De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 25-03-2010, 22:49
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Audi Quattro - 24 hr Ieper 1983 - Duez/Lux - Starter - 1/43

Om de wachttijden van de F Ford van Senna mee op te vangen, besloot ik om nog een 1/43 model aan te vatten. Ik wil deze Audi ooit in 1/24 bouwen en ben van plan om hiervoor een Tamiya kas uit te bouwen ipv de Renaissance transkit te gebruiken. Om een idee te krijgen hoe één en ander er moet uitzien is de bouw van het 1/43 model dus een soort van 'studieronde'.

Het gaat om deze Audi in de Belga kleuren dus:



Het chassis behoeft niet al te veel opkuiswerk, maar een rolkooi ontbreekt totaal in de kit: die moeten we dus scratchen. De vorm van de rolkooi is nogal onorthodox, maar stemt wel overeen met de vorm van de Audi rolkooien uit die periode.





Ook het opkuisen van de kas stelde niet teveel problemen, behalve de linkerdeel van het achterste raamrubber dat vervangen werd door een stuk Evergreen plastic.





Deze kit is al erg oud (meer dan 20 jaar) en ik heb niet veel vertrouwen meer in de decals.



Vooral de rode gedeelten zijn erg gekreukt zodat ik besluit om ze niet te gebruiken: we gaan ze dus spuiten.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	decal.jpg
Views:	1595
Size:	645.8 KB
ID:	17382   Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_01.JPG
Views:	1530
Size:	849.3 KB
ID:	17383   Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_02.JPG
Views:	1544
Size:	852.8 KB
ID:	17384   Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_03.JPG
Views:	1513
Size:	793.4 KB
ID:	17385   Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_04.JPG
Views:	1538
Size:	811.8 KB
ID:	17386  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 25-03-2010, 22:51
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik heb de Audi dus eerst in witte primer gezet, er een laag TS-26 pure white overheen gespoten, en na een dag drogen werden de witte delen gemaskeerd met BMF en Maskol (ik heb dit al enkele keren uitgelegd en gefotografeerd, dus dacht ik dat het deze keer wel eens overgeslagen kon worden). Tenslotte is het rood gespoten met TS-49 bright red, de kleur die het best die van de decals benadert.

Na het wegnemen van de maskering ziet het model er ok uit: de scheidingslijnen zijn scherp en recht, en er is geen overspray. So far so good.





Het chassis wordt ondertussen in het matzwart gespoten zodat de rolkooi er nu mooi mee ingeblend wordt.



Nu was de tijd gekomen om de andere decals op de proef te stellen. Ik snij de 3 Belga-strepen die op de motorkap moeten komen mooi uit en leg ze in het water. Bij contact met het wateroppervlak breekt de decal in 3 stukken. Dat had ik ergens wel verwacht en is nog niet onoverkomelijk, dacht ik. Maar bij het uit het water halen van de decal breekt hij uiteen in wel 1000 stukjes! Daar is niets meer mee te beginnen, en dus moet ik mijn toevlucht zoeken tot een aftermarket rood decalblad waar ik 3 dunne reepjes van afsnij om de Belga-striping mee te vormen. Dat lukt wel aardig, maar het is duidelijk dat het decalblad eerst onderworpen zal moeten worden aan een behandeling met Microscale Liquid Decal Film die met de airbrush over het decal gespoten wordt.

Na een kwartiertje drogen snij ik een volgende decal met Belga-striping uit en leg hem in het water: deze keer gaat alles goed. Het product heeft zijn degelijkheid bewezen. De decals worden er natuurlijk wel wat stijver door, zodat er meer sol nodig is, en ze worden er ook mat door, maar dat is geen probleem omdat het geheel toch nog in de vernis gezet zal worden. Ik ben al blij dat ik ze nog kunnen restaureren heb





Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_05.JPG
Views:	1478
Size:	928.5 KB
ID:	17387   Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_06.JPG
Views:	1474
Size:	930.7 KB
ID:	17388   Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_07.JPG
Views:	1474
Size:	768.6 KB
ID:	17389   Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_08.jpg
Views:	1398
Size:	144.6 KB
ID:	17390   Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_09.JPG
Views:	1461
Size:	1,008.2 KB
ID:	17391  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 26-03-2010 at 18:57.
Reply With Quote
  #3  
Old 26-03-2010, 18:41
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Prachtige wagen, deze Belga Audi van Droogmans.... Euhh Duez
Knappe build tot nu toe en knap hersteld die decals.
Mijn aandacht heb je weeral.
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 27-03-2010, 09:23
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Leuk modelletje! Had dit jaar een project op school en daar was onze opdracht de straatversie van deze op te knappen qua motor, remmen en ophanging. Dit zijn echt prachtige wagens met zo'n 5 cil turbo onder de kap !

enig puntje van opbouwende kritiek : die Audi Sport strepen op de voorvleugels. Komt het door de flash van je fototoestel dat die donker rode strepen er zo orange uitzien ?
Reply With Quote
  #5  
Old 27-03-2010, 11:52
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Gèrre View Post
Komt het door de flash van je fototoestel dat die donker rode strepen er zo orange uitzien ?
Ik denk het, want in werkelijkheid zijn ze heel wat donkerder, alhoewel nog steeds oranje.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 27-03-2010, 18:47
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik denk het, want in werkelijkheid zijn ze heel wat donkerder, alhoewel nog steeds oranje.
Ik zou een klein stukje rode decal erover plaatsen, want denk dat dat zelfs iets donkerder zou moeten zijn dan het rood van de body.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 27-03-2010, 19:20
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Loixrallyfan View Post
Ik zou een klein stukje rode decal erover plaatsen, want denk dat dat zelfs iets donkerder zou moeten zijn dan het rood van de body.
Te laat: de body staat al in de vernis.

Ik denk trouwens dat wat je zegt niet klopt hoor:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	24UrenVanIeper198323_kopie.jpg
Views:	1299
Size:	81.7 KB
ID:	17394  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 27-03-2010 at 19:21.
Reply With Quote
  #8  
Old 27-03-2010, 19:23
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
rally rally rally ...
 
Join Date: Dec 2003
Location: Landen
Posts: 1,187
Het is ongeveer dezelfde kleur als de rest. Wat niet helemaal hetzelfde is, is het stuk rondom de luchtinlaat voor de achterwielen. Op de grotere versie van jouw foto is dat beter te zien:

__________________
www.rallyfoto.be
Reply With Quote
  #9  
Old 27-03-2010, 19:31
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik heb die foto ook, en had dat ook opgemerkt, maar ik ben niet van plan om te trachten die kleurnuance na te bootsen, ten eerste omdat ik denk dat het verschil voornamelijk voortvloeit uit het feit dat dat stuk mat is tegenover de glanzende body, en ten tweede omdat ik dat matte deel niet mooi vind
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 27-03-2010, 19:31
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Te laat: de body staat al in de vernis.

Ik denk trouwens dat wat je zegt niet klopt hoor:

Ok, verkeerd gezien, sorry.
En zo storend is 't nu ook niet hé.
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 07-04-2010, 17:20
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het interieur van deze oude Starter kit stelt echt niets voor. Daar gaan we dus iets aan doen. Niet dat ik er een supergedetailleerd interieur wil van maken zoals dat van Guido's Peugeot, maar er moet toch iets te zien zijn achter de ruiten.

Eerst heb ik de achterzijde van de stoelen bekleed met Kevlar decal. De stoelruggen werden ook uitgeboord om de gordels door te kunnen steken.

Op de vloer heb ik wat tranenplaat gelegd, die wel ietwat te groot is voor deze schaal, maar het is het totaalbeeld dat telt en zoveel ga je er nu ook niet meer van zien eens de body op het chassis vastzit.

Een brandblusser werd ook gescracht. Spanbandjes van BMF errond, mishmash als spuitmond, en een decalletje om het af te werken.

De gordels werden aangebracht, maar om het niet te overdrijven heb ik de heupgordels achterwege gelaten. Ook hier ga ik voor het 'totaalbeeld' dat de indruk moet geven dat het 'busy' genoeg is.

Nog een speldekop als versnellingspook aangebracht, en de dashbord-decal wat aangekleed met enkele druppeltje epoxylijm, en ons interieur ziet er al heel wat beter uit.





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_10.JPG
Views:	1230
Size:	918.2 KB
ID:	17534   Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_11.JPG
Views:	1206
Size:	883.6 KB
ID:	17535   Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_12.JPG
Views:	1242
Size:	877.4 KB
ID:	17536  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 07-04-2010, 17:22
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Daarna is het tijd om de body op het chassis te bevestigen. Hiervoor worden de raamrubbers natuurlijk eerst geschilderd op de body, en wordt de binnenkant ervan ook matzwart geschilderd.

Daarna wordt de ruitpartij tegen de binnenkant van het dak gekleefd met tweezijdige kleefband. De ruitpartij past niet zo goed jammer genoeg, wat ook een gevolg is van de ouderdom van deze Starter kit. Maar goed, dit modelletje komt sowieso terecht in de kast met '3 Musketiers-wagens' en dan vallen zulke kleine mankementjes niet zo erg op in het geheel.

De velgen worden TS-30 silver gespoten en van een Smoke wash voorzien om de gaten in de velgen wat meer tot uiting te laten komen.

Daarna kan de body op het chassis gemonteerd worden. Wat erg jammer is bij deze kit is het feit dat de montage niet met schroeven gebeurt, maar gekleefd moet worden. Ik wou eerst de verlijming doen met epoxylijm, maar met de ruitpartij op zijn plaats is er zodanig veel spanning dat de bodem er wil uitspringen. Daarom gebruiken we secondelijm zodat we het geheel een minuutje tegen elkaar kunnen drukken waarna het droog is en op zijn plaats blijft. Maar: de samensmelting van body en chassis is onherroepelijk, eventuele retouches zijn dus niet meer mogelijk. Gelukkig zitten de lijmvlakken ver genoeg van de ruitpartij om geen witte uitwasemingen te veroorzaken zodat ik het model kan voorzien van zijn wielen waarna ik het bevestig op de 'uitlijnbank' (en deze keer wél met een schroef).

Nu kan de detailafwerking beginnen. Maar daarover horen jullie natuurlijk later meer.





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_13.JPG
Views:	1277
Size:	815.4 KB
ID:	17542   Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_15.JPG
Views:	1215
Size:	840.3 KB
ID:	17543   Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_16.JPG
Views:	1226
Size:	846.4 KB
ID:	17544  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 07-04-2010, 21:56
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Proper, maar ga je deze wagen in een diorama plaatsen, Guy?
Zo te zien kruist hij een overweg, aangezien de rails al onder de wagen uitkomen.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #14  
Old 08-04-2010, 16:48
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Proper, maar ga je deze wagen in een diorama plaatsen, Guy?
Zo te zien kruist hij een overweg, aangezien de rails al onder de wagen uitkomen.
Oei! Niet gezien! Ik heb hem er gauw weer afgehaald vooraleer er ongelukken gebeuren

Wat heb ik ondertussen nog gedaan?





Alle detailschilderwerk is aangebracht;

De koplampen werden gemonteerd;

Aftermarket snelsluitingen werden op de motorkap gezet;

Ruitenwissers en antenne werden aangebracht; de antenne lijkt erg lang maar komt overeen met de referentiefoto's;

De laatste decal zoals de zonnebanden, rallyplaat en zijdelingse luchthappers werden aangebracht;

De uitlaat en de spatlappen werden ook gemonteerd.

Dat is het zo'n beetje. Foto's van het afgewerkte model staan zoals steeds in mijn galerij.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_17.JPG
Views:	1125
Size:	639.6 KB
ID:	17550   Click image for larger version

Name:	1983_audi_quattro_belga_18.JPG
Views:	1209
Size:	626.2 KB
ID:	17551  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 08-04-2010 at 16:53.
Reply With Quote
  #15  
Old 08-04-2010, 17:24
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Proper, maar ga je deze wagen in een diorama plaatsen, Guy?
Zo te zien kruist hij een overweg, aangezien de rails al onder de wagen uitkomen.
Heb weer iets bijgeleerd !
Om een goede uitlijning te verkrijgen van het model op de basis...gebruik maken van "evergreen"
Goe gedacht ,mijn gedacht.

Ha,ha,ha Die Nismo toch....
Waar blijft em het halen

Verder alweer een model in de gekende "Sennake-way".
Goe,proper,fijn gedetailleerd en vooral RAP

(persoonlijk zou ik toch nog es naar de lengte van de antenne zien...dat lijkt me....maar ja op foto......)

Grtz,
G

Last edited by gert mertens; 08-04-2010 at 17:26.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.