De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 29-12-2008, 21:34
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Hoe, ge gaat er een Ferrari van maken...?

Wat ook nog gekund had voor de spoiler supports, was eventueel plastic card, of ben ik nu aan het overdrijven?

Weer goed uw best gedaan zie ik.

Last edited by Guido; 29-12-2008 at 21:34.
Reply With Quote
  #17  
Old 29-12-2008, 22:14
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Wat ook nog gekund had voor de spoiler supports, was eventueel plastic card, of ben ik nu aan het overdrijven?
Waarom makkelijk als ... iemand anders het werk wil doen?
Het probleem is dat de achterspoiler op dit moment 'bijna 2 ton weegt' en stevige steunen nodig heeft. Ze opnieuw etsen leek mij ook de enige optie.
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!

Last edited by Gulfie; 29-12-2008 at 22:16.
Reply With Quote
  #18  
Old 29-12-2008, 23:28
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Hoe, ge gaat er een Ferrari van maken...?
De smilie bewijst dat je dit voor de grap zegt, maar voor wie zich de vraag stelt toch even dit: Ensign reed in 1976 tot en met de GP van Nederland (Ickx' eerste GP voor Ensign) in het rood, daarna werd er omwille van sponsorverplichtingen omgeschakeld naar donkerblauw (behalve nog 1 keer in de USA waar Ickx trouwens een enorme crash overleefde!). Eigenlijk zie ik die donkerblauwe livery liever dan de rode (waar eigenlijk niet veel op staat), maar de decals in de kit laten enkel de rode versie toe als het Ickx betreft. En ik had geen goesting om zelf decals bij te gaan maken, ik wil nu eindelijk eens doordoen tot het model af is. De blauwe wagen kan je wel bouwen als je de bolide van Reggazoni wil maken. Bovendien heb ik die donkerblauwe Ensign al op schaal 1/43, dus een beetje variatie kan zeker geen kwaad

Apropos, ik zeg nu wel dat de decals alleen de versie van de GP van Nederland voorzien, maar dat is zelfs niet eens correct want er ontbreken er nog 2. Op de foto hieronder zie je een groene pijl die wijst naar 2 sponsors die niet in de kit zitten en waarvan ik me afvraag over welke sponsors het gaat zodat ik ze kan vervolledigen. De onderste lijkt me "Ferrodo" te zijn, maar van de bovenste gele kan ik niets maken. Iemand een idee?



Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Wat ook nog gekund had voor de spoiler supports, was eventueel plastic card, of ben ik nu aan het overdrijven?
Awel, ik heb voor de aardigheid de achterspoiler eens op zo'n precisie-weegschaal gelegd (dat heb je wel nodig als je regelmatig via Ebay verkoopt) en dat ding weegt 20g. Dat lijkt misschien niet veel, maar als je weet dat een gemiddelde plastic 1/20 F1 zo'n 80g weegt is dat toch al een kwart van het totaalgewicht en dat is voor een plastic steun te zwaar vrees ik. Niet dat het zal breken, maar ik kan me voorstellen dat hij toch wat scheef zou kunnen hangen, zeker als je weet dat de juiste vorm van de steun bovenaan nog smaller is dan het foto-ets deel. Ik heb de vorm ongeveer geschetst op de foto hieronder, en de groene stippellijn stelt daarbij een stangetje voor dat de boel moet ondersteunen...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	sponsors.jpg
Views:	623
Size:	395.3 KB
ID:	12323   Click image for larger version

Name:	steun.jpg
Views:	594
Size:	285.9 KB
ID:	12324  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #19  
Old 29-12-2008, 23:54
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ik zei het inderdaad voor de grap - 't was "ne rooie", vandaar.

Ja hallo kroket, voor dat gewicht is plastic card inderdaad onvoldoende.

Zal eens op zoek gaan in mijn boeken om te zien of er iets gelijkaardigs op andere wagens evt. terug te vinden is.

Last edited by Guido; 29-12-2008 at 23:54.
Reply With Quote
  #20  
Old 30-12-2008, 00:07
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
rally rally rally ...
 
Join Date: Dec 2003
Location: Landen
Posts: 1,187
Lijkt fel op het AP Lockheed logo:

__________________
www.rallyfoto.be
Reply With Quote
  #21  
Old 30-12-2008, 00:15
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Dat zou inderdaad goed kunnen. Als ik me niet vergis zitten Ferrodo en AP in dezelfde industriele group ...
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #22  
Old 30-12-2008, 00:16
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
rally rally rally ...
 
Join Date: Dec 2003
Location: Landen
Posts: 1,187
Voilą.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ensign1.JPG
Views:	205
Size:	188.0 KB
ID:	12325   Click image for larger version

Name:	ensign2.JPG
Views:	231
Size:	184.1 KB
ID:	12326   Click image for larger version

Name:	ensign3.JPG
Views:	643
Size:	98.2 KB
ID:	12327   Click image for larger version

Name:	ensign4.JPG
Views:	198
Size:	131.9 KB
ID:	12328  
__________________
www.rallyfoto.be
Reply With Quote
  #23  
Old 30-12-2008, 00:32
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Geweldige foto's!! Bedankt Juha! En de sponsor is er "bats op"!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #24  
Old 30-12-2008, 00:38
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ik heb in een van mijn boeken een foto gevonden van dezelfde wagen, maar dan bestuurd door Chris Amon in Monaco '76. Helaas staat er een compleet andere sponsor op.

Let wel, het eerder geposte logo is "inverse": zwarte letters op gele achtergrond, terwijl het gele letters zijn op een zwarte achtergrond. Ook het lettertype zou toch moeten geverifieerd worden - maar bon, niks dat jullie niet wisten.

Reply With Quote
  #25  
Old 30-12-2008, 19:32
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Je zou Ferrodo ook kunnen veranderen in Ferrari Hé
Wat je hier weer laat zien is perfectumondo, Bro
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #26  
Old 02-01-2009, 21:42
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Zo, de feesten zijn alweer achter de rug zodat we onze geliefkoosde hobby weer kunnen oppikken: het "plekken".

De decal is ondertussen ontworpen en afgedrukt op mijn laserprinter. Het resultaat mag er zijn, maar het had beter gekund. Maar hij doet wat hij moet doen: overtuigen vanop een afstand. Ik heb er geen foto van genomen, maar je ziet hem vanzelf verschijnen als ik ga beginnen decals te zetten op de body.

De schokdempers dan. In de kit zitten 4 white metal dempers die je de moed zouden laten verliezen als je ze bekijkt. Beide gegeoten helften passen niet op elkaar wat ervoor zorgt dat je enorm veel schuurwerk zou hebben om er een iet of wat aannemelijke demper van te maken. Ik besloot dus om alleen de beide uiteinden te behouden, die te ontdoen van hun braam en ze te schuren en polishen tot het blanke metaal voldoende blinkt om te overtuigen zonder te spuiten. Tussen beide uiteinden bevestigde ik een dun stukje aluminium buis waarover een dikker buisje geschoven werd. Dat was de demper. Daarna draaide ik wat soldeertin rond de dikkere buis tot ik een overtuigende veer kreeg. Vervolgens werd alles gemonteerd en de nieuwe schokdemper was klaar. Op de foto zie je bovenaan de originele demper die nog aangepakt moet worden, en onderaan de aangepaste. Toch wel een duidelijk verschil lijkt me...



Daarna was het de beurt aan de voorste schokdempers die een iets andere vorm bezitten. Het principe bleef hetzelfde, alleen was de te bereiken vorm anders. Op de foto zie je bovenaan de 2 afgewerkte achterste schokdempers, daaronder de afgewerkte voorste dempers, en onderaan de originele voorste dempers die ik zoals je ziet niet eens gebruikt heb.



Het dashbord werd zilver gespoten, de details moeten er nog op aangebracht worden. Jammer genoeg heeft de eigenaar van de Ensign waarvan ik referentiefoto's bezit het ganse dashbord vervangen door een modern exemplaar met digitale aflezing, waar ik dus niets aan heb. Het zal dus voornamelijk giswerk worden.



Het stuur werd semigloss black gespoten. Nu moet het centraal gedeelte afgeplakt worden en kan het stuurwiel zelf gespoten worden met Gulfie's faux fabric spray...



Eigenlijk was ik dat ook van plan met de kuipstoel, maar die moet een desert sand kleurtje krijgen en ik weet niet of ik die kleur nog kan over de faux fabric structuur kan spuiten. In elk geval heb ik al eens een mistlaagje desert sand gespoten om te zien hoe de stoel er zou uitzien als ik hem zonder structtur zou bouwen. Aan de zijkanten moeten er in elk geval nog sleuven in gemaakt worden waardoor de heupgordels steken. Dit is dus nog maar een test. Misschien kan Gulfie wat raad geven?

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_21.JPG
Views:	1612
Size:	474.9 KB
ID:	12417   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_22.JPG
Views:	524
Size:	576.2 KB
ID:	12418   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_23.JPG
Views:	508
Size:	298.2 KB
ID:	12419   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_24.JPG
Views:	507
Size:	269.6 KB
ID:	12420   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_25.JPG
Views:	516
Size:	272.5 KB
ID:	12421  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 03-01-2009 at 23:37.
Reply With Quote
  #27  
Old 02-01-2009, 21:43
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De body die eerder al een mistcoat ontvangen had, kreeg ondertussen 2 wet coats. Dat lijkt me voldoende te zijn, zeker als je weet dat er na het plaatsen van de decals nog vernis overheen gaat.

Ik laat de body nu doordrogen, want het windscherm moet nog glanzend zwart gespoten worden boven de panel line; dat zal dus weinig problemen opleveren qua afplakken. Maar ik wil er wel zeker van zijn dat bij het verwijderen van de masking tape de rode verf niet mee loskomt, dus vandaar dat ik alles nog wat laat drogen.









Ook onderaan werd de home made plastic bodem aluminiumkleurig gespoten, zowel aan de buitenzijde als aan de binnenzijde. Later wordt ook de cockpit aan de binnenzijde in dezelfde kleur geschilderd uiteraard. En de bodem van de wagen ook.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_26.JPG
Views:	528
Size:	270.9 KB
ID:	12422   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_27.JPG
Views:	502
Size:	260.7 KB
ID:	12423   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_28.JPG
Views:	514
Size:	272.6 KB
ID:	12424   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_29.JPG
Views:	506
Size:	250.8 KB
ID:	12425   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_30.JPG
Views:	719
Size:	303.5 KB
ID:	12426  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 04-01-2009 at 00:24.
Reply With Quote
  #28  
Old 02-01-2009, 21:43
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het motorblok werd in zijn gun metal basiskleur gezet. Nu kan de detailmontage en -schildering aanvatten.





De achterspoiler werd gespoten met Testor's aluminium. Na het aanbrengen van de sponsors wordt er ook nog vernis overheen gespoten.





Dat geldt ook voor de voorste spoiler, die ik voor de fun even gedryfit heb op de neus (niet helemaal omdat ik bang ben dat ik anders de onderdelen niet meer loskrijg)...



Wel, zover staan we nu. Gezien het feit dat ik nog een volle week verlof heb zal je ongetwijfeld nog meer updates mogen verwachten...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_31.JPG
Views:	561
Size:	252.7 KB
ID:	12382   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_32.JPG
Views:	552
Size:	262.3 KB
ID:	12383   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_33.JPG
Views:	572
Size:	254.0 KB
ID:	12384   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_34.JPG
Views:	560
Size:	242.2 KB
ID:	12385   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_35.JPG
Views:	523
Size:	290.7 KB
ID:	12386  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #29  
Old 02-01-2009, 22:21
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Eigenlijk was ik dat ook van plan met de kuipstoel, maar die moet een desert sand kleurtje krijgen en ik weet niet of ik die kleur nog kan over de faux fabric structuur kan spuiten. In elk geval heb ik al eens een mistlaagje desert sand gespoten om te zien hoe de stoel er zou uitzien als ik hem zonder structtur zou bouwen. Aan de zijkanten moeten er in elk geval nog sleuven in gemaakt worden waardoor de heupgordels steken. Dit is dus nog maar een test. Misschien kan Gulfie wat raad geven?
Voor andere kleuren dan zwart is er de 'Scale Fabric grijs' Deze kleur is eigenlijk een 'primer kleur' die met andere kleuren overspoten kan worden.

De commerciėle bussen zijn vanaf volgende week klaar.
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #30  
Old 02-01-2009, 22:25
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Maar ik wil er wel zeker van zijn dat bij het verwijderen van de masking tape de rode verf niet mee loskomt, dus vandaar dat ik alles nog wat laat drogen.
Waarom de truck met de tape en de jeansbroek niet en dan de boord met liquid paint mask? Da's 100% risico vrij ...
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.