De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #226  
Old 09-08-2005, 15:17
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally Posted by MFahrer
Ok,

Ik ben eventjes naar huis geweest over de middag maar ik heb me kunnen inhouden. De stickertjes drogen goed, maar ik ga ze met rust laten tot na 16.00.

Als ik dus vandaag de eerste laag leg en morgen een tweede (weer dun?) dan kan ik hem donderdagnamiddag al "bepampelen"? Want de body moet nog op de chassis gemonteerd worden, het lexan interieurtje moet er nog in en zo...

Hopelijk is dat een haalbare "droog-periode"! De auto moet echt testrijden, tis een volledig nieuw concept, dus er moet nog superveel afgesteld worden.

G.

G.
Kan je hem niet testrijden zonder body of met een andere body?
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #227  
Old 09-08-2005, 15:27
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Dat is het hem net... de wegligging verandert zo erg door er een andere body op te zetten... Normaal rij ik met een BMW 320i Gr. 5 in die klasse maar de 935 is een stuk korter, lichter, lager en breder... dus die zou wel beter moeten presteren... maar het (volledig instelbare) chassis moet zo goed mogelijk op body afgesteld worden. En dat kan je alleen doen door met gans de wagen te testen en af te regelen...

Er zijn héél wat misverstanden rond 1/24 scaleracing blijkbaar.

G.
__________________
Reply With Quote
  #228  
Old 09-08-2005, 18:00
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by MFahrer
...

Er zijn héél wat misverstanden rond 1/24 scaleracing blijkbaar.

G.
Of misschien kennen we er helemaal niets van.

Als je een oude oven hebt, kan je het droogproces nog altijd versnellen. Model op zo'n 30° gedurende 10 min. helpt zeker en de plastiek is er tegen bestand. Is ie nog niet droog (wat bijna zeker het geval zal zijn) kan je evt. nog eens 10 min extra doen. En zo verder kijken hoe het droogproces kan versneld worden. Op eigen risico natuurlijk. Wat je kan doen om te verifiëren of ie wel droog is, is een stuk plastiek uit de scrapbox meevernissen. Je kan dan daar "gaan voelen" of ie droog genoeg is, alvorens de echte kas letterlijk én figuurlijk aan te pakken.

Ik weet niet welke vernis je gebruikt - is het die van Gunze die Sennake ook gebruikt? - maar ik vermoed dat ie na 24 uur wel grijpbaar moet zijn (heb er zelf nog niet mee gewerkt.) Mijn Corolla WRC is met een Tamiya spuitbus gespoten en na 24 uur ben ik beginnen decallen, daarom dat ik denk dat 24u op kamertemperatuur genoeg moet zijn.
Reply With Quote
  #229  
Old 11-08-2005, 10:40
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
@Sennake kan je na het gebruiken van de Tamiya compound en wax nog steeds je model voorzien van een laag vernis zonder problemen te verkrijgen.
Grtz Vinnie.
Reply With Quote
  #230  
Old 11-08-2005, 11:02
kulgan kulgan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2003
Location: Asse
Posts: 386
Misschien een domme vraag, maar kan je eigenlijk gewone autopolish gebruiken om de lak op te blinken?
Reply With Quote
  #231  
Old 11-08-2005, 12:07
Clubman Clubman is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2005
Posts: 417
Quote:
Originally Posted by kulgan
Misschien een domme vraag, maar kan je eigenlijk gewone autopolish gebruiken om de lak op te blinken?
Op 1/43 modellen in PU en Metaal gebruik ik autolak uit spuitbus.

na het drogen slis ik die met water en een 2000.

Daarna hele fijne compound en Johnson wax (voor meubelen !)

Geeft een piekfijn resultaat , alleen moet je oppassen bij het slissen niet door de lak te gaan .

Succes !
Reply With Quote
  #232  
Old 11-08-2005, 12:09
Clubman Clubman is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2005
Posts: 417
Quote:
Originally Posted by MFahrer
Er zijn héél wat misverstanden rond 1/24 scaleracing blijkbaar.

G.
Interesseert me anders wel !

Waar doe je dat dan ?
Reply With Quote
  #233  
Old 18-08-2005, 11:51
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Decals van Renaissance

Hallo collega bouwers


Hier misschien een wat vreemde vraag... Ik was twee weken eleden in Zwitserland bezig aan de afwerking van mijn Peugeot 206 WRC versie Thiry in Condroz Rally (Tamiya). Toen ik de decals (die van Renaissance waren) erop plaatste, bleken die amper te blijven "kleven". Vaak kwamen ze de dag nadien gewoon los. Ik heb dit proberen op te lossen door er met de haardroger op te blazen. Iets wat behoorlijk goed lukte. Terug thuis heb ik me dan een flesje sol aangeschaft en nu zit alles stevig op zijn plaats. Vanaf nu steeds afwerken met sol dus.

Maar de vraag is nu: waaraan ligt dit? Was de auto te "vettig" van mijn handen bvb hoewel hij is dreft gezeten heeft... Lag het aan de hoogte 1500m(haha no way zekers??) De warmte misschien (< 25°).

Ik heb dit dus nog nooit gehad met de reguliere decals van tamiya...


Groeten!
Reply With Quote
  #234  
Old 18-08-2005, 12:09
Clubman Clubman is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2005
Posts: 417
Te lang in het water laten liggen misschien ?

Sol en Set lost dat wel op !
Reply With Quote
  #235  
Old 19-08-2005, 16:47
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Clubman
Te lang in het water laten liggen misschien ?

Daar had ik nog niet aan gedacht, zou dus best wel kunnen... Hoewel, tot 10 tellen zegt men toch?? Nu ja, ondertussen is alles in orde geraakt, gelukkig maar...
Reply With Quote
  #236  
Old 19-08-2005, 17:11
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Loeten
Daar had ik nog niet aan gedacht, zou dus best wel kunnen... Hoewel, tot 10 tellen zegt men toch?? Nu ja, ondertussen is alles in orde geraakt, gelukkig maar...
Tot 10 tellen? Heb je ervanaf moeten trekken dan? Alles hangt af van de temp van het water enz. Het ideale moment is wanneer de decals net beginnen te lossen. De lijm die er op het decalblad zit, moet er immers meevanaf komen.
Reply With Quote
  #237  
Old 19-08-2005, 17:29
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Loeten
Daar had ik nog niet aan gedacht, zou dus best wel kunnen... Hoewel, tot 10 tellen zegt men toch??
Dat lijkt mij eerder een geval van "niet lang genoeg gewacht" dan. Elk decalblad reageert verschillend, zodat je geen vaste tijd kan plakken op het ideale moment om de decal op het model te zetten. Zoals Huudo al zei : het ideale moment is wanneer de decal juist begint te lossen. Dat kàn soms na 10 tellen zijn, maar soms duurt het ook minuten...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #238  
Old 20-08-2005, 14:12
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Huudo
Tot 10 tellen? Heb je ervanaf moeten trekken dan? Alles hangt af van de temp van het water enz. Het ideale moment is wanneer de decals net beginnen te lossen. De lijm die er op het decalblad zit, moet er immers meevanaf komen.

Haha, neej, heb het er niet vanaf moeten trekken hoor, gewoon lichtjes schuiven zoals ik altijd bij tamiya (zonder problemen) deed. Ook de temperatuur was goed, maar het was geen leidingwater zoals bij ons, maar bergwater. Is altijd speciaal want na twee weken wassen in dat water ben ik mijn wrat op mijn voet kwijt...

Ik vermoed ondertussen dat het iets met vettigheid te maken heeft... De auto was wel in zeepsop geweest, maar niet meer na het schilderen van enkele details op het koetswerk. Meestal was ik tussendoor enkele keren mijn handen met dreft want bij warm weer zweet ik vlug. Toen heb ik het niet gedaan en was het koetswerk waarschijnlijk beetje vettig...

Nu ja, het was niet zo dat alle decals loslieten, maar gewoon enkele, vaak soms de kleinere...

Maar de tip om te wachten tot ze zelf loslaten ga ik zeker nu steeds toepassen. Was echt wel zenuwslopend want op den duur kon je nergens nog je vingers plaatsen...

Alvast dank voor de uitleg.
Reply With Quote
  #239  
Old 22-08-2005, 09:13
Mother Goose's Avatar
Mother Goose Mother Goose is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jun 2004
Location: LIER
Posts: 81
Getinte ruiten

Vraagje voor jullie. Hoe kan ik op de beste manier ruiten tinten? Was al ne keer gaan kijken op Automotive en daar gaven ze aan iemand de raad om ne keer langs te gaan in een garage. Daar zou je dan moeten vragen naar overschot van film dat zij hebben liggen. Is dat wel haalbaar? Ik bedoel is dat niet te dik om te gebruiken bij modelbouw? Is er buiten dit geen beter optie?
__________________
Carper Denier

Last edited by Mother Goose; 22-08-2005 at 09:14. Reason: verkeerde spelling
Reply With Quote
  #240  
Old 22-08-2005, 09:52
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Bij Tamiya kan je alle kleuren "clear" bekomen. Voor getinte ruiten wordt groen en smoke het meest gebruikt. Gewoon met de verfborstel aanbrengen raad ik wel af, omdat het zo goed als onmogelijk is om grote oppervlakken zonder strepen te bedekken. Met een airbrush is het perfect te doen. Vergeet ook niet om de verf voldoende te verdunnen omdat je ruiten anders veel te donker worden. Ik heb lang geleden deze methode gebruikt om de ruiten van een Vectra te bewerken en verzuimde toen ook om de verf te verdunnen en dat is de reden waarom ze er zo donker uitzien :

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.