De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 29-12-2006, 23:24
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2006
Location: Oostende
Posts: 353
Spuiten van chrome???

Ik heb gezocht en gelezen maar vind het niet...wat moet je doen om chrome stukken te spuiten in een kleur? Kan je chrome decaperen of moet je het mat wrijven? Ik dacht hier ergens eens gehoord te hebben dat je het in een bad met iets moet onderdompelen.
Dank op voorhand.

J.
Reply With Quote
  #2  
Old 30-12-2006, 00:38
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ik copieer de inhoud integraal uit de thread waar ik de ombouw van een die-cast Porsche 914 beschreven heb. Is het wellicht in de toekomst ook wat makkelijker terug te vinden.

Dus, de velgjes zouden ook gespoten worden, maar zoals jullie op eerdere foto's konden zien, zijn deze deels verchroomd, deels zilverkleurig gespoten. Hoe ga je dan tewerk, als je deze een andere kleur wil geven? In de 5 volgende foto's laat ik even zien hoe het kan.

Foto 1.
Ovenreiniger is wat je nodig hebt. Vroeger bestond dit als een soort pasta - misschien nog, maar ik vind die niet meer - maar voor deze keer heb ik een nieuwe bus in huis gehaald uit de Brico. De foto toont de fles.


Foto 2.
Velgjes zoals ze waren, met chroom en zilverkleurig.


Foto 3.
Doe wat ovenreiniger in een hard plastic bakje. Daar dump je dan de onderdelen in die je wil strippen. Na een tijdje (en dit duurt nu wel langer dan vroeger met de pasta, waar het in 5 minuten geklaard was) zie je al resultaat. Even een velg eruit getild om te tonen.


Foto 4.
De laatste restjes chroom die er nog aanblijven, heb ik met behulp van warm water en zeep en een oude tandenborstel verwijderd. Herhaalde malen wassen met warm water en zeep is de boodschap. De onderdelen zijn immers heel vet geworden van de ovenreiniger. Eens proper gewassen zien ze eruit als op de foto. En haha, er zaten er 3 origineel zwarte, en 1 witte tussen...


Foto 5.
Daarna, krijgen de velgen de gewone behandeling. Grondverf, en kleurlagen, het zilver is met het penseel ingekleurd. De randjes moeten nog wat bijgewerkt en dan kan er een laagje vernis over. Afwerken doe ik daarna nog met smoke X-19
Reply With Quote
  #3  
Old 30-12-2006, 00:44
coco's Avatar
coco coco is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2006
Location: Roeselare
Posts: 664
Hallo huudo, k'weet niet of je het weet maar sodabrokken oplossen in water werkt ook .Dit heb ik geprobeerd op de velgen van tamiya's renault alpine lemans met succes in ongeveer 2uur
Reply With Quote
  #4  
Old 30-12-2006, 00:47
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by coco View Post
Hallo huudo, k'weet niet of je het weet maar sodabrokken oplossen in water werkt ook .Dit heb ik geprobeerd op de velgen van tamiya's renault alpine lemans met succes in ongeveer 2uur
Da's natuurlijk ook goed om weten, als je sodabrokken in huis hebt - ik niet dus. Met ovenreiniger zou de klus in ong 45 mins moeten geklaard zijn (misschien zelfs wat sneller, want ik heb niet echt getimed).
Reply With Quote
  #5  
Old 30-12-2006, 00:52
coco's Avatar
coco coco is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2006
Location: Roeselare
Posts: 664
Smile

Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Da's natuurlijk ook goed om weten, als je sodabrokken in huis hebt - ik niet dus. Met ovenreiniger zou de klus in ong 45 mins moeten geklaard zijn (misschien zelfs wat sneller, want ik heb niet echt getimed).
Jij kijkt toch niet op een uur meer of minder als je aan het bouwen bent?t'Is t'resultaat dat telt hé
Reply With Quote
  #6  
Old 30-12-2006, 01:30
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik gebruik altijd bleekwater om chroom te decaperen. Afhankelijk van de kwaliteit en de dikte van de chroomlaag had ik daar tussen 1 en 15 minuten voor nodig.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #7  
Old 30-12-2006, 01:49
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by coco View Post
Jij kijkt toch niet op een uur meer of minder als je aan het bouwen bent?t'Is t'resultaat dat telt hé
't is een combinatie van de 2, tijd en resultaat. Efficiëntie heet dat. Als je, zoals ik de afgelopen jaren, nagenoeg uitsluitend bouwt op aanvraag, durft tijd al wel eens een rol te spelen.

Maar het is inderdaad het resultaat wat telt. Dus om chroom te décapperen hebben we al 3 oplossingen:

- ovenreiniger
- sodabrokken opgelost in water
- bleekwater

Nog iemand anders mogelijke "oplossingen".
Reply With Quote
  #8  
Old 30-12-2006, 02:07
coco's Avatar
coco coco is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2006
Location: Roeselare
Posts: 664
Da wet'n me woak were zé
Reply With Quote
  #9  
Old 30-12-2006, 03:04
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Dus om chroom te décapperen hebben we al 3 oplossingen:

- ovenreiniger
- sodabrokken opgelost in water
- bleekwater
Maar de vraag was eigenlijk wél "hoe kan ik chroom SPUITEN?"
Om dat te doen moet je meestal wel de oude chroom verwijderen, maar dan is Lester nog maar halfweg eh. Nu moet ik er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat mijn modelbouwbroer Huudo gisteren een indrukwekkende demonstratie komen geven is over het spuiten van Alclad (zo indrukwekkend dat hij er zélf van onder de indruk was) dus Guido, ik ga jou de eer geven om het woord te voeren. Ik vul dan wel aan met foto's...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 30-12-2006, 03:31
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
euhrm, er staat toch wel degelijk als vraag "wat moet je doen om chrome stukken te spuiten in een kleur?" , niet "hoe kan ik chroom SPUITEN?"... of ben ik mis?

We zullen er wel eens een aparte topic over maken "hoe kan je onderdelen verchroomen" of iets dergelijks. 't was een te drukke dag gisteren, want anders hadden we nog wat foto's als "step-by-step" kunnen nemen en dat zijn we vergeten, dus we zullen alles nog eens opnieuw moeten doen, maar 't zal niet meer voor dit jaar zijn.
Reply With Quote
  #11  
Old 30-12-2006, 11:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Inderdaad, de titel van de thread is verwarrend en gezien het uur van mijn post EN wetende dat ik van een kerstfeest kwam zegt genoeg denk ik qua mijn "aandachtsgehalte".
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 02-01-2007, 01:49
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2006
Location: Oostende
Posts: 353
Sorry, de titel moest zijn " spuiten van chrome onderdelen". Was even te kort van woorden...maar toch bedankt voor de uitleg en vele reacties. Ik ben er wel duidelijk slimmer van geworden.
Heb het intussen gedaan met ovenreiniger en in een paar min was het gefikst. Foto's volgen later in een ander thread (wagens voor SMC 2007)

Groeten, Johan
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.