De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 26-07-2009, 11:22
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Porsche 997 GT3 RSR - Minichamps - 1/43

Mijn projectje waar ik aan bezig ben is weeral een conversie, net zoals de JWA Porsche die in mijn gallerij staat.

De wagen die ik nu ga nabouwen is de Porsche 997 GT3 RSR met startnummer 97 uit het FIA GT kampioenschap 2007. Het is de wagen die ingezet werd door het BMS Scuderia Italia team met als piloten Emmanuel Collard en Matteo Malucelli. Deze piloten behaalden, met de hulp van Marc Lieb, de zege in de GT2 Klasse tijdens de 24 uren van Spa-Francorchamps.


(foto : www.planetlemans.com)

De basis voor deze conversie is de presentatie versie uit 2007. Ik ben vergeten hiervan een foto te nemen voor ik het model had gedemonteerd Ja ik kon niet wachten om er aan te beginnen na drie à vier maand modelbouw-inactiviteit (examens etc. )

De decals die ik hiervoor ga gebruiken komen van Decal43.de en zien er als volgt uit :



Vanwege hun zege in de 24u ga ik deze versie maken, maar dan zal ik een paar decals moeten knippen en plakken want de volgorde van sponsors en logo's kloppen bij deze decals niet. Ook moet de motorkap en de deuren zelfs gespoten worden in het rood.
Reply With Quote
  #2  
Old 26-07-2009, 22:58
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Huidige stand van zaken, het model is volledig gedemonteerd. Nu moet ik het model gaan afplakken. Hiervoor ga ik mijn tijd nemen want het moet langs beide zijden hetzelfde zijn. Een kleine fout op deze schaal betekend een grote fout op schaal 1:1 en dit willen we niet.



Op de foto staan een aantal onderdelen niet zoals de roosters en spiegels dit omdat ze geschilderd zijn en op het moment van de foto waren ze nog niet droog.
Reply With Quote
  #3  
Old 27-07-2009, 20:21
jonckers jonckers is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: betekom-belgiê
Posts: 49
hoi Gèrre,

ik vind dat de porsche er heel goed uitziet. Het probleem dat ik zou hebben is het zwarte rond de ramen, hoe heb je dat gedaan? het afplakken?maar hoe dan?? of zaten er afplakstroken bij die op maat waren? of was dat al?


Joris
Reply With Quote
  #4  
Old 27-07-2009, 20:49
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Quote:
Originally Posted by jonckers View Post
hoi Gèrre,

ik vind dat de porsche er heel goed uitziet. Het probleem dat ik zou hebben is het zwarte rond de ramen, hoe heb je dat gedaan? het afplakken?maar hoe dan?? of zaten er afplakstroken bij die op maat waren? of was dat al?


Joris
Nee nee, dit was een Porsche van minichamps, zo een dieje kant en klaar kunt kopen. Het zwart rond de ramen etc. is in de fabriek gebeurt. Het enigste wat ik doe is het terug uit elkaar halen er een andere livery op zetten en terug in elkaar steken.
Reply With Quote
  #5  
Old 27-07-2009, 22:20
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
@ Jonkers: Die raamrubbers werden inderdaad reeds op voorhand in de fabriek gedrukt op de doorzichtige onderdeeltjes. De bouwer heeft dus hier geen last van gehad.
Maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is het zelf te doen als dat nodig moest zijn. Als het onderdeel te klein of te ingewikkeld van vorm is om het in 1 keer af te plakken of te schilderen, dan kan het in meerdere keren gebeuren: gewoon een stukje afplakken, afwerken, afplaktape verwijderen en laten drogen. Dan een volgend stukje enz enz.

@ Gerre: leuke thread. Ik vind die conversies op 1/43 altijd mooi om volgen. Zelf heb ik iets tegen die schaal, omdat ze mij gewoon niet zo goed ligt, denk ik. Maar dat is een kwestie van mening (en het is mijn mening). Maar niemand spreekt tegen dat je geweldige modelletjes kan maken in 1/43.
Keep the updates coming! Ik blijf meevolgen.
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 27-07-2009 at 22:22.
Reply With Quote
  #6  
Old 27-07-2009, 22:27
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post

@ Gerre: leuke thread. Ik vind die conversies op 1/43 altijd mooi om volgen. Zelf heb ik iets tegen die schaal, omdat ze mij gewoon niet zo goed ligt, denk ik. Maar dat is een kwestie van mening (en het is mijn mening). Maar niemand spreekt tegen dat je geweldige modelletjes kan maken in 1/43.
Keep the updates coming! Ik blijf meevolgen.
Ik heb zelf een paar 1:43 kits liggen, gekocht met het gedacht er iets moois van te maken. Maar als ik er eenmaal aan begin heb ik hetzelfde voor als u, het ligt me niet echt. Conversies daarentegen liggen me wel want alles is al mooi en goed geschilderd en in elkaar gestoken. De volgende update met foto's is voor morgen, het model is vandaag gespoten en staat nu al even te drogen. Morgen ga ik de afplaktape verwijderen en eventuele uitlopers wegwerken. Hierna zal ik er een foto van nemen en hier op posten. Ben eigenlijk zeer benieuwd want het rood moest in een punt uitlopen en het afplakken was niet simpel.
Reply With Quote
  #7  
Old 28-07-2009, 14:22
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Nieuwe update:

Het model is gespoten, heb op een paar plaatsen moeten retoucheren. Op de foto's is dit te zien, er zal nog aan gewerkt worden. Volgende stap is een eerste vernislaag alvorens ik met de decals ga beginnen.





Reply With Quote
  #8  
Old 28-07-2009, 22:52
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
De basis is al niet slecht. Wel opletten rond die voorste wielkassen. Je kan daar makkelijk een verschil tussen links en rechts hebben.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #9  
Old 29-07-2009, 11:00
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
De voorste wielkassen zijn inderdaad de moeilijkheid. Er is niet echt een scheidingslijn te zien tussen wielkas en carrosserie. Ik heb ze naar mijn oordeel wel wat gelijk gekregen. 100% hetzelfde krijg ik ze wel niet, maar ik ga het houden zoals het nu is (niet zoals op de foto's). Ben bang dat ik het erger ga maken en dan ben ik nog verder van huis. Ondertussen zit er al een laagje vernis over zodat de rode verf niet afgeeft bij het manipuleren. Ik ben ook begonnen met het aanbrengen van de decals. Vanavond zal ik nog een foto posten.
Reply With Quote
  #10  
Old 29-07-2009, 19:41
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Vandaag begonnen met de decals, microsol is ook hier een welgekomen hulpmiddel.



De twee puntjes (op startnummer en rechts van OIIR logo) zijn stofjes die al verwijdert zijn.
Reply With Quote
  #11  
Old 29-07-2009, 22:45
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Begint er al aardig op te lijken, nietwaar. Mooi werk!
Reply With Quote
  #12  
Old 31-07-2009, 12:21
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Weer wat verder gedaan aan deze Porsche. Heb wel wat wit moeten bijstippen want er was wat rood uitgelopen, dat wit moet ik nog wat polishen/compounden en dan na de lak valt dit hopelijk niet zo meer op. Nu valt het ook al mee maar als je het weet trekt het toch altijd de aandacht.





de raamomlijstingen en de lip op de voorbumper moet ook weer opnieuw gedaan worden, door het vele manipuleren en bijstippen is het zwart wat weg gegaan. Hiervoor ga ik wachten tot de definitieve laklaag goed uitgehard is zodat eventuele uitschuivers gecorrigeerd kunnen worden.
De scheidingslijn tussen wit en rood ziet er niet overal even strak uit, dit komt door de macro instelling op het fototoestel. In het echt ziet het er veel beter uit hoor
Reply With Quote
  #13  
Old 09-08-2009, 12:29
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Het model is reeds afgewerkt, bij het hermonteren was er een moeilijk puntje, namelijk het voorste rooster. Dit wou niet vastgeplakt worden of zo . Ik heb het dan maar min of meer in de vorm van de voorbumper geplooid. Zo viel de spanning in de hoeken weg en bleef het wel plakken.





Reply With Quote
  #14  
Old 09-08-2009, 21:04
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Knappe conversie
Als ge nog van die projectjes hebt, laat maar komen! Nog van dattum
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #15  
Old 11-08-2009, 10:31
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Dank u voor de reactie, ik heb gezien dat ze nu de livery van de Brixia racing Porsche uit het 2009 seizoen uitgebracht hebben. Kan misschien de volgende worden
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.