De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 11-04-2006, 14:26
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Vannacht nog wat verder gedaan. De raamrubbers en de andere onderdelen die wat x-18 nodig hebben werden geschilderd. Het afplakken ging vlot, maar ik heb net niet lang genoeg gewacht tot het uitharden van de verf vrees ik. Bij het snijden van de tape met een scherp breekmesje bleek nu en dan wat lak mee te komen. Opnieuw had ik nogal wat geluk dat dit telkens op plaatsen was waar decals moeten komen.

Uiteindelijk ben ik redelijk tevreden omdat deze celica geen perfect afgelijnde rubbers heeft... Op de foto kan je trouwens zien dat ik op enkele plaatsen niet te "strak" gewerkt heb, ook al omdat daar de decals komen... En aangezien die moeten aansluiten met de rubbers...

ik heb ook twijfels over het aanbrengen van de paneellijnen... Ik heb het gevoel dat dit hier niet echt nodig is of toch?? Anyway, laat het me weten, ik moet toch nog naar de Supra Bazar...

De pics:

Net na de penselstreken...



Hier met zijn broertje die duidelijk nog een laagje lak nodig heeft...



Reply With Quote
  #17  
Old 13-04-2006, 20:35
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Update interieur...

Vandaag weer wat tijd gehad om te bouwen. Het was wel maar met een half oog, want ben dinsdag nogal onzacht in botsing gekomen met het zoontje. Gevolg: hij heeft niks en ik heb een blauw (paars) oog... Ga zo maar eens naar Bellewaerde

Anyway... Ik heb geprobeerd om weer een stapje verder te gaan in het ontwerpen van rallygordels. Gelukkig ben ik deze maal niet vergeten de achterzijde mee te verven. Al doende leer je dus... Ik heb opnieuw pleisters gebruikt. De uiteinden kregen een zilverlaagje en werden bijgeknipt. Met een dun stiftje werden er wat details toegevoegd. Ook het verankerpunt werd toegevoegd, maar nu door het uit te knippen en op te kleven... Het resultaat vind ik weer beter dan de vorige...

Hieronder een foto ervan. De decals moeten er wel nog op...



En hier de interieurfoto's van mijn oud model dat in restauratie gaat. Een groot verschil dus met de Kankkunen-Celica... De restauratie zal trouwens enkel voor de buitenzijde gelden...





Reply With Quote
  #18  
Old 14-04-2006, 02:33
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Voila, nog de hele avond zitten verder bouwen. Het interieur is nu helemaal af. Volgende stap is de body afwrken en decalleren...

Overzicht van de bouwwerken:

1/ Nogmaals de afgewerkte zetels met decals (die RECARO van de co-driver was gescheurd en is reeds vervangen) Blijkbaar beetje wazige foto...



2/ Nogmaals het interieur van de Duncan versie. Groot verschil toch met die van Kankkunen. Ik denk dat Juha zal willen ruilen... Deze pics zijn wel weer scherp...





3/ En toen begon het te kriebelen... De kas moest op het chassis met dryfitten van enkele andere onderdelen... Ik heb gezien dat ik het hart van de velg ben vergeten te schilderen. Het reservewiel is trouwens niet het echte wiel maar wel het linkervoorwiel, even voor de fotoshoot daar geplaatst.







4/ Detailfoto van een wiel...




Volgende update vrijdag of zaterdag (indien ik tijd heb...)

Reply With Quote
  #19  
Old 15-04-2006, 16:58
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
UPDATE...

Blijkbaar is mijn geluk bij het bouwen van deze wagen opgebruikt... Ik had het kunnen denken he, ik had net iets te vaak "chanse" met de minder gelukte deeltjes die toch verdwenen onder hulpstukjes en decals...

1/ Mijn spatlappen willen niet strak geschilderd worden. Maar hier weet ik al het probleem. Ik heb twee potjes x-18 en een spuitbus TS-29 staan. Het ene potje is enamel en het andere acrylic, net als de spuitbus. Je snapt het al: eerste laagje was in enamel en de andere twee met de spuitbus... Hmja, valt uiteindelijk mee omdat weinig spatlappen echt egaal zijn...

2/ Onder de knipperlichten moet een stukje in X-18 geverfd worden. Mijn borsteltje werkte tegen en der was meer in het zwart dan moest. Stom genoeg probeerde ik dat direct uit te krijgen met thinner... Grrr, neen, ik moest het gewoon laten drogen en dan zachtes afkrassen met een tandenstokertje. Heb het dus wat opnieuw moeten verven met x-2.

3/ Nadat ik de knipperlichten oranje had geverfd, was er wat van die oranje slierten op mijn duim terechtgekomen bij het reinigen van het borsteltje. Dit heb ik dus niet gezien waardoor er nu op de body oranje vlekken zijn (zie foto's)





Wat is er dan wel gelukt??? Tjah...

1/ Mijn eerste decal op de luchthapper (zie foto) BTW de rubber is wel strakker dat hij er uitziet op de foto :shock:



2/ De roostertjes vooraan de auto (extra grote gaten) zijn in orde.



3/ In de motorkap zit ook een gat dat je moet opvullen met een soort plastic namaakgaas. Dat trekt nergens op en dat heb ik vervangen door echt gaas... Weer wat realistischer...



Nu mijn vraag rond dat vlekkenprobleem:

Is het mogelijk om dat oranje weg te krijgen door er toch nog een extra nevellaag op te spuiten. Ik zou de wagen afplakken en beide zijkanten nog eens een laagje geven. De plakband zou telkens in de panellines terechtkomen om zo weinig mogelijk kleurverschil te bekomen... Ook de koffer zou zo nog eens herwerkt worden omdat de raamrubbers daar een kleine ramp zijn... Graag wat feedback hierrond...

Owja, zou ik de panellines zwart maken? Ik vrees dat dit te donker zal zijn (als ik nadenk over mijn groene Trabant...)

Reply With Quote
  #20  
Old 15-04-2006, 21:55
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Loeten
UPDATE...........................

Nu mijn vraag rond dat vlekkenprobleem:

Is het mogelijk om dat oranje weg te krijgen door er toch nog een extra nevellaag op te spuiten. Ik zou de wagen afplakken en beide zijkanten nog eens een laagje geven. De plakband zou telkens in de panellines terechtkomen om zo weinig mogelijk kleurverschil te bekomen... Ook de koffer zou zo nog eens herwerkt worden omdat de raamrubbers daar een kleine ramp zijn... Graag wat feedback hierrond...

Owja, zou ik de panellines zwart maken? Ik vrees dat dit te donker zal zijn (als ik nadenk over mijn groene Trabant...)

Ik zou die vlekken laten voor wat ze zijn en als je wagen klaar is, geef hem dan zo'n "modderdouche", dan zie je van die vlekken niets meer zoals bij mijne Subaru. http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=11697

Grtzzzzzzz Nismo
Reply With Quote
  #21  
Old 16-04-2006, 00:44
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Nismo
Ik zou die vlekken laten voor wat ze zijn en als je wagen klaar is, geef hem dan zo'n "modderdouche", dan zie je van die vlekken niets meer zoals bij mijne Subaru. http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=11697

Grtzzzzzzz Nismo

Okey nice work van je. Toch doe ik dat liever niet en heb daar 2 redenen voor:

- Ten eerste heb ik geen airbrush
- Ten tweede maak ik het liefst showroommodellen, dat wil dus zeggen; de modellen vlak voor de start...

Toch bedankt, ik ga het in beraad houden...

Reply With Quote
  #22  
Old 16-04-2006, 02:12
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Normaal moet je dat nog af krijgen ze,probeer eens met een nat doekje,anders dat stuk mat vrijven afplakken en herspuiten
Reply With Quote
  #23  
Old 16-04-2006, 02:33
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Hmmm okey Scooby, heb het even geprobeerd maar die enamelverf was al van gisteren erop en is teveel uitgehard... Het is wel een tikje minder geworden maar het is nu kunstlicht he... Ik kijk morgenochtend wel even en als het effect niet goed genoeg is: afplakken en spuiten he...

Als het zo doorgaat ben ik zelfs niet klaar tegen dinsdag (dan moet ik weer werken) Pfff...

UPDATE:

WOEHOE !!! Ongelooflijk, het is er uit!! Danksij de tip van Scooby en wat eigen gefoefel... Ik gebruik vaak tandenstokertjes om vlekjes en zo zachtjes weg te werken (net als het geverfd is natuurlijk) Nu heb ik wat speeksel, een doekje en zo'n stokje gebruikt. Zachtjes rubben en het slijt weg zonder de lak (die heel goed uitgehard was) te beschadigen.

Waw, morgen decalleren dus, spannend...


Last edited by Loeten; 16-04-2006 at 02:51.
Reply With Quote
  #24  
Old 16-04-2006, 11:02
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Loeten
Nu heb ik wat speeksel, een doekje en zo'n stokje gebruikt. Zachtjes rubben en het slijt weg zonder de lak (die heel goed uitgehard was) te beschadigen.
Amai, wat voor een speeksel hebt gij?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #25  
Old 16-04-2006, 11:26
Pinzie's Avatar
Pinzie Pinzie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2006
Location: Houthalen
Posts: 629
Was het speeksel of kwijl ;-)))
Reply With Quote
  #26  
Old 16-04-2006, 22:19
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Jah dat speeksel he... Het was al laat in de nacht... Kwijl was het althans niet want het vrouwke was al in bed en der was alleen rallycross op tv...

Hierbij een foto van hoe die vlek er nu uitziet... Vooral boven het wiel is alles zo goed als weg... Op de deur is het niet zo nodig dat het meer verdwijnt aangezien daar een decal over komt...



Eerst nog wat onderdeeltjes een zwart x-18 laagje geven en dan hopelijk deze nacht wat decalleren... Hmmm, wat kijk ik daarnaar uit !!

Reply With Quote
  #27  
Old 16-04-2006, 23:08
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Hé nachtbraker, zie dat ge deze keer geen vingerafdrukken meer achterlaat

Grtzzzzzzz Nismo
Reply With Quote
  #28  
Old 17-04-2006, 22:35
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Haast en spoed is zelden goed.

Ga je soms niet wat overhaast te werk?
Reply With Quote
  #29  
Old 17-04-2006, 23:46
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Huudo
Haast en spoed is zelden goed.
Ga je soms niet wat overhaast te werk?
Hmmm overhaast? Neej ik denk het niet. Akkoord, ik ben pas twee weken terug met dit project begonnen en het vlot heel goed, maar ik was dan ook twee weken thuis he...

Misschien dat dat eerder een nadeel is dan een voordeel (die vakantie) want ik wil steeds verder doen en dan maak je wel eens fouten. In een werkweek heb je eerst je uren voor klas (ik dan) en op je bureau (ook ik) versleten en eenmaal thuis bekijk je even waar je zat en ga je een stapje verder. Ook heeft dan alles echt wel meer tijd om uit te drogen. Dus misschien wel wat te haastig...

Ik zou dit voorval eerder verstrooidheid noemen. Onze bengel die hier rondloopt, het vrouwtje dat veel zorg nodig heeft en het extra werk thuis...

Misschien moet ik in zo'n vakantieperiodes gewoon meerdere projecten opstarten zodat ik iedere dag kan afwisselen om alles telkens de tijd te geven om uit te harden. Slordigheid is het alvast niet, want ik ben normaal echt wel een "pietje precies". Ook moet ik me dringend eens zo'n staandertje aankopen. Nu moet ik het model teveel bepotelen tijdens het decalleren en schilderen.


Tijd voor een update:

Ik ging dus vannacht decals aanbrengen. Mijn vrouwtje en haar baby beslisten daar anders over. Vannacht rond 01.00 zijn we richting ziekenhuis vertrokken maar (voor een wensen komen) alles bleek maar vals alarm. Krachtige oefenweeën was het verdikt... Maar wel mijn nacht kwijt...

Deze namiddag dan toch wat zitten decalleren toen beide (kid en vrouw) sliepen. De decals zijn echt wel gemakkelijk aan te brengen en reageren perfect op de SOL. Alle randjes en kantjes worden netjes gevolgd.

Jammer genoeg bleken ze soms ietwat te klein of niet precies. Zie maar de rood-blauwe kronkels op het dak: ze sluiten niet aan bij voor- en achterruit. Dus dit zal zoeken worden naar passende verf om die gebreken weg te werken. Ook ontbraken de gaten voor de luchthappertjes op de motorkap. Rechts heb ik die perfect doorprikt maar links was dat minder. Ook hier zal verf nodig zijn... (zie foto's)

Morgen het vervolg. Nog wat vraagjes:

1/ Ik twijfel of ik de panellines moet trekken van deze wagen. Iemand een idee??
2/ Hoe vind ik het vlotst te passende verfkleur bij de decals...



Reply With Quote
  #30  
Old 18-04-2006, 10:41
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ik zou de panellines doen,ook al was het maar om voor jezelf uit te maken of je dat ook op je andere modellen gaat toepassen. 2 jaar geleden op de modelbouwbeurs in Hasselt heeft er iemand mij eens een stift geleend om een eens model te voorzien van panellines. De week na de beurs heb ik me ook zo'n stift aangeschaft en bijna al mijn modellen onderhanden genomen.
Hieronder een foto van zo'n stift, ik gebruik wel dikte 0.1 en een voorbeeld.

Grtzzzzzzz Nismo
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	tekenpen.jpg
Views:	23
Size:	29.4 KB
ID:	1951   Click image for larger version

Name:	nissan mid4  39.jpg
Views:	34
Size:	52.4 KB
ID:	1952  
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.