De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 14-08-2010, 14:59
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ferrari Testa Rossa - Le Mans 1958 - Bianchi/Mairesse - Starter - 1/43

Omdat mijn project van de Yamaha YZR500 wel gestaag vordert, maar heel wat trager dan verwacht, en omdat ik op het einde van deze maand toch graag een afgewerkt model zou hebben, besluit ik om alvast een 1/43 modelletje in elkaar te flansen.

Het gaat om deze Ferrari 250 Testa Rossa van de Ecurie Francorchamps, waarmee Bianchi/Mairesse deelnamen aan de 24 Hr van Le Mans 1958. Jammer genoeg moesten ze opgeven in de 33e ronde...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_tr_real_01.jpg
Views:	959
Size:	186.5 KB
ID:	18963   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_tr_real_02.jpg
Views:	1148
Size:	105.0 KB
ID:	18964  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 14-08-2010 at 15:00.
Reply With Quote
  #2  
Old 14-08-2010, 15:17
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ok. De bouw dan. Het betreft een 1/43 Starter kitje, met niet al teveel onderelen: body en chassis, 4 spaakwielen, banden, koplampen en extra verstralers, een ruitpartij, stuur en decals. De snelsluitingen en lederen riemen die mee gegoten zijn in de resin body heb ik echter verwijderd en zal ik vervangen door aftermarket foto-ets materiaal. Ook de rode striping, die als decal voorzien is in de kit, ga ik niet gebruiken. Ik heb mijn lesje geleerd bij het plaatsen van decals op bulten bij de bouw van mijn Yamaha YZR 500.

Dus wordt de body eerst opgekuist en worden de zowat 100 luchtbel-gaatje opgevuld met dunne stukjes Evergreen rod van 0.5mm. Ook worden de panellines van motorkap, koffer en deuren dieper uitgekrast. Nadat alle mooi opgeschuurd is kan er een laag witte primer over, die ik verkies boven de grijze omdat de toplaag geel wordt.

Na voldoende droging en hier en daar een beetje bijslissen wordt dan een royale laag TS-47 Chrome Yellow aangebracht. Dat lijkt me de kleur die het dichtst het geel van de foto's benadert, voor zover de kleuren op de oude foto's natuurgetrouw zijn natuurlijk.

Vervolgens wordt de body geprepareerd voor het spuiten van de rode streep. Eerst worden de contouren van de rode lijn gemaskeerd met reepjes BMF. Goed aandrukken en vooral de naden en kieren aandrukken met een tandestoker. Daarna wordt de rest van het model afgedekt met Maskol. Eens die droog is wordt wat Tamiya TS-08 Italian Red gedecanteerd in de airbrush, en wordt het vervolgens op de body gespoten met een lage druk, zodat ik alles goed onder controle hou. Eens die job geklaard is wordt de Ferrari in de droogkast gezet om er enkele uren later, als de rode verf 'plakdroog' is, weer uitgehaald te worden om de maskeringen weg te nemen. Dit vermijdt het 'afbreken' van de gedroogde verf als je dit bv 24 uur later zou doen. De verf moet echter wel plakdroog zijn want anders zouden minuscule stukjes weggenomen verf terecht kunnen komen in je pas gespoten deel en dan is de ellende niet te overzien.

's Anderendaags wordt de gele body opgekuist met Tamiya polish, om lijmresten en rode spatjes verf die weggesprongen zijn bij het verwijderen van de maskering weg te nemen.











En zo ziet de body er op dit ogenblik dus uit: klaar om gedecalled te worden. De inkeping in de rode lijn op de motorkap is gewild, omdat daar een soort van toegangsluik-decal aangebracht moet worden die blijkbaar in werkelijkheid tot over de rode lijn kwam (zie referentiefoto)...

Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_tr_01.jpg
Views:	845
Size:	687.8 KB
ID:	18965   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_tr_02.jpg
Views:	862
Size:	684.1 KB
ID:	18966   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_tr_03.jpg
Views:	863
Size:	658.4 KB
ID:	18967   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_tr_04.jpg
Views:	863
Size:	667.4 KB
ID:	18968   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_tr_05.JPG
Views:	865
Size:	674.0 KB
ID:	18969  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 14-08-2010, 16:41
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Prachtig modelleke !
Deze staat op mijn verlanglijstje op 1/24. (alleen weet ik nog niet welke versie...)
Mijn aandacht heb je alvast!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #4  
Old 14-08-2010, 23:00
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Mooi spuitwerk, dat belooft voor de rest.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #5  
Old 15-08-2010, 21:43
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Tof projectje. Heel mooie Classic.
En knap spuitwerk, Guy. Kijk al uit naar het vervolg.
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 15-08-2010, 22:39
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
rally rally rally ...
 
Join Date: Dec 2003
Location: Landen
Posts: 1,187
Dat ziet er al mooi uit.

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ook de rode striping, die als decal voorzien is in de kit, ga ik niet gebruiken.
Op mijn die cast versie van Bang is de rode streep wel een decal, en het is echt prachtig afgewerkt met allerlei aerodynamische bulten en plooien.
__________________
www.rallyfoto.be
Reply With Quote
  #7  
Old 22-08-2010, 20:21
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Na het spuitwerk komt gewoontegetrouw het decalwerk, zo ook bij dit modelletje:









Op de referentiefoto's had ik ondertussen opgemerkt dat de tankdop achter de piloot niet afgesloten was met een klepje, zoals dit model eruit zag, maar dat de tankopening gewoon open is met daarin de tankdop duidelijk zichtbaar. Dit komt omdat het Starter model dat ik bouw, de mogelijkheid biedt tot het bouwen van 8 verschillende versies, waaronder ook enkele met gesloten tankdop-klep. De ontwerper van dit model heeft daarom gekozen voor die versie. Om de versie van de Ecurie Francorchamps te bouwen moet je deze aanpassing dus zelf uitvoeren. Niet zo'n moeilijke opdracht, ware het niet dat ik mijn model wel al gespoten en vernist had... maar mits de nodige voorzichtigheid lukt het toch.

Ondertussen ben ik er trouwens ook achter gekomen dat de achteruitkijkspiegel geen ronde vorm heeft zoals mijn model bezit, maar wel een rechthoekige vorm. Dat wordt dus nog maar eens voorzichtig aanpassen...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_tr_06.JPG
Views:	752
Size:	432.7 KB
ID:	19070   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_tr_07.JPG
Views:	745
Size:	429.6 KB
ID:	19071   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_tr_08.JPG
Views:	692
Size:	422.0 KB
ID:	19072   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_tr_09.JPG
Views:	728
Size:	585.7 KB
ID:	19073  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 22-08-2010, 20:36
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
En toen ging het heel snel. Ik ben namelijk een week op vakantie geweest aan zee, en ik heb veel tijd gehad om verder te doen aan de Ferrari (veel slecht weer met andere woorden). Ik had mijn fototoestel wel bij, maar bij het slechte weer vond ik buiten geen goede locatie om bouwverslag-foto's te nemen, en mijn studio had ik niet meegenomen. Je zal het dus moeten doen met de foto's van het afgewerkte model, met daarbij de uitleg over hoe ik één en ander uitgevoerd heb.

Ik zal van voor naar achter de beschrijving uitvoeren. Vooraan werden de extra verstralers dus aangebracht en geschilderd. Ook werd er een beetje aandacht besteed aan de details zoals de steuntjes waarmee de lampen aan de wagen vastgemaakt zijn.

De snelsluitingen en lederen riemen op de motorkap zijn aftermarket onderdelen. De originele waren in resin in het model meegegoten en zagen er niet erg realistisch uit.

De ruitenwisser is ook aftermarket: Starter had er gewoon geen voorzien.

De rechthoekige spiegel werd vervaardigd uit wat overschot aan foto-ets materiaal, om de foutieve ronde spiegel te vervangen.

De rivetten waarmee de tonneau-cover op de cockpit bevestigd is, werden gemaakt met de punch-n-die. De witte biezen op de rode stoel zijn gemaakt van gestretchte sprue die op de stoel gekleefd werd en daarna matwit geschilderd werd. Eens dat droog is werd de rest van de stoel matrood geschilderd. Het stuur en het windscherm zaten standaard in de kit.

Iets verder achter de cockpit komen we weer dezelfde snelsluitingen en lederen riem tegen. De tankdop werd gepuncht, de tankbuis bestaat uit wat aluminium buis en het klepje aan de tankdop komt van wat overschot van een foto-ets raampje.

Achteraan werd de verlichting van de racenummer gemaakt met een speldekop, en de resin uitlaten werden vervangen door aluminium buisjes die wat verder uitgeboord werden.

En dat is het zo'n beetje. Meer foto's van het afgewerkte model vind je in mijn galerij.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_tr_01.JPG
Views:	703
Size:	529.1 KB
ID:	19074   Click image for larger version

Name:	1958_ferrari_tr_04.JPG
Views:	703
Size:	549.4 KB
ID:	19075  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 22-08-2010 at 20:41.
Reply With Quote
  #9  
Old 22-08-2010, 21:00
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Dan zullen we daar maar eens een kijkje gaan nemen, want de eerste foto's laten me toch een beetje watertanden.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #10  
Old 23-08-2010, 17:21
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Amai, die is ineens snel klaar. Maar wel echt heel mooi gebouwd.
Een knap modelleke met leuke details, Guy.
Het enige jammere aan het kitje vind ik het klepje op de motorkap dat uit decal bestaat. Dit had moeten ingegoten zijn in de body.
Maar dat doet niets af aan het resultaat hier. Chapeau.
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.