De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 21-04-2008, 17:00
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Dec 2001
Location: Keerbergen
Posts: 2,963
Dode op circuit Zolder

Quote:
Dode op circuit van Zolder

ZOLDER - Op het circuit van Zolder zijn maandagmorgen een dode en een zwaargewonde gevallen. Het zou om ervaren motorrijders gaan.
Een Nederlandse organisatie had het circuit van Zolder afgehuurd om motoren te testen. Om negen uur vanmorgen, vlak na de start van het evenement, ging het mis.

Een snelle motor is op een recht stuk achter op een tragere motor gebotst. Daarbij kwam de bestuurder van de snelle motor, een 30-jarige man uit Brecht, om het leven.

Het andere slachtoffer, een 29-jarge man uit Brussel, werd met de MUG afgevoerd naar het ziekenhuis. Hij werd in kritieke toestand naar het Virga Jesseziekenhuis in Hasselt gebracht en vecht daar nog altijd voor zijn leven.
www.destandaard.be
Reply With Quote
  #2  
Old 21-04-2008, 18:22
Neo-242's Avatar
Neo-242 Neo-242 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2006
Location: The only place
Posts: 980
Jammer zeg! Ik ken niets van moto's, maar Zolder lijkt me ook niet meteen het meest geschikte parcours voor moto's... Iemand die daar een beter licht op kan werpen?
Reply With Quote
  #3  
Old 21-04-2008, 18:50
GT2-R's Avatar
GT2-R GT2-R is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2005
Location: Heusden-Zolder
Posts: 1,345
Dit is het tweede dodelijke ongeval in de laatste twee jaar als ik mij niet vergis. Spijtig dat zulke dingen nog steeds kunnen gebeuren op een circuit .

Aangezien het op een recht stuk gebeurd is lijkt het me niet echt aan het circuit zelf te liggen. Ik weet het niet maar uit dat krantenartikel lijkt het me om een misverstand tussen de twee rijders te gaan.
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 21-04-2008, 19:29
Nicki_Mks's Avatar
Nicki_Mks Nicki_Mks is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2004
Location: Vilvoorde
Posts: 752
Weeral... Ik begrijp niet dat CZ dergelijke evenementen blijft toelaten, want het zijn enkel deze die de voorpagina halen.
Reply With Quote
  #5  
Old 21-04-2008, 20:54
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Het circuit heeft toch de nodige licenties/certificaten in huis om races te organiseren, in 2006 was er een manche voor het WK Enduro.

Doden en circuits? Klinkt hard en cru..........maar het is part of the job.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #6  
Old 21-04-2008, 20:55
pk430 pk430 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: belgie
Posts: 28
Pffff zeer triestig
Vorige week, was het ook van dat, die zou nu aan de beter hand zijn.
En nu dit weer.. De 'trage' motor zou zonder benzine gevallen zijn, net over de Finishlijn, de baancomisarissen begrijpen niet, hoe het komt dat de 'snelle' motorrijder (die ook overleden is) dit niet heeft gezien..
Nu hopelijk komt het andere slachtoffer er weer bovenop!!

Nu de vraag is het Zolder wel geschikt voor motoren..?
Ik zeg ja, het ongeluk van vandaag (21/04) is op een rechtstuk gebeurd...
NU ieder circuit heeft wel een 'lang' rechtstuk hé, dus kon ergens anders ook gebeurd zijn.

Het ongeluk van 2 jaar geleden, kan ik niet echt over oordelen...
Motorijders rijden zelf graag op Zolder, wegens de variatie...
Maar veiligheid voor alles!! dus moet circuit Zolder, inderdaad toch maar eens nadenken... (en de mensen die Zolder als 'veilig' doen verklaren voor motoren)

Hopelijk blijft alles een tijdje 'clean' nu, of beter nog voor altijd.
Reply With Quote
  #7  
Old 21-04-2008, 21:19
SMM DOC SMM DOC is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 73
1) Om een heel aantal redenen is Zolder een reltief gevaarlijk circuit voor moto's en dat zal het ook altijd blijven.

2) Ik heb vorig jaar nog uitvoerig de noodzaak voor aanwezigheid van meer (medische) hulpverlening op circuit Zolder lopen bepleiten maar ben toen met een kluitje in het riet gestuurd: financieel onbespreekbaar.
Men sust zichzelf met het argument dat er voldaan wordt aan wat zelf opgelegde eisen en normen of aan de minimum wettelijke vereisten.
Maar ondertussen is er geen probleem om tijdens prestigieuze evenementen zoals FIA-GT een paar duizend euro op tafel te gooien om een totaal nutteloze "medische" helicopter stand by te houden.

Soit, als "vrijwilliger" had ik me voorgenomen me hier allemaal niet meer druk in te maken.
__________________
Life starts at 9000 rpm
Reply With Quote
  #8  
Old 21-04-2008, 21:25
BSOT's Avatar
BSOT BSOT is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Jun 2007
Location: Belgium
Posts: 633
Quote:
Originally Posted by Nicki_Mks View Post
Weeral... Ik begrijp niet dat CZ dergelijke evenementen blijft toelaten, want het zijn enkel deze die de voorpagina halen.
Wat een uitspraak Nicki!!
Heb jij al geweten dat ze iets positiefs schrijven? En dan zeker niet deze krant. Wees blij dat er veel motoren rijden op Zolder, of je kon er enkel nog mer verlichting met de fiets gaan rijden 's avonds.

Ik begrijp niet dat jongeren zonder ervaring auto's van 300 pk en meer kunnen kopen. DIt is veel gevaarlijker dan een ongeluk tussen 2 motorijders op circuit die perfect weten waarmee ze bezig zijn.

PS: even volledig ter zijde: vandaag kreeg ik de cijfers van de dodelijke skiongevallen hier bij ons in Zillertal vallei. 34 doden in 4 maand op een strook van 33 km. Iemand iets van gehoord?
Wou enkel even aantonen hoezeer sommige pers de autosport helpt.

Shit happens, sterkte Hans.
Reply With Quote
  #9  
Old 21-04-2008, 21:36
5-er-Man's Avatar
5-er-Man 5-er-Man is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2007
Location: Iddergem
Posts: 21
PS: even volledig ter zijde: vandaag kreeg ik de cijfers van de dodelijke skiongevallen hier bij ons in Zillertal vallei. 34 doden in 4 maand op een strook van 33 km. Iemand iets van gehoord?
Wou enkel even aantonen hoezeer sommige pers de autosport helpt.

Shit happens, sterkte Hans.[/QUOTE]

DE NAGEL OP DE KOP

zeer zeer spijtig, laat me ook stellen dat niemand dit kan voorzien. Dit ongeval heeft niets te maken met gevaarlijk of niet van het circuit.
Ik vindt ook dat we niet moeten zeuren op het "cicruit", wees blij dat er mensen dit willen organiseren en dat er niet op de openbare (lees: veel gevaarlijker) weg moet gereden worden.

Veel sterkte aan alle betrokkenen.
__________________
If NISsan MOtorsport is NISMO, then HOnda MOtorsport is HO.. ?
Reply With Quote
  #10  
Old 21-04-2008, 22:33
TommySoprano TommySoprano is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2003
Location: Jersey
Posts: 597
[QUOTE=Mark;232935]Het circuit heeft toch de nodige licenties/certificaten in huis om races te organiseren, in 2006 was er een manche voor het WK Enduro.
QUOTE]


Enduro??? Ik zag er toen wel een Endurance wedstrijd.

Het ongeval betrof een aanrijding tussen een snelle en een tragere rijder. De trage rijder sukkelde met een bijna lege tank richting pits, en op dat moment wou een snellere rijder een tijd zetten. Hij moet met z'n hoofd bijna op de tank gelegen hebben want hij zag de tragere rijder niet.... De klap moet vreselijk geweest zijn.
Reply With Quote
  #11  
Old 22-04-2008, 10:10
Jo Smets's Avatar
Jo Smets Jo Smets is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: In lower places (my Mini)
Posts: 501
lees net in hbvl.be dat de tweede piloot ook het leven heeft gelaten.

sterkte aan familie en kennissen...

@ Nicky, deze vorm van slechte reclame is nu net de reden waarom we niet mogen opgeven en de auto/motorsport evenementen moeten proberen bestaand te houden. Waar moeten wij als amateurs anders gaan racen... op de weg?

Neemt natuurlijk niet weg dat we het nog steeds zo veilig mogelijk moeten proberen te houden, ook op circuit.

race-groeten,
Jo Smets
Reply With Quote
  #12  
Old 22-04-2008, 19:06
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Dec 2001
Location: Keerbergen
Posts: 2,963
En je mag ook gewoon niet vergeten dat Motorrijders nu eenmaal kwetsbaarder zijn dan autopiloten....
Reply With Quote
  #13  
Old 22-04-2008, 19:08
Nicki_Mks's Avatar
Nicki_Mks Nicki_Mks is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2004
Location: Vilvoorde
Posts: 752
Voor alle duidelijkheid: met mijn uitspraak bedoelde ik niet dat het mijn persoonlijke mening is dat er geen motorevents meer mogen plaatsvinden. Ik bekeek het alleen even vanuit het standpunt van CZ.
Reply With Quote
  #14  
Old 22-04-2008, 20:32
Jay's Avatar
Jay Jay is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2006
Location: Zolder
Posts: 219
Circuit Zolder verhuurt enkel het circuit voor deze events.
Het zijn de organisatoren die de nodige veiligheidsmaatregelen moeten nemen!!

Grtz
__________________
http://www.raceschool.be
Reply With Quote
  #15  
Old 22-04-2008, 21:09
Thomaske Thomaske is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Location: Koersel
Posts: 2,741
Vandaag gesproken met enkele baanposten.

Het ongeval is rond 09.15 gebeurd en rond 09.40 hebben ze alle baanposten opgeroepen om de RAMPTOERISTEN van boven op de pitgebouwen en de onder aan de muren weg te halen. Iedereen heel serieus foto's aan 't maken. En dan willen ze nog niet vertrekken of gaan ze gewoon naar de tribune en gaan ze daar wat foto's maken. Sorry, dit is gewoon RESPECTLOOS.

Waar ligt de schuld van dit ongeval? Daar kunnen we over bezig blijven...



Zoals iedereen al weet gaan ze rond Circuit Zolder verlichting zetten voor de fietsen. Hopelijk zetten ze dit allemaal achter de FIA draad want ik wil niet weten wat er gebeurd als er een motorrijder van zijn machine vliegt en tegen een paal vliegt...


Mvg
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 02:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.