De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 25-03-2010, 22:28
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Van Diemen Ford RF82 - Ayrton Senna - 1982 - PM - 1/43

We hadden het al aangekondigd in de thread van de Citroën CX: dit 1/43 kitje van de F Ford waarmee Senna in 1982 kampioen werd gaan we eens ineens zetten zie.



De monocoque werd opgekuist en klaargemaakt voor het spuiten in primer. Redelijk veel luchtbelletjes, maar de zichtbare belletjes werden opgevuld met secondelijm. Aan de onderzijde zitten er nog wel een boel, maar die zijn onzichtbaar.

Daarna werd het onderdeel in de witte primer gezet, waarna we het model een dagje droogtijd gunnen. Daarna wordt er een laag of 2 TS-47 chrome yellow overheen gespoten. Omdat de zijpontons en de bovenzijde van de monocoque in het zwart gespoten moeten worden laten we nu de gele verf goed doordrogen zodat we veilig kunnen afplakken binnenkort.





Ondertussen heb ik het chassis ook al eens bekeken. De rolbeugels waren meegegoten met het chassis en bestonden dus uit resin. Daar was geen realistische rolbeugel uit tevoorschijn te toveren, zodat ik besloot om ze weg te snijden en te vervangen door metaaldraad. Ziet er beter uit, en bespaart me een hoop schuurzorgen van het resin.

Daarna werd het chassis in het matzwart gespoten. Detailschildering moet uiteraard nog gebeuren...



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_01.JPG
Views:	1834
Size:	916.7 KB
ID:	17378   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_02.JPG
Views:	1842
Size:	902.9 KB
ID:	17379   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_03.JPG
Views:	1727
Size:	1,021.2 KB
ID:	17380   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_04.JPG
Views:	1743
Size:	999.3 KB
ID:	17381  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 26-03-2010, 18:05
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
1/43, Senna ... wat moet ne mens nog meer willen.

I'm hooked!!!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #3  
Old 28-03-2010, 18:21
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Update.

Nadat de gele verf droog genoeg was om de kas af te plakken, heb ik met de gebruikelijke BMF de gele vlakken gemaskeerd. Daarna heb ik TS-14 gloss black gedecanteerd in mijn airbrush, en de zwarte partijen gespoten. Zulke kleine oppervlakken spuiten, en vooral zoveel kleine hoekjes en kantjes, gaat veel beter met de airbrush dan met de spuitbus. Bijkomend voordeel van het decanteren is dat het 'einde' van de spuitbus nog voldoende verf bevat om te decanteren en zodoende te kunnen airbrushen daar waar de spuitbus weggegooid zou worden omdat de druk niet meer voldoende is...





Ook de voorvleugels en de achterspoiler werden nu gemonteerd. Alleen moet ik er nog eens over nadenken hoe ik ze ga vastnemen om te spuiten; daar ben ik nog niet uit. Veel plaats om iets vast te nemen is er niet in elk geval...



Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_05.JPG
Views:	1597
Size:	891.0 KB
ID:	17398   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_06.JPG
Views:	1569
Size:	896.7 KB
ID:	17399   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_07.JPG
Views:	1543
Size:	926.2 KB
ID:	17400  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 28-03-2010, 23:51
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
...........................

Alleen moet ik er nog eens over nadenken hoe ik ze ga vastnemen om te spuiten; daar ben ik nog niet uit. Veel plaats om iets vast te nemen is er niet in elk geval...

....................................

Wordt vervolgd!
Dat is het nadeel van zo'n klein modelleke zeker.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #5  
Old 07-04-2010, 16:45
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De body is ondertussen voorzien van alle decals, waarna hij in de glanzende vernis gezet werd.

De spoilers werden ook al gespoten in matzwart, maar ik ben ze vergeten te fotograferen: die foto's hou je nog tegoed.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_08.JPG
Views:	1385
Size:	647.9 KB
ID:	17532   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_09.JPG
Views:	1342
Size:	645.9 KB
ID:	17533  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 09-04-2010, 18:29
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Update.

Nadat de vernis tijd genoeg gekregen heeft om te drogen, wordt de binnenzijde van de cockpit matzwart geschilderd. De luchtfilter achter de rolbeugel, die gewoon mee vernist werd, krijgt een toplaag met matte vernis omdat dit onderdeel in werkelijkheid uit zwarte schuimrubber bestaat.

Het windscherm, dat reeds mooi gefumeerd in de kit zit wordt op maat gesneden en met epoxylijm op de cowling aangebracht. Daarna kunnen de laatste decals zoals de zwarte omranding en de Braziliaanse vlag gemonteerd worden. Alles wordt afgewerkt met een toplaagje glanzende vernis.





Aan de binnenzijde wordt het dashbord ook matzwart geschilderd. Daarna breng ik aluminium gepunchte schijfjes aan om de klokjes mee te simuleren. Hier had de kit helemaal niets voorzien en dat was nogal kaal. Bovenop die schijfjes komen aftermarket decals met meters, die net iets kleiner zijn dan de aluminium schijfjes zodat ze een aluminium omranding krijgen. Daarna wordt het stuurwiel op zijn plaats gezet. In de zijpontons worden ook de radiatorroosters aluminiumkleurig geschilderd. Om een idee te krijgen van de afmetingen kan je het best vergelijken met de vakjes van de onderligger, die 1cmx1cm meten.



Ook het interieur dat aan het chassis vastzit wordt onder handen genomen. De gordels worden matblauw geschilderd en afgewerkt met 'Willans' decals. Enkele foto-ets gespen geven het geheel een meer realistische look. De brandblusser krijgt een rood laagje verf en afgewerkt met zilver voor de metalen onderdelen. Een aftermarket decal zorgt voor de afwerking. Ik heb er ook nog een versnellingspook aan toegevoegd.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_10.JPG
Views:	1342
Size:	892.3 KB
ID:	17563   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_11.JPG
Views:	1359
Size:	893.5 KB
ID:	17564   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_12.JPG
Views:	1305
Size:	801.0 KB
ID:	17565   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_13.JPG
Views:	1257
Size:	845.9 KB
ID:	17566   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_14.JPG
Views:	1265
Size:	817.4 KB
ID:	17567  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 09-04-2010, 18:31
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De rolbeugel, die zoals eerder vermeld vervangen werd door ijzerdraad ipv resin, krijgt een metallic grey kleurtje, zoals de referentiefoto's aangeven. Achteraan zit ook nog een stuk van de versnellingsbak die aluminiumkleurig geschilderd wordt en met smoke wat diepte verkrijgt.



De velgen dan. De achterste velgen vormden geen probleem; de banden pasten er mooi qua breedte. Echter, vooraan is een ander verhaal: volgens mij heb ik een verkeerd wielensetje gekregen, want de aluminium gedraaide velgen zijn alle 4 identiek en dus veel te breed voor de voorste banden. Dus werden ze een heel stuk smaller geschuurd tot de voorste banden er perfect op passen. Daarna werden de inserts gunmetal geschilderd, de boutjes afgewerkt met zilver, en tenslotte werden de inserts gemonteerd.



Er zit ook een resin figuurtje in de kit, dat ik initieel niet wou gebruiken. Maar ondertussen ben ik van gedacht veranderd, omdat ik dank zij een boek over het leven van Senna een goed idee heb hoe de overall er in 1982 uitzag. Ik heb wel een decalsetje besteld met daarop vooral de groene en blauwe striping van de helm, want op die schaal is het niet te doen om die mooi aan te brengen met een penseel. Enfin ik kan dat toch niet. En de helm is toch de eyecatcher van de figuur...

Het figuurtje werd dus ontdaan van alle bramen, in witte primer gespoten, en daarna werd de helm geel gespoten. Maskeren was hier niet nodig, de overall moet toch rood geschilderd worden...



En om een idee te krijgen hoe het geheel er zal uitzien heb ik alle onderdelen die ik al heb eens gedryfit. Dat wordt, al zeg ik het zelf, een leuk plaatje...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_15.JPG
Views:	1245
Size:	870.0 KB
ID:	17568   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_16.JPG
Views:	1211
Size:	898.7 KB
ID:	17569   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_17.JPG
Views:	1260
Size:	814.8 KB
ID:	17570   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_18.JPG
Views:	1235
Size:	912.5 KB
ID:	17571  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 10-04-2010, 11:14
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het belangrijkste hoofdstuk in de bouw van zo'n single-seater is het aanbrengen van de ophanging. Als daar niets mis mee gaat, als er niets breekt, alles mooi uitgelijnd staat zodat het model op zijn 4 wielen komt te staan en nog een natuurlijk 'sit' heeft ook, is de belangrijkste horde genomen.

Provence Moulage heeft bij deze kit geen bouwplan gestoken, wel enkele foto's van hoe het model er moet uitzien als het af is en een summiere schets van de zijaanzicht van de ophangingen. Daar moet je het mee doen. Nu ja, na wat puzzelen met onderdelen lukt het wel om uit te maken welke ophangingsarmen nu dienen voor de voorzijde dan wel de achterzijde. De achterste armen passen niet zo goed en moeten een beetje verbogen worden om in de gaatjes ter hoogte van de versnellingsbak te passen. Voor de rest heb ik de resin steekassen weggegooid nadat ik er de rubberen afdekmoffen afgesneden heb, en heb ik doorheen die moffen een gaatje geboord waardoor een metaaldraad gestoken wordt die er veel beter uitziet als steekas dan het resin onding. Daarna werden de ophangingen gemonteerd zoals voorzien. Eens ik me ervan overtuigd had dat ze symmetrisch en overal even hoog zaten, konden de wielen bevestigd worden. En zie: alle wielen raken de grond zonder dat het model staat te 'kwikkelen', en de rijhoogte is ook realistisch. Opdracht geslaagd.

Wat moet er nu nog allemaal gebeuren?

De rolbeugel moet nog voorzien worden van 2 steunen naar de achterzijde van de wagen;

de voorvleugels moeten gemonteerd worden;

achteraan moeten er aan de versnellingsbak nog 2 steunen bevestigd worden waaraan de centrale steun van de achterspoiler gemonteerd wordt;

de uitlaat moet nog gemonteerd worden;

de achteruitkijkspiegels moeten nog geplaatst worden;

en het pilotenfiguurtje moet nog geschilderd worden.

Daarna ben ik van plan om het geheel op een plaatje te zetten dat er uitziet als een stukje circuit. Maar daar krijg je op tijd en stond wel foto's van te zien. Op dit moment kan ik al tonen hoe het model er uit ziet op zijn wielen (een beetje zoals zijn Formule Ford 1600 van 1981 vind ik zelf, zo zonder vleugels):







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_19.JPG
Views:	1255
Size:	890.9 KB
ID:	17576   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_20.JPG
Views:	1189
Size:	883.6 KB
ID:	17577   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_21.JPG
Views:	1177
Size:	884.1 KB
ID:	17578   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_22.JPG
Views:	1198
Size:	884.4 KB
ID:	17579  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 10-04-2010 at 11:15.
Reply With Quote
  #9  
Old 10-04-2010, 17:03
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
...........................


Ik vind diene 1228 cc motor er anders maar aan de platte kant uitzien.

Voor de rest goe bezig.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #10  
Old 10-04-2010, 18:45
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Wat moet er nu nog allemaal gebeuren?

De rolbeugel moet nog voorzien worden van 2 steunen naar de achterzijde van de wagen;

de voorvleugels moeten gemonteerd worden;

achteraan moeten er aan de versnellingsbak nog 2 steunen bevestigd worden waaraan de centrale steun van de achterspoiler gemonteerd wordt;

de uitlaat moet nog gemonteerd worden;

de achteruitkijkspiegels moeten nog geplaatst worden.
En dat is allemaal gebeurd dus.





Het pilotenfiguurtje moet ik nog schilderen, maar ik wacht nog op de helmdecals.

Voor de rest is de Van Diemen af. De foto's van het afgewerkte model staan zoals altijd in mijn galerij.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_klaar_06.JPG
Views:	1166
Size:	565.7 KB
ID:	17582   Click image for larger version

Name:	1982_ford_f2000_klaar_08.JPG
Views:	1287
Size:	582.7 KB
ID:	17583  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 10-04-2010 at 18:50.
Reply With Quote
  #11  
Old 10-04-2010, 19:29
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Dat ging vlot. Prachtig resultaat.
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 11-04-2010, 00:50
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Guy, ik zit met een vraag;
Waarom heeft jouw model profielbanden ipv slicks of moeten dat regenbanden voorstellen. Alhoewel, dan hebben je achterste banden te weinig profiel en je voorste misschien wat te veel.

Voor de rest is dat een prachtig gebouwd modelletje.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #13  
Old 11-04-2010, 10:14
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Guy, ik zit met een vraag;
Waarom heeft jouw model profielbanden ipv slicks of moeten dat regenbanden voorstellen. Alhoewel, dan hebben je achterste banden te weinig profiel en je voorste misschien wat te veel.

Voor de rest is dat een prachtig gebouwd modelletje.
Omdat die zo in de kit zaten. En dit soort rubber is te zacht om te proberen het profiel van de voorbanden weg te schuren, je zou nooit een glad slick-profiel krijgen. Dus heb ik ervoor gekozen om het zo te laten.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 11-04-2010, 23:28
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ach zo, tja ipv alles naar de knoppen te helpen kan je inderdaad beter de bandjes laten voor wat ze zijn.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 07:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.