De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 14-02-2012, 12:55
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
DVD Senna

Weet iemand of er van de bekroonde Senna-dvd ook versies bestaan met Nederlandstalige ondertiteling ?

niet voor mij maar voor m'n oudste zoon ; bij Duke.com is 'ie namelijk nu in promotie en als er toch geen Nederlandstalige ondertiteling beschikbaar is, kan ik die net zo goed kopen
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 14-02-2012, 13:00
papi papi is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2010
Location: zonhoven
Posts: 23
Hij ligt in de Free Record shop met Nederlandse ondertitels denk ik.
Reply With Quote
  #3  
Old 14-02-2012, 15:17
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
bedankt
heb intussen gezien dat hij ook bij bol.com (en wellicht azur/proxis) te koop is

maar ondanks de lovende kritieken twijfel ik toch
blijkbaar is het echt een kritiekloos werk waarin bijvoorbeeld Prost in een heel slecht daglicht wordt gesteld of komen er mensen aan het woord die weinig met hem te maken hadden
ook zou zijn vroege carrière (voor de F1) nauwelijks of niet belicht worden
en daarnaast heb ik wel al heel wat documentaires over hem gezien of in huis, dus ik ben niet zeker of die laatste echt nog een meerwaarde heeft
__________________

Last edited by Mario; 14-02-2012 at 15:20.
Reply With Quote
  #4  
Old 14-02-2012, 19:52
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
Ik heb niet de hele documentaire gezien maar wat ik gezien heb (ongeveer de helft) vond ik erg tegenvallen.
Reply With Quote
  #5  
Old 14-02-2012, 21:15
Avalon's Avatar
Avalon Avalon is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2005
Location: Finland
Posts: 79
Quote:
Originally Posted by FIRE View Post
Ik heb niet de hele documentaire gezien maar wat ik gezien heb (ongeveer de helft) vond ik erg tegenvallen.
IK ben blij te horen dat ik niet de enige ben. Ik ben geen filmcriticus, dus ik weet niet naar wat precies uit te zien om de zogenaamde kwaliteit van een goede documentaire te kunnen beoordelen, maar ik snap zelf niet waar al die prijzen voor de film van komen (nu ook weer drie BAFTAs!).

Ik vond de film behoorlijk eenzijdig en maar wat snel-snel gemonteerd. Ook teleurgesteld dat de oude filmpjes niet fatsoenlijk opgewaardeerd zijn. De ene na de andere scene in echt verschillende niveaus van beeldkwaliteit vond ik toch storend. Kun je evengoed filmpjes op YouTube bekijken!

Ik raad het niet aan
Reply With Quote
  #6  
Old 14-02-2012, 21:26
Astra-fan Astra-fan is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2004
Location: Grobbendonk
Posts: 183
Had de DVD gekregen als kerstcadeau. Had er ongelooflijk naar uitgezien om die te bekijken maar viel bij mij toch ook tegen. Had er misschien te veel van verwacht...

Vond eigenlijk enkel maar de beelden van de briefings met Balestre de moeite.
Reply With Quote
  #7  
Old 16-02-2012, 16:32
Ecurie Maquette's Avatar
Ecurie Maquette Ecurie Maquette is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2011
Location: entre 'Erk et Molster
Posts: 46
Wel, ik zou toch wat tegengewicht willen leveren aan al de negatieve kritieken die hier neergetikt zijn.

Ik ben eind januari de film gaan bekijken op groot scherm in CC Debogaard te Sint-Truiden. Als je van de film een supergelikte documentaire verwacht, zoals die tegenwoordig over alles en nog wat gemaakt worden en die te zien zijn op BBC, NatGeo, Discovery enz., kan ik me de ontgoocheling wel voorstellen. Het gebruikte beeldmateriaal komt immers voor een groot deel uit privé archieven (Ecclestone) met als gevolg dat de kwaliteit misschien niet 21ste eeuws is.

Echter, Senna leefde en racete in een tijdperk waar er zelfs geen internet bestond, laat staan digitale camera's. Het is net die authenticiteit die ik erg heb weten waarderen en het is waar dat Senna's leven niet helemaal aan bod komt, en dat de focus ligt op zijn grootste battle, nl. die met Prost. Het seizoen tegen Mansell bijv. wordt niet gecoverd, maar so what?

Senna's grootste drijfveer gedurende gans zijn carriere was nl. het verslaan van Prost. En deze film belicht dit aspect van zijn carriere. Ik heb deze periode meegemaakt en Senna zelf zien rijden in '88 en '92. En ondanks het feit dat ik erg veel weet over gans die periode, zit er filmmateriaal in dat ik nog nooit gezien had en zaten er feiten in die ik niet echt wist: Prost een sabittical? ja, maar enkel omdat hij bij Ferrari geen zitje meer kreeg en de rest van de zitjes al genomen waren - Dennis die een pers conferentie geeft ter verdediging tegen de diskwalificatie in '89 enz. Ook het dictatoriale van Balestre en de knechtenrol van Bruynseraede komt goed tot uiting.

Deze documentaire belicht, zoals reeds aangehaald, een aspect uit de F-1 geschiedenis zoals we die niet meer kennen: politiek, intriges, schandalen enz. De F-1 zou na deze periode nooit meer zo populair worden, want iedereen volgde én iedereen had een mening.

Ik vond het een fijne film om naar te kijken en kan enkel maar zeggen dat het een aanrader is voor iedereen die deze periode nauw aan het hart ligt of zelf heeft meegemaakt.

__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 17-02-2012, 07:54
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
Echt genoten van de film!
__________________
http://www.skylimitevents.com
Reply With Quote
  #9  
Old 17-02-2012, 13:03
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik ook. Wat mij betreft een echte aanrader.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 17-02-2012, 13:07
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Wat is deze film niet: een sportief overzicht van de carriere van Senna. Wie dat verwacht komt bedrogen uit.
Wat is deze film wel: een overzicht van alle hoogtepunten en dieptepunten uit de carriere van Senna, en de nodige achtergrondinformatie om te begrijpen waarom het zo verlopen is. Wie dit zoekt wordt ruimschoots op zijn wenken bediend.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 17-05-2012, 21:14
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Nu maandag komt hij op canvas om 21u.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #12  
Old 22-05-2012, 13:41
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
bedankt voor de tip, raceboy
heb de documentaire opgenomen en hoop hem eerstdaags eens te bekijken
de eerste 20 minuten vond ik alvast geslaagd, met toch redelijk wat filmmateriaal dat ik nog nooit gezien had
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 22-05-2012, 18:20
HaCo's Avatar
HaCo HaCo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2006
Location: Holsbeek
Posts: 413
Quote:
Originally Posted by Mario View Post
bedankt voor de tip, raceboy
heb de documentaire opgenomen en hoop hem eerstdaags eens te bekijken
de eerste 20 minuten vond ik alvast geslaagd, met toch redelijk wat filmmateriaal dat ik nog nooit gezien had
Idem, staat klaar op digicorder. Heb ook de eerste 10 minuutjes gezien en meteen al veel dingen geleerd die ik niet kende :-)
Reply With Quote
  #14  
Old 22-05-2012, 20:19
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Posts: 4,889
Ik heb er naar gekeken (de DVD heeft ook een lange versie inclusief uitgebreide interviews met ESPN commentator, Ron Dennis, zelfs getuigenissen van Prost. Ik vond het een pracht van een docu die voor mij eindelijk voor een groot deel verklaard heeft waarom deze man zo verafgood werd door de pre-Schumacher F1 liefhebbers. Zijn Braziliaanse heldenstatus, zijn geloof in God die een hand had in alles wat hij op de baan verwezenlijkte, zijn -blijkbaar- énorm klasse om in de regen het hele veld op een rondje te rijden en zijn Braziliaanse emotionele overwinning waar hij tot krampens toe met een kapotte versnellingsbak de race wist te winnen.

Het Senna-Prost verhaal zag er volgens de documentaire wel bijzonder eenzijdig uit. Ik heb geen idee wat er van waar is maar Prost kwam er duidelijk als de antagonist uit, the bad guy die binnen hetzelfde team verantwoordelijk was voor een koude oorlog. Ik heb Prost's reactie op deze docu nog niet gelezen maar ik zou toch zijn versie van het verhaal eens willen lezen.

Bij het deel over de fatale Tamburello-crash houdt trouwens niemand het droog. Met de beelden van de aanloop naar de race op zondag bleef ik me afvragen wat het F1-veld ertoe had bewogen om toch die race niet af te zeggen. Barrichello's monstercrash was één ding, maar Ratzenberger (waar we trouwens beelden van te zien krijgen waarin hij grappend kloeg over zijn onbestuurbare rot-Simtek) die het leven laat lijkt mij reden genoeg om eventjes de voet van het gaspedaal te houden en dan al stil te staan bij veiligheid in F1. Schrijnend als je Senna in de wagen ziet zitten, luttele rondjes voor hij een stuurstang door z'n helm kreeg.

't Was in ieder geval een film waarbij ik mij afvroeg wat er van de F1 geworden is. Naarmate je ouder wordt, word je nostalgischer, maar toen ik anno 95-96 Schumacher begon te volgen (niet de futloze schim die hij nu is) sprak de sport me meer tot de verbeelding dan nu het geval is, al lijkt het huidige seizoen mij wel terug bezig te houden.

Conclusie bij deze film is dat Senna leefde voor de racerij en de eerlijke competitie. Watkins vroeg hem om te stoppen. Hij antwoordde 'I can't'. Ik denk dat Senna enkel kon stoppen door op de baan het leven te laten. Anders racete hij nog.
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.