06-02-2007, 19:14
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Ok ik heb nu zo'n witte primer bij brouckx gevonden, maar khad reeds mijn model met de 2 laagjes grijze gespoten, ik kan nu toch nog de witte primer erover spuiten en dan met ts 26 beginnen. Of is dat ook uit den boze ?
Reply With Quote
  #6  
Old 06-02-2007, 20:03
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Gèrre View Post
Ok ik heb nu zo'n witte primer bij brouckx gevonden, maar khad reeds mijn model met de 2 laagjes grijze gespoten, ik kan nu toch nog de witte primer erover spuiten en dan met ts 26 beginnen. Of is dat ook uit den boze ?
Dat zou zonder problemen moeten lukken.
Reply With Quote
  #7  
Old 06-02-2007, 20:22
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
ok dan is da witte laag voor morgen
ziet er dan toch naar uit dat ik de jaguar in de vakantie zal afkrijgen
dank u voor de tips
Reply With Quote
  #8  
Old 06-02-2007, 23:03
Yvonne's Avatar
Yvonne Yvonne is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerkapelle (NL)
Posts: 397
Quote:
Originally Posted by Gèrre View Post
Ok ik heb nu zo'n witte primer bij brouckx gevonden, maar khad reeds mijn model met de 2 laagjes grijze gespoten, ik kan nu toch nog de witte primer erover spuiten en dan met ts 26 beginnen. Of is dat ook uit den boze ?
Het kan zeker. Zeker als je de laagjes (misschien een extra laagje ?) iets dikker spuit dan normaal...dan zal het zeker goed komen in eind resultaat!

Succes ermee!!
Reply With Quote
  #9  
Old 07-02-2007, 14:01
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Dank u
Ik dacht vandaag eens met de witte te werken maar ja theeft gesneeuwd en ik mag hier binnen niet met de spuitbussen werken qua geurhinder
Reply With Quote
  #10  
Old 07-02-2007, 19:33
Steven's Avatar
Steven Steven is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 192
de basisverf van revell vind ik persoonlijk heel goed. Deze is ook wit in spuitbus en dekt heel goed. Is iets dikker dan de tamiya white fine.
Reply With Quote
  #11  
Old 07-02-2007, 21:24
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
@ steven
voor zo vernis over de decals te spuiten, moet je daarvoor de gunze gloss hebben ? das toch die op waterbasis hé ?
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.