De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 07-09-2004, 08:00
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Wat was je allereerste TAMIYA model?

De meerderheid van de modelbouwers zal het met me eens zijn als ik beweer dat Tamiya modellen de top zijn op het gebied van kwaliteit. Tamiya is de maatstaf geworden.

Daarom vraag ik me af welk Tamiya-model je over de streep getrokken heeft en hoe het gegaan is, want het goedkoopst zijn Tamiya modellen zeker niet.

Ik zou zelfs durven zeggen : maak een onderscheid tussen je eerste Tamiya model en je eerste Tamiya auto, want net zoals bij mij zal het eerste Tamiya model dikwijls een vliegtuig of tank geweest zijn vermoed ik.

Goed, ik bijt de spits af :

In 1974 knipte ik als 14-jarige een bon uit het weekblad "Kuifje", waarmee je geheel gratis een Tamiya model kon afhalen in een winkel die op de lijst voorkwam, die in het weekblad afgedrukt stond. Ik deed toen zo'n 5 jaar aan modelbouw en het merendeel van mijn collectie bestond uit Airfix vliegtuigen. In het Pinksterverlof van 1974 ging ik met mijn ouders mee op weekend naar Koksijde, en één van de modelbouwwinkels die op de lijst voorkwam was gelegen in Koksijde. Dus nam ik mijn bon mee en koos ik voor een 1/72 model van een Japans jachtvliegtuig uit de 2e WO, de "Shoki" Nakajima KI 44 "Tojo". Auto's waren hier toen nog niet verkrijgbaar van Tamiya, en mijn voorkeur ging sowieso uit naar vliegtuigen. Hieronder een afbeelding van de doos, het model zelf vliegt ondertussen al lang rond in de eeuwige jachtvelden.



Ik ben onlangs nog eens in Koksijde geweest maar ik kan de winkel jammer genoeg niet meer terugvinden

In 1977 had ik het pad van de vliegtuigen en tanks stilaan verlaten voor de racewagens. Eén van de allereerste modelauto-reeksen die hier op de markt kwam waren de Tamiya 1/12 F1 wagens, waar de Tyrrell P34 er eentje van was. Alhoewel die Tyrrell reeds nr 21 droeg in de 1/12 reeks, was het dat model dat in 1977 op de markt verscheen en direct mijn voorkeur genoot. Na lang sparen heb ik het dan aangeschaft en gebouwd. Het plastic zag er zo goed uit dat ik het niet nodig vond om de carosserie te schilderen. Het eindresultaat mocht best wel gezien worden. Ik heb ergens nog wel een oude foto liggen die ik eens zal posten, want het model zelf heb ik verkocht voor 4000 fr (de doos had 1500 fr gekost). Niet zo lang geleden heb ik het model dan opnieuw gekocht maar ik moet er nog steeds aan (her)beginnen. In elk geval ziet de doos er zo uit :



En het model zo :



Ziezo, en nu is het aan jullie. Kom maar op met je story
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 07-09-2004 at 16:09.
Reply With Quote
  #2  
Old 07-09-2004, 15:27
ac.cobra427's Avatar
ac.cobra427 ac.cobra427 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2002
Location: hoboken
Posts: 212
Hmm, meningen kunnen verschillen. Ik vind de Fujimi Enthousiast Model-reeks de beste. Jammer genoeg is er niet zo veel keuze (meer).


Zoals iedereen waarschijnlijk begonnen met Airfix vliegtuigjes. De eerste auto was ook een Airfix, een jaren 20 type gangsterwagen met een paar figuurtjes en een vioolkist met een Tommygun in. Moet begin jaren '70 geweest zijn.

Eerste Tamiya model moet een Ford Sierra geweest zijn. Omdat ik zelf met een Sierra reed. Die blauwe met de gele bol en panter op de kapoot. (getracht de desbetreffende doos in je lijst op te zoeken, maar de link reageert niet) Die heb ik intussen niet meer. De stoel zit nu in een Cobra, de kooi in een Porsche en de wielen staan onder een Lotus Super 7.

Ik ga nooit op het merk af om een bouwdoos aan te schaffen. Als ik een wagen zie die me boeit, dan koop ik hem. Of het nu een Tamiya, Revell, AMT, Porcher, Italieri of wat dan ook is, de auto is m'n maatstaf.
Reply With Quote
  #3  
Old 07-09-2004, 16:00
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by ac.cobra427
(getracht de desbetreffende doos in je lijst op te zoeken, maar de link reageert niet)
Hoezo????

Je bedoelt toch deze :


__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 07-09-2004, 18:29
ac.cobra427's Avatar
ac.cobra427 ac.cobra427 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2002
Location: hoboken
Posts: 212
idd, dat is hem. De link wilde niet openen bij mij. Weet ook niet waarom.

Moet er wel bij vertellen dat dit mijn eerste model was na een héél lange tijd. +20 jaar tussen die vliegtuigjes en mijn 'hedendaagse' werk. Ik had toen de uitrusting nog niet (airbrush, verf ed) zodat ik die maar met een gewoon penseeltje geshilderd had. En dan nog wel met metalliek blauw van Humbrol. Resultaat laat zich raden. Enfin, er zaten genoeg onderdelen aan die later nog goed van pas kwamen en m'n appetijt om meer auto's te maken was voorgoed vertrokken. Dus toch nog goede herinneringen aan die eerste Tamiya doos.

Last edited by ac.cobra427; 07-09-2004 at 18:46.
Reply With Quote
  #5  
Old 07-09-2004, 19:46
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
ik kom ook zoals zovelen uit de vliegtuigplekkerij. Mijn voorkeur destijds waren Esci kits op 1/48ste en Heller kits op 1/72ste. Die dingen pasten behoorlijk. Toen ik naar Saffraanbeach ging heb ik de modellen gelaten voor wat ze waren, geen tijd en plek in de week, geen tijd want pinten pakken en achter de grieten zitten in het weekend.
Enfin, dan toch eentje gevonden die ok was, en al gauw zit ge dan thuis in het weekend te niksen - allez niksen - , dus... terug ne kit gaan kopen he
Niet meer naar vliegtuigen gekeken, maar onmiddellijk deze gekocht.



Onmiddellijk gevolgd door deze.


Beide heb ik nog. Die Esci en Heller vliegtuigen echter...


@Sennake,
1. De links in de thread naar het Tamiya overzicht in dit forum heb je nog niet aangepast. Vandaar dat ze wellicht niet gevonden werden.
2. Ne Nakajima? Heeft die later geen F1 gereden, en hoort dat vliegtuig dan niet op de bodem van de Pacific te liggen ipv op de eeuwige jachtvelden

Last edited by Guido; 07-09-2004 at 19:49.
Reply With Quote
  #6  
Old 07-09-2004, 21:23
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Huudo
De links in de thread naar het Tamiya overzicht in dit forum heb je nog niet aangepast. Vandaar dat ze wellicht niet gevonden werden.
Klopt. Ik heb ze aangepast.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 08-09-2004, 00:12
Dragonfly's Avatar
Dragonfly Dragonfly is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Wilrijk
Posts: 707
Daar ik in feite nog niet zo lang met modelbouw bezig ben heb ik natuurlijk ook nog niet super zoveel modellen gebouwd. Ben begonnen met een paar 1/43 heller's (206,xsara,impreza) dan 2 of 3 revell kits(waaronder Focus, Corvette) en dan uiteindelijk toch maar e tamiya kit aangeschaft de Mercedes CLK-GTR en dit is het geworre



Maar heb altijd auto's gebouwd nooit vliegtuigen en tanks. Dat zei me ook niets.
En van kwaliteit is tamiya niet te kloppe denk ik straight out the box. Natuurlijk je kan niet alles krijge dus zijn we blij dat er nog andere merken zijn
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 08-09-2004, 03:02
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
OK, Sennake ge hebt erom gevraagd !

De eerste was inderdaad Tamiya, geen auto, geen vliegtuig ... maar een tank. Aangezien ik nog te klein was heeft vader een tube lijm gepakt en het ding in elkaar gestoken. Hij begint nog te zweten als je erover begint. En dan was hij nog niet eens geverfd ! Verdwenen 30 jaar later na verhuis.

Dan wordt het even grijs. Er was een race moto, enkele vliegtuigen waaronder Mirage en Mig, niet zeker dat dit Tamiya was, wel redelijk groot.
Er was de A-10, van wie ik vermoed dat het een Tamiya was.
Deze periode, waarin de meeste modellen flink mishandelt werden, eindigde ergens in de jaren zeventig.

Rond 1991, ben ik terug begonnen ... inderdaad met een Tamiya.
Een 1/24 Ferrari Mythos !
Reply With Quote
  #9  
Old 09-09-2004, 22:54
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
Begonnen met een drietal vliegtuigjes van Humbrol dacht ik. Dan overgestapt naar treinen. Maar na een jaar of 5 begon ik plotseling te beseffen dat je voor de prijs van een Herpa camion of een wagonnetje een Tamiya doos kon kopen (toen die nog betaalbaar waren aan 800 fr en je een spuitbus aanschafte voor 160 Fr... Nooit goed begrepen waarom die Tamiya kits plotseling 1200 Fr moesten gaan kosten....) Mijn eerste kit had ik gekregen. Een Fujimi Lamborghini Countach. Mijn eerste zelf gekochte was de Porsche 956 Rothmans. Ik heb hem nog altijd liggen, en onlangs nog eens bekeken. Zag er eigenlijk nog niet zo slecht uit. Maar de banden waren vanzelf afgegaan op de decals, iets wat ik in mijn verdere carriere nooit meer tegengekomen ben. Zeer raar. Ondertussen is het bouwen van wagens een passie geworden, en elke dag dat ik niet bouw, is een verloren dag. Toch nog een positieve noot voor Hasegawa: Sinds ik de Lancia 037 heb gebouwd ben ik een absolute fan geworden van dit merk, ze zijn fijner gegoten dan Tamiya, iets meer gedetailleerd (sommige kits hebben photo-etch) en kosten minder indien ze uitgebracht worden door Revell (De lancia 037 van Revell en Hasegawa zijn identiek...)
Reply With Quote
  #10  
Old 10-09-2004, 07:07
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Desmodromic2001
Maar de banden waren vanzelf afgegaan op de decals, ...
Dit begrijp ik niet. Wat bedoel je hiermee?
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.