De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #46  
Old 21-09-2011, 18:32
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Thanks again...


Nieuwe update...

De zijpanelen liggen al enkele dagen uit te harden om dan komend weekend te schuren en bij te werken zodat ze netjes glad zijn. Ik moest dus wat anders doen. Eerst heb ik de grill en de twee brandstoftanks gespoten met Gamma zilver. Enkele laagjes waren voldoende om alles netjes te krijgen. Nu mag dit enkele weken uitharden. Ze gaan pas op Mack een dag voor Nieuwegein...

Stap twee was het afwerken van het mondje, althans de lippen. Verschillende dagen na elkaar mocht ik schuren, bijplamuren en zo verder... Maar gisteren kon ik eindelijk aan het spuiten gaan. Eerst grijze primer, dan witte en ten slotte enkele laagjes rood. Ik voerde ook even een dryfit uit...





De laatste stap die aan de trekker moet gedaan worden is het toevoegen van tanden, tong en mondholte van het mondje.

Maar ondertussen stak ik wat energie in de ophanging van de trailer. Aangezien ik de bogen bij van de wielkassen heb aangepast, moest er dus ook ingegrepen worden aan de ophanging. Hier viel de aanpassing heel goed mee. Gewoon even eentje opschuiven en klaar was ik... Super toch...



Op naar het volgende fotoverslagje...

Grtzzz
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_9231.jpg
Views:	2570
Size:	80.9 KB
ID:	23601   Click image for larger version

Name:	IMG_9236bis.jpg
Views:	2567
Size:	80.6 KB
ID:	23602   Click image for larger version

Name:	IMG_9237.JPG
Views:	2589
Size:	55.6 KB
ID:	23603  
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #47  
Old 22-09-2011, 00:13
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
dat begint er al zeer goed uit te zien. Juist gelijk als in de film. Doe zo verder, maat.

groeten,
Lesley
Reply With Quote
  #48  
Old 26-09-2011, 21:59
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Op naar de laatste horde: het mondje met tanden, tong en mondholte...

Het makkelijkste deel was het plaatsen van de tandenrijen. Zowel bovenaan als onderaan liep dit behoorlijk vlotjes...

De mondholte daarentegen... Ik moest een soort doosje maken dat donker is zodat je de indruk krijgt dat er een mondholte is. Op deze foto zie je ook de tong...



Het maken van de mondholte leek makkelijker dan het was want er bleek een stuk in de weg te zitten (gele kringen)...



Die stukken werden dus met dat doosje weggewerkt.



Maar... Ik vind het er niet uitzien. Het matte zwart verstopt het wle een beetje maar het lijkt alsof Mack ingevallen wangen heeft of een gezwel of zo... Op de foto valt het extra op omdat het met flits is...



Toch wil ik het anders... Ik ga dus mogen zagen (alsnog). Eigenlijk vijgen na Pasen maar ik had dit niet voorzien, ondanks de planningen... Het moeilijke zal nu zijn om ophanging en allerlei andere onderdelen netjes vast te maken op andere plaatsen zodat de delen in de gele ringen weg kunnen genomen worden. Hier ga ik eerst enkele nachtjes over slapen...



Voor de volledigheid even een dryfitfoto. Niet mis maar ik ben niet tevreden...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_9242.JPG
Views:	2249
Size:	161.4 KB
ID:	23620   Click image for larger version

Name:	IMG_9243.JPG
Views:	2212
Size:	113.0 KB
ID:	23621   Click image for larger version

Name:	IMG_9244.JPG
Views:	2220
Size:	103.9 KB
ID:	23622   Click image for larger version

Name:	IMG_9246.JPG
Views:	2214
Size:	128.3 KB
ID:	23623   Click image for larger version

Name:	IMG_9249.JPG
Views:	2423
Size:	226.0 KB
ID:	23624  

__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #49  
Old 30-09-2011, 08:21
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
__________________
Reply With Quote
  #50  
Old 14-10-2011, 15:19
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Ondanks het feit dat het extra druk was, kon ik wel nu en dan wat verderdoen aan Mack. De update van de trailer komt later nog. Nu eerst waar ik heel fier op ben: de afwerking van het mondje...

In de vorige post had ik laten weten dat ik niet tevreden was met de mondholte. Dit heb ik gisterenavond aangepakt. En redelijk radicaal ook. Hakken en zagen... Okey, nu is de ophanging niet meer realistisch en zo maar das hier dus niet van tel. mack is een animatieauto, dus ik vond dat dit moest kunnen... Anyway, even wat foto's met info.

Eerst werd wat teveel was en dik in de weg zat weggesneden. Ik moest hiervoor de bladveren inkorten en een nieuwe steun aanbrengen (wit). Realstisch is het niet, maar dat is een opoffering die ik er graag bij neem...



De mondholte werd opgebouwd uit styrene plaatjes. Dit nam heel wat tijd in beslag wegens het vele passen, snijden, versnijden, verkl**en en herbeginnen. Uiteindelijk kwam het goed...



Even passen...



Dit ding werd mat zwart gemaakt en op het mondje gezet. Een dryfit natuurlijk want de tong moet er nog in...



Voor die tond moest in wat passen maar alles ging vlotjes want ik had hier al rekening mee gehouden bij het maken van de mondholte. Gewoon even vastlijmen en klaar...



...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_3586.JPG
Views:	2891
Size:	87.6 KB
ID:	23693   Click image for larger version

Name:	IMG_3587.JPG
Views:	2847
Size:	84.9 KB
ID:	23694   Click image for larger version

Name:	IMG_3589.JPG
Views:	2820
Size:	111.9 KB
ID:	23695   Click image for larger version

Name:	IMG_3590.JPG
Views:	2817
Size:	59.2 KB
ID:	23696   Click image for larger version

Name:	IMG_3592.JPG
Views:	2843
Size:	71.5 KB
ID:	23697  

__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #51  
Old 14-10-2011, 15:28
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Dit alles werd zorgvuldig vastgelijmd op het mondje waardoor je dit krijgt:



Dit moest vastgezet worden op de truck. Niet zo eenvoudig want om de één of andere reden kreeg ik dit niet recht gelijmd. Reden was simpel: die kas is zo krom als het maar kan. Je kunt dit op eerdere foto's zien waar de motor (en radiator) niet recht in dat gat van de motorkap zitten. Uiteindelijk was de oplossing simpel: een stukje platiek tussen motor en kap zodat het recht kwam... Hopelijk is het sterk genoeg vastgelijmd !

Met veel voorzichtigheid werd ook de grill geplaatst. Op de foto lijkt het alsof de letters "MACK" schots en scheef staan maar in realtiteit is dit niet zo. Vreemd... Gezichtsbedrog dus?



Tenslotte nog een detailfoto van dat mondje.



De grootste klip is nu genomen. Wat volgt is afwerken van de trekker:

- Plaatsen van afdekkappen op achtervelgen
- Vastmaken van de twee brandstoftanks
- Monteren van het hondje op de grill
- Toevoegen van de lampglaasjes
- Schilderen van de gele zijlampjes (al twijfel ik om dit te vervangen door gele PE-lampjes zoals ik op de trailer ga doen)
- De kabels aan de achterzijde om te verbinden met de trailer (hier moet ik nog over nadenken want het moet demonteerbaar zijn)

Allez hup, Mack zal meekunnen naar Nieuwegein. Dit is één van de snelst gemaakte Carsn dankzij de grote vakantie natuurlijk. De trailer volgt maar ik zal waarschijnlijk tussendoor een rallywagen bouwen. Kwestie van eens wat grotere vooruitgang te maken.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_3595.JPG
Views:	4716
Size:	68.5 KB
ID:	23698   Click image for larger version

Name:	IMG_3596.JPG
Views:	13050
Size:	87.6 KB
ID:	23699   Click image for larger version

Name:	IMG_3597.JPG
Views:	2872
Size:	100.1 KB
ID:	23700  
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #52  
Old 15-10-2011, 00:06
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Prachtig hoe jij van iets krom iets recht maakt.

Volgens mij zijt gij gene leraar, maar ne "plastieke" chirurg.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #53  
Old 17-10-2011, 08:46
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Aha, zo doet ge dat dus voor den binnenkant van het smoelwerk, dus ik weet wat te doen.
Enfin, in elk geval zeer knap gedaan allemaal en de gelijkenis is treffend. Dus geslaagde missie, Bjorn.
__________________
Reply With Quote
  #54  
Old 21-10-2011, 17:28
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Jawadde!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #55  
Old 23-10-2011, 21:27
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Binnenkort komen enkele eindfoto's van Mack. Althans van de trekker want de trailer die is nog verre van af. Ik plaatste ook nog niet veel updates hiervan maar ik zat alvast niet stil... In Nieuwegein was er wat vraag naar de stad van zaken, dus met deze...

Het onderstel van de trailer is eigenlijk zo goed als af. Alle onderdelen zitten erop waar ze moeten. De ophanging was wat lastig maar ik lostte het op door het gehele deel gewoon om te draaien. In realiteit onmogelijk maar aangezien alles achter een plaat zal wegzitten, moest dat hier kunnen. Je ziet ook wat plastic card zitten onder de ophanging omdat ik die bovenplaat wat wou verstevigen.



Verder werd het middenste paneel (met de groeven) wat langer gemaakt door plastic te recupereren van het achterste paneel dat ingekort moest worden. Op sommige plaatsen moest ik zelf wat toevoegen omdat ik niet genoeg overschotjes van het achterste paneel had.



Aan de achterzijde moet een nieuwe bumper geplaatst worden. Die maakte ik van een overschotje. De lichtbak volgt nog.



Tenslotte werden de balkjes vooraan ook geplaatst...



Momenteel staat dit buiten uit te harden. Er kwamen enkele laagjes primergrijs op, daarna mat zwart en nu opnieuw primergrijs. Ik hoop dat het matte zwart zorgt voor een wat donkerder uitziend primerlaagje... We will see...

Op nu naar de zijpanelen. Vooraan moet de trapeziumvorm vervangen worden door een afgeronde rechthoek. Ik kocht ook plastic evergreenrepen om de boorden mee op te bouwen boven- en onderaan de zijplaten.

En in het midden van de plaat moet ergens een gat komen waar McQueen kan buitenkijken... Maar deze kan ik pas snijden nadat de decals getekend zijn. En dat ga ik dus met deze gaan doen... Slaap lekker !!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_3575.JPG
Views:	2306
Size:	143.9 KB
ID:	23753   Click image for larger version

Name:	IMG_3572.JPG
Views:	2297
Size:	90.8 KB
ID:	23754   Click image for larger version

Name:	IMG_3578.JPG
Views:	2308
Size:	137.3 KB
ID:	23755   Click image for larger version

Name:	IMG_3579.JPG
Views:	2338
Size:	100.9 KB
ID:	23756  
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #56  
Old 23-10-2011, 22:30
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Maar En dat ga ik dus met deze gaan doen... Slaap lekker !!
En meteen hebben we een eerste probleem. Ik bekeek even de foto's die op de Pixarsite staan of die je ook vlot op internet vindt... Daarna vergeleek ik even met de speelgoedauto die hier staat of ik dat kan gebruiken bij het tekenen. JA !! Maar toen keek ik even naar wat screenshots van de film. Lap !! Daar is de naam op de trailer dus niet "Lightning McQueen" maar wel degelijk enkel "McQueen".



Nu zit ik met de vervelende vraag: doe ik zoals in de film of zoals op het speelgoed en de prenten van Pixar... Grappig dat ik nog nergens gelezen heb over dit verschil... Het liefste zou ik het zoals in de film maken. Met als gevolg dat de meeste, zoniet alle mensen, gaan zeggen dat het fout is. Zeker als ik in de toekomst de officiële Pixarspeelgoedautootjes erbij wil gaan plaatsen... Vandaar mijn overwegen om het te doen zoals op hun officiële prenten. Bovendien zal dat laatste wat makkelijker te doen zijn qua decals tekenen / maken...

Graag toch even jullie mening? Ik slaap er alvast een nachtje over...

Grtzz
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Mack probleem.jpg
Views:	3064
Size:	176.6 KB
ID:	23757  
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #57  
Old 25-10-2011, 08:20
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Ik zou de film voorrang geven. officiëler kan toch niet? das mijn gedacht é...
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #58  
Old 02-11-2011, 00:52
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Ferrari rules View Post
Ik zou de film voorrang geven. officiëler kan toch niet? das mijn gedacht é...
Nadat ik het probleem even liet bezinken, heb ik de beslissing genomen toch zoals de film te bouwen: McQueen wordt het dus op de trailer... Ik bouw nu eenmaal dat ding van de film hé... En terwijl ik op zoek ging naar goede referentiefoto's om de decals te tekenen (mijn DVD doet het niet meer, teveel krassen, te vaak gebruikt), kwam ik op deze site terecht:



Link = Carsthetoys

Een hele zotte site over cars. Ik heb er o.a. heel wat logo's haarscherp teruggevonden. Ook inside information, tips en screenshots waren er te vinden. En het leukste: hele lijsten van de verschillende Cars-personages en van mensen die de speelgoedauto's aanpassen (andere decals e.d.) Kortom, ik haalde er mijn hartje op !! En ik postte er ook mijn creaties want misschien, heel misschien is er nog iemand die de Cars-personages nabouwt op 1/24... Maar niet dus... Geen idee trouwens van welk land deze site is, maar aan wat ik er gelezen heb, vermoed ik de V.S.

Anyway... Terug naar de update. Ik was dus aan de decals begonnen, maar verder dan het opzoeken van de sponsors en wat screenshots ben ik niet geraakt. Ik kan immers niets bepalen en op papier zetten als de trailer nog niet af is (althans de ruwe fase). Maar ik had zo een zin in decals tekenen... Dus heb ik maar die van de Mini Cooper van Pyck getekend. Begin 2012 meer hierover...

Heb ik dan niets gedaan hier? Jawel !! Begin herfstvakantie had ik al het voorste deel van de trailer aangepakt. Deze is uit de doos (trapeziumvorm)anders dan bij Mack (afgerond). Dus moest ik aan de slag...



De zijkanten werden van "dragers" voorzien langswaar de gebogen flap moet komen. Ook werd de bovenzijde wat hoger gemaakt.



Natuurlijk moest ook het dak aangepast worden terwijl dit bij het chassis niet moet. Heb de valse ronding immers netjes afgewerkt onderaan.





Eenmaal de flappen erop ziet het er zo uit:



...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_9372.JPG
Views:	4719
Size:	86.5 KB
ID:	23854   Click image for larger version

Name:	IMG_9378.JPG
Views:	4820
Size:	143.1 KB
ID:	23855   Click image for larger version

Name:	IMG_9379.JPG
Views:	2952
Size:	143.7 KB
ID:	23856   Click image for larger version

Name:	IMG_9380.JPG
Views:	2952
Size:	144.1 KB
ID:	23857   Click image for larger version

Name:	IMG_9381.JPG
Views:	4661
Size:	115.4 KB
ID:	23858  

__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #59  
Old 02-11-2011, 01:02
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Maar toen zat ik met een ander probleem. Ik had iemand beloofd om decals voor hem te maken maar was dat compleet uit het oog verloren. De avond na Nieuwegein ben ik er meteen aan begonnen met als gevolg dat de trailer aan de kant werd gezet maar dat de zin in decals tekenen alsmaar toenam. Zoals eerder gezegd wou ik die van Macks trailer maken, maja... Ik val in herhaling.

Vandaag was de tekenwoede evenwel voorbij en voor en na het bezoek aan Bellewaerde Nocturne (een aanrader !) heb ik de trailer verder aangepakt. Op het voorste stuk moeten twee uitspringende "bakken" komen. Deze heb ik met plastic sheet gemaakt en vastgekleefd. Voorlopig geen foto hiervan... Ook heb ik het dak met die voorkant al vastgelijmd en alles eens in primer gezet. Eens zien waar er schuurwerk is...

Toen moest dat gat in de zijkant komen. Dit is een soort glas waar de decal overheen gaat maar waardoor je vanuit de binnenkant toch naar buiten kan kijken. Dat zie je ook soms op onze bussen of trams.

Dit leek makkelijker dan het was. Meten, aftekenen en spieken op prints van die site hielpen me bepalen waar het gat moest komen...



Daarna was het gaten boren en uitsnijden...



Eén kant is gedaan. Morgen komt de andere zijde aan de beurt.
Daarna maak ik het gat "dicht" met styrene en komen de schuurwerken. Als die gedaan zijn kunnen de sierstrips erop komen. In Nieuwegein kocht ik daarvoor stroken evergreen... Ook de achterzijde moet nog volledig gemaakt worden... Maar de vakantie is nog niet halfweg, dus...

Stay tuned !
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_9382.JPG
Views:	4614
Size:	77.7 KB
ID:	23859   Click image for larger version

Name:	IMG_9383.JPG
Views:	4667
Size:	131.7 KB
ID:	23860  
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)

Last edited by Loeten; 02-11-2011 at 01:03.
Reply With Quote
  #60  
Old 02-11-2011, 02:40
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Respect !!!

Grtz,
G
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.