De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 20-03-2008, 00:09
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2006
Location: Oostende
Posts: 353
PS spuitbussen van Tamiya.

Iedereen weet waarschijnlijk dat de PS staat voor het spuiten van polycarbonaat (lexan). Mijn vraag, kan je die bussen ook gebruiken zoals we de TS bussen gebruiken?

(Op mijn zoektocht naar een gepast kleur voor deze wagen...

kwam ik PS-17 (metallic green) tegen. Omdat ik redelijk content ben van de Tamiya bussen zag ik het ook niet zitten om met andere verfsoorten te beginnen zoals Zeropaints of autolak.)

J.
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 20-03-2008, 01:50
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Die PS-spuitbussen kan je gebruiken. Je moet achteraf wel vernis spuiten omdat deze kleuren overwegend mat zijn omdat ze aan de binnenkant van een lexanbody worden gespoten.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #3  
Old 20-03-2008, 12:38
Louis Louis is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: kuringen
Posts: 103
Mij hebben ze deze verf afgeraden. Omdat die geweldig hard moet worden zou deze veel dikker zijn en dus niet zo geschikt voor de gewone plastic modelbouw. Ik heb er dan ook geen ervaring mee. Ik kan u enkel zeggen wat ze tegen mij zeiden.
Reply With Quote
  #4  
Old 21-03-2008, 01:20
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2006
Location: Oostende
Posts: 353
Ik heb de proef op de som genomen en testen uitgevoerd in de praktijk. Polycarbonaatverf blijft na droging meer soepel ( flexibel ) dan andere verf ...waarom? Omdat lexan nogal redelijk "plooibaar" is moet ook de verf "meeplooien". De PS verf wordt ook rechtstreeks gespoten op de lexan...er komt geen primer aan te pas...de verf vreet zich als het ware in de lexan.
Hoe heb ik nu een test gedaan..ik heb een stuk chassis gespoten met primer en de andere helft zonder primer. Dan heb ik met een PS busje het chassis gespoten...waar er geen primer gezet was bleef de verf goed zitten.

Waarom was dit nu allemaal nodig, wel ik moest een lexan interieur en een rolkooi spuiten in hetzelfde kleur, het blauw dat ik daar voor nodig had was X4 en doordat je lexan niet kan verven met Acryl had ik geen andere keus dan zowel het lexan als de plastieken rolkooi met hetzelfde PS busje te spuiten. Wat de body betreft van de C-Class, PS17 kan ik niet gebruiken daar de Mercedes al in primer staat. Wat ik nu wel kan doen is TS20 gebruiken, maar dan moet ik een laag mat zwart over de primer en dan het metallic green (TS20) spuiten. Te volgen binnenkort in een slotcar thread.

Wat ik ook gezien heb is dat er in de PS bussen andere kleuren bestaan dan in TS.

@Nismo, je hebt inderdaad gelijk het is mat en moet vernist worden indien het moet blinken.

@Louis, heel hard worden is niet helemaal juist, dikker is hij wel.

J.
__________________

Last edited by Lester; 21-03-2008 at 01:25.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.