De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 02-04-2006, 17:53
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Question Ontvetten van resin modellen.

Hallo iedereen ik zit met een vraagje die misschien al aan bod kwam maar vind er niets meer van terug.Namelijk een resin model of onderdeel ontvetten met wat doe je dat het best en hoe.En zijn er verschillende manieren van doen of is er één specifieke methode omdat te doen.Hoop hier iets van te horen alvast bedankt en tot hoors.
Vinnie.
Reply With Quote
  #2  
Old 02-04-2006, 20:51
Guest Guest is offline
De Paddock
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 471
Ik onvet met carrosserie -ontvetter,maar je kunt het ook doen met warm water met dreft en daarna droog blazen met een haardroger.Niet doen met een plastic kit deze smelt.
Reply With Quote
  #3  
Old 02-04-2006, 21:52
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Ik doe hetzelfde als Racer: net voor de afwas even de onderdelen in het dreftsopje. Maar nadien laat ik alles gewoon drogen op tafel...
Reply With Quote
  #4  
Old 03-04-2006, 08:15
Yvonne's Avatar
Yvonne Yvonne is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerkapelle (NL)
Posts: 397
Quote:
Originally Posted by vinnie
Hallo iedereen ik zit met een vraagje die misschien al aan bod kwam maar vind er niets meer van terug.Namelijk een resin model of onderdeel ontvetten met wat doe je dat het best en hoe.En zijn er verschillende manieren van doen of is er één specifieke methode omdat te doen.Hoop hier iets van te horen alvast bedankt en tot hoors.
Vinnie.
Je kunt het proberen met sop/dreft, indien de vetlaag niet te erg is. Indien de vetlaag te heftig is, kun je misschien iets van Spiritus gebruiken. Deze Spiritus dien je wel indirect (dus via een doekje ofzo) te gebruiken. En begin eerst even op een minder belangrijk stukje..zoals de binnenkant van het model om te kijken wat er gebeurt.

Maar begin met iets als dreft/sop, en ga dan aan de gang met wat 'zwaardere' ontvettingsmiddelen...
Reply With Quote
  #5  
Old 03-04-2006, 10:43
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Loeten
Ik doe hetzelfde als Racer: net voor de afwas even de onderdelen in het dreftsopje. Maar nadien laat ik alles gewoon drogen op tafel...
Ik droog altijd met een onbedrukt stukje papier van de keukenrol (dus geen keukenrol waar mooi bloemetjes en dergelijke opstaan). Bij ons in de regio zit er ontzettend veel kalk in het leidingwater en 'k heb al gemerkt dat zoiets toch altijd wat spoortjes nalaat. Werkt het best als het papier van de keukenrol al wat vochtig is (dus onmiddellijk na het eerste contact met het water.)

ps. heb ook even de titel aangepast.
Reply With Quote
  #6  
Old 03-04-2006, 12:08
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Huudo
Ik droog altijd met een onbedrukt stukje papier van de keukenrol (dus geen keukenrol waar mooi bloemetjes en dergelijke opstaan). Bij ons in de regio zit er ontzettend veel kalk in het leidingwater en 'k heb al gemerkt dat zoiets toch altijd wat spoortjes nalaat. Werkt het best als het papier van de keukenrol al wat vochtig is (dus onmiddellijk na het eerste contact met het water.)
Dan gaat dat natuurlijk wat vlugger. En kalk... Tja, die verre regio he, hihi... Neej hier zit er ook nogal wat kalk in. En dan krijg je idd wat kleine ringetjes te zien bij het opdrogen...

Tanks voor de tip ! Nu nog aan het vrouwke zeggen dat ze geen Okay keukenrollen meer mag gebruiken, LOL
Reply With Quote
  #7  
Old 03-04-2006, 13:53
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Loeten
Dan gaat dat natuurlijk wat vlugger. En kalk... Tja, die verre regio he, hihi... Neej hier zit er ook nogal wat kalk in. En dan krijg je idd wat kleine ringetjes te zien bij het opdrogen...

Tanks voor de tip ! Nu nog aan het vrouwke zeggen dat ze geen Okay keukenrollen meer mag gebruiken, LOL
de reden waarom er geen kleuren op mogen zitten, is omdat ik het al eens voorgehad heb dat de geprinte kleur precies begon op te lossen en sporen op het model achterliet. Van toen af aan, enkel nog witte keukenrol in huis.
Reply With Quote
  #8  
Old 03-04-2006, 20:04
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Mmmm, die spiritus zou ik toch achterwege laten, of tenminste alleen maar boven halen als het echt niet anders kan. Ik heb het niet met die agressieve/bijtende middelen op een toch wat poreuze stof die resin is.
Maar misschien ligt het enkel aan mijn ietwat pessimistisch ingestelde manier om iets te beoordelen?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #9  
Old 04-04-2006, 07:32
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Ik schuur de modellen altijd eerst met een #800 water, en dan goed napoetsen met Vim schuurmiddel en een tandenborstel. De Vim schuurt ook nog eens lichtjes en de tandenborstel gaat zelf in de kleinste spleetjes ...
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.