De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 03-01-2006, 02:01
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
Ik volg Sennake volledig in zijn redenering, mooie conclussie is dat !
Het leerproces kan je inderdaad veel sneller doorlopen dan vroeger. Vroeger zat je eerst een aantal jaren te klooien, dan leerde je iemand kennen met dezelfde interesses en je leerde elkaar het één en ander. Een jaar of 5 later de eerste stappen gezet in een modelbouwclub, en daar is zijn mijn ogen ECHT opengegaan, en mijn zelfbeeld van ervaren rot gesmolten als sneeuw voor de zon. En nog een 4 tal jaar later begon het internet zijn intrede te maken, en was het hek helemaal van de dam.
Men kon er ervaring opdoen van mensen die al 20 jaar met van alles en nog wat zaten te experimenteren, en dat gewoon op het net smeten ! M.a.w. een paginatje tips lezen, bespaarde je ettelijke jaren trial and error procedures.
Eigenlijk zouden we eens iemand moeten begeleiden bij zijn eerste kit van A tot Z, zonder dat we ook maar een vinger toesteken aan zijn model. En dan kijken of die erin slaagt om een quasi perfect model af te leveren. Indien wel, dan zouden we kunnen stellen dat indien de winkelier de jeugd zou bijstaan met raad en daad, het aantal "afvallers" zou dalen.
Het feit is, denk ik, dat dankzij internet, we plotseling enkele twintigers zullen zien verschijnen op beurzen die de ouwe rotten in het vak gaan voorbijsteken, en dat zou eigenlijk een zéér goede zaak zijn, want dan is opvolging verzekert in de modelbouwwereld, maar ten tweede, zouden de ouwe rotten zèlf nog beter kunnen worden!
Reply With Quote
  #17  
Old 03-01-2006, 02:02
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Huudo
En als de meester het zegt. Ik zat er pal op, verwende bouwers en geen geduld.
Klopt Huudo

Quote:
Originally Posted by Huudo
Waarom eens geen easykit meenemen naar school en tonen aan de kinderen die een gezonde interesse hebben.
Als ze een stuk of wat van die dingen gebouwd hebben, groeien ze automatisch wel door als ze het in zich hebben.
Hmmm dit in de lespakketten steken? Effe naar de directie bellen en vragen of ik 8 stuks mag aankopen. Iedereen krijgt een model en bouwt hem na, maar moet er wat van zijn eigen insteken (ik haat het immers dat iedereen hetzelfde maakt, net kopiewerk)...

Neej ik weet wat je bedoelt. Misschien eens tijdens een speeltijd of middagpauze een soort voorbeeld houden of zo. Geïnteresseerden kunnen komen kijken wat ik zoal doe tijdens mijn vakanties... Geen slecht idee. Alleen hoor ik de ouders alweer komen: "den onzen wil nu bouwdozen maken omdat zijne meester da heeft gezegd en da kost verdikke geld hoor." Jah, ik geef les bij de boeren en die zitten echt wel op hun geld hoor. (Hopelijk kwets ik nu niemand hiermee, maar das wel een vaststelling)

Ik ga er toch eens over nadenken... Ze hebben trouwens ook het schaken en dammen opnieuw ingevoerd bij ons als alternatief voor de niet-voetballers.
Reply With Quote
  #18  
Old 03-01-2006, 02:04
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake
De discussie hier, en vooral dan het standpunt van Huudo, leunt erg dicht aan bij het editoriaal van het recentste nummer van Tamiya Modeling Magazine. Daar neemt de auteur het ook op voor de simpele kit, zonder veel aftermarket sets en/of alternatieve decalsheets die de kostprijs opdrijven tot 3 keer zoveel als de "naakte kit". En raar maar waar (en ik spreek hier tegen mijn eigen winkel) ligt de zere plek volgens hem vooral bij ons, de modelbouwfora....

enz.
De schuld ligt totaal niet bij de fora. De fora vervangen immers voor en groot gedeelte de erg druk bezochte modelbouwclubs van 30 jaar geleden. Was de redacteur toen al modelbouwer??
Mijn eerste bezoekje aan de locale club hier - een zeer belangrijk detail daarbij was dat ik meegenomen werd door mijn helaas veel te vroeg overleden gebuur en modelbouw mentor - dateert van 1980, net 13 jaar geworden was ik toen. Man man man, de modellen die de modelbouwers daar toen meebrachten - vacu-form Phantoms!! op 1/32ste - tot in de diepste details uitgewerkt... Heb ik me toen omgekeerd en gezegd, dat kan ik niet? Neen, wat wel gebeurde was dat mijn begeleider zei, ge moet maar veel oefenen, dan kunt ge dat later ook zo goed. Ik heb veel geoefend en toen ik als autobouwer de draad weer terug opnam, ben ik ook daar blijven oefenen, en veel naar wedstrijden gegaan en dikwijls geen prijs gehad, maar ik ben blijven oefenen en toen was het 'Pats, boem, eerste prijs'. Dat is een tijdje zo doorgegaan, tot de fun van altijd in de prijzen te vallen er een beetje af was. Nu doe ik geen wedstrijden meer.

Het zijn dus niet de fora op zich die de jongeren afschrikken, maar wel de gebruikers die hun neus ophalen als er eens een jonge kadé iets komt tonen en er dan niet op replyen of slechte commentaar geven of een model de grond inboren. Dat werd vroeger in de club ook niet gedaan en hoort ook op het internet niet. Ik denk dat we het op DePaddock redelijk goed doen wat dat betreft en jongeren aanmoedigen hoort er zeker bij - ook al zijn de modellen niet top - het is wel zo motiverend. Daarom ook dat ik hier steeds RMR - "Rechtvaardige Modelbouw Rechter" tracht te spelen, door open feedback te geven aan de mannen die op een iets lager niveau staan. Aan hun dan om er iets mee te doen of niet.

En dat wil nog niet zeggen dat ik geen super deluxe modellen meer kan/mag maken. Maar af en toe eens een OOB "Out Of ze Box" ertussen werkt zeker zo inspirerend, om dan enkele modellen later weer eens vet uit te pakken met een super modelleke.

Last edited by Guido; 03-01-2006 at 02:07.
Reply With Quote
  #19  
Old 03-01-2006, 02:05
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
Wij hebben aan onze stand op de expo te Jabbeke eens 2 gasten gehad die kwamen kijken en zelf bouwden samen met de leraar in de middagpauze. Ze hadden dus op school een modelbouwclub met lokaaltje, en die gasten waren echt wel gebeten door het virus. Ik weet wel niet welke school dat precies was, maar ik meen mij te herrineren dat de directie dit soort activiteiten promote tijdens de opendeurdag omdat jonge gasten dat een "coole" school zouden vinden en naar zijn school zouden komen les volgen.
Reply With Quote
  #20  
Old 03-01-2006, 02:13
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik kan je maar gedeeltelijk gelijk geven Huudo. Ik denk dan ook dat onze voorbeeldfunctie die we op ons forum hebben eerder een uitzondering is dan de regel. Inderdaad doen we er hier alles aan om jonge modelbouwers te motiveren en begeleiden om beetje bij beetje hun modelbouwkennis en -kunde op te schroeven. Tot daar : helemaal akkoord. Ik zou beschaamd zijn als ik het tegendeel zou moeten toegeven.

Maar jammer genoeg is het bijlange overal niet zo. We kunnen alleen voor onze eigen gevel vegen natuurlijk, maar het globaal forum-effect is iets waarop we geen impact hebben. En ik heb al wat fora gezien hoor, waar jonge beginnelingen uitgelachen of zelfs weggevaagd worden... Qua motivatie kan dat tellen... Bon, of je nu de vinger moet wijzen naar de fora, hun moderatoren of de posters laat ik in het midden.

Kijk, wat je aanhaalde over die club en je leermeester kan perfect vervangen worden door ons forum en de regelmatige meetings. Doen we ook en daar ben ik blij om. Maar dat we eerder uitzondering zijn dan regel kunnen we alleen maar betreuren, en tegelijkertijd kunnen we er ook fier op zijn natuurlijk.

Om maar te zeggen : jij hebt gelijk als je stelt dat De Paddock de motivatie van de jongeren zeker opkrikt of dat tracht te doen.

De auteur van TMM heeft gelijk als hij stelt dat het in het algemeen de fora zijn die de jongeren de moed doen verliezen, de grote talenten uitgezonderd.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 03-01-2006 at 02:15.
Reply With Quote
  #21  
Old 03-01-2006, 02:22
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake
Ik kan je maar gedeeltelijk gelijk geven Huudo. Ik denk dan ook dat onze voorbeeldfunctie die we op ons forum hebben eerder een uitzondering is dan de regel. Inderdaad doen we er hier alles aan om jonge modelbouwers te motiveren en begeleiden om beetje bij beetje hun modelbouwkennis en -kunde op te schroeven. Tot daar : helemaal akkoord. Ik zou beschaamd zijn als ik het tegendeel zou moeten toegeven.

Maar jammer genoeg is het bijlange overal niet zo. We kunnen alleen voor onze eigen gevel vegen natuurlijk, maar het globaal forum-effect is iets waarop we geen impact hebben. En ik heb al wat fora gezien hoor, waar jonge beginnelingen uitgelachen of zelfs weggevaagd worden... Qua motivatie kan dat tellen...

Kijk, wat je aanhaalde over die club en je leermeester kan perfect vervangen worden door ons forum en de regelmatige meetings. Doen we ook en daar ben ik blij om. Maar we eerder uitzondering zijn dan regel kunnen we alleen maar betreuren, en tegelijkertijd kunnen we er ook fier op zijn natuurlijk.

Om maar te zeggen : jij hebt gelijk als je stelt dat De Paddock de motivatie van de jongeren zeker opkrikt of dat tracht te doen.

De auteur van TMM heeft gelijk als hij stelt dat het in het algemeen de fora zijn die de jongeren de moed doen verliezen, de grote talenten uitgezonderd.
Maar zijn het niet enkel de "(grote) talenten" die ermee blijven doorgaan tot ze niet meer kunnen? Ik heb vroeger anders ook getennist en gitaar gespeeld... Is dat niet altijd en overal zo, in iedere tak, zowel professioneel als hobby? Als ge echt gebeten zijt, maakt het toch allemaal niet uit, en kom je automatisch in de juiste context terecht? Precies omdat je gebeten bent en het in je draagt en er naar op zoek gaat, naar de juiste context. Een passie zit toch veel dieper dan een gewoon internetschermpje?
Ook in onze club werden er soms gasten weggelachen, maar ze bouwen nog steeds hoor - en goed, in een andere club (lees op een ander forum).
Reply With Quote
  #22  
Old 03-01-2006, 02:25
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Huudo
Maar zijn het niet enkel de "(grote) talenten" die ermee blijven doorgaan tot ze niet meer kunnen? )
Tuurlijk, dat is een natuurwet zelfs!

Maar het internet in het algemeen en de modelbouwfora in het bijzonder hebben dat natuurlijk selectieproces versneld en tegelijkertijd hierdoor de basis versmald en het topniveau verhoogd. Of dat nu goed of slecht is laat ik in het midden.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #23  
Old 03-01-2006, 02:28
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Effe tussendoor : ook ik ben begonnen met een Tamiya Porsche 956 (toen ik de draad weer oppikte na mijn studies uiteraard want in 1970, mijn beginjaar, bestond die Porsche nog niet eens)...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #24  
Old 03-01-2006, 02:29
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake
Tuurlijk, dat is een natuurwet zelfs!

Maar het internet in het algemeen en de modelbouwfora in het bijzonder hebben dat natuurlijk selectieproces versneld en tegelijkertijd hierdoor de basis versmald en het topniveau verhoogd. Of dat nu goed of slecht is laat ik in het midden.
Dan zijn we akkoord.

Laten we dan trachten hier de basis wat te verbreden. Ik zie dat een beetje als mijn missie -> zie ook onze activiteiten op de afgelopen race&tuning beurs. De hobby naar buiten dragen, naar een publiek dat er niet zo vertrouwd mee is, het wel kent, maar niet echt in zit. Als iedere betere modelbouwer in zijn leven iemand kan "opleiden" tot een goeie, zijn we toch goed bezig, allez, da's ook een beetje mijn drijfveer als modelbouwer.
Reply With Quote
  #25  
Old 03-01-2006, 02:31
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake
Effe tussendoor : ook ik ben begonnen met een Tamiya Porsche 956 (toen ik de draad weer oppikte na mijn studies uiteraard want in 1970, mijn beginjaar, bestond die Porsche nog niet eens)...
de enige foto die ik nog heb van mijne 956, toen ie nog in goede staat was.



Dit moet wel eens van de meest drukke threads zijn van de afgelopen tijd hier, 33 views slechts en al 24 replies!
Reply With Quote
  #26  
Old 03-01-2006, 02:35
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
Het is volgens mij inderdaad zo, dat men zowel in clubs of op het net, mensen heeft die het leuk vinden beginners af te breken. Gelukkig niet op dit forum, en dat is ook de enige reden dat ik hier al een jaar of 2 op dat forum blijf plakken. De sfeer is hier prachtig, en er wordt niemand weggepest. Het is een goeie zaak iedereen te begeleiden in het proces om het beste uit zichzelf te halen. Niet iedereen is gezegend met dezelfde talenten, maar iedereen kan wel het onderste uit de kan proberen te halen.
Daarom doe ik ook niet mee aan wedstrijden (ik zou zowiezo niet winnen ook). Ik bouw voor mezelf, en ben zéér kritisch t.o.v. mijn eigen werk (waardoor ik al meer wagens weer heb afgebroken om te herbouwen), omdat ik bouw voor mezelf, en ik me niet hoef/wil meten met anderen. Ik zie ook wel of iemand betere modellen maakt dan de mijne, wat heuglijk is, want dan kan ik van die mens nog wat bijleren. Daar heb ik geen incompetente jury voor nodig... Maar dat is weer een andere discussie.
Reply With Quote
  #27  
Old 03-01-2006, 20:39
HF_INTEGRALE's Avatar
HF_INTEGRALE HF_INTEGRALE is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: In Flanders Fields
Posts: 365
Er moeten mij toch ook enkele zaken van het hart na het lezen van jullie talrijke reacties :
Ten eerste : geen interesse door de jeugd : toen wij 'klein' waren bouwden we Bugatti's en Bentley's van Matchbox, toen we iets ouder werden, waren het Esci's, Revell's en Monogram's en nu we 'volwassen' zijn, bouwen we modellen van Tamiya, Hasegawa, Fujmi in Plastic en Modeller's en Studio 27's in Resin en noem maar op ... keuze zat !!! En het liefst pakken we nog uit met Photo-etch parts, scratchbuilding en bla bla bla.
Da's wat we noemen : 'evolutie'. 'k Moet den eerste kleine nog tegenkomen die direct bv. een Peugeot 307 WRC van Tamiya tot een goed eind brengt [en met tot een goed eind bedoel ik : in ONZE (ervaren modellers) ogen]. Is het niet : als die kleine maar gelukkig is ?
Kijk maar eens naar wat vrachtwagenbouwers doen met een 'standaard'-doos (ge zult nog serieus achterovervallen).
Ten tweede : wat is hier eigenlijk de bedoeling ? Jongeren 'warm' maken voor de 'modelbouwkunst' ? Jongeren die écht geïnteresseerd zijn in modelbouw vinden hun weg wel in de jungle. Diegenen die niet willen (of kunnen of watdanook) gaan het hier zeker niet lezen, want ze zitten of voor den TV, hunne iPod, PlayStation/XBox or whatever.
Die zaken bestonden gewoonweg niet toen wij 'jong' waren.
Da's gewoon evolutie. PlayMobil en Lego zien ook hun verkoopcijfers achteruit gaan (om er maar enkele te noemen).
Het belangrijkste wat ik (denk ik toch) wil zeggen is : modelbouwen is èn blijft een individuele zaak -of je het nu in clubverband doet of niet- en je kan wel je licht opsteken via collega-bouwers, of via een forum zoals dit ... uiteindelijk moet je ZELF je model kiezen, starten, opbouwen, afwerken en presenteren. En zoals het spreekwoord zegt : al doende leert men. ('k spreek uit ervaring, want ik heb ook al menig model vern#§kt). Een collega van me schaakt enorm graag en zit in zo'n club en zo, en daar stellen ze net hetzelfde vast : geen interesse van 'jonge' gasten.
Maar laat hij daarvoor het schaken ... ?
'k Zou zo zeggen 'Keep up the good work ...'
Regards,
555

Last edited by HF_INTEGRALE; 05-01-2006 at 14:46.
Reply With Quote
  #28  
Old 03-01-2006, 21:33
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
Het is niet omdat men constateert dat de jeugd in iets niet meer geïnteresseerd is, dat men zelf zou moeten stoppen met de hobby (want dat is toch een beetje wat je vertelt) Al ben ik de laatste op aarde die modelbouwt, voortdoen zal ik!

We zijn gewoon eens aan het brainstormen HOE het komt dat de jeugd minder interesse heeft, en WAT we er bijvoorbeeld kunnen aan doen. Al was het maar om het plezier eens over iets te kunnen discussiëren. De paddock gaat hier nog veranderen in een debatclub
Reply With Quote
  #29  
Old 03-01-2006, 21:40
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Allemaal goed en wel, maar je mag de kracht van een forum (en het internet) in het algemeen niet onderschatten.
Ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik ongeveer 3 jaar geleden de draad opnieuw heb opgepikt na een onderbreking van bijna 25 jaar. In die tijd was ik inderdaad Matchboxen en Airfixen aan het bouwen, gewoon omdat ik aan niks anders kon geraken. Ik kocht mijn kits bij de gazettenverkoper in het dorp waar ik woonde, en ik moest de kits die hij in huis haalde maar bouwen, of anders geen. Toen ik opnieuw instapte kon ik mijn ogen niet geloven. De hobby had een volledige metamorfose ondergaan sinds toen. Wat er nu allemaal te krijgen is! Fenomenaal! Dat daar dan soms de correcte (of ook minder correcte) prijzen voor moeten worden betaald is niet meer dan een logisch gevolg.
Ook wat betreft informatie kan het niet meer op. Je vindt letterlijk alles wat je wil weten, en je moet zelfs niet meer van je stoel komen om je favoriete magazines te kopen.

Nu is het zo dat die enorme hoeveelheid aan informatie ook een negatief effect kan hebben. Je dreigt door de bomen het bos niet meer te zien, zeker als je iets minder gericht gaat zoeken, of er zomaar wat op na surft. Maar: dat is niet te wijten aan het feit dat die informatie er is, doch aan de manier waarop je er mee omspringt.
Fora werken op dezelfde manier: ze bieden een schat aan informatie voor iedereen die dat medium wil gebruiken op een constructieve manier. En daar kan het schoentje een beetje wringen. Het zijn de mensen die zich achter het forum bewegen die uitmaken of iemand anders van dat forum wil blijven gebruik maken of niet. Als je niks dan negatieve commentaren krijgt, blijf je na een tijdje weg. Als er geen positieve aanpak overheerst, dan blijft je na een tijdje weg. En dat geldt zowel voor de beginneling als voor de ouwe rot.
Persoonlijk was ik actief op een amerikaans forum, maar ik heb het zo gelaten omdat ik me niet meer kon vinden in de manier waarop de moderators omspringen met posts van bepaalde mensen, terwijl ze anderen dan weer de vrije hand gaven. Dus ik bleef weg, en ik weet van nog enkele goeie bouwers die daar zijn weggebleven. Zo werkt dat.
Laat ons de jonge gasten die het bouwen nog niet volledig onder de knie hebben steunen in hetgeen ze doen. Geef ongezouten, maar wel eerlijke commentaren op een niet-kwetsende manier. Het is dan inderdaad aan henzelf om te beslissen of ze iets mee doen of niet. Een beginnende of gevorderde bouwer blijft bouwen als hij echt wil bouwen. Of hij een bepaald forum trouw zal blijven of niet, dat hangt van de andere gebruikers af. Maar ik denk niet dat een forum iemand van zijn hobby zal houden.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #30  
Old 03-01-2006, 21:52
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
Ik denk dat een forum een meerwaarde heeft aan nieuwe bouwers. Zéér juist wat je zegt over een teveel aan informatie die vindt op het net. Ik betrap me er soms op dat ik tientallen uren zit te zoeken naar referentiemateriaal (en het dan nog niet kan vinden) Vroeger kocht je een magazine en hield je bij waar de interessante artikels stonden over een bepaalde wagen, en met die foto's van de 1:1 moest je het dan maar stellen. Nu wil je foto's van de wagen uit verschillende hoeken, in actie, interieur, motor, onderstel... En als je een kluns bent zoals ik op het net, dan spendeer je daar ettelijke uren aan (of je vraagt hulp van ervaren ratten hier op het forum, die dat redelijk snel vinden )
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.