De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 04-02-2014, 12:18
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
gloss verf spuiten met AB

Als ik met de airbrush een gloss verf spuit vb X2 potje van tamiya. Dan slaat dit soms toch niet zo blinkend uit. Hoe komt dit en is daar iets aan te doen?

thx
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #2  
Old 04-02-2014, 23:32
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Misschien eens proberen van te polijsten met korrel 6000 en 8000. Ik doe dat ook altijd met blinkende verf.
__________________
Mvg,
Lesley

Last edited by eyckles; 04-02-2014 at 23:34.
Reply With Quote
  #3  
Old 06-02-2014, 13:31
S.Peeters S.Peeters is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2013
Location: Gent
Posts: 13
Polijsten lijkt mij ook de beste optie inderdaad!
Reply With Quote
  #4  
Old 06-02-2014, 19:51
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
er spelen heel veel factoren mee als je verf spuit, en zeker met een airbrush.

Feit is dat wanneer je met een airbrush spuit, je veel dunnere lagen spuit. Dat wil zeggen dat ze veel meer onderhevig zijn aan externe factoren: vochtigheid, temperatuur, gebruikte druk, en vooral: de afstand tussen je spuitmond en het model.
Ik weet niet hoever je de spuitmond opent en hoe dik je lagen worden gezet, maar ik denk dat je met ofwel te weinig druk spuit, ofwel te ver van het model spuit, of een combinatie van de twee. Dat zijn de meejst voorkomende fouten die je in het begin maakt.

Als je te weinig druk zet, dan wordt je laag verf niet goed opgebouwd. Het effect is dat je verf eigenlijk bolletjes vormt die boven op elkaar komen te liggen, in plaats van in elkaar gaan overvloeien.
Hetzelfde ruwere effect krijg je als je te ver van je model spuit. Dat geeft dat de verf al half droog is tegen dat hij het model raakt. Verschillend probleem, ongeveer zelfde resultaat dus. Ik denk dat het beste resultaat wordt verkregen bij een spuitafhstand van 20 tot 30 centimeter, afhankelijk van de gebruikte naalddikte en de hoeveellheid verf die je erdoor blaast (opentrekken van de spuitmond door de naald al dan niet verder naar achteren te trekken).

Ik raad aan veel te experimenteren op die dingen, zodat je je onderlagen bewust ruw kan spuiten voor een goeie hechting van je bovenste laag, en dan een mooie wetcoat er tegenaan.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.