De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #241  
Old 22-08-2005, 10:15
Mother Goose's Avatar
Mother Goose Mother Goose is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jun 2004
Location: LIER
Posts: 81
Merciekes Sennake! Ik ga proberen van dat ne keer toetepassen op één van mijn komende projecten. Eerst gaan we nog eens goed op vakantie.
__________________
Carper Denier
Reply With Quote
  #242  
Old 24-08-2005, 12:37
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Twee vraagjes weer van deze richting:

- Iemand ervaring met Hasegawa-sets? Ik heb er ene via Yezzz op de kop kunnen tikken voor € 15 (een Lancia Stratos). Hoe zit dat met details en uitwerking? Niveau Tamiya of niveau Heller??

- Welke plakband gebruik je best bij het afplakken van je body bij het spuiten? Ik gebruik de gewone bruine rollen die ook bij het verven van deuren gebruikt worden. Goedkoop, maar niet perfect heb ik ondervonden bij mijn Ford Focus WRC '01. Iemand raadde me aan "gele" plakband te gebruiken. Die is fijner en kleeft beter... Die persoon heeft wel geen ervaring in modelbouw...

Ondertussen heb ik rekening gehouden met de tips voor de decals. Het viel me op dat ze toch steeds na ongeveer een 13-tal seconden goed loskomen (bij heet water). Ditmaal heb ik absoluut geen miserie ermee, ze blijven zitten. Ik ga het dan toch houden op het feit dat het bergwater was dat niet echt warm genoeg was, samen met een beetje ongeduld in het wachten...

Ik probeer zo gauw mogelijk wat pics van de Focus te posten. Eerst op een site vinden waar ik de pics gratis kan stallen om dan links te gebruiken...
Reply With Quote
  #243  
Old 24-08-2005, 12:51
Clubman Clubman is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2005
Posts: 417
Quote:
Originally Posted by Loeten
- Welke plakband gebruik je best bij het afplakken van je body bij het spuiten? Ik gebruik de gewone bruine rollen die ook bij het verven van deuren gebruikt worden. Goedkoop, maar niet perfect heb ik ondervonden bij mijn Ford Focus WRC '01. Iemand raadde me aan "gele" plakband te gebruiken. Die is fijner en kleeft beter... Die persoon heeft wel geen ervaring in modelbouw...
Ik heb de beste ervaring met de (dure ) tape van Tamiya.

Wie heeft andere tips ?
Reply With Quote
  #244  
Old 25-08-2005, 01:04
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Tamiya heeft één van de betere afplaktape's voor modelbouw en is verkrijgbaar in 3 verschillende breedtes.Ik gebruik deze tape altijd.
De kwaliteit van Hasegawa leunt dicht aan bij Tamiya,de onderdelen zijn wat zwaarder uitgevoerd maar passen zeer goed.Ik heb weinig problemen gehad bij het bouwen van mijn Hasegawa kits tot nu toe.

Grtzzzzzzz nismo
Reply With Quote
  #245  
Old 27-08-2005, 20:24
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Thanks Nismo!

Volgend vraagje (ja ik wil bijleren en de modellen steeds beter bouwen)


Hoe slagen jullie erin om die zwarte lijnen op het dak en de zijranden van de ramen steeds zo netjes recht te houden?? Bij mij is dat vaak een ramp. Ik heb al geprobeerd met afplakken, maar das ook niet echt een succes (waarschijnlijk door de foute tape).
Reply With Quote
  #246  
Old 27-08-2005, 21:25
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Loeten
Thanks Nismo!

Volgend vraagje (ja ik wil bijleren en de modellen steeds beter bouwen)


Hoe slagen jullie erin om die zwarte lijnen op het dak en de zijranden van de ramen steeds zo netjes recht te houden?? Bij mij is dat vaak een ramp. Ik heb al geprobeerd met afplakken, maar das ook niet echt een succes (waarschijnlijk door de foute tape).
Afplakken met een goede tape

Verder nog even dit. Stevig blijven plakken is geen criterium om een goede tape te zijn. Ik gebruik al jaar en dag de Tamiya tape, maar vooraleer ik die aanbreng, haal ik toch nog een groot deel van de lijm eraf, door de tape verschillende malen op een proper vlak (tafel) aan te brengen, zodat ie steeds minder kleeft. Niet nodig om de lak onder druk te zetten met extra stevige lijm aan de tape.

Last edited by Guido; 27-08-2005 at 21:29.
Reply With Quote
  #247  
Old 28-08-2005, 11:02
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ik doe het meestal zonder afplakken,maar je moet er wel een vaste hand voor hebben.

Grtzzzzzzz Nismo
Reply With Quote
  #248  
Old 09-09-2005, 13:56
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Nog maar eens een vraagje van mij:

Ik ben van plan om deze avond twee auto's in grondlaag te steken... maar het zijn alletwee auto's die deels moeten afgeplakt worden omdat ze in 2 kleuren moeten worden gespoten...

Nu is mijn vraag of ik best:

- de auto volledig in de grondlaag steek... mooi laat drogen... afplak waar nodig en 1 kleur spuit... en dan het andere?

of

- de auto afplak voor ik hem in de grondlaag steek... eerst de grondlaag op de niet afgeplakte delen... daarover de laklaag... alles mooi laten drogen... en dan de andere delen grond- en laklaag aanbrengen?


De tweede mogelijkheid geeft me wel het voordeel dat ik sneller kan werken... ik heb goede ervaringen met grondlaag spuiten, 15 min wachten... (de grondlaag droogt supersnel) en dan direct de laklaag spuiten... zo kan alles een weekje of meer drogen... en dan doe ik de andere delen... grond- en direct laklaag... weer een weekje... en dan is ie gespoten op twee weken... Anders weet ik niet hoelang ik moet wachten om op de vernislaag te mogen afplakken...

Zou het trouwens aan te raden zijn om na een week drogen al (Tamiya) afplaktape te gebruiken... of zou dit te vroeg zijn en m'n werk om zeep helpen?

Wat doen jullie trouwens met de tape? Na het spuiten direct verwijderen... of goed laten drogen en dan pas aftrekken? Tis maar kwestie dat ik geen zin heb om brokjes verf met de tape mee te trekken...


Je ziet... ik heb nog immens veel te leren... hopelijk reageert er nog iemand voor ik het verkeerde doe vanavond... ik zit zo op hete kolen achter mijn bureau op het werk...

Groeten

Gunther
__________________
Reply With Quote
  #249  
Old 09-09-2005, 14:39
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by MFahrer
Nu is mijn vraag of ik best:

- de auto volledig in de grondlaag steek... mooi laat drogen... afplak waar nodig en 1 kleur spuit... en dan het andere?

of

- de auto afplak voor ik hem in de grondlaag steek... eerst de grondlaag op de niet afgeplakte delen... daarover de laklaag... alles mooi laten drogen... en dan de andere delen grond- en laklaag aanbrengen?
We zullen nog eens een antwoordje neerpennen zie

Geen enkele van de 2 oplossingen lijkt me de juiste. Ik doe het als volgt : eerst de ganse auto in de grondlaag spuiten met 1 of 2 lagen, naargelang de dekking. Witte grondverf voor wagens die in lichte kleuren gespoten moeten worden en grijze in wagens die donker gespoten worden.

In geval van een auto die in meerdere kleuren gespoten moet worden is de lichtste kleur de bepalende factor.

Na de grondlaag gespoten te hebben wordt de ganse auto in de lichtste kleur gespoten. Weer 1 à 2 lagen naargelang de dekking van de verf.

Dan minstens een week wachten want we gaan intensief afplakken en we willen de lak niet beschadigen met onze afplaktape.

Afplakken doe ik met Tamiya masking tape voor alle kleurovergangen en de grote vlakken die dan nog afgeplakt moeten worden doe ik met Tesa afplaktape voor schilderwerken aan ramen enzo.

Na het afplakken kan je weer 1 à 2 lagen spuiten van de donkere kleur. Om de tape te verwijderen moet je niet weer een week wachten, maar toch voldoende om ervoor te zorgen dat je laatste laklaag droog is. Minstens 24 uur dus.

Als je wil vernissen moet je eerst (eventuele) spuitfoutjes wegwerken met het penseel en dan kan je beginnen te decallen. Dat doe ik meest 48 uur na de laatste laklaag.

Dan weer minstens 48 uur laten drogen om te vermijden dat je vernis rare dingen gaat doen met je decals en eventuele resten van decal-lijm. Trouwens, als je met Micro Set en Sol werkt moet je toch eerst de body wat bijpolishen omdat die producten vieze lijmsporen achterlaten die je er niet af krijgt met water.

Eens alles mooi opgepoetst is kan het vernissen beginnen : 2 à 3 lagen om een mooi egaal oppervlak te krijgen en om je lak én je decals goed te sealen. Weer een week wachten en eventueel weer polishen en/of insmeren met Tamiya wax.

Daarna mag je de werkzaamheden verderzetten.

Mijn ervaring heeft me geleerd dat het inkorten van de opgegeven droogtijden bijna altijd voor problemen zorgt. Waar je dus nog wat kantjes zou kunnen afrijden durf ik je niet aanraden...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #250  
Old 09-09-2005, 14:51
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Guy,

Alweer bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord...

Ik blijf wel met één vraagje zitten... Als ik eerst de ganse wagen in het wit spuit... en ik zet er erna het rood over, krijg ik dan geen duidelijke dikkere laag op het donkerste kleur van de twee. Tis de zeggen... bij de 911GT2 in de andere thread heb ik ook het rood over het zwart gespoten (de kont van de porsche zat eerst ook in't zwart, maar het was helemaal niet goed gespoten... dus heb ik er de rode laag over gelegd... als je er echt dicht op kijkt, zie je het niveauverschil wel een klein beetje hoor... Heb jij dit dan ook?

Bij deze wagen is dat niveauverschil geen probleem (of toch minder) omdat er over de hele lengte van het kleurverschil een decal over gaat:


Maar bij de tweede is dit natuurlijk niet het geval:



Gunther
__________________

Last edited by MFahrer; 09-09-2005 at 14:58.
Reply With Quote
  #251  
Old 09-09-2005, 16:36
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Niet met Tamiya Spraycans alleszins. Die verf is zodanig dun dat de laagopbouw zeer miniem is. Maar ook daarom zou ik zeker nooit rood over zwart, maar wel zwart over rood spuiten.

En ook de 3 vernislagen vlakken eventuele laagopbouwen uit natuurlijk. Sommige modelbouwers plegen wel eens aan kleur-overgangen extra te polishen, maar dat vind ik overbodig en eigenlijk nogal gevaarlijk ook. Wat ik wel doe is eventuele overgangen die niet mooi recht zijn, te polishen waar de 2e verfkleur een beetje over de eerste gesijpeld is. Dikwijls neemt de polish dan wel die overtollige verf weg terwijl de rechte lijn onaangeroerd blijft (als je niet overdrijft met polishen natuurlijk).

Om mijn antwoord kracht bij te zetten eindig ik met een foto van mijn Loix-Celica, die ook uit 2 kleuren spuitwerk bestaat (rood over wit) en waar de overgangen absoluut niet storend werken...

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #252  
Old 10-09-2005, 13:26
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Guy, prachtig model toon je hier terug...

De auto's zijn nog niet gespoten... geen tijd meer gehad... enkel om ze vet- en gietnadenvrij klaar te zetten voor het spuiten.

Ik ga ze morgenvoormiddag spuiten volgens jouw principe! Volledig in't wit... en dan het donkere kleur erover!

Bedankt hé!

Ik toon de verloop van het werk wel in een nieuwe thread.

Groeten


Gunther
__________________
Reply With Quote
  #253  
Old 18-09-2005, 20:59
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Hallo collega modelbouwers...

Iemand ervaring met het merk "Aoshima" ?? Bij domino gaan deze aan € 35 terwijl ik er ene op de kop kan tikken voor om en bij de € 10 ...

Tips? Bevindingen??
Reply With Quote
  #254  
Old 18-09-2005, 22:28
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Kopen die doos,zou ik zeggen.Aoshima is niet makkelijk te krijgen maar ze maken wel mooie modellen.De kwaliteit is zeer goed,de onderdelen passen ook goed.Je kan deze bouwdozen gerust in het rijtje van Tamiya-Hasegawa-Fujimi plaatsen.

Grtzzzzzzz Nismo
Reply With Quote
  #255  
Old 19-09-2005, 19:49
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
okey thanks, ik weet wat doen, zometeen...
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 3 (0 members and 3 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 03:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.