De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 20-01-2010, 00:20
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ford Sierra RS500 Gr.A Eggenberger - Tamiya - 1/24 - 24080

Eind vorig jaar postte ik al een kit review van deze Ford Sierra, je kan die hier nalezen: Ford Sierra RS500 Gr.A Eggenberger - Tamiya - 1/24 - 24080.

Ondertussen ben ik met de eerste werkzaamheden gestart. Deze Ford is een tussendoortje waar ik enkel gordels en snelsluitingen op de motorkap als extra's ga aan toevoegen. Ik heb overigens geen enkele research gedaan naar het model en ga dus voor de kleurstellingen enz. het plan volgen.

Ik ben begonnen met de bodemplaat en het interieur met de zwarte spuitbus TS-14 te spuiten. Eerst beide onderdelen grondig ontvet en daarna in grondverf gezet. Ik was enigszins verbaasd te merken dat de eerste laag van dit zwart niet echt dekkend was. Een 2de laag zou soelaas brengen. Zoals je aan de bodemplaat kan zien, blinkt deze eigenlijk wat te fel en net zo voor het interieur. Wellicht dat ik de bodemplaat met semi-gloss vernis nog ga 'behandelen'.



Nadeel aan de interieurkuip is het feit dat het een echte kuip is natuurlijk. Hierdoor zijn de zijkanten behoorlijk moeilijk apart te verven. In eerste instantie dacht ik van het zwart te gaan afplakken om dan het XF-25 grijs te spuiten, maar de afplekwerk was zo'n gepruts dat ik het dan maar andersom ga doen. Natuurlijk realiseerde ik me dat pas wanneer het zwart al gespoten was...

Dus eerst TS-14 gespoten, daarna matte vernis gezet en dan XF-25 gespoten. Dat is wat je hier ziet. De XF-25 heeft ondertussen ook een laagje matte vernis gehad ter bescherming. Omdat de zijkanten makkelijker af te plakken zijn dan de bodem, is de volgende stap nu precies dat. Kanten afplakken en dan opnieuw een laagje mat zwart over de bodem heen. Het dashboard is ook in XF-25 gespoten.



De carrosserie is inmiddels ook geschuurd en al in grondlaag gezet. Het droog passen van de typische Cosworth vleugel heeft me al kopbrekens bezorgd. Ik geloof nooit dat je die, op de manier zoals voorzien in het plan, deftig kan plekken eens alles klaar is. Ik heb daarom enkele gaatjes geboord waar later een pinnetje in kan komen om dat ding op zijn plaats te houden. De bevestigingslipjes zijn een prul van niks en ik heb ook de indruk dat de spoiler iets te klein is... we zullen wel zien wat dat gaat geven in een later stadium. Merk ook op dat de kofferspoiler reeds gemonteerd is en dat ik gaatjes geboord heb in de motorkap voor de PE-snelsluitingen achteraf. Origineel zitten deze meegegoten in de kap, maar die heb ik eerder al weggeschuurd.



Bedoeling is om de kas met Zero Paints Black te gaan doen, want die spuitbus TS-24 vertrouw ik voor geen haar. Maar meer daarover later.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Eggenberger_Sierra_13.jpg
Views:	1453
Size:	554.2 KB
ID:	16402   Click image for larger version

Name:	Eggenberger_Sierra_14.jpg
Views:	1524
Size:	552.5 KB
ID:	16403   Click image for larger version

Name:	Eggenberger_Sierra_12.jpg
Views:	1453
Size:	504.9 KB
ID:	16404  

Last edited by Guido; 20-01-2010 at 00:26.
Reply With Quote
  #2  
Old 20-01-2010, 01:26
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Dat doet mij eraan herinneren dat, toen ik dit model in een ver verleden heb gebouwd, ik de achterste picknicktafel heb vastgeplakt en met putty heb moeten bijwerken tot een fatsoenlijk geheel vooraleer ik alles kon spuiten. Hij paste inderdaad niet goed.

In ieder geval is dit al een mooi begin, Guido.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #3  
Old 20-01-2010, 10:38
Guest Guest is offline
De Paddock
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 471
Nooit problemen gehad met de achterspoiler,ik plakte hem wel altijd eerst vast en dan spoot ik grondverf.
Reply With Quote
  #4  
Old 20-01-2010, 12:34
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
ik de achterste picknicktafel heb vastgeplakt en met putty heb moeten bijwerken tot een fatsoenlijk geheel vooraleer ik alles kon spuiten. Hij paste inderdaad niet goed.
Quote:
Originally Posted by Koerser View Post
Nooit problemen gehad met de achterspoiler,ik plakte hem wel altijd eerst vast en dan spoot ik grondverf.
Dus als ik het goed begrijp plak je ofewel de spoiler vast en geef je niet zozeer om de pasnauwkeurigheid en ofwel plak je de spoiler vast en ga je alles met putty bijwerken totdat hij er netjes uitziet. Die redenering volg ik wel, en dat was ook wel mijn initiële gedacht, maar...

De reden waarom ik nog niet tot plakken ben overgegaan is dat ik vrees dat ik er met de verf en vernis niet meer goed ga bijkunnen als ik hem er nu al opzet. Met alle gevolgen van dien dan weer. Maar, langs de andere kant, met de airbrush kan je in principe wel overal goed aan. Dus, vanavond eens opnieuw bekijken en misschien dat ik de spoiler er nu al ga opzetten.
Reply With Quote
  #5  
Old 20-01-2010, 16:58
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het spuiten, zeker met een airbrush, zal wel lukken met de achterspoiler er op. Alleen het schilderen van de raamrubbers (die wel zwart, maar niet blinkend moeten zijn) zal dan een beetje moeilijker gaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik echt niet meer weet of ik zelf destijds de spoiler bevestigd heb vóór het spuiten of niet. Waarschijnlijk heb ik toen trouw het bouwplan gevolgd (wat dat zegt zal ik wel gedaan hebben). Maar als ik de foto's bekijk zal ik hem wel achteraf gemonteerd hebben; ik kan me alleszins niet herinneren met putty gewerkt te hebben aan deze Sierra...

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 20-01-2010, 18:38
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Hey Guido, die TS-24 is inderdaad niet te vertrouwen. Heb eens een Sub gelakt met die kleur en bij de wet-coat kreeg ik tot 2 keer toe blaasjes rond de wielkasten. Heb dan de hele handel ontlakt en zwart van Motip erop gezet. En hier geen problemen.
En die vleugel past inderdaad niet zo schitterend. Had destijds ook problemen bij mijn "Fina Sierra".
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	FINA Cosworth (2).jpg
Views:	1320
Size:	118.2 KB
ID:	16419  
Reply With Quote
  #7  
Old 20-01-2010, 23:25
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Modelbouw zou een rustgevende bezigheid moeten zijn, maar soms is het dat niet... We hebben allemaal wel al zo'n dag meegemaakt. Dit was zo'n avond...

Verf verdund, in de pot gegoten, model erbij gepakt, nog niet gesloten pot omgestoten...

Model op een steuntje geplaatst (de tamiya houder diende voor nog een ander model dat tegelijkertijd zou gespoten worden), beginnen spuiten, en plots zie je overal stofjes aangezogen worden -> Model vol stof...

Toch maar verder doen, want die stofjes krijg je er zo wel uit geschuurd achteraf, spatjes uit het pistool en spatten op de kas.

Toch maar verder gedaan tot alles gelakt was in de wetenschap dat het 2de model vanavond niet meer aan de beurt zou komen en we morgen kunnen gaan schuren en opnieuw beginnen.

Alles wat er mis kan gaan in het spuiten van een model op één avond er door gedraaid. Nu heb ik tenminste de wetenschap dat vanaf nu alles goed zal gaan, ah ja, wat mis kon gaan is al allemaal misgegaan, toch?

Toch ook maar een foto genomen en de kwaliteit van deze staat model voor het verloop van het afgelopen modelbouw uurtje.

Kan toch schoon zijn he...



Oh ja, de spoiler ga ik pas op het einde monteren aangezien ik anders niet meer aan de onderspoiler zou kunnen om deze mat zwart te spuiten. Begin zo het gevoel te krijgen dat ook dit een "shit-build" gaat worden...

Misschien moet ik toch maar sigarenbandjes gaan verzamelen...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Eggenberger_Sierra_15.jpg
Views:	1357
Size:	454.8 KB
ID:	16429  

Last edited by Guido; 20-01-2010 at 23:26.
Reply With Quote
  #8  
Old 20-01-2010, 23:57
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Begin zo het gevoel te krijgen dat ook dit een "shit-build" gaat worden...

Misschien moet ik toch maar sigarenbandjes gaan verzamelen...
Maar dat is dan toch buiten de waard gerekend. Het voordeel van Zero Paints is dat deze, zeker als ze niet in een dikke laag wordt aangebracht, erg snel droog is. De kas is ondertussen met een 2400 "nat" opgeschuurd en kan later deze week zijn 2de laag krijgen.

We doen dus gewoon verder, uiteraard...
Reply With Quote
  #9  
Old 21-01-2010, 00:09
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Guido,

het probleem met de achtervleugel zou ik als volgt aanpakken:

-plak een doorzichtige plakband op de stijl
-fixeer de vleugel op één of andere manier
-vul de spleet tussen de vleugel en de stijl met een epoxy-putty
-schuur de zijkanten in de juiste vorm
-spuit hierover een dun laagje Motip filler

Door de plakband heb je een gladde naadloze verbinding met de carrosserie.


Wat de Zero paint betreft: gewoon alles kleur geven, geen LAGEN spuiten hé
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #10  
Old 21-01-2010, 00:57
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by BSmodels View Post
Guido,

het probleem met de achtervleugel zou ik als volgt aanpakken:

-plak een doorzichtige plakband op de stijl
-fixeer de vleugel op één of andere manier
-vul de spleet tussen de vleugel en de stijl met een epoxy-putty
-schuur de zijkanten in de juiste vorm
-spuit hierover een dun laagje Motip filler

Door de plakband heb je een gladde naadloze verbinding met de carrosserie.


Wat de Zero paint betreft: gewoon alles kleur geven, geen LAGEN spuiten hé
Ik vrees dat ik dat van de achtervleugel eigenlijk niet goed snap - het gedeelte met de plakband dan...? En zelfs al zou ik begrijpen wat je wil zeggen, dan nog is het te laat denk ik, gezien ik al de eerste laag Zero Paints heb aangebracht.

Ik heb alles kleur gegeven, van de eerste keer en niet in lagen gewerkt. Maar aangezien de kas vol met stof en spatten zat, moest ik wel alles opschuren en een 2de laag gaan zetten. De 2de laag is overigens voor morgen- of vrijdagavond (hopelijk). Heb er wel vertrouwen in dat die goed zal gaan. Dan een laagje vernis erover, dan decals en dan sealen.

Toch merciekes om mee te denken.
Reply With Quote
  #11  
Old 21-01-2010, 02:06
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Quote:
Ik vrees dat ik dat van de achtervleugel eigenlijk niet goed snap - het gedeelte met de plakband dan...? En zelfs al zou ik begrijpen wat je wil zeggen, dan nog is het te laat denk ik, gezien ik al de eerste laag Zero Paints heb aangebracht.
je kan de achtervleugel plamuren zonder dat je hem definitief vast plakt. De putty blijft wel op de tape hangen maar niet op het model. Op deze manier past hij en kan je hem toch apart lakken.

Na je laagje vernis kan dit nog altijd...
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #12  
Old 09-02-2010, 01:23
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
De kas was dus in Zero Paints Black gespoten. Die heb ik dan opgeschuurd (redelijk wat stofjes gepakt, vandaar) en dan het geheel overspoten met TS14. Ik heb dus de zero paints als kleur grondlaag gebruikt.

Daarna met compound bewerkt en voor de helft al van decals voorzien. Snel even een fotootje genomen opdat jullie de voortgang wat kunnen volgen (kwaliteit en rap, rap gaan niet vaak hand in hand, dus excuus voor de RRF = Rap Rap Foto).



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Eggenberger_Sierra_16.jpg
Views:	1255
Size:	186.1 KB
ID:	16789  

Last edited by Guido; 09-02-2010 at 01:23.
Reply With Quote
  #13  
Old 09-02-2010, 21:33
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Guido,
Die RRF-pic ziet er al zéker nie verkeerd uit.
Good luck bij de verdere afwerking !

Grtz,
G
Reply With Quote
  #14  
Old 10-02-2010, 15:13
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Ik zou zeggen RGF: Rappe goeie foto.
En ook de body uiteraard, ziet er prima uit.
Reply With Quote
  #15  
Old 10-02-2010, 18:01
Guest Guest is offline
De Paddock
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 471
Ik heb in het verleden wel een 5 tal sierra's gebouwd voor piloten,ik lijmde de achterspoiler er eerst op de carrosserie ,werkte deze bij met milliput of putty,schuurde deze lichtjes en spoot dan grondverf,je zag dan van de overgangen niets.
Nu denk ik als je hem er gaat opplakken en je verschuift hem een beetje dan gaat je dat zien op het koetswerk.Maar iedereen heeft zo zijn eigen methode.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.