De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 10-02-2012, 00:51
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Newman Porsche 956C - Tamiya - 1/24

Hallo Iedereen,

Omdat ik wegens het koude en vochtige weer niet kan spuiten en daarmee niet kan overgaan tot de afwerking van de Lotus 97T, heb ik besloten om een ander project op te starten. Het gaat hier om de Newman Porsche 956C waarmee Ayrton Senna 1000km op de Nurburgring mee reed samen met Johansson en Pescarolo. Ik weet dat hier een klein maandje geleden hier ook zo een model is afgewerkt op 1/43ste door Guy "Sennake", maar deze is op 1/24. Het eerste waarmee ik begonnen ben is het aanpakken van de carrosserie. Ik gebruik namelijk de Tamiya Newman Porsche 956(#24049) als basis, maar omdat de kit de Lemans versie is en ik de versie wil maken van de 1000km van Nürburgring, moet er wel het een en ander aangepast worden. Dus heb ik er een 2 Tamiya porsche kit bijgenomen, maar deze was een Porsche 962C(Tamiya #24097 Joest Porsche 962C). Ik had me eens bevraagd bij Serge V. en die had me enkele tips gegeven en ga me op zijn uitleg en tips een ombouw doen(het is mijn eerste ombouw, dus "fingers crossed", maar ik heb er alle vertrouwen in. Ik heb spijtig genoeg geen foto's genomen van de inhoud van de doos, maar zal voor de meeste hier geen geheim zijn. Ook ben ik vergeten om een foto te nemen hoe de carrosserie er origineel uit zag, waarvoor mijn excuses. Hier enkele foto's:





Omdat de neus te bod was en dus scherper moest zijn, werd deze verwijdert bij de 956 en kwam de neus van de 962C in de plaats, omdat die neus scherper is. De pasvorm is niet perfect, maar valt met een paar aanpassingen goed mee. Hier zijn enkele foto's tot hoever ik geraakt ben.

De 962C body:



Ook werd het kofferdeksel niet gebruikt, omdat de kitversie een Long Tail is en de echte een Short Tail versie is. Dus hebben we nog een de zaag in de 962C gezet om hiervan ook het kofferdeksel te gebruiken.



En hier een dry fit van het nieuwe geheel. Aan de voozijde waar de motorkap moet aansluiten met de cockpit zit ongeveer een spleet van 2mm. Dit ga ik waarschijnlijk opvullen met gesmolten sprue om een stevig geheel te bekomen. Ik moet nadien wel de naden opnieuw inkrassen, maar dat is het minste van mijn zorgen. Ook moet de vloerplaat aangepast worden, want deze is iets te lang, dus word daar ook de zaag ingezet, maar zover ben ik nog niet. Hier alvast een paar foto's van de dry fit:









Als er iemand tips heeft, mag je me die gerust geven. Het is de eerste keer dat ik zo iets doe en kan natuurlijk alle hulp gebruiken. Alvast veel kijkplezier en tot de volgende.

Mvg,
Lesley

Last edited by eyckles; 13-05-2012 at 22:29.
Reply With Quote
  #2  
Old 10-02-2012, 09:19
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Nice!
Waarom zou je gesmolten sprue gebruiken om een gat op te vullen trouwens? Dat lijkt mij een nogal "onvoorspelbare" manier en dan heb je nog het risico dat je de body zou beschadigen door warmte. Heb je misschien van die platen plastic (Evergreen ofzo) liggen, die kan je denk ik veel beter bewerken.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #3  
Old 10-02-2012, 13:05
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Ik denk dat ik het van de gesmolten plastic verkeerd heb uitgelegd. De bedoeling is om een stukje sprue te verhitten met een aansteker tot dat je deze uit elkaar kan halen. Even laten rusten en dan tussen de spleten duwen zodat het nog een beetje kan versmelten met het plastic van de onderdelen. Ik heb plastic zoals evergreen, maar ik denk niet dat een sterke verlijming gaat geven, wat met gesmolten plastic wel het geval is. Als er iemand een ander idee heeft, laat het dan gerust weten.

Groeten,
Lesley
Reply With Quote
  #4  
Old 10-02-2012, 17:33
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Als je op deze manier wilt werken kan je het best een stuk sprue in een bekertje doen, overgieten met lijm van revell en een nachtje laten staan. S`morgens heb je dan een papje dat je gewoon kan smeren.
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 10-02-2012, 20:37
ewestra's Avatar
ewestra ewestra is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2011
Location: Lelystad
Posts: 27
Ik zou het met putty doen. De 2K putty van Tamiya werkt bij mij altijd erg goed. Ik zou de putty aan de monocoque-kant laten hechten en de aansluiting van de voorkant insmeren met Vaseline. Breng de putty ruim aan en druk vervolgens de voorkant op z'n plaats. Vasttapen en een nachtje laten drogen. Als je twijfelt kan je altijd nog een druppeltje CA erin laten vloeien. Het werken met plastic is tijdrovend en lastig in een goede pasvorm te krijgen. Succes...

Eric
Reply With Quote
  #6  
Old 11-02-2012, 00:44
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Dit ziet er een interssant project uit, mijn nieuwsgierigheid wordt geprikkeld.
Ik wil nog een ander probleem op tafel gooien, nml de koplampglazen.
Bij de 962 zijn ze meegegoten met de carrosserie, ga je ze zo laten, of bestaat de mogelijkheid dat je ze kan vervangen door die van de 956?
Ik weet nu wel niet of de koplampglazen van de 956 en de 962 dezelfde afmetingen en vorm hebben.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #7  
Old 11-02-2012, 15:28
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
@DOC: Dat van de plastic smelten met revell lijm ga ik zeker eens proberen.

@Ewestra: 2k putty van tamiya heb ik wel, maar heb dit nog niet veel gebruikt. Zou het eventueel ook niet me polyester putty kunnen?

@Nismo: De koplampglazen van de 956 passen niet in de 962C, dus heb ik eens een mail gestuurd naar Revell, omdat die in de 962C niet meegegoten zijn. Dus hopen dat ze nog reserve stukken van deze kit liggen hebben, zodat ik de koplampglazen eruit kan nemen.

Mvg,
Lesley
Reply With Quote
  #8  
Old 11-02-2012, 15:56
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Ik ben nog iets vergeten heeft er soms iemand een foto van de achterkant(diffuser), want ik weet niet of het de zelfde is van de 956? Alvast bedankt.

Mvg,
Lesley
Reply With Quote
  #9  
Old 12-02-2012, 00:01
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by eyckles View Post
Ik ben nog iets vergeten heeft er soms iemand een foto van de achterkant(diffuser), want ik weet niet of het de zelfde is van de 956? Alvast bedankt.

Mvg,
Lesley
Van de 956 waarmee Senna gereden heeft bestaan er bitter weinig foto's (ik heb er ook naar gezocht). Wat ik heb zal ik hier posten, maar er zit weinig bruikbaars bij voor hetgeen je zoekt vrees ik.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1984_porsche_956_02.jpg
Views:	176
Size:	886.2 KB
ID:	24386   Click image for larger version

Name:	1984_porsche_956_06.jpg
Views:	157
Size:	18.6 KB
ID:	24387   Click image for larger version

Name:	1984_porsche_956_07.jpg
Views:	159
Size:	38.4 KB
ID:	24388   Click image for larger version

Name:	1984_porsche_956_08.jpg
Views:	161
Size:	314.9 KB
ID:	24389   Click image for larger version

Name:	1984_porsche_956_12.jpg
Views:	141
Size:	52.0 KB
ID:	24390  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 13-02-2012, 21:40
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Hallo iedereen,

hier ben ik dan weer met een volgende update. Als eerste ben ik begonnen met verlijmen van de neus en de cockpit, wat redelijk goed ging na het aanbrengen van een paar verstevigingen langs de binnen kant. Gisteren de openingen langs boven dicht gemaakt aan de hand van seconde lijm en bloem, wat een bevredigend resultaat gaf. Omdat de neus en de cockpit niet de perfecte parsvorm hadden, heb ik een beetje(teveel natuurlijk) epoxy putty aangebracht van tamiya. Heb er al een beetje aan geschuurd, maar er zal nog een hele boel geschuurd moeten worden, zoals je wel op de photo's kan zien. Ik ben ondertussen ook aan de vloer begonnen en ben tot de conclusie gekomen dat de tamiya een low downforce tail 956 is en de versie die ik wil maken een high downforce tail is. Dus na een beetje nadenken, meten en wat hoofdkrabben en mijn eigen vervloeken, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de vloer van de 956 moet aan passen naar een vroege 962. Dus de zaag gezet in de vloer van de 956 en ook in de 962. De voorkant is al bevestigd, maar de achterkant nog niet. Omdat ik nog geen enkele foto ben tegengekomen van de achterkant en onderkant van deze auto, ga ik de diffuser van de 962 gebruiken, maar kan aangepast worden als er iemand het tegendeel beweert. Hier zijn alvast enkele foto's van mijn vorderingen. Veel kijkplezier en als er opmerkingen zijn, gelieve me dit te laten weten.













Tot de volgende update.

Mvg,
Lesley
Reply With Quote
  #11  
Old 13-02-2012, 23:27
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by eyckles View Post
Mmmm, nog een heel klein beetje finetunen met schuren denk ik
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 14-02-2012, 00:54
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Ik weet het. Ik ben er al aan begonnen maar vergt wel veel tijd.

Lesley
Reply With Quote
  #13  
Old 14-02-2012, 23:05
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Hallo Iedereen,

Na een ganse avond schuren gisteren ben ik toch al tot een redelijk goed resultaat gekomen. Er moet natuurlijk nog meer geschuurd worden, maar ik wacht op een beetje werkgerief, dat mij veel tijd gaat uitsparen. Hier zijn enkele foto:



En kleine dry fit:







Mvg,
Lesley
Reply With Quote
  #14  
Old 15-02-2012, 01:01
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Grote verbouwingswerken, en dat met een grote G.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #15  
Old 15-02-2012, 08:37
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Is je bestelling bij Revell al binnen? Ik heb ze ook gecontacteerd enkele weken geleden. Benieuwd hoe lang het zal duren. Volgens hun mail 3 weken, dus het kan nu elk moment binnen komen...

EDIT (16/02)

En inderdaad, woensdag was mijn decalvelletje mee. Zonder bescherming rechtstreeks in een grote bruine omslag...


Ziet er verder goed uit hoor. Hou vol en blijf maar lekker vloeken op jezelf
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)

Last edited by Loeten; 16-02-2012 at 20:41.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 04:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.