De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 5 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 17-08-2008, 12:04
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ford GT40 - 1966 LeMans - Fujimi - 1/24 - Ref 12102 / 12103

We gaan eens beginnen aan onze Ford-collectie.
Eerst aan de beurt is de Ford GT40, en het wordt al meteen een dubbele. We gaan 2 kits synchroon bouwen. 1966 is het jaar waarin 3 GT40's op sublieme wijze een 1-2-3 resultaat haalden in de 24H van LeMans. Het was de bedoeling een vingertje te maken richting Ferrari, die in die periode zo goed als alles wat met racen te maken had wist te domineren. Maar ik denk dat zelfs de top bij Ford niet had gehoopt op zo een resultaat.
De GT40 is eigenlijk gebaseerd op een ontwerp van Eric Broadlay. Die had zijn voorbeeld dan weer van de Ferrari GTs geleend. Ford kocht de wagen in 1963 en sloot een contract af met Broadlay. Dit resulteerde in een GT met het Ford-logo. Door feit dat hij slechts 40 inches hoog was, kreeg hij de naam GT40.
Hij werd ingezet vanaf 1964 (de Mk II) met een 7 liter V8 die 485 PK leverde, en was meteen competitief. Nadat ze in 1966 in Daytona Ferrari hadden geklopt, haalden ze hetzelfde jaar ook het volledige podium in LeMans binnen.

De kits nu: we gaan de startnummers 1 en 5 bouwen. Die finishten resp. als 2e en 3e in de race. Dit zijn de boxarts:





Het zijn geen 2 identieke kits. Het startnummer 5 heeft een kleine uitstulping op het dak van de wagen (waarschijnlijk hebben ze daar toen "ne lange" moeten in proppen), en hier en daar zijn kleine verschillen te merken aan de neus van de wagen, maar niets opvallends.

De andere onderdelen zijn merkwaadig genoeg niet in hetzelfde plastic gegoten. Kit 12102 werd -behalve de body- in zwart plastic gegoten, terwijl 12103 dan weer in wit plastic komt. Die witte plastic schijnt mij ook wat zachter te zijn dan de zwarte, maar goed.

Nog wat verdere foto's over de inhoud van de doos:




Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC06054.JPG
Views:	1826
Size:	203.1 KB
ID:	10871   Click image for larger version

Name:	DSC06055.JPG
Views:	1638
Size:	202.7 KB
ID:	10872   Click image for larger version

Name:	DSC06056.JPG
Views:	1585
Size:	227.3 KB
ID:	10873   Click image for larger version

Name:	DSC06058.JPG
Views:	1605
Size:	227.6 KB
ID:	10874   Click image for larger version

Name:	DSC06059.JPG
Views:	1577
Size:	242.2 KB
ID:	10875  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #2  
Old 17-08-2008, 12:10
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Bij beide kits wordt standaard een klein PE-setje geleverd met grillen voor de achterkant van de wagen, gordelgespen en dergelijke. De velgen zijn al gegoten in een soort van alu-kleurige plastic. Ik zal wel zien wat we daarmee gaan aanvangen, maar dat wordt waarschijnlijk toch herspoten.





Verder ga ik voor iedere wagen nog een uitbreidingssetje van Studio27 gebruiken.


Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC06061.JPG
Views:	1566
Size:	207.1 KB
ID:	10876   Click image for larger version

Name:	DSC06062.JPG
Views:	1546
Size:	223.2 KB
ID:	10877   Click image for larger version

Name:	DSC06063.JPG
Views:	1549
Size:	156.5 KB
ID:	10878   Click image for larger version

Name:	DSC06064.JPG
Views:	1538
Size:	207.3 KB
ID:	10879   Click image for larger version

Name:	DSC06065.JPG
Views:	1509
Size:	195.4 KB
ID:	10880  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #3  
Old 17-08-2008, 12:18
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
We zijn al begonnen met de body wat bij te werken. De voorste gril is meegegoten in de body, en die moet dus plaats maken voor de mesh van de uitbreidingsset.
Ik heb links de aangepaste versie van de body geplaatst, en rechts de body die nog niet werd behandeld.



Verder heb ik vijzen die het achterste deksel tegen de body moeten houden ook verwijderd, en uitgeboord. Bedoeling is die te vervangen door revetjes, in plaats van een plastieken puntje te laten staan. Ik ben er nog niet uit of ze zelf ga proberen maken, of dat ik ergens een after-market setje ga kopen hiervoor. Als het goed lukt, dan gaan de revetten rond de openingen rond de luchthappers er ook nog aan geloven.



De panellines waren ook niet van de diepste, dus die werden verder uitgekrast. Het is misschien moeilijk te zien op dat wit, maar ze zijn al een stuk beter dan voorheen. Weeral links de bewerkte versie, en rechts de originele.



En nog een totaalbeeld van de 2 bodies:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC06067.JPG
Views:	1543
Size:	129.9 KB
ID:	10881   Click image for larger version

Name:	DSC06069.JPG
Views:	1530
Size:	128.4 KB
ID:	10882   Click image for larger version

Name:	DSC06070.JPG
Views:	1523
Size:	130.8 KB
ID:	10883   Click image for larger version

Name:	DSC06071.JPG
Views:	366
Size:	163.2 KB
ID:	10884  
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 17-08-2008 at 21:03.
Reply With Quote
  #4  
Old 17-08-2008, 12:23
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
De tweede body onderging dan dezelfde behandelingen, en ze werden beiden in een licht primerlaagje gezet. Grijze primer is nog steeds dé manier bij uitstek om imperfecties op te sporen. Dus hier een daar werden nog een paar kleine dingetjes bijgevijld, en onze basis is gelegd.
We kunnen beginnen.

Enjoy!




Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC06072.JPG
Views:	1502
Size:	232.9 KB
ID:	10885   Click image for larger version

Name:	DSC06073.JPG
Views:	1518
Size:	189.7 KB
ID:	10886   Click image for larger version

Name:	DSC06074.JPG
Views:	1503
Size:	213.1 KB
ID:	10887   Click image for larger version

Name:	DSC06075.JPG
Views:	1530
Size:	145.4 KB
ID:	10888  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #5  
Old 17-08-2008, 12:42
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Een duo-project dat we zekers gaan volgen hier. Het begin ziet er alleszins veelbelovend uit.



Quote:
Originally Posted by Dominique View Post

.................................................. ...................................Weeral links de bewerkte versie, en links de originele.



.................................................. .........................................
Wat is het verschil tussen links en links

Dominique, was er een reden om ze niet alle 3 te bouwen, of mogen we de 3de nog ooit verwachten?
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Nismo; 17-08-2008 at 12:44.
Reply With Quote
  #6  
Old 17-08-2008, 14:40
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
zalig.... na meer dan 40 jaar spreekt dit model nog altijd tot de verbeelding.



Quote:
Door feit dat hij slechts 40 inches hoog was, kreeg hij de naam GT40.
laatst nog een docu gezien en daar werd gezegd dat hij eigenlijk 40.5 inch hoog (of laag ) was. Maar GT 40.5, da klinkt natuurlijk niet
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #7  
Old 17-08-2008, 16:54
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Dominique, was er een reden om ze niet alle 3 te bouwen, of mogen we de 3de nog ooit verwachten?
Dat vroeg ik me ook af. En dan nog de tweede en derde in de eindstand... Hmmm... Maar het zal zeker een goede reden hebben.

Ben benieuwd naar deze wagen waarvan zoveel kits bestaan. Naar het schijnt is McQueen op deze wagen gebaseerd, samen met nog een drietal andere dan

Succes alvast !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #8  
Old 17-08-2008, 17:50
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Dat vroeg ik me ook af. En dan nog de tweede en derde in de eindstand... Hmmm... Maar het zal zeker een goede reden hebben.
Ik denk dat ik de reden ken: Dominique heeft deze twee kits overgekocht van mij (ik had de 3 eersten van de 24 uur van Le Mans 1966 als project vooropgesteld maar dat plan heb ik laten varen), en voorlopig heb ik de winnaar nog niet te koop gezet omdat ik zinnens ben hem zelf nog te bouwen. Maar misschien gaat hij ooit toch nog de deur uit, en dan zal Dominique misschien wel geïnteresseerd zijn

Overigens was de rangschikking van de 2e en de 3e Ford eigenlijk andersom gepland, maar omdat ze gelijk over de finish reden (voor de foto) zijn de organisatoren gaan kijken naar wie het verst naar achter stond bij de start, en die wagen had dus een grotere afstand afgelegd dan de bedoelde 2e. Daardoor werd de wagen die eigenlijk 2e had moeten worden 3e, en omgekeerd. Dit voor de "kleine" geschiedenis van deze 24 uur.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 17-08-2008, 21:11
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Wat is het verschil tussen links en links
Gij met uw details altijd

Quote:
Originally Posted by BSmodels View Post
laatst nog een docu gezien en daar werd gezegd dat hij eigenlijk 40.5 inch hoog (of laag ) was. Maar GT 40.5, da klinkt natuurlijk niet
Yep, klopt. En als ze de banden wat te hard oppompten, moest het een GT40 3/4 worden. Dat bekt gewoon niet.

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik denk dat ik de reden ken: Dominique heeft deze twee kits overgekocht van mij (ik had de 3 eersten van de 24 uur van Le Mans 1966 als project vooropgesteld maar dat plan heb ik laten varen), en voorlopig heb ik de winnaar nog niet te koop gezet omdat ik zinnens ben hem zelf nog te bouwen. Maar misschien gaat hij ooit toch nog de deur uit, en dan zal Dominique misschien wel geïnteresseerd zijn
Klopt helemaal. Deze 2 kits heb ik via Sennake kunnen kopen. De winnaar ontbreekt dus nog op het podium. Als Sennake goesting heeft om hem te bouwen, go ahead. Anders brult ge maar.
Ze zullen mooi staan, alle 3 tesamen in winning order.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #10  
Old 17-08-2008, 22:43
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ze zullen mooi staan, alle 3 tesamen in winning order.
Ik vind dat jullie er een club project van moeten maken: ze alle 3 gelijk bouwen én ze tentoonstellen op een diorama zoals ze te zien waren in Goodwood in 2003, dus met die speciale constructie en alles erbij.

Voordeel hierbij is dat je de modellen an sich redelijk eenvoudig kan laten, gezien de echte op dit tijdelijke monument bijvoorbeeld van binnen niet zichtbaar waren.

Ik heb hier een linkje gevonden, maar ik denk zelfs dat Guy er ook redelijk wat foto's van heeft.
http://www.virginmedia.com/motoring/...val.php?ssid=2

Nog eentje
http://tonybrooke.net/goodwood.html

Last edited by Guido; 17-08-2008 at 22:47.
Reply With Quote
  #11  
Old 18-08-2008, 08:58
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Het zijn geen 2 identieke kits. Het startnummer 5 heeft een kleine uitstulping op het dak van de wagen (waarschijnlijk hebben ze daar toen "ne lange" moeten in proppen), en hier en daar zijn kleine verschillen te merken aan de neus van de wagen, maar niets opvallends.

Dat is de Gurney Hump, omdat hij inderdaad te lang was.
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #12  
Old 18-08-2008, 18:44
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Het begin ziet er goed uit! Ik ben wel benieuwd welke kleuren je gaat gebruiken voor de Gulf-variant? Misschien die van Zero-paints?
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #13  
Old 19-08-2008, 22:28
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Het begin ziet er goed uit! Ik ben wel benieuwd welke kleuren je gaat gebruiken voor de Gulf-variant? Misschien die van Zero-paints?
Ja, klopt. Ik had die Gulf-kleuren van Zero Paints eens gekocht, maar nu het model waar die voor besteld werd nog niet aan de orde is, kan ik hem evengoed hiervoor gebruiken.

Op de motorkap is een vin ingewerkt. Waarvoor zo een ding moet dienen is mij een raadsel, maar goed, hij staat er en dus moet hij op het model. Het onderdeel dat werd meegeleverd is veel te dik en te ruw van vorm om zo een klein onderdeel te kunnen weergeven. In de uitbreidingsset zit hij ook niet, en dat vind ik op zijn minst erg eigenaardig. Studio27 had hier evengoed van kunnen profiteren om dit onderdeel te verbeteren en het op te nemen in de PE-set.
OK, dan maar het schuurpapier er bij gehaald, en het plastic onderdeel fiijner schuren. Ik had hier al geen goed oog in wegens de breekbaarheid van de plastic, vooral als je hem dan nog eens flinterdun gaat schuren. Ik kreeg jammer genoeg gelijk; het onderdeel brak tijdens het schuren.
Dan zelf maar ééntje maken in koperplaat. Ik heb koperplaat van 0,010 inch genomen (ongeveer 0,25 mm), in vorm geslepen met als voorbeeld het onderdeel van de tweede kit.
Na een beetje passen en bijschuren krijg je zoiets:



Dan is het kwestie van het midden van de motorkap te markeren en het te verlijmen.
Het resultaat is dit:



Ter vergelijking heb ik het originele onderdeel eens droog naast het zelf-fabrikaat gezet:

Véél beter als je het mij vraagt.
Tot de volgende!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC06076.JPG
Views:	1424
Size:	182.8 KB
ID:	10929   Click image for larger version

Name:	DSC06077.JPG
Views:	1484
Size:	148.8 KB
ID:	10930   Click image for larger version

Name:	DSC06087.JPG
Views:	1367
Size:	132.9 KB
ID:	10931   Click image for larger version

Name:	DSC06089.JPG
Views:	1418
Size:	171.3 KB
ID:	10932   Click image for larger version

Name:	DSC06090.JPG
Views:	1356
Size:	129.5 KB
ID:	10933  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #14  
Old 29-08-2008, 15:58
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 702
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Véél beter als je het mij vraagt.
Tot de volgende!
Als ge het mij zou vragen, is het ook véél beter!

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #15  
Old 29-08-2008, 18:15
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Aan mij is niks gevraagd, maar ik vind het ook véél beter!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.