De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 05-02-2011, 15:32
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Benetton B195 - GP F1 Brazilië 1995 - M. Schumacher - BBR - 1/43

Ik weet het, mijn Porsche 917 is nog niet klaar, maar terwijl ik daaraan bezig ben kunnen een aantal gespoten verflagen op een volgend model gemakkelijk drogen...

En dat model is de Benetton uit 1995 geworden, waarmee Schumacher zijn 2e wereldtitel F1 behaald heeft op een manier die tot nogal wat discussies geleid heeft. Soit, gedane zaken nemen geen keer, en omdat ik een collectie wil aanleggen met alle wereldkampioenen zullen er ook 7 F1's van 'der Michael' tussenzitten.

De BBR-kit is een schaalmodel van de wagen waarmee Schumi de GP van Brazilië won. Op zoek naar enige referentiefoto's van deze specifieke bolide, die gedurende het seizoen 1995 regelmatig van uitzicht veranderde, kwam ik tot de onthutsende vaststelling dat hier bitter weinig foto's van bestaan. Maar ik heb er alvast eentje gevonden die jullie aantoont om welke Benetton het hier exact gaat:



Goed. BBR gebruikt, net als concurrent Tameo trouwens, voor de basisonderdelen van hun F1's het liefst white metal. Dat materiaal is erg zacht en vertoont nogal dikwijls een relatief oneffen oppervlak. Het was dus een hele opgave om alle putjes en oneffenheden opgevuld te krijgen. Na een dag of 3 opvullen, schuren en vijlen kan ik een eerste laagje grijze primer aanbrengen. Vooral de vloeiende overgang van de neus naar de steunen van de voorspoiler zorgden voor problemen, maar de aanhouder wint... Na het drogen van de eerste primerlaag worden de nodige aanpassingen uitgevoerd om ook de laatste onvolmaaktheden weg te werken, en daarna komt er een tweede laag primer overheen.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_01.JPG
Views:	1332
Size:	1,004.6 KB
ID:	21031   Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_02.JPG
Views:	1284
Size:	996.3 KB
ID:	21032  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 07-02-2011 at 20:04.
Reply With Quote
  #2  
Old 05-02-2011, 15:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Maar nu. De Benetton is een bolide met een erg 'wilde' livery met enorm veel kleuren en lijnen. BBR heeft erg goed werk geleverd met het ontwerp van de decals om dit tot een mooi geheel te laten verworden, althans, de decals zien er toch mooi uit. Of ze ook goed plaatsen valt nog af te wachten, maar met BBR heb ik nog nooit problemen gekend. Het enige wat er van de modelbouwer nog verwacht wordt is het spuiten van de body in amper 2 kleuren; niet zo'n onoverkomelijke opgave dus. Maar die 2 kleuren moeten wel overeen stemmen met dezelfde kleuren die ook in de decals verwerkt zitten. Nu is dat met het donkerblauw (Tamiya X3) niet zo'n probleem omdat de voorgestelde verfkleur erg dicht bij de kleur van de decals komt. Echter, wat BBR voorstelt om het lichtblauw te benaderen is Tamiya XF23 en dat komt zelfs niet eens in de buurt van het lichtblauw van de decals. Bovendien moet het gespoten lichtblauw voor een deel overlapt worden met zijn decalbroeder, dus moet het kleurverschil tot een absoluut minimum herleid worden.

Bij het nr 1 op de foto zie je een staaltje met XF-23, nr 2 is een eerste poging tot menging van Tamiya X-2 pure white met Tamiya X-14 sky blue, en nr 3 is een nieuwe poging met dezelfde kleuren in een andere verhouding.



Ik heb ook het decalblad er eens bijgelegd waarop je het lichtblauw kan zien dat we trachten te benaderen. De 2 langwerpige vlekken naast de regelmatig gevormde blauwe decal zijn teststukken met dezelfde samenstelling als staal nr 3 van de vorige foto, het vlekje met de rode pijl bij is een mengeling van X-2, X-14 en een minuscuul druppeltje X-8 lemon yellow. Die kleur benadert wat mij betreft het best het blauw van de decal, en dus daar gaan we voor. Hierbij 2 opmerkingen: ten eerste kan het goed zijn dat dit blauw niet perfect overeenkomt met het lichtblauw van een echte Benetton, maar dat is van ondergeschikt belang omdat ik het vooral belangrijk vind dat het overeenstemt me het decalblauw; ten tweede ziet dit er wel goed uit, maar heb ik er geen idee van hoe dit blauw er zal uitzien op de grijs geprimede body van mijn model. Toch fingers crossed dus...



Je hebt uiteraard ondertussen al lang het resultaat gezien op de vorige foto's waarop ook de body mee afgebeeld stond, maar de voorzijde van de Benetton, en met name de neus is het onderdeel dat uiteindelijk de lichtblauwe kleur moet gaan vertonen, dus ook deze zijde verdient een fotoke





Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_03.JPG
Views:	1280
Size:	901.5 KB
ID:	21033   Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_04.JPG
Views:	1307
Size:	916.9 KB
ID:	21034   Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_05.JPG
Views:	1292
Size:	845.0 KB
ID:	21035   Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_06.JPG
Views:	1355
Size:	827.7 KB
ID:	21036  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 05-02-2011, 16:56
NetForce84's Avatar
NetForce84 NetForce84 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2010
Location: Sint Martens Lierde
Posts: 825
Spreken we hier over dezelfde wagen?
Nigel Greensall in een Benetton V8 (EuroBoss Series)

Reply With Quote
  #4  
Old 05-02-2011, 17:01
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by NetForce84 View Post
Spreken we hier over dezelfde wagen?
Nigel Greensall in een Benetton V8 (EuroBoss Series)

Neen, dat is de Benetton uit 1994 denk ik.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 05-02-2011, 17:14
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Daar ik ook nog een 1/43 f1 kitje heb liggen sinds kort, heb je mijn aandacht!
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #6  
Old 05-02-2011, 17:53
Luigi's Avatar
Luigi Luigi is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: Sint-Baafs-Vijve
Posts: 380
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Neen, dat is de Benetton uit 1994 denk ik.
Niet denken, het is de Benetton uit 94' Je kan het mooi zien aan het Ford logo op de neus, in '95 reed Benetton met Renault motoren en dan hebben Ford logo's niet veel nut
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 06-02-2011, 15:42
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Ola! een Schumi modelleke... mijn aandacht heb je!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #8  
Old 07-02-2011, 19:55
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Eens de basis, zijnde de body van de F1, in zijn primaire kleur staat kan hij wat drogen en kunnen we ons toeleggen op de submontages zoals de aerodynamische hulpmiddelen.

De voorspoiler bestaat uit een een aantal witmetalen onderdelen die gladgeschuurd moeten worden, en twee foto-ets endplates die er tegenaan gekleefd moeten worden. De spoilervleugel vertoont ook twee gleuven waarin de steun komende van de neus past.

Achteraan is er heel wat meer werk aan de vleugel. Een basisonderdeel van witmetaal wordt vergezeld van een drietal foto-ets vleugels, die allemaal tussen de endplates gekleefd moeten worden. Hiervoor werden de endplates eerst via dubbelzijdige kleefband aan de bekken van een schuifpasser geplakt zodat ik die al niet meer moest vasthouden, en daarna werden alle vleugelonderdelen ertussen gekleefd. Dat ging goed, maar bij het passen van de endplates over de gespoten body bleek de verflaag (nu al) te dik om de spoiler er mooi te kunnen overschuiven. Dus werd het blauw plaatselijk weggeschuurd (iets wat ik vermoedelijk telkens opnieuw ga moeten doen als er een nieuwe laag gespoten is) en daarna kon ik de spoiler over de body schuiven. Nu bleek er echter een ander probleem te ontstaan: de uitsparingen die BBR in de endplates gelaten had om de ophangingspoten te kunnen bevestigen aan de body komen niet overeen met de gaten waarin de poten gemonteerd moeten worden. Dus koos ik ervoor om de uitsparingen te verbreden met een slijpschijfje. Helaas kon de secondelijm de trillingen van de Dremel niet verdragen zodat mijn ganse spoiler uiteen viel en ik opnieuw kon beginnen. Ik kreeg het lumineuze idee om de secondelijm-sporen te verwijderen via verhitting met een aansteker, wat wonderwel lukte, behalve natuurlijk bij het witmetalen onderdeel dat spontaan smolt... Ja ik weet het, erg slim was dat niet

Nu ja, dank zij de secondelijm-met-bloem methode kon ik het weggesmolten deel terug herstellen, en na wat schuren en slijpen zag de witmetalen vleugel mét secondelijm-prothese er weer ok uit. En dus kon het samenbouwen weer herbeginnen. Deze keer paste alles perfect en ook de openingen voor de ophangingsarmen zijn nog steeds zichtbaar. Eens dat doel bereikt was konden ook de kleine zijvleugeltjes gemonteerd worden, net als het scheidingsstukje in het midden van de achtervleugel en de centrale steun. Ik vraag me trouwens af waarom één van de horizontale foto-ets onderdelen van die vleugel op een matzwart gespoten onderdeel zat, want uiteindelijk moet dat deel donkerblauw worden. Maar goed.

Uiteindelijk kunnen beide vleugels gedryfit worden op de body, samen met de bodem van de Benetton.







En om te zien hoe alles er zou moeten uitzien zetten we er ook eens de banden bij. Waren we al maar zover...



Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_07.JPG
Views:	1150
Size:	376.5 KB
ID:	21131   Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_08.JPG
Views:	1162
Size:	374.5 KB
ID:	21132   Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_09.JPG
Views:	1177
Size:	375.5 KB
ID:	21133   Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_10.JPG
Views:	1116
Size:	455.4 KB
ID:	21134  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 08-02-2011 at 07:47.
Reply With Quote
  #9  
Old 22-02-2011, 17:21
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het is niet omdat het stil is omtrent deze WIP dat er niets gebeurt; integendeel zelfs: als ik hier niets post is het teken dat ik volop aan mijn model aan het werken ben!

Wat is er dan ondertussen gebeurd? Wel, het model wel afgeplakt met BMF en Maskol, en vervolgens gespoten met de tweede kleur (Tamiya X-3 Royal Blue). Na een dag of 5 drogen (ik vertrouw die Enamels niet zo erg als de spuitbusjes) ben ik dan begonnen met het aanbrengen van de eerste decal, vooraan de neus. Ondanks mijn verwoede pogingen om een lichtblauwe kleur te mengen die het lichtblauw van de decals benadert, is er toch een kleurverschil te merken. Nu ja, ik heb mijn best gedaan, beter dan dat kan je niet doen. En eens de sponsors er allemaal op staan zal er van de kleurverschillen niet zoveel meer te zien zijn.

Nadat de neusdecal geplaatst was, moest er boven op de neus nog een witte decal gezet worden, en daar was het erger mee gesteld. Hij was veel te groot, zodat de donkerblauwe striping aan de zijkanten heel erg smal werd en geen plaats meer toeliet om de sponsors er op aan te brengen. Een controle in de catalogus van BBR bevestigt mijn vermoeden: de decal is effectief verkeerd ontworpen, want zelfs het showmodel in de catalogus vertoont dit zelfde euvel, zodat de sponsors die in het donkerblauwe vlak moeten vallen er aan boven- en onderzijde uitsteken. Dat wil ik nu eens vermijden zie, en dus wordt de donkerblauwe streep terug verbreed met het penseel.

Daarna is het de beurt aan de decals achter de cockpit. Hier zijn geen noemenswaardige voorvallen te melden, zodat ik besloot om gauw enkele foto's te nemen van de Benetton met complete striping, maar wel vóórdat de sponsors aangebracht worden.

Wordt vervolgd!







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_11.JPG
Views:	1157
Size:	440.9 KB
ID:	21292   Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_12.JPG
Views:	1021
Size:	498.3 KB
ID:	21293   Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_13.JPG
Views:	1037
Size:	504.3 KB
ID:	21294   Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_14.JPG
Views:	1020
Size:	504.6 KB
ID:	21295  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 27-02-2011, 19:25
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Na het aanbrengen van de striping is het de beurt aan de sponsor decals. Daar kruipt wel wat tijd in, in dit geval heb ik er 2 volle avonden aan gewerkt.

Het resultaat zie je op de foto's hieronder:







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_15.jpg
Views:	957
Size:	328.2 KB
ID:	21329   Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_16.jpg
Views:	970
Size:	343.8 KB
ID:	21330   Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_17.jpg
Views:	947
Size:	375.4 KB
ID:	21331   Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_18.jpg
Views:	959
Size:	366.6 KB
ID:	21332  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 27-02-2011, 19:25
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Daarna komen de andere onderdelen aan de beurt die gedecalled moeten worden, zoals de achterspoiler (weer een avond werk), de voorspoiler (nog een avond), de spiegels, de wielen en de barge-boards (niet te zien op de foto):



Tenslotte moeten er ook nog wat sponsors gezet worden op het chassis,waarna ik niet kan weerstaan aan de drang om eens een dryfit te doen (zonder voorspoiler, spiegels en barge-boards evenwel). Nu gaan alle gedecalde onderdelen eens goed doordrogen en morgen kan ik alles in de vernis zetten

Oh ja, nog vergeten te zeggen: ik had nog wat lichtblauwe verf overgehouden na het spuiten van de neus, en ik heb over de lichtjes afwijkende decals op de neus een laagje geverfd met het penseel om het kleurverschil weg te werken. Best wel gelukt denk ik, niet?



Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_19.jpg
Views:	996
Size:	545.3 KB
ID:	21333   Click image for larger version

Name:	1995_benetton_b195b_20.jpg
Views:	1002
Size:	390.1 KB
ID:	21334  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 27-02-2011 at 19:28.
Reply With Quote
  #12  
Old 27-02-2011, 20:37
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Ziet er knap uit, zeker op die schaal is het geen senicure om alles mooi aan elkaar te krijgen, lees: de spoilers, en zo strak te decallen. Knap !
Reply With Quote
  #13  
Old 27-02-2011, 22:09
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
door de decals komt er toch wel wat leven in hé! Ziet er mooi uit!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #14  
Old 28-02-2011, 00:40
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Pfffff, hier spelen ze met ne 1/43 alsof het niks is, en ik die moeite heeft om ne 1/24 deftig in mijn handen te houden.

Chapeau.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #15  
Old 28-02-2011, 19:32
NetForce84's Avatar
NetForce84 NetForce84 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2010
Location: Sint Martens Lierde
Posts: 825
1/43 is inderdaad nie groot, alleen maar respect Sennake (en voor de andere modelbouwers hoor )
__________________
BMW M3 GT2 - BMW Motorsport
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.