De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Eenzitters
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

View Poll Results: Welke klasse gaat verdwijnen in de komende 3 jaar?
GP2 2 9.09%
GP2 Asia 6 27.27%
A1GP 6 27.27%
Superleague Formula 13 59.09%
World Series by Renault 3.5 0 0%
Formula Master / GP3 2 9.09%
Formula 2 en/of Palmer Audi 4 18.18%
Een lokale klasse van de F3, uitgezonderd Euro F3 en Brits F3 3 13.64%
Een lokale klasse van de FR2.0, uitgezonderd de klasse binnen de WSbR weekends. 2 9.09%
Anders,.......... 4 18.18%
Multiple Choice Poll. Voters: 22. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 10-11-2008, 23:42
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Welke klasse gaat verdwijnen in de komende 3 jaar?

Het is crisis en we voelen de klappen in onze sport. Dat moet toch ergens gevolgen gaan hebben voor bepaalde single seater klassen. Er zitten een aantal klassen tussen die gebaseerd zijn op toekomstige inkomsten

U kunt kiezen voor meerdere klassen
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 10-11-2008 at 23:47.
Reply With Quote
  #2  
Old 10-11-2008, 23:51
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
A1GP: hedgefund RAB ligt op apegapen
Superleague Formula: Leuk idee, verkeerde timing. Kunnen de organisatoren niets aan doen helaas.
F3: Denk aan het italiaans F3 kampioenschap
Anders: Formula 16, was dit jaar al een drama.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #3  
Old 11-11-2008, 00:09
Neo-242's Avatar
Neo-242 Neo-242 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2006
Location: The only place
Posts: 980
Ik vraag mij af of Renault de kraan niet stilaan gaat dichtdraaien. F1, World Series, Megane Trophys, Clio Trophies, Formule Renault, GP2 Motoren, enz...

Er zal toch ergens bespaard moeten worden denk ik zo?
Reply With Quote
  #4  
Old 11-11-2008, 00:43
Belle's Avatar
Belle Belle is offline
British Racing Green
 
Join Date: May 2004
Location: Merendree (Nevele)
Posts: 2,207
Ook ik denk aan A1GP, Superleague en Formula 16.

Ieder jaar is er wel onzekerheid rond de A1GP en een financiële crisis zal in dit geval geen extra zekerheden bieden. Dus daar heb ik al mijn twijfels.

De Superleague Formula is een leuke serie op zich, maar de bijna lege tribunes zullen hierbij ook wel een rol spelen. Maar wie weet geven ze het nog een 2de kans.

Ik vrees ook voor de Formula 16. De teams met hun ex-1600 wagens zie ik niet snel terugkeren aangezien ze 3-4 seconden moesten afgeven op hun 'Gloria-rivalen'. En bovendien waren er bijna geen 1600 wagens op de startgrid.
Het is een nochtans een mooie opstapklasse maar ik denk dat dat nu de 2.0 zal worden...
__________________
goossens :: lamy :: ortelli :: palttala

www.born2race.be www.bokkenrijders.net

Last edited by Belle; 11-11-2008 at 00:44.
Reply With Quote
  #5  
Old 11-11-2008, 01:17
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!
 
Join Date: Apr 2003
Location: TONGEREN
Posts: 1,087
Ik denk ook dat de Superleague Formula in pole-position staat om te verdwijnen. Lege tribunes, geen omkadering en ook in het voetbal slaat de crisis toe. Wat eerst verdwijnt als je moet besparen zijn de randfenomenen. Dat geldt ook voor het voetbal: dus exit Superleague Formula.

Persoonlijk zou ik liefst een verdoorgevoerde vereenvouding in het eenzitterswereldje willen zien. Net zoals vroeger F1, F2, F3 en daaronder de promotieformules zoals Formule Ford en Formule Renault. Duidelijker, overzichtelijker en goedkoper dan nu.
Reply With Quote
  #6  
Old 11-11-2008, 01:24
Belle's Avatar
Belle Belle is offline
British Racing Green
 
Join Date: May 2004
Location: Merendree (Nevele)
Posts: 2,207
Quote:
Originally Posted by Baron View Post

Persoonlijk zou ik liefst een verdoorgevoerde vereenvouding in het eenzitterswereldje willen zien. Net zoals vroeger F1, F2, F3 en daaronder de promotieformules zoals Formule Ford en Formule Renault. Duidelijker, overzichtelijker en goedkoper dan nu.
Daar ben ik ook voorstander voor. En zoals Mark al aangaf in een andere topic: dat ze gewoon back to basics gaan. Maar ja, dan dreigen er weer 'bepaalde teams' dat ze uit de serie stappen...
__________________
goossens :: lamy :: ortelli :: palttala

www.born2race.be www.bokkenrijders.net
Reply With Quote
  #7  
Old 11-11-2008, 13:43
buchinski buchinski is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2007
Location: Roeselare
Posts: 236
Quote:
Originally Posted by Baron View Post
Persoonlijk zou ik liefst een verdoorgevoerde vereenvouding in het eenzitterswereldje willen zien. Net zoals vroeger F1, F2, F3 en daaronder de promotieformules zoals Formule Ford en Formule Renault. Duidelijker, overzichtelijker en goedkoper dan nu.
Vergeet niet dat de eenvoudige filiére F3-F2-F1 bestond in de dagen dat er een zeer stabiel F1 reglement was, zeer onderscheiden gebieden voor endurance en GT/toerisme races en (!) nauwelijks betrokken "constructeurs" bij de F1. Heden ten dage zijn er teveel "top" klasses die elk hun eigen feeder categorie hebben en elk van die categorieën heeft zijn eigen bestaansrecht. En elk van de betrokken constructeurs binnen de F1 wil wel zijn eigen privé feeder categorie hebben als het even kan.

De eerste afsplitsing in de rechtlijnige feederseries is er net gekomen omdat de F1 zijn overtollige stock aan Cosworths wou slijten in een eigen toeleveringscategorie. Vanaf de invoering van de F3000 in 1985 is het enkel van kwaad naar erger gegaan.

Bovendien was het nu ook weer niet zo heel duidelijk eens je onder de F3 dook. Je had diverse Formule Ford kampioenschappen alsook de Fransen met hun Formule Renault kampioenschap en de Italianen met hun Gloria, Arcobaleno, Azurro en wat al niet meer. De Duitsers hadden dan nog Formule VW en Super VW evenals de Formule BMW.... Er bestonden nationale kampioenschappen F3, de Europese F3 en de Engelsen hadden met het Aurora kampioenschap ook nog eens een eigen F1/F2 kampioenschap.
Reply With Quote
  #8  
Old 11-11-2008, 19:46
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!
 
Join Date: Apr 2003
Location: TONGEREN
Posts: 1,087
Strikte rechtlijnigheid is er inderdaad nooit geweest. Ook vroeger waren er zijdelingse kampioenschappen zoals Formule 5000 en Aurora. En je had inderdaad nationale en Europese kampioenschappen in F2, F3, Formule Renault, Formule VW en Super VW, Formule Ford en Super Ford, enz....

Maar toch zat er over het geheel een duidelijker pyramidesysteem in. De F1 was de absolute top, daaronder de F2, de F3 en dan de lagere promotieklassen.
Met de komst van de grote constructeurs in de F1 en hun parallelle feeder-series is het allemaal ingewikkelder geworden.
Formule 1, Formule 3, GP2, A1GP, World Series, Superleague Formula, Formula Masters, F3000 Italia, Formula Palmer, Formule BMW, Formule Renault, EuroBOSS.... Het begint op een onontwarbaar kluwen te lijken. Als kenner is het al moeilijk om al die klassen uit elkaar te houden; maar begin dat eens uit te leggen aan een autosportleek of een potentiële sponsor.
Reply With Quote
  #9  
Old 11-11-2008, 23:48
buchinski buchinski is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2007
Location: Roeselare
Posts: 236
Quote:
Originally Posted by Baron View Post
Als kenner is het al moeilijk om al die klassen uit elkaar te houden; maar begin dat eens uit te leggen aan een autosportleek of een potentiële sponsor.
Nu blijft het mijn overtuiging dat wie iets WIL begrijpen ook de moeite zal doen om het te begrijpen. Als ik kijk naar andere sporttakken dan is mij dat ook niet altijd zo duidelijk. Ik weet ook niet over wie het nu net gaat als men begint met liefhebbers, pre-miniemen, duiveltjes, scholieren, verschillende soorten aan provinciale klasses om dan nog te zwijgen over het bizzarre klassificatiesysteem in de tennis....

Het gebrek aan mainstream tv coverage doet aan de autosport-zaak geen goed.
Reply With Quote
  #10  
Old 12-11-2008, 00:01
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally Posted by Baron View Post
Wat eerst verdwijnt als je moet besparen zijn de randfenomenen. Dat geldt ook voor het voetbal: dus exit Superleague Formula.
Voor zover ik het business-model van deze klasse heb begrepen hoeven de clubs niets te betalen voor hun deelname. Ze hoeven alleen de "merknaam" ter beschikking te stellen. Met als return de mogelijke inkomsten van tv-rechten, tickets en merchandise.

Echter de investeerder(s) acher deze klasse hadden deze rampspoed ook niet kunnen voorzien. De vraag is over welke (lange) adem dit hedgefund/venture capatilist/andere vorm van investeeerder beschikt. Neemt niet weg dat ik geen 5-jarig jubileum verwacht van deze klasse
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #11  
Old 12-11-2008, 00:04
buchinski buchinski is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2007
Location: Roeselare
Posts: 236
Quote:
Originally Posted by Baron View Post
Formule 1, Formule 3, GP2, A1GP, World Series, Superleague Formula, Formula Masters, F3000 Italia, Formula Palmer, Formule BMW, Formule Renault, EuroBOSS.... Het begint op een onontwarbaar kluwen te lijken.
Hoewel bijna elk van die categorieen zijn eigen bestaansrecht heeft. Er is niet meer zo maar één topcategorie, er zijn er meerderen. F1 blijft een kampioenschap met een rijderstitel en een constructeurstitel. A1GP is een competitie tussen verschillende NATIES, Superleague is een competitie tussen verscheidene VOETBALteams.

Niet alle feederseries leiden naar de F1. In principe enkel de F3, GP2 en de World Series en de F3000. De rest zijn slechts stadia in een rijder zijn opleiding en ervaring. Dingen als EuroBoss zijn eerder te klasseren onder liefhebberij en "historics" dan dat ze een echte carrierestap zijn. Formula Palmer en BMW zijn instapcategorieen. Formule Renault en F3 zijn verplicht lesmateriaal en de F3000, IFM en World Series zijn de cursussen voor "gevorderden". Daarna beslis je naar de GP2 te gaan, SF of A1GP. De GP2 is daarbij de meest logische stap om naar de F1 te geraken.

Ieder van de categerieen heeft op zich zijn bestaansrecht omdat er wezenlijke budgetverschillen zitten tussen categorieen. Reken 200.000 euro voor een seizoen FRenault 2.0, verdubbel dat bedrag voor F3, verdubbel nog eens voor World Series en verdubbel dan nog eens voor GP2. Als men rechtlijnig F3-GP2-F1 gaat dan zijn de budgetten niet meer te overzien. Tussenstapjes als de IFM en de SF worden dan interessante alternatieven om eens een jaartje als wachtkamer te dienen.
Reply With Quote
  #12  
Old 12-11-2008, 00:11
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally Posted by buchinski View Post

Het gebrek aan mainstream tv coverage doet aan de autosport-zaak geen goed.
Is dat er dan ooit geweest? Kan me niet herinneren dat autosport ooit salon-fahig is geweest. In de jaren 70 was F1 nauwelijks op TV te zien, behalve de lokale GP in ieder land. En toch was het toen al populair............het is aan Bernie te danken dat de F1 zo'n hausse heeft meegemaakt eind jaren '80 en de daarop volgende jaren.

Junior series? Volgens mij nooit echt prime-time op TV geweest. Het zou leuk zijn als je ooit eens een F3-wedstrijd zou zien op Canvas of Nederland 2. De meeste waardeloze voetbalwedstrijden en modderfietswedstrijden komen wel voorbij op dergelijke kanalen.

Tja, wat is de oorzaak daarvan? Ik schrijf het toe aan de nationale bonden. Die moeten maar eens een lobbyist aannemen die onze sport op de buis krijgt (voorzien van een leuke cheque). Dan betaal ik graag 10€ per jaar meer voor mijn verguisde RACB-licentie
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #13  
Old 12-11-2008, 00:19
buchinski buchinski is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2007
Location: Roeselare
Posts: 236
Quote:
Originally Posted by Mark View Post
Voor zover ik het business-model van deze klasse heb begrepen hoeven de clubs niets te betalen voor hun deelname. Ze hoeven alleen de "merknaam" ter beschikking te stellen. Met als return de mogelijke inkomsten van tv-rechten, tickets en merchandise.

Echter de investeerder(s) acher deze klasse hadden deze rampspoed ook niet kunnen voorzien. De vraag is over welke (lange) adem dit hedgefund/venture capatilist/andere vorm van investeeerder beschikt. Neemt niet weg dat ik geen 5-jarig jubileum verwacht van deze klasse
Zoals je hierboven zegt steunen veel categorieen op sponsorinkomsten en media rechten. Er staren er hier nogal dikwijls eens mensen zich blind op de toeschouwers en de lege tribunes. Dat maakt niet veel uit dat er geen toeschouwers zijn. Als de show maar wordt verkocht en wordt uitgezonden. Daar lijkt het bij de Superleague wel snor te zitten.

De zware steun van Renault aan de autosport brengt (op uitzondering waarschijnlijk van het F1 team) deze constructeur meer op dan dat het kost heb ik zo de indruk. We zitten bijvoorbeeld met Engelse, Italiaanse, Zwitserse, Europese, Noord- en Westeuropese cups iin de Formule Renault 2.0. Jaarlijks tientallen wedstrijden die echter allemaal startvelden van 20 tot 30 wagens hebben. Idem dito voor de Clio's, weer een nieuwe Megane voor de nieuwe Europacup, de World Series heeft men doelbewust beperkt tot 30 wagens... De présence in de autosport legt Renault, dat via Mecachrome ook nog eens de GP2 series mag verzorgen, blijkbaar geen windeieren.

Er is slechts één kroniek van een aangekondigde dood : de Formula Master. als het de FIA heren belieft dan zal deze opgaan in een GP3 klasse. Op nationaal vlak zie ik inderdaad en zeer helaas de Formule 16 niet van de grond komen. Voor de rest zie ik goed gevulde startvelden in quasi alle openwheeler categorieen. als is dat blijkbaar ook niet noodzakelijk. De F3000 Euroserie moddert al jaren aan met een veld van 10-12 auto's en vindt constant rijders die willen meedingen aan een wedstrijd.
Reply With Quote
  #14  
Old 22-11-2008, 18:14
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
IRL?


Quote:
Indy Racing League president of competition Brian Barnhart has admitted that next year's IndyCar Series is likely to see smaller grids - and said he was frustrated that the US open wheel reunification had coincided with an economic downturn.

The merged IndyCar championship featured 26-car fields for most of 2008, but many teams are finding it difficult to raise sponsorship for next season.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/72219
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #15  
Old 23-11-2008, 16:50
buchinski buchinski is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2007
Location: Roeselare
Posts: 236
Wie de laatste Super Formula race heeft gezien op Jerez vanmiddag zal toch moeten toegeven dat dit een aardige format van een kampioenschap is. Er is goede backing, er zijn TV rechten (dit jaar Eurosport o.a.) en zelfs de tribunes zaten aardig gevuld in Spanje (evenals in Italie).

Misschien bekijken wij races teveel vanuit een specifiek Westeuropees of zelfs Belgisch standpunt. Hier wordt bijna niets op TV gebracht (buiten F1) en bijna niets trekt volle circuits (buiten F1) Ik begin toch de indruk te krijgen dat het in andere landen lichtjes anders in elkaar zit... Dat Superleague een snelle dood zal sterven betwijfel ik toch, zeker en vast na wat ik vanmiddag weer heb gezien.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.