De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 29-12-2004, 21:32
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Decals zelf maken - voorbeeld.

Ik heb me een set decalbladen aangeschaft om een model te vervolledigen dat ik onlangs kocht. Het betreft een Toyota Celica van Sainz in de Catalunya 1992, een rally waar ik zelf bij aanwezig was en dus goede referentiefoto's heb. Het was dan ook niet moeilijk om vast te stellen dat de helft van de decals (en niet alleen de sigarettenreclame!) ontbrak.

Na wat meten en photoshoppen werden de decals gedrukt, geseald en nog eens geseald. Daarna zijn ze gewoon te gebruiken als normale decals (van goede kwaliteit zelfs). Hieronder het resultaat, en vergeet niet dat dit een model op 1/43e is. Overal waar een gele pijl staat werd een zelfgedrukte decal aangebracht. De scherpte van de zelfgedrukte decals is opmerkelijk, de decalbladen zijn echt zeer goed en aan te raden aan iedereen die zelf decals wil maken!

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 29-12-2004, 22:41
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
Ziet er goed uit!


Op www.brandsoftheworld.com kun je logo's van bedrijven vinden. Misschien heb je daar wat aan in de toekomst. Als voorbeeld bv de diverse logo's van Marlboro: http://www.brandsoftheworld.com/sear...&text=Marlboro
Reply With Quote
  #3  
Old 29-12-2004, 22:50
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Amaj, dit klinkt echt geweldig.

Ik zou dus met zo'n bladen ook decals van Marlboro kunnen maken voor op mijn 206 WRC van Grönholm in Monte Carlo 2003 ? Daar zitten dus geen bij... Maja, tzou ook nie echt kloppen met de werkelijkheid daar ze er niet met tabaksreclame reden...
__________________
- http://www.wrcplace.be -
Reply With Quote
  #4  
Old 29-12-2004, 22:59
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Toppie!

Goed gelukt!
Reply With Quote
  #5  
Old 29-12-2004, 23:12
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by 206WRC-ke
Amaj, dit klinkt echt geweldig.

Ik zou dus met zo'n bladen ook decals van Marlboro kunnen maken voor op mijn 206 WRC van Grönholm in Monte Carlo 2003 ? Daar zitten dus geen bij... Maja, tzou ook nie echt kloppen met de werkelijkheid daar ze er niet met tabaksreclame reden...
Is het niet zo dat sigarettenreclame in het Prinsbisdom zelf wel toegelaten is? Volgens mij rijden de rallywagens in de Monte met sigarettenreclame in Monaco zelf en zonder daarbuiten...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 29-12-2004, 23:49
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Laatst nog was ik in m'n "fotocollectie" op zoek naar foto's van m'n 206 in Monte en zag foto's van de Ceremoniële start waar er Marlboro reclame op was. Op de foto's op de proeven was die idd verdwenen...

bv:
Mét: http://www.acm.mc/rallye/picts/2003/...b_peugeot1.jpg
Zonder: http://www.acm.mc/rallye/picts/2003/...b_peugeot2.jpg

__________________
- http://www.wrcplace.be -

Last edited by 206WRC-ke; 29-12-2004 at 23:56.
Reply With Quote
  #7  
Old 30-12-2004, 12:51
Boetzie's Avatar
Boetzie Boetzie is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2003
Location: On Your Tail
Posts: 103
Prachtig Resultaat!

Sorry als volgende vraag dom zou zijn maar:

Wat bedoel je met sealen?

Welke printer heb je hiervoor eigenlijk gebruikt?

Van Welk merk is het gebruikte decalblad?

Heb zelf ook eens eigen decals moeten maken voor een bestelling maar op het eerste zicht is jou resultaat beter dan hetgeen ik toen kreeg. Ik moest alles in feite 1ā twee tinten donkerder zetten om de juiste kleur te krijgen en bijgevolg kon echt zwart niet of nauwelijks verkregen worden.
Had toen alles laten drukken op een decalsheet via laserprinter.

In ieder geval proficiat met het resultaat, je blijft ons verbazen!!

Groetjes
__________________
Racing is life, anything that happens before or after is just waitin'.

"Great Things are done when Men and Mountain meet"
Reply With Quote
  #8  
Old 30-12-2004, 13:28
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Geen domme vraag denk ik Boetzie. Zou ik ook wel eens willen weten

Kan je dan die logo's gewoon afprinten op je decalbladen?
__________________
- http://www.wrcplace.be -
Reply With Quote
  #9  
Old 30-12-2004, 14:15
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik ben ook geīnteresseerd in welke producten je gebruikt, waar je die hebt gevonden. Hoe druk je die decals dan af (met welke printer kan je dat doen)? Hoe verzeker je je dat ze van de juiste afmetingen (schaal) zijn., etc etc

Admins: Misschien is het geen slecht idee om een sectie tutorials te stichten hier? Er zouden artikels over zulke onderwerpen kunnen gepost worden.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #10  
Old 30-12-2004, 19:34
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Ja SENNAKE geef ons die informatie eens zoals Dominique het vraagt.
Reply With Quote
  #11  
Old 30-12-2004, 21:15
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ok, ik zal er eens werk van maken (morgen, want vandaag ben ik niet thuis).
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 31-12-2004, 00:14
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
merci maat. Gij zijt de beste!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #13  
Old 31-12-2004, 00:35
Dragonfly's Avatar
Dragonfly Dragonfly is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Wilrijk
Posts: 707
Knap werk , nog iemand die ne "cursus" heeft gehad
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 31-12-2004, 10:52
Steven's Avatar
Steven Steven is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 192
Die cursus zou ik ook wel eens wille hebbe.
Dan kan ik direct de producten es testen die we hebben in de winkel waar ik werk (www.dominomodel.be)
Reply With Quote
  #15  
Old 31-12-2004, 11:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Bon, belofte maakt schuld. Hier gaan we dan.

Eerst en vooral wens ik te benadrukken dat niemand ooit te oud is om te leren, en dat onze modelbouwmeetings me al een schat aan informatie opgeleverd hebben ondanks mijn 35 jaar aan modelbouw-ervaring. Ik kan ze iedereen dan ook aanbevelen, zelfs als je van ver moet komen.

Zo ook die avond toen het centrale thema "decals" was. Onze vriend Ken (Dragonfly) deed er onder andere uit de doeken hoe je zelf decals kan printen en aanbrengen. Nu, niet dat ik daar nog nooit van gehoord had of zelfs geprobeerd had, maar nadat mijn uitgeprinte decals een week gedroogd hadden en ik er zo met mijn vinger de inkt van afwreef hield ik het voor bekeken en had ik het zelf printen van decals geclasseerd tot de modelbouwfabeltjes.

Ik ontbrak echter een vitaal element van informatie, dat ik dank zij Ken die avond te weten kwam : er bestaan decalssheets voor laserprinters (die ik op de kop getikt had) en er bestaan decalsheets voor inktjetprinters (wat ik thuis heb). Verwissel de twee NOOIT want geen enkel van de ene soort werkt met de andere printersoort!!!! DIT IS PRIMORDIAAL!!!

Goed, eens ik dat wist restte me alleen nog te vragen waar je zulke decalsheets kan bekomen. Via Ken kwam ik te weten dat dat ofwel online kan bij www.nimpex.de (waar ik ze prompt besteld heb maar die mannen laten al maanden niets van zich horen) ofwel IRL bij :

Herman verschooten bvba
Hobby en Modelbouw
Eiermarkt 31a - 2000 Antwerpen

Een week geleden nam ik dus de beslissing om naar Antwerpen te rijden en wat decalsheets aan te schaffen voor inktjetprinters.

Tot zover de inleiding, die echter wel belangrijk is. Bedankt Ken, om me de weg naar de zelfgeprinte decals te tonen

Eens in de winkel aanbeland kon ik de decalsheets niet vinden (ze zijn nogal goed verborgen) maar een vriendelijke verkoper toonde me waar ze waren. Ik weet (via Ken) dat er per soort printer nog eens 2 soorten bestaan : doorzichtige en witte sheets. De doorzichtige zijn voor alle decals die geen wit bevatten, de witte voor decals waar wit in voorkomt (omdat je printer geen wit kan printen). Ik kocht een setje van 3 transparante en eentje van 3 witte. Het betreft "Clear decal film three sheet pack" van "Experts-choice decal", Item n° 122 en "White decal film three sheet pack" van "Experts-choice decal", Item n° 120. Kostprijs : 12.99 euro per pak.



Op de verpakking staat tevens de handleiding en door die te lezen stelde ik vast dat ik nog een attribuut nodig had : een flesje "Microscale Liquid Decal Film" om de inkt te fixeren op het decalblad, het zogenaamde "sealen". Kostprijs : 4,87 euro.



Eens thuis ging ik direct aan de slag. De eerder vernoemde Toyota celica was mijn eerste "slachtoffer". Via de referentiefoto's begon ik een inventaris op te maken van de ontbrekende decals. Eens ik wist wat ik allemaal nodig had ging ik op zoek naar de sponsors op het internet. Belangrijk hierbij is dat je logo's downloadt met een zo hoog mogelijk resolutie. Dat geeft later scherpere decals. Eens ik alles gevonden had (tenminste alles wat ik kon vinden) begon ik te Photoshoppen. Ik werk in 600 dpi om zo scherp mogelijke decals te creëren. Sommige decals moest ik zelf maken (zoals die "RACC - A" decals) en sommige moest ik wat aanpassen (zoals de Marlboro -rode vlakken). De afmetingen van de decals worden bepaald door het opmeten van de lege spaties op het model, en door onderlinge vergelijking van de verschillende decals. In mijn geval mat ik dat de grote Marlboro decals 1 cm breed moest zijn, en van daaruit heb ik eigenlijk de afmetingen van alle andere decals bepaald. Bv de RACC-A decal was op mijn referentiefoto een kwart van de grote Marlboro decal, dus heb ik hem 0,25 cm gemaakt. Enzovoort.

Uiteindelijk leidde dit tot de volgende creatie :



Eens dit karweitje klaar was kon ik beginnen te printen. Eerst op een gewoon wit blad om de uitlijning juist te zetten, en om te zien of de kleuren goed waren. Dat zag er goed uit, dus het transparant blad er in. Probleem! De Amerikaanse decalbladen zijn niet A4, maar "Letter". Dus vergeet niet om je printerinstellingen aan te passen. Na een eerste proefdruk vond ik dat de kleuren wat flets waren. Dat is absoluut te vermijden, want het uiteindelijke resultaat op je model is sowieso al wat minder fel dan dat op je decalsheet, zelfs met een witte ondergrond! Op de instructies staat echter dat je in dat geval in je printersetting kan instellen dat de inktlaag "heavier" moet zijn. Bij mijn printer (HP PSC 950) is dat inderdaad het geval. Ik zet dus de instellingen op maximaal inktverbruik en maximale droogtijd. Nog eens printen en nu was ik helemaal tevreden met het resultaat. Ik had aan de verkoper in Antwerpen ook nog gevraagd hoe lang je moet wachten alvorens de decals te "sealen" en hij raadde me aan om minstens 24 uur te wachten. En zo geschiedde.

24 uur later testte ik of dat sealen eigenlijk wel nodig was op de eerst geprinte, fletse decals. Alhoewel er veel minder inkt weggeveegd werd als destijds met de verkeerde decalsheets, komt er nog steeds een klein beetje inkt los als je erover wrijft. Dat sealen is dus echt wel nodig. Op de instructies staat dat je eerst een dun laagje moet aanbrengen met airbrush of met een plat penseel, maar omdat ik bang was dat ik met een penseel de inkt zou wegwrijven heb ik de airbrush genomen. Probleem! Het product om te sealen is nogal viskeus en om het te airbrushen zou je het moeten kunnen verdunnen. Maar aangezien ik niet weet hoe het product samengesteld is weet ik ook niet waarmee ik het mag verdunnen. Dus dan maar de druk van de compressor wat verhoogd en op hoop van zegen. Het product komt er niet zo egaal uit als verdunde verf, maar het gaat. Af en toe springt er wel een druppel op de decals maar na enkele seconden is het al droog en totaal niet meer zichtbaar.

Na nog eens enkele uren drogen en voorzichtig wrijven, dan zelfs hard wrijven, komt er geen inkt meer los. Oef, het is "geseald". Maar de dunne laag geeft wel een matte schijn aan de decals en bovendien moet ik volgens de instructies nog een 2e laag aanbrengen, een dikkere deze keer. En dat is nodig voor 2 dingen : het versterkt de decal die uiterst dun is zonder 2e sealing en het geeft een mooie glanzende schijn aan de decals. Aangezien de boel nu veilig was heb ik de 2e laag aangebracht met een plat penseel en dat werkt prima.

Nog eens een dag laten drogen en dan kon ik eindelijk aan het werk. De decals laten zich aanbrengen als zeer goede fabrieks-decals. Micro set en sol werken er prima op (zijn trouwens van hetzelfde fabrikaat en worden ook aanbevolen). Alleen moet je natuurlijk elke decal heel secuur uitknippen omdat je print op één groot vlak. Maar dat doe ik met "normale" decals ook altijd dus dat is geen probleem.

Tja, dat is het zo'n beetje. Het eindresultaat stond al bovenaan deze pagina en mag gezien worden vind ik. En nu is het dus aan jullie om de verworven kennis in praktijk om te zetten. Laat ons iets weten als je ermee bezig bent. Ervaringen uitwisselen leidt altijd tot een meerwaarde voor iedereen

Tot modelbouws!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 31-12-2004 at 16:48.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.