De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 22-09-2010, 02:58
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Motip blanke lak over Tamiya ts

Hallo iedereen,

Ik heb eens een vraagje. Ik zou graag eens motip blanke lak over tamiya ts spuitbussen spuiten. Is dit mogelijk? Ik weet dat motip blanke lak acryl lak is en Tamiya ts niet. Ik heb eens horen vertellen dat acryl verf over alle soorten verf gaat als je het genoeg laat uitharden. Weet er soms iemand welk type verf tamiya ts verf is? Laat me iets weten.

Mvg,

Lesley
Reply With Quote
  #2  
Old 22-09-2010, 09:50
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Daar ik nooit met Tamiya spuit, weet ik niet of ze sammen kunnen.
Ik persoonlijk zou geen Motip vernis spuiten. Deze zal ook decals aantasten en zelfs vernielen en een nog groter nadeel, hij is niet bestand tegen veroudering. Deze vergeelt met de jaren en dan heeft het model geen zicht meer hé.
Ik gebruik altijd Gunze. Is wel duurder, maar ook bestand tegen de tand des tijds en blijft mooi. En ook belangrijk, deze kan je over decals spuiten.
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 22-09-2010, 11:14
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Motip vreet inderdaad decals aan. Dus als er decals op je model zitten, in geen geval Motip erover zetten!!

Wat betreft veroudering heb ik geen ervaring met Motip, maar je moet goed voor ogen houden dat Motip een automotive is. Dat wil zeggen dat hij bedoeld is om op metalen te worden gebruikt. Plastic is veel zachter van structuur en dan kan Motip een negatieve chemische inwerking op het plastic hebben. Het hangt er een beetje van welke soort plastics gebruikt werden voor je kit, maar in veel gevallen kan Motip té agressief zijn en het model mettertijd beginnen aanvreten. Zélfs als er een goed geharde laklaag onder zit.

Trouwens, de Tamiyaverf is ook bedoeld om op plastics te gebruiken, dus per definitie vrij neutraal (lees: zacht) van structuur. Dan heb je weer hetzelfde probleem met die Motip ...
Best gebruik je Motip enkel op metalen modellen, of je moet al heel goed weten wat je aan het doen bent...
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #4  
Old 22-09-2010, 11:20
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
of je moet al heel goed weten wat je aan het doen bent...
Dan weet ik heel goed wat ik aan het doen was Zonder gekheid; ik heb best wat jaren gespoten met MoTip en niet al te veel problemen gehad.
Al nu ik erover nadenk, heb ik met 2 auto's gehad dat het plastic werd aangetast, maar nog nooit problemen gehad met Decals. Mijn F40 is ook met Motip gedaan en tamiya decals.
Reply With Quote
  #5  
Old 23-09-2010, 00:11
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Hallo Iedereen,

Dat zijn goede tips. dus geen motip blanke lak over tamiya en decals. Is er een goedkoper alternatief dan tamiya ts13 en gunze topcoat.

Lesley
Reply With Quote
  #6  
Old 23-09-2010, 06:33
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by eyckles View Post
Hallo Iedereen,

Is er een goedkoper alternatief dan tamiya ts13 en gunze topcoat.

Lesley
Niet zonder airbrush. Met airbrush kan je ook gebruik maken van neutrale vernis zoals die van Revell bv. Maar vanuit de spuitbus is Gunze Sangyo vernis veruit het beste en veiligste produkt dat er is. En geloof me, ik heb er heel wat getest en heel wat onaangename avonturen beleefd. TS13 trouwens niet gebruiken over decals! Wel als het over een gewone laklaag zonder decals is.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 23-09-2010, 12:27
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Heb wel een airbrush liggen, maar heb deze nog nooit gebruikt en ook nog nooit gedaan. zijn er geen 2k blanke lakken die je ergens kan kopen zoals zero paint en finishers gp1, maar dan in grote hoeveel heden.

Lesley
Reply With Quote
  #8  
Old 23-09-2010, 13:10
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Waarom in grote hoeveelheden?

De airbrush verbruikt gewoon weinig. Ik spuit nu al meer dan anderhalf jaar met primer voor de airbrush en van de 500ml is nog niet eens de helft weg.

Je kunt ook naar een autospuiter gaan en daar 2K bestellen, dan krijg je het multi-liter verpakkingen, maar dat ga je niet gebruiken.
Bij de tijd dat je een liter hebt verbruikt, kun je de rest weggooien, want dan is de verf verouderd.
Onthoud 1 gezegde; goedkoop is duurkoop. Dit gaat zéker op bij verf. Goede verf kost nu eenmaal iets meer.

Mocht het allemaal te duur voor je worden, dan moet je naar de Action gaan en alcyd spuitbussen kopen. Dan kun je goedkoop verfen, verwacht er alleen geen top-finish van.
Reply With Quote
  #9  
Old 23-09-2010, 14:00
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
ik moet zeggen dat ik op dit moment alleen blanke lak van gunze (topcoat) gebruik, maar die is zeer duur, zeker als je per model er bijna een busje van gebruikt. Ook heb ik dit met de gewone kleur spuitbussen van tamiya. en als je dan wat detail zoals extra decals, bekabeling en ets stukken aantoevoegd, dan loopt het natuurlijk wel rap op. ik weet ook als je begint te airbrushen dat het qua verf en blanke lak verbruik wel een stuk gaat verminderen. Ik zocht eigenlijk een goed alternatief voor de blanke lak en liefst 2k voor de airbrush. Kom je eigenlijk met 2k clear van zero paints lang toe?

Lesley
Reply With Quote
  #10  
Old 23-09-2010, 14:01
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by eyckles View Post
Heb wel een airbrush liggen, maar heb deze nog nooit gebruikt en ook nog nooit gedaan. zijn er geen 2k blanke lakken die je ergens kan kopen zoals zero paint en finishers gp1, maar dan in grote hoeveel heden.

Lesley
Echt grote hoeveelheden zou ik niet kopen, omdat je te weinig verbruikt. Maar ga eens horen in een verkoopspunt van Glasurit of DuPont. Het moet volgens mij mogelijk zijn om daar in halve liters te kunnen kopen.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #11  
Old 23-09-2010, 14:02
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by eyckles View Post
Kom je eigenlijk met 2k clear van zero paints lang toe?
Lesley
Met ongeveer 15ml gemengd product moet je een gemiddeld model op 1/24 kunnen vernissen.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #12  
Old 23-09-2010, 14:11
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Met ongeveer 15ml gemengd product moet je een gemiddeld model op 1/24 kunnen vernissen.
Daar kom je dus lang me toe als ik zie dat je onvermengd bijna 200ml krijgt.
Reply With Quote
  #13  
Old 23-09-2010, 14:41
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Ik heb zelf nog geen 2K van Zero gebruikt, alwel besteld. Ik verwacht het begin volgende week te ontvangen en met een potje van Tamiya X-22 kan ik 2 modellen spuiten. Hier zit 23 ML in.
Dit komt dus aardig overeen met wat Dominique opgeeft. Eigenlijk verwacht ik met 2K nog minder te gebruiken, omdat deze lak een gladder geheel geeft en je dus geen extra laagjes hoeft te gebruiken als reserve voor het polijsten.
Reply With Quote
  #14  
Old 23-09-2010, 15:30
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Quote:
Originally Posted by Erik Olijnsma View Post
Ik heb zelf nog geen 2K van Zero gebruikt, alwel besteld. Ik verwacht het begin volgende week te ontvangen en met een potje van Tamiya X-22 kan ik 2 modellen spuiten. Hier zit 23 ML in.
Dit komt dus aardig overeen met wat Dominique opgeeft. Eigenlijk verwacht ik met 2K nog minder te gebruiken, omdat deze lak een gladder geheel geeft en je dus geen extra laagjes hoeft te gebruiken als reserve voor het polijsten.
Is dat acryl of enamel verf?
Reply With Quote
  #15  
Old 23-09-2010, 16:24
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Tamiya is Acryl, maar die moet in dikke lagen worden gespoten

2K is thinner-based.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.