De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 16-08-2010, 23:02
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ford Model T - 1909 - Gabriel - 1/20

We zijn gestart met de bouw van deze Roadster. de beschrijving van de Model T en de kit ga ik hier niet herhalen, je vindt alles wat je moet weten in deze kitreview.

Ik ben gestart met het opkuisen van de metalen onderdelen. Bij dit soort kits moet je afrekenen met heel veel flash, gietnaden en -resten, en ejector pins. Het is soms letterlijk zoeken waar het onderdeel begint en eindigt!
Het eerste onderdeel dat min of meer afgewerkt is, is de voorste ophanging. Dit onderdeel stelt de voorste starre as, de bladveren en daaraan verbonden de steunen voor de koplampen voor.

Dit was het onderdeel vóór de opkuis,


en erna:


Ik heb nog wat werk aan de bladveren. Die zijn in het onderdeel onderbroken ter hoogte van de aansluiting met de bevestigingsarm voor het chassis. Natuurlijk moeten ze doorlopen van de ene kant van de as tot de andere, dus ik zal iets moeten maken om dat te simuleren.

Ik heb ook even de stuurstang even drooggepast, en de bevestiging van de assen verbeterd. Naar analogie met de Packard moesten die met een schroef worden vastgezet, maar dat ziet er niet uit. Zeker niet op een zo prominente plaats op het model dat op zichzelf al een vrij open wagen is. Daarom heb ik ook hier gewerkt met een buisje dat later wat meer op maat wordt geslepen en dan wordt toegeknepen langs boven en beneden.



Het chassis dan, hiervan heb ik de bodem weggefreesd. Die is op de echte wagen ook niet aanwezig (het chassis was eigenlijk een rechthoekig frame), en het koetswerk had niet echt een bodem. Het waren de opgebouwde koetswerkdelen die elk een vloer hadden, en de kit voorziet hierin perfect. Dus weg ermee.
Eigenlijk is het nog niet goed want de vleugels werden opgehangen aan haken die op het frame waren gelast. Ik ga niet zover dat ik dit wegfrees, want dan zou een groot deel van de stevigheid van het model in gevaar komen en solderen is op dit materiaal niet mogelijk. Ik zou me dus alleen maar in nesten werken op die manier.

Dit was het koetswerk vooraleer het werd opgekuist (midden op de foto):



en erna:





Ook hier is nog werk aan: wegwerken van de sinkholes aan de onderkant, terugbrengen van de bevestigingsgaten voor de spatborden tot aanvaardbare afmetingen, vervangen van de nagels in de spatborden, bijvoegen van ontbrekende draagbeugels, klinknagels, kabelogen, etc etc
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12588.JPG
Views:	1437
Size:	739.9 KB
ID:	18975   Click image for larger version

Name:	DSC12589.JPG
Views:	1393
Size:	624.7 KB
ID:	18976   Click image for larger version

Name:	DSC12590.JPG
Views:	1365
Size:	566.8 KB
ID:	18977   Click image for larger version

Name:	DSC12591.JPG
Views:	1371
Size:	448.3 KB
ID:	18978  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #2  
Old 16-08-2010, 23:18
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
De motor is ook opgekuisd en daar werd begonnen aan enkele correcties/toevoegingen.

Allereerst viel het op dat de beide blokheften met een schroef aan elkaar werden gevezen. Geen belet natuurlijk, ware he niet dat ze die schroef wel heel erg goed in het zicht hebben gezet, zonder ruimte te laten voor enige camouflagewerken. Zou die nu gewoon langs de andere kant worden ingedraaid, dan zat ze mooi verborgen achter de uitlaat, nu zit ze aan die kant van de motor die open en bloot zichtbaar blijft...



Na enig twijfelen heb ik besloten de cylinders uit de blok te frezen en ze opnieuw te scratchen. Dat heb ik gedaan door een alu-buis te draaien op 4,23mm en dan de helft weer weg te frezen zodat ik een halfronde staaf heb van de juiste diameter. Die stellen dan de 4 cylinders voor in het gegoten blok.



Dat geeft dit als resultaat:



Je ziet dat ik ook een begin heb gemaakt met de bougiekapjes. Daaraan komen nog contactogen die dan overgaan in een kabel naar de verdeel- en schakelkast die zich op de firewall bevindt. Dat is voor later.



Een andere toevoeging is nog een contactpunt van de dynamo (dat wordt later tot de juiste lengte teruggebracht als de cablage wordt afgewerkt) en een schroef die een tapgat afdicht (niet weergegeven in het kitonderdeel). Werkwijze hiervoor: een rond schijfje gepunched uit wat alu-sheet die de pakring voorstelt, en dan een zeskantig gepunched stukje plasticcard erop gelijmd.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12579.JPG
Views:	1434
Size:	703.4 KB
ID:	18979   Click image for larger version

Name:	DSC12580.JPG
Views:	1320
Size:	479.6 KB
ID:	18980   Click image for larger version

Name:	DSC12587.JPG
Views:	1284
Size:	686.9 KB
ID:	18981   Click image for larger version

Name:	DSC12584.JPG
Views:	1344
Size:	661.1 KB
ID:	18982   Click image for larger version

Name:	DSC12585.JPG
Views:	1335
Size:	776.7 KB
ID:	18983  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #3  
Old 17-08-2010, 22:29
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik ga jullie vervelen met de update over één enkel onderdeel: de ventilator.
Het onderdeel was veel te dik gegoten. Dat is een bekend gegeven: het is immers zeer lastig om onderdelen die van nature zeer dun zijn, zoals de schoepen van ventilatoren op schaal te gieten. Laat staan in plastic. Dat zou al breken als je er naar kijkt...

No hard feelings, maar je kent mij: niet goed en dus weg ermee. Ik heb mijn heil gezocht in alu-sheet, van dat afvalmateriaal uit een drukkerij, denk ik dat het was. Dat is vrij dun en laat zich dus perfect snijden met een cutter.
Twee reepjes van 14mm lengte en 3,5 mm breed, aan de beide uiteinden geplooid (dmv een plooitangetje) en wat afgevijld (in de goede richting volgens mijn referentiemateriaal). Dan kruiselings over elkaar lijmen en je hebt je schoepen al. Het is enkel kwestie van aan voor- en achterzijde een stukje alu-staaf te kleven. Dat werd op 3,3mm gedraaid en kan perfect dienen als bevestiging.

Ter vergelijking heb ik het originele onderdeel nog mee op de foto gezet. Moest het zijn dat je daaraan de voorkeur geeft, laat maar weten.

In ieder geval: op de manier waarop de laatste tijd op dit forum wordt gebouwd, da' s niks voor stresskonijnen.






By the way, er zijn mensen die me terloops al eens vragen waar ik mijn referentiemateriaal vandaan haal. Wel, het meeste komt uit dit boek (dat ons ook leert dat een zekere Mrs. Carl Funk uit Sulphur Springs - Iowa ooit de trotse eigenares van een Ford Model T is geweest). Dat boek legt aan de hand van tekst en foto's uit hoe je je T kon onderhouden, van kop tot teen, tot en met de vervanging van versnellingen en zuigers, of noem maar op. Een beetje handigaard kon zijn auto zelf onderhouden zonder ooit bij een garagist te moeten langsgaan.



Verder heb ik ook een volledige onderdelenlijst van het internet geplukt (compleet met prijs per onderdeel anno 1924). Daarin staat ieder onderdeel afgebeeld en dat helpt natuurlijk ook wel wat.

Enjoy.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12594.JPG
Views:	1230
Size:	606.6 KB
ID:	18984   Click image for larger version

Name:	DSC12595.JPG
Views:	1203
Size:	614.1 KB
ID:	18985   Click image for larger version

Name:	DSC12597.JPG
Views:	1209
Size:	490.8 KB
ID:	18986   Click image for larger version

Name:	DSC12596.JPG
Views:	1223
Size:	671.0 KB
ID:	18987   Click image for larger version

Name:	DSC12593.JPG
Views:	1231
Size:	579.6 KB
ID:	18988  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #4  
Old 17-08-2010, 23:37
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Volgens mij wordt dit een project om van te genieten, zeker met die niet-alledaagse modellen die jij vanonder het stof vandaan haalt.

Alleszins is de start al veelbelovend, succes ermee.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #5  
Old 18-08-2010, 09:11
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Wat een werk weeral !! En dat metaal lijkt me ook niet meteen het makkelijkste om mee te werken. Ik ga stilletjes volgen !
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #6  
Old 18-08-2010, 11:33
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Dominique,

Eerst en vooral,
Moedige keuze...
Een Ford T -wat op zich wel een mooie wagen is- uit tin...

Aan de kwaliteit van de kit te zien ,is ze vervaardigd in de tijd dat de dieren nog spraken ...
Ik verwonder me er dus ook steeds over dat ook maar iemand dergelijke kit aankoopt...
Maar blijkbaar is er een publiek voor, wat DOOR de flash kan kijken en er een model kan uit "sculpteren".

T'ja , het kan ook makkelijker
Zo, dit gezegd zijnde ;
--SUC6--

Grtz,
G
Reply With Quote
  #7  
Old 18-08-2010, 13:12
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Vervelen noemt em da...
Ewel, Verveel ons gerust nog maar wat verder !
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #8  
Old 18-08-2010, 19:13
bartmotte's Avatar
bartmotte bartmotte is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2006
Location: moerbeke
Posts: 272
jadadde, echt "sheet metal work"
succes ermee !
Reply With Quote
  #9  
Old 01-09-2010, 20:58
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
We hebben weer wat zitten prullen, deze keer rond de brandstoftoevoer.

Eerst en vooral heb ik plaats gemaakt voor de brandstoftank (schittert uit door afwezigheid in de kit). Hiervoor heb ik centraal in het carrosseriegedeelte een paar verstevigingen weggefreesd. Het onderdeel blijft stevig genoeg, dus geen probleem.



Een benzinetank anno 1909 was gewoon een rond vat met een vuldop en aftapping, dus dat onderdeel kan nooit moeilijk te maken zijn. Een staafje resin op de juiste dikte gedraaid (12mm) en klaar. Ik heb er een paar verstevigingsringen tegenaan gegooid (alu-sheet en looddraad van 0,4 mm), et voilà. Om het helemaal mooi af te werken zijn ook de voetjes voorzien waarmee de tank op het chassis worden geschroefd. En een vuldop. En het aftapkraantje. Uiteraard...
Allemaal onderdeeltjes uit de mish-mash-zak, dus niks dat jullie ook niet kunnen.



Eens die tank dan wordt drooggepast op het chassis krijg je zoiets (ik heb het kraantje nog even naast de auto laten liggen):

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12603.JPG
Views:	1166
Size:	624.9 KB
ID:	19161   Click image for larger version

Name:	DSC12606.JPG
Views:	1229
Size:	603.5 KB
ID:	19162   Click image for larger version

Name:	DSC12607.JPG
Views:	1161
Size:	556.1 KB
ID:	19163  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #10  
Old 01-09-2010, 21:07
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Als je de moeite doet om vanalles te detailleren aan ene kant van de benzineleiding, dan ben je zedelijk verplicht om dat aan het andere uiteinde te doen ook: de carburator. Deze zag in 1909 toch een ietsje anders uit dan we tegenwoordig gewoon zijn (om maar helemaal van inspuiting-systemen te zwijgen).

Het onderdeel uit de kit was vrij goed van vorm, maar een beetje detail kan nooit kwaad. Ik heb dus een paar kleine dingetjes toegevoegd.
Vooreerst een zeskantig gepunchte stukje aluminium om een vijskop te simuleren aan de bovenkant van de filterpot. Ook een klein verluchtingsleidingkje langs de zijkant, een regelschroef en een drainagekraantje.





En zo ziet het eruit als het inlaatstuk, samen met de uitlaatcollector wordt gepast tegen het blok:



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12600.JPG
Views:	1122
Size:	520.3 KB
ID:	19164   Click image for larger version

Name:	DSC12601.JPG
Views:	1113
Size:	464.3 KB
ID:	19165   Click image for larger version

Name:	DSC12598.JPG
Views:	1091
Size:	642.9 KB
ID:	19166   Click image for larger version

Name:	DSC12599.JPG
Views:	1064
Size:	625.1 KB
ID:	19167  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #11  
Old 01-09-2010, 22:54
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Jawadde !!!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #12  
Old 07-09-2010, 23:07
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Ja Dominique, leuke details dat ge daar allemaal hebt toegevoegd. En die nafbak, knap.
Nog van die updates graag.
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 22-09-2010, 12:00
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Update.
Ik heb vooral gewerkt rond de firewall en de stuurkolom.
De firewall is eigenlijk te klein. Hij laat een gapend gat tussen de vloerplaat en het motorcompartiment en dat kan dus niet. Verder heeft de firewall enkele "kit-technische" uitsparingen die op de wagen uiteraard niet zitten, en vermits het een toch vrij zichtbaar onderdeel is: aanpassen dan maar.

Dit is een foto met de oorspronkelijke firewall:



Je ziet de uitsparing voor een vijs die een onderdeel moet vastzetten waardoor de stuurkolom wordt geschoven. Nadeel is dat dat onderdeel veel te groot, te lomp en lelijk is uitgevoerd. Verder blijft die uitsparing aan de motorzijde zichtbaar en staat zelfs in de weg, want op die plaats moet de stroomverdeler komen te zitten. Het gat kan wel perfect dienen als uitsparing voor de bedrading naar de contactdoos op het dashboard. Ik heb dus die uitsparing weggefreesd, een nieuw plaatje in messing gemaakt om op de firewall te kleven met de correcte uitsparingen en dat al vastgelijmd.





Aan de achterkant heb ik het probleem van dat gapende gat tussen de vloerplaat en het motorkompartiment opgelost door een grotere afdekplaat te maken, ook weer in messing. De uitsparingen blijven dier dezelfde als van het originele onderdeel, dus geen verdere aanpassingen. Je ziet op de foto ook een dryfit van de hoofdschakeldoos, met de toevoeging van de hoofdschakelaar (tegenwoordig botweg "contact" genoemd).

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Copy of DSC12544.JPG
Views:	1135
Size:	101.5 KB
ID:	19401   Click image for larger version

Name:	DSC12609.JPG
Views:	1012
Size:	625.1 KB
ID:	19405   Click image for larger version

Name:	DSC12610.JPG
Views:	1093
Size:	640.0 KB
ID:	19406   Click image for larger version

Name:	DSC12608.JPG
Views:	937
Size:	736.0 KB
ID:	19407  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #14  
Old 22-09-2010, 12:08
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Dan de stuurkolom. Het originele onderdeel was:
1. krom,
2. te dun,
3. zo goed voorzien van gietnaden dat het veel meer werk zou kosten om het op te schuren, dan een nieuw te maken.

Dat is niet zo moeilijk. Je neemt het uiteinde dat gerecupereerd moest worden. Je boort het in, zodat een buisje van 2 mm kan worden verlijmd. Daarover gaat een nog een mof (het is me niet duidelijk waarvoor die dient, maar ze moet er wel zitten), en een dikkere buis om het onderdeel vanaf het doorgang met de firewall de juiste dikte te geven.
Duurtijd van de werken: 10 minuten.







Een dryfit zegt ons dat het allemaal wel goed komt. Alles nog een beetje opschuren en braampjes wegwerken en we kunnen weer verder.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12611.JPG
Views:	944
Size:	233.5 KB
ID:	19408   Click image for larger version

Name:	DSC12613.JPG
Views:	1006
Size:	257.3 KB
ID:	19409   Click image for larger version

Name:	DSC12617.JPG
Views:	1046
Size:	444.2 KB
ID:	19410   Click image for larger version

Name:	DSC12614.JPG
Views:	1010
Size:	663.2 KB
ID:	19411   Click image for larger version

Name:	DSC12616.JPG
Views:	1176
Size:	664.3 KB
ID:	19412  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #15  
Old 22-09-2010, 12:25
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Amai, fraaie werken weeral.
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.