De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #196  
Old 02-05-2005, 10:27
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Misschien een echt belachelijke vraag... maar toch...

Ik heb gelezen in de "modelbouwtips voor beginners" dat Microsol helpt bij het aanbrengen van decals op moeilijke plaatsen... wel... ik ben dus bezig met een Tamiya 635csi body (ook om als slotcar te gebruiken).



Zoals je ziet wordt bijna de ganse body bedekt met decals. Wel... de motorkap, het dak, de koffer en de linkerflank zijn gedecalled... wel, bij m'n laatste decal gisteren (op de linker voorvleugel) deed de decal moeilijk om de bolle vormen van de vleugel en de wielkas te volgen. Nu zit ik dus met enkele neepjes in het deel boven de wielkas.

Is het mogelijk om de decal (nu ie gedroogd is) nog goed te krijgen met die Micro Sol? Ik ga het product zowiezo gaan halen om de andere kant, en verdere body's te decallen... maar zou ik het minder mooi gelukte deel nog es durven bevochtigen met die micro sol? Of gaat het zowiezo nie meer goed komen?

Groeten

Gunther
__________________
Reply With Quote
  #197  
Old 02-05-2005, 10:56
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Dat gaat nog goed komen met die micro sol.Ik heb het ooit geprobeerd op een ouder model waar de decal ook niet goed de vorm had aangenomen.
Reply With Quote
  #198  
Old 02-05-2005, 16:56
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Zijn er decals te koop van wagens uit de belcar ? schaal 1/24 liefst geen 1/43
Reply With Quote
  #199  
Old 08-05-2005, 12:01
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
nog een vraagje, als je uw carroserie gespoten hebt en de decals zijn al bevestigd. Kan je dan een clear coat aanbrengen of zou dat de decals vernielen ?
Reply With Quote
  #200  
Old 08-05-2005, 18:44
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Een clear coat boven op de decals kan zeker. Die beschermt de decals trouwens. Let er op dat de decals zeker 100% droog zijn voor je de clear coat aanbrengt.
Ook moet je er wel rekening mee houden dat de verschillende merken van decals soms anders reageren op de clear coat. Dus eerst even testen met een decal die je niet zult gebruiken is de boodschap.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #201  
Old 08-05-2005, 21:25
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
ok bedankt voor de info. Ze zal zeker van pas komen
Reply With Quote
  #202  
Old 08-05-2005, 22:56
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Ik heb via eBay de decals voor de Maxi Megane van Princen gekocht van Scenario43 in 1/43. Weet iemand welk merk die wagen nu heeft in modelbouw??
__________________
- http://www.wrcplace.be -
Reply With Quote
  #203  
Old 09-05-2005, 19:22
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
oa Provence Moulage, Racing43.
Op de zwarte berg ga je die zeker vinden
Reply With Quote
  #204  
Old 02-06-2005, 17:14
stanger stanger is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 37
Ik zit met een probleem.
als ik meijn decals plaats, gebruik ik eerst veel water zet ze op zijn plaats, droog ze dan een beetje en daarna de sol erop.

nu heb ik precies altijd blaasjes onder mijn decals als ze gedroogt zijn na het sollen, hoe komt dit? ik wrijf ze nochtans altijd goed uit, denk ik toch.
Reply With Quote
  #205  
Old 03-06-2005, 17:09
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Misschien zit er stof onder of zijn het luchtblaasjes? Als het lucht is, kan je proberen om met een scherpe naald in het midden te prikken en er dan terug sol op doen. zo kan de lucht die er evt nog onder zit, verdwijnen.
Reply With Quote
  #206  
Old 08-07-2005, 16:50
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Heyhey, ik ben nieuw hier, maar heb gisteren en vandaag al vol overgave alle bladzijdes over modelbouw gelezen. Ik heb zelfs heel wat bijgeleerd!! Thanks !! Niet dat ik een rookie ben hoor (ik doe dit sinds 1993) maar je leert altijd bij he??

Ik ga alvast proberen om van tijd tot tijd wat te posten hier. Lijkt me wel fun.

Ook de projecten hier volg ik op de voet. Ik moet er wel bijzeggen dat jullie stukken fanatieker zijn dan ik. Ik durf wel eens een loopje nemen met de precieze kleuren. Vooral als ik dat kleur toevallig niet heb staan. Maar dan heeft de auto net een extra touch van mijn hand en is het een "gepersonaliseerde"... haha Jah, mijn vrouwtje vond dat IK al een pietje precies was, maar wat ik hier lees ;-) Ik voel me direct goed!! Voor mij telt vooral de schoonheid van de wagen, de afwerking. Het hoeft niet 100% real te zijn, 95% is ook al goed :-p Maar anyway, mijn respect voor jullie is groot!!

In die 12 jaar dat ik aan modelbouw bezig ben, heb ik 7 auto's afgewerkt. Niet echt een super tempo, maar de projecten lagen vaak stil... Gelukkig heb ik jaarlijks 2 mand vakantie. Ik had hier graag wat pics geplaatst van mijn afgewerkte stukken, maar dat zal ik eens moeten uitzoeken.

Momenteel ben ik gestart met een peugeot 206 WRC (Thiry-versie). Het idee om meerdere auto's ineens te maken, spreekt me wel aan. Hopelijk draai ik ze niet door elkaar...

Zo, ik ga effe reply's posten...
Reply With Quote
  #207  
Old 08-07-2005, 17:06
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Welkom op ons forum hier!

Hopelijk zal je het hier een beetje naar je zin hebben.
Reply With Quote
  #208  
Old 10-07-2005, 22:22
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Ik heb ook nog een vraagje. Mijn verf van Tamiya die ik staan heb, is ondertussen al bijna 10 jaar oud. Sommige potjes zijn al lang niet meer gebruikt en de verf erin is stroop geworden. Kan ik hier iets aan doen?? Of gooi ik de boel beter weg en koop ik nieuwe?? Momenteel verhelp ik het een beetje door er tinner aan toe te voegen. Beetje op penseel en dan de stroop in en wat afvegen op papier voor ik verf...

Een ander probleem is dat bepaalde verfsoorten van tamiya "brokkelen". Je verft ermee en als je de borstel gaat afspoelen in tinner dan blijven er kleine brokjes in de haren hangen of zelfs kleven. Is deze verf verstorven?
Reply With Quote
  #209  
Old 10-07-2005, 22:34
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Loeten
Ik heb ook nog een vraagje. Mijn verf van Tamiya die ik staan heb, is ondertussen al bijna 10 jaar oud. Sommige potjes zijn al lang niet meer gebruikt en de verf erin is stroop geworden. Kan ik hier iets aan doen?? Of gooi ik de boel beter weg en koop ik nieuwe?? Momenteel verhelp ik het een beetje door er tinner aan toe te voegen. Beetje op penseel en dan de stroop in en wat afvegen op papier voor ik verf...

Een ander probleem is dat bepaalde verfsoorten van tamiya "brokkelen". Je verft ermee en als je de borstel gaat afspoelen in tinner dan blijven er kleine brokjes in de haren hangen of zelfs kleven. Is deze verf verstorven?
Ik heb hier ook nog wat strooppotjes staan , en als ik ietsie pietsie kleine hoeveelheden nodig heb, bijv. een clear blue moertje of zo, doe ik net hetzelfde. Wat thinner erbij enz. Maar eigenlijk horen ze in de prullenbak en moeten ze vervangen worden door nieuwe. Net zo met de brocoli
Reply With Quote
  #210  
Old 19-07-2005, 20:59
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Hallokes allemaal,

Ik zit nogmaals met wat vraagjes. Ik heb me dit weekend een nieuwe bouwdoos aangeschaft: een Toyota Celica GT-Four van Tamiya met transkit van Freddy Loix. Nu is mijn probleem het volgende. In die transkit zitten geelachtige stukken. Ik veronderstel dat dit "hars" is? Deze stukken zitten echter vast aan onnodige delen. Hoe krijg je deze eraf? Ook met een mesje zoals bij de plastic-onderdelen?? Waarschijnlijk is wat schuurpapier ook aangewezen?

En weet iemand waar men in de streek van Kortrijk Tamiya verkoopt? Nu ga ik altijd naar Domino. Hele goeie service en ik blijf er mijn modellen halen. Maar ik kan moeilijk 100 km rijden voor 1 potje verf?? Vroeger kon je die in Christiaensen kopen, maar die winkel is niet meer... Help???

Ik zit ook te twijfelen om een soortgelijke collectie aan te leggen zoals de "Le Mans"-collectie maar dan van alle winnaars van de 24 uren van Ieper. Alleen vrees ik dat het niet mogelijk zal zijn om dit allemaal terug te vinden. Het is immers "maar" een Europese rally... Een tweede mogelijkheid zou zijn om alle Toyota-rallye modellen te bouwen. Ook hier zal ik moeten teruggrijpen naar hars?
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.